Energieboy
Expert
Expert
  • 12306Posts
  • 3563Oplossingen
  • 3204Likes

Veiling 5G is eindelijk gestart

Al een lange tijd wachten de providers op 5G en nu is het dan eindelijk zover, de veiling van 5G is gestart. Met de "echte" 5G haal je hogere internet snelheden dan de huidige 5G (4G+). Vandaag start de veiling van 5G, die laat de minister Micky Andriaansens van Economische Zaken weten. 5G vergunning, waar de drie grote Nederlandse providers aan mee doen, heeft een bandbreedte van 300 MHz binnen de 3,5 GHz-band en deze vergunning loopt tot 31 december 2040. 

Providers kunnen hiermee meer capaciteit aanbieden, en dat is fijn omdat het datagebruik groeit. 3,5 GHz-band heeft een minder bereik, maar wel een hogere snelheid en zal daarom vooral worden ingezet in drukke gebieden. Op dit moment is het nog even afwachten maar men verwacht dat we in eind 2024 eindelijk gebruik kunnen gaan maken van het 5G netwerk. Ik weet het niet, zodra ik het weet zal ik het hier melden. 

1 Reactie 1
Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 12306Posts
  • 3563Oplossingen
  • 3204Likes

zal ik nog een kleine update geven? 
Voor wie het wil weten, de providers hebben in totaal 174,4 miljoen euro uitgegeven voor de nieuwe frequenties. Dit is overigens net iets meer dan het minimumbedrag moest opleveren. KPN, Vodafone en Odido hebben nu ieder 100 MHz aan frequenties gekocht. Een mooie verdeling over deze drie grote providers. Op 8 juli maakt de minister van Economische Zaken en Klimaat bekend hoeveel geld iedere provider heeft betaald. 

Later deze maand mogen de providers de nieuwe frequenties in gebruik nemen. Als alles goed gaat hebben we straks een snelle verbinding, net zo snel als een internetverbinding via glasvezel bij jou thuis. Zodra Vodafone de "echt" 5G in gebruik gaat nemen horen we vanzelf, of zien we wel aan alle reclame die ze dan zullen gaan uitzenden. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic