Energieboy
Expert
Expert
  • 11854Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3103Likes

Opnieuw 5G veiling uitgesteld

2024 zou het jaar worden van de 5G frequenties, maar die kans is verkeken. De 5G veilig is namelijk opnieuw vertraagd en daar balen alle telecomproviders enorm van. Wij Nederlanders willen steeds sneller internet maar door de nieuwe vertraging wordt het voor de telecomproviders niet gemakkelijk gemaakt. Om te voldoen aan de grote vraag van sneller internet moeten de providers nieuwe antennes plaatsen en er is een grens aan de capaciteit. 

Eind dit jaar zouden de nieuwe frequenties vrij komen maar daar gooit Nationaal Frequentie Plan (NFP) toch wat roet in het eten. Een nieuwe datum is nog niet bekend en dus komt er eind dit jaar geen nieuwe 5G-fequenties in de 3,5GHz-band veiling. Er zijn partijen die hebben beroep aangetekend tegen de aanpassing van het NFP. Uiteraard balen alle telecomproviders. 

De nieuwe frequenties zijn hard nodig om de stijgende internetverkeer te kunnen verwerken en het meest belangrijke, om het sneller te kunnen maken. Voorlopig zullen we het nog moeten doen met de huidige 5G (4G+) frequenties tot de veilig ook daadwerkelijk is geweest.

6 Reacties 6
xJBx

Stamgast
  • 50Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes

Zal nog wat gaan worden met al die nieuwe antennes die geplaatst moeten gaan worden, aangezien de bereik van 5G minder ver is dan 4G. Ik heb nu thuis al nauwelijks tot geen bereik, dat kan dus nog leuk worden als er geen extra antennes geplaatst worden.

Dave!

Gedreven Raadgever
  • 191Posts
  • 13Oplossingen
  • 53Likes

@xJBx  Daar zal men op stuiten meer antenne's en als je dan mensen zoals extinction rebellion hebt dan wordt je er niet vrolijker van of mensen die de masten in de brand steken omdat ze denken dat het een gevaar is.

 

Hier zouden we super blij zijn met 2 masten extra, in ons dorp is er maar 1 met 20:000 Vodafone gebruikers de rest KPN en consorten maar in huis is de Data erg slecht, buitenshuis gaat dit nog redelijk.

Tjeerd85

Raadgever
  • 91Posts
  • 20Oplossingen
  • 21Likes

@Dave! je weet dat op elke mast meestal alle 3 de providers zitten? Zowel KPN, Odido(t-mobile), als Vodafone, hoogte en plaatsing c.q. richting van de antennes hangt vaak af van wie de mast in beheer heeft. 

Dave!

Gedreven Raadgever
  • 191Posts
  • 13Oplossingen
  • 53Likes

In Langedijk heeft KPN de Mast in beheer met de gemeente, wij hebben al 10 jaar de strijd gevoerd er moet er 1 bij, onze wijken bij elkaar telt nu zo een 1200 woningen, toen we hier kwamen maar 360.

Bereik in huis is rond uit slecht, tot Vodafone met de Femtocel kwam en ging super. Ik weet dat Vodafone een dongel heeft voor 4G/5G voor bedrijven, die zouden eigenlijk ook klanten met slecht bereik moeten krijgen. Maar goed daar gaat Vodafone over niet wij. Als die 5G er door komt dan heb je ook meer masten nodig maar ons dorp wordt beheerd door een gereformeerde Persoon en die besluit wat wel en niet komt, dus tot die man leeft is het even aan poten.

Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11854Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3103Likes

Grappig, nooit gehoord van een dongel bij Vodafone om binnen beter bereik te hebben met 4G/5G. Die was er wel maar is Vodafone mee gestopt. Bij zakelijke klanten kan ik me wel voorstellen dat er zoiets bestaat. Vroeger kende ik wel een hotel waar ze mobiele versterkers hadden hangen om dan binnen in het hotel beter bereik te hebben (weet niet of Vodafone dit heeft en of dit nog bestaat). Of dat ook voor de particulieren markt zo is, denk het niet, maar ik kan me vergissen, weet ook niet alles natuurlijk. In de plaats daarvoor heb je nu 4G over Wifi en dat werkt, bij mij dan, erg goed. 

Dave!

Gedreven Raadgever
  • 191Posts
  • 13Oplossingen
  • 53Likes

Kan de foto niet vinden, maar je doet hem achter in de USB van je modem dan dient hij eigelijk als toen de Femtocel maar dan nu in USB Stick, maar zag al wel dat zakelijke oplossingen zijn, geen publieke consument.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic