Energieboy
Expert
Expert
  • 11821Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes

Mobiele verslaving?

Een pling hier, pling daar, push-bericht melding van de één en dan weer van een ander. Elke keer pak je toch je telefoon weer en ga je kijken of het belangrijk is en voor je het weet zit je weer minuten, of zelfs uren, op je telefoon. Heb je dan een verslaving of niet? De één zou zeggen van wel en een ander zegt weer dat die hem best kan laten liggen, of toch niet?

Juist, een verslaving aan je mobiel is jammer. Je kan je tijd beter aan iets leuke besteden en gewoon weer eens een ouderwets gesprek met iemand hebben, of juist lekker met elkaar een hapje gaan eten. Hoe zou het zijn om daar meer naar te kijken, zien of je vaak achter je telefoon zit. Tegenwoordig kan je dit zien door op je telefoon te kijken wat je schermtijd is. Oeps, wil ik je er net vanaf helpen, stuur ik je gelijk naar je telefoon om je schermtijd te bekijken.

Wat kan je doen om van je telefoon verslaving af te komen?
1. Leg je telefoon zoveel mogelijk uit het zicht
Je weet het zelf ook wel, als die in de buurt ligt en je hoort een ping, dan ga je kijken. Maar leg je je telefoon nu een eind van je vandaan, dan moet je opstaan om te gaan kijken en dat doe je meestal niet. Leg je telefoon in een bakje als je thuis komt en spreek met jezelf af om na een bepaalde tijd deze weer te pakken en de berichten te lezen. Als je gaat eten, leg hem dan in de keuken en neem deze niet mee aan tafel.

2. Verwijder al je verslavende apps
Games, social media-apps, nieuws-apps nemen veel tijd in beslag. Zodra je begint kom je er niet meer van af en bij elke nieuwe ping ga je toch weer verder lezen. Verwijder zoveel mogelijk apps waaraan je weet dat je daar uren aan kan zitten. Of zet ze ergens achterin een scherm zodat je ze niet elke keer ziet als je je begin scherm open hebt staan. 

3. Gebruik je telefoon niet als wekker
Zodra je naar bed gaat leg je je telefoon niet naast je bed neer, en zeker niet gebruiken als wekker. Als je gaat slapen heb je nachtrust nodig en wil je niet, zodra je wakker begint te worden, of niet kan slapen, dat je je telefoon kan pakken. Het is helemaal niet erg om je telefoon eens NIET in de slaapkamer neer te leggen want je komt altijd in de verleiding om toch even te kijken.

4. Zet push-berichten (meldingen) uit 
Juist door deze berichten ga je elke keer weer kijken op je telefoon. Dus eigenlijk de belangrijkste tip van deze hele topic. Zet uit die meldingen, als er iets is dan zie je dat vanzelf wel en geloof me, je mist echt niets. Lekker alles zelf onder controle houden en je niet laten opfokken door die gekke meldingen. Moet je zien wat voor rust je krijgt als je deze niet meer ontvangt. Je zou eventueel ook het geluid van je telefoon uit kunnen zetten, dan hoor je helemaal niets meer.

5. Zakelijk gebruik van je telefoon
Kan me voorstellen dat je een telefoon van je werk hebt en deze is belangrijk. Maar spreek met jezelf af om deze ook alleen van 09:00 tot 17:00 uur te gebruiken en daarna gaat die uit, of op stil. Geloof me, je werkdag begint veel plezieriger dan wanneer je een hele avond zit na te denken wat je de volgende dag iemand terug moet mailen. 

6. Ga iets anders doen en vergeet je mobiel
Dit is natuurlijk makkelijker geschreven dan gedaan. Als je een verslaving hebt, of getrouwd bent met je telefoon, dan is dit niet echt een punt die je snap zal kunnen uitvoeren. Maar het is eigenlijk best makkelijker dan je denkt. Ga bijvoorbeeld, sporten, lezen, in huis klussen of gewoon weer ouderwets tv kijken. Of ga lekker afspraken maken met vrienden, familie, buren of kennissen. Leg dan wel je telefoon ook daar weg! Er is niets zo irritant dan iemand die op visite komt en constant op z'n mobiel zit te kijken. 

7. Koop ook geen digitale horloge om alles te volgen
Veel mensen zeggen geen telefoon verslaving te hebben maar wel om de minuut op hun horloge kijken wat voor bericht er nu weer binnen komt. Ook dat is een telefoon verslaving! Koop een normaal horloge als je de tijd wilt weten en vergeet al die digitale dingen. Lekker weer een horloge met cijfers en twee van die pijltjes die je de tijd geven, heerlijk.

8. De meest effectieve, maar ook de meest rigoureuze, zet hem uit 
Zelf zet ik mijn telefoon gewoon even lekker uit, echt uit! Goed, soms in vliegtuigmodes, maar dat is eigenlijk ook uit. Maar het liefst gewoon even lekker uitzetten en een paar uur helemaal geen telefoon aan je oor, of turen op het scherm. Dat geeft je zo'n rust en weet zeker dat je partner, man/vrouw, vader/moeder (als je op visite bent), het ook kunnen waarderen. 

Jawel, een paar leuke tips om even gewoon geen mobiel te gebruiken. Heb jij ook nog een paar leuke tips, laat het dan weten. Altijd leuk om te lezen wat iemand anders doet om geen verslaving te krijgen aan z'n mobiel. 

0 Reacties 0
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic