MeneerDylan

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hoeveel GB data verbruik je per minuut/uur wanneer je een laptop op je mobiele hotspot zet

Goedenmorgen,

 

Ik zou graag mijn mobiele hotspot op mijn laptop willen zetten maar weet niet hoe snel ik dan mijn data verbruik.

 

Weet iemand misschien hoeveel data je meestal gebruikt als je een mobiele hotspot connect aan je laptop en of je sneller verbruikt als je een game speelt?

1 Reactie 1
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @MeneerDylan 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Hoeveel MB's je nodig hebt, hangt af van je eigen datagebruik. In Nederland ligt het gemiddelde aan dataverbruik zo rond de 750 MB per maand en bij sommige mensen zelfs tot 1 GB of hoger. Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat jij zelf gebruikt en dat kan niemand anders echt voor je voorspellen. Als je mijn info hebt gelezen zal je ook wel begrijpen dat het persoonlijk is wat iemand gebruikt. Met 2 stappen kan je wel een beetje inschatten hoeveel data je nodig hebt.

1) Waarvoor gebruik je data?
Bij het gebruik van een app zal de hoeveelheid data verschillen. Simpele apps gebruiken dan ook weinig data zoals e-mail of het opzoeken van een route. Bij iets ingewikkelde apps zoals het gebruik van een webcam, die kan nog wel eens wat data gebruiken. Daarnaast zijn er ook nog apps zoals Spotify, Youtube, Apple Music, Ziggo GO en die zullen wel wat meer verbruik hebben omdat je hiermee streamt. Ook het spelen van games vraagt natuurlijk best veel data, zeker als deze niet online op je laptop staat en je moet streamen via je mobiele data. Het is dus maar net waarvoor ga je je laptop gebruiken? 

2) Hoe vaak gebruik je data?
 Gebruik je het dagelijks? Ben je veel onderweg of is het maar voor af en toe en zit je meer via Wifi online? Ben je onderweg en gebruik je elke dag zeker 30 minuten muziek en zit je ook nog eens op Facebook, Twitter, Instagram dan ben je al snel 10.000 MB (10 GB) per maand kwijt. En als je daarbij ook nog eens gaat gamen, dan kan dit best nog wel eens oplopen. 

Veel mensen weten niet welk bundel ze moeten nemen voor de hoeveel data die ze gaan gebruiken. Het voordeel bij Vodafone is dat als je bundel te laag is, je altijd nog kan verhogen en mocht je bundel toch te hoog zijn, dan kan je deze altijd weer verlagen. Voor meer informatie hierover kan je lezen op deze pagina van Vodafone.

Heb op internet ergens gelezen, maar hang me er verder niet aan op, dat 10 minuten HB YouTube video kijken met zoveel is als 1 uur Gta V online. En weer een andere site vertelde deze informatie: 2 uur HD films streamen vanaf Youtube is vergelijkbaar met 20 minuten gamen. Zoals je wel weet kun je de filmpjes in verschillende resoluties bekijken. De laagste resolutie kost meer dan 2 megabyte per minuut en de hoogste 1080 resolutie zelfs meer dan 30 megabyte per minuut. Deze informatie is niet van mij afkomstig, deze heb ik gevonden op het internet. 

Hier een klein rijtje met gemiddelde verbruik:
- E-mail zonder afbeeldingen of bestanden openen: 0.01MB
- Internetpagina openen: van 0.2MB tot 0.6MB
- WhatsApp bellen: 1MB voor elke 4 minuten bellen.
- Facebook checken: 1MB tot 3MB
- Instagram verbruik per keer: 3,6MB
- Youtube filmpje normale kwaliteit (480p): 200MB tot 400MB per uur
- Youtube filmpje HD-kwaliteit (1080p): 1.200MB tot 1.400MB per uur
- Spotify muziek streamen: 100MB tot 150MB per uur
- Netflix streamen in HD-kwaliteit (1080p): 2.000MB per uur

LET OP: bovenstaande informatie geeft een realistisch beeld van het datagebruik, dit blijft natuurlijk altijd een inschatting en kan met de jaren ook nog wel eens oplopen! 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic