1
Vraag
2
Reacties
Ryman243

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

s' Nachts datagebruik ?

Ik heb bundel van 6Gb, mijn verbruik is maar rond de 2Gb. Soms, vreemd, raar, zie ik bij datagebruik dat er s'nachts Gb's gebruikt worden terwijl ik slaap.!? Kijk ik naar verbruik van apps dan zijn dat slechts Mb's....het kan dus niet aan telefoon liggen. Wie oh wie herkent dit, wat is hier aan de hand??

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Zeker kan ik me voorstellen dat dit heel vreemd is voor je! Om te achterhalen waarom er in een keer veel verbruikt wordt zullen we toch echt het toestel moeten induiken. Er moet iets (een app of instelling) zijn geweest wat hiervoor zorgt. Onder de instellingen - verbindingen - gegevensverbruik kun je de factuurcyclus op de 1e van de maand zetten tot het einde van de maand (Dit is omdat het tegoed op de 1e van de maand vernieuwd wordt. Staat deze optie op de 1e van de maand? Het kan zijn dat deze optie een iets andere naam heeft etc. Dit heeft te maken met de software van je toestel.
Daarna kun je per app zien wat er verbruikt is. Ook kun je zien wat er door het systeemverbruikt is. Kun je hier eens een screenshot van uploaden? Je mag dit ook doorsturen via een privebericht, dan staat het niet openbaar. 

Bekijk in context

11 Reacties 11
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Ryman243 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

De informatie is niet van wat je op dat moment doet, of hebt gedaan. Het is een opsomming van de tijd die je ervoor hebt gebruikt tot het moment van het beeindigen van de data sessie. Dus het is niet dat het alleen de data is van de op dat moment genoemde tijd, maar ook van ervoor. Hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg. De data wordt altijd berekend totdat er een datasessie beeindigd wordt. Denk hierbij aan apps die op de achtergrond draaien en ervoor zorgen dat je in de ochtend de meldingen van kunt lezen, software updates van toestel en app etc. 

 

Moderator Steven edit: De data wordt altijd berekend totdat er een datasessie beeindigd wordt. Denk hierbij aan apps die op de achtergrond draaien en ervoor zorgen dat je in de ochtend de meldingen van kunt lezen, software updates van toestel en app etc. 

Ryman243
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik geloof dat ik het niet duidelijk heb uitgelegd. Het is geen tijd maar data die ik kwijtraak terwijl ik de telefoon niet eens gebruik.! Als ik verbruik van de apps bekijk dan is dat in kb's, of 100 Mb's maar NOOIT Gb's, ik ben een oudere en gebruik weinig data. Maar mocht het het ook tijd zijn, waarom moet ik dan kosten betalen voor internetdata die buiten de bundel vallen.!!??

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Een smartphone gebruikt altijd data @Ryman243. Hierdoor krijg je namelijk de meldingen in beeld van bijvoorbeeld Whatsapp. Hierdoor wordt er dan ook data verbruikt als het toestel uit staat. In Nederland en de EU kun je de BloX Beperkt Internet aanzetten. Dit is een gratis BloX die je kunt activeren via My Vodafone. Deze BloX vertraagd de data als de data in de bundel verbruikt is. Hierdoor maak je geen kosten buiten de bundel. Heb je deze optie aan staan? 
Vodafone zal een SMS notificatie uitsturen bij 80 en/of 100% verbruik van data om je te waarschuwen over het verbruik. Heb je de SMS notificaties ook gekregen? 
 

Ryman243
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik geloof dat ik het niet goed heb uitgelegd. Ik weet dat er Altijd data wordt gebruikt, en het is al VELE jaren binnen mijn databundel, is minimaal. Zoals gezegd, ik kijk er regelmatig naar, is mijn hoogste verbruik enkele honderden Mb's en aan het eind van de maand heb ik van de 6 Gb hoogstens 3 Gb gebruikt.  Dit is jaar na jaar na jaar, en nu ineens (de laatste maanden) zie ik dat er op een dag ineens 1,2Gb (op 1 dag) weg is. De volgende maand ook weer normaal verbruik van paar honderd Mb's en Ineens weer op een dag 1.94Gb verbruikt (op 1 dag).  Let wel, ik heb de telefoon niet gebruikt...

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Wat voor een toestel heb je @Ryman243? In het toestel kun je namelijk inzien waaraan het verbruikt wordt. Vanuit hier zien wij helaas alleen in wanneer het verbruikt is. 

Ryman243
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb een Xiaomi 9 Lite. In de winkel hebben ze al in mijn toestel gekeken en zagen niet waaraan het verbruikt werd. Het lag in ieder geval niet aan mijn toestel want mijn gangbaar dagelijks verbruik ligt (al vele jaren!) op 800 Kb tot 125 Mb. Kun jij je dan voorstellen dat recentelijk 1x per maand dan bijna 2 Gigab's verbruikt worden, dat dat heeeel vreemd is??

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Zeker kan ik me voorstellen dat dit heel vreemd is voor je! Om te achterhalen waarom er in een keer veel verbruikt wordt zullen we toch echt het toestel moeten induiken. Er moet iets (een app of instelling) zijn geweest wat hiervoor zorgt. Onder de instellingen - verbindingen - gegevensverbruik kun je de factuurcyclus op de 1e van de maand zetten tot het einde van de maand (Dit is omdat het tegoed op de 1e van de maand vernieuwd wordt. Staat deze optie op de 1e van de maand? Het kan zijn dat deze optie een iets andere naam heeft etc. Dit heeft te maken met de software van je toestel.
Daarna kun je per app zien wat er verbruikt is. Ook kun je zien wat er door het systeemverbruikt is. Kun je hier eens een screenshot van uploaden? Je mag dit ook doorsturen via een privebericht, dan staat het niet openbaar. 

Ryman243
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik geloof dat ik het niet goed uitleg. Jaren heb ik dit probleem niet gehad, mijn gemiddeld gebruik per maand is al jaren 2 a 2,5 Gb.

Dus dit is ook van alle apps en alle systemen. Vorig jaar ineens had ik een maand dat op een dag 1,2Gb weg was, en een maand later nog eens een dag. Daarna was alles weer als normaal, verbruik 2 a 2,5 Gb..niks aan de hand. En nu ineens weer een maand dat ik op een dag ineens 2,4 Gb kwijt was.! Het is dus niet een app dat update of het systeem dat update...anders zou ik dit regelmatig moeten hebben. De Vodafone winkel is al 2x in mijn toestel gedoken en hun expertise zei hen dat het niet aan updaten of aan het toestel lag. En afgelopen anderhalve maand is er niets gebeurt, niet ineens meerdere Gb's weg.....ra ra. Bijgevoegd de afgelopen 11 dagen, kun je zien wat mijn Normaal gebruik per dag is.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dit ziet er tot nu toe goed uit! Kun je eens de screenshots delen van een maand waar het in mis gaat en komt het verbruik ongeveer overheen met My Vodafone @Ryman243 in de desbetreffende maand? 

Ryman243
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik kan niet meer terug naar 2 maanden geleden, kan in de Vodafone app alleen filteren op gisteren, afgelopen 7 dagen of 'Deze maand'...  Het verbruik in de maand dat het fout ging, wat ik al uitgebreid probeer uit te leggen, is dus vele malen hoger dan normaal en wel de laatste keer tegen de 3 Gb aan. Hierdoor zat ik ineens ook over mijn databundel heen en kon ik opdraaien voor extra kosten.!

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

In My Vodafone kun je dit terug vinden bij de facturen. Mocht dat niet lukken, dan kan ik het er nog bij zoeken voor je @Ryman243. In je toestel kun je per maand inzien. Kun je de de screenshots van dat moment eens delen? Dan kunnen we controleren waar het mis gaat. Zoals al aangegeven raad ik ook aan om de BloX Beperkt internet aan te zetten. Dit is een gratis BloX en springt aan als de data op is in Nederland en de EU.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic