1
Vraag
2
Reacties
Grims

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

geen internet Italie Gardameer

Afgelopen weken zaten wij aan het Gardameer in Italië en hebben daar nauwelijks gebruik kunnen maken van internet. We zaten daar op Vodafone IT en hadden zelden 4G maar overwegend 3G. Ondanks dit werkte het internet vaker niet dan wel.
Er wordt gesteld dat je je telefoon net als thuis kan gebruiken. Helaas is dit niet waar. In het buitenland heb ik met mijn telefoon nauwelijks gebruik kunnen maken van internet. Hiervoor heb ik regelmatig WiFi kosten gemaakt (WiFi bundel gekocht op de camping) terwijl ik gewoon gebruik had moeten kunnen maken van internet via 3G/4G.
Andere campinggasten zaten wel gewoon te internetten naast ons, deze zaten bij een andere provider.

Het valt mij zwaar tegen dat ik mijn telefoon dus niet optimaal heb kunnen gebruiken ondanks dat ik op Vodafone IT zat ingelogd. Dit geldt niet alleen voor mijzelf maar ook voor mijn vrouw die ook bij Vodafone zit. Wellicht moeten we maar overwegen om op een andere provider over te stappen tenzij Vodafone ons tegemoet kan komen.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi Grims

Welkom op de Community van Vodafone!
Ik kan mij voorstellen dat dit geen fijne ervaring is. Ik hoop dat je ondanks de slechte dekking toch een fijne vakantie hebt gehad.
Op het moment dat je geen verbinding hebt in het buitenland kun je verschillende stappen ondernemen om te controleren waaraan het ligt en of het verbeterd kan worden. Denk hierbij aan een ander netwerk selecteren etc. Je bent namelijk niet verplicht om het netwerk van Vodafone IT te gebruiken.

Allereerst dient natuurlijk mobiele data aan te staan en raad ik aan om het toestel eens opnieuw op te starten.
* Bij Android kun je vanaf het begin scherm van boven aan naar beneden vegen. Hier zie je dan mobiele gegevens staan. Deze dienen aangevinkt te zijn.
* Bij Apple kun je hiervoor naar de instellingen gaan en dan naar mobiele netwerk.

Vervolgens zet je roaming aan.
* Bij Apple kun je hiervoor naar de instellingen gaan en dan naar mobiele netwerk.
* Bij Android zet je roaming aan via instellingen roaming aanzetten onder: instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken

Natuurlijk dient 4G aan te staan.
* Deze zet je bij Apple aan onder de instellingen - mobiel netwerk - opties - gesprekken over 4G.
* Bij Android zet je dit aan onder instellingen - meer/ meer netwerken/ verbindingen - mobiel netwerk - netwerk operators.

Bij Apple zit er nog een handige optie bij de mobiele netwerk. Je kunt namelijk onderaan aangeven om de netwerkinstellingen te resetten.

Werkt het dan nog niet, dan dien je de apn te controleren in het toestel:
* Bij Android is dit onder de instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken en dan namen toegangspunten. Hier moet staan Vodafone Live of Vodafone Internet en apn live.vodafone.com Deze moet dan ook daar aangevinkt zijn.
De gegevens voor de APN zijn:
Naam: Vodafone Live
APN: live.vodafone.com
Proxy: Niet ingesteld
Poort: Niet ingesteld
Gebruikersnaam: Niet ingesteld
Wachtwoord: Niet ingesteld
Server: Niet ingesteld
MMSC: Niet ingesteld
MMS-poort: Niet ingesteld
MCC: 204
MNC: 04
Verificatietype: PAP
APN-Type: default
APN-Protocol: IPv4
Roamingprotocol voor APN: IPv4
* Bij Apple is dit instellingen - mobiele netwerk - mobiele datanetwerk
Ook hier moet staan live.vodafone.com (gebruikersnaam vodafone en wachtwoord vodafone)

Let op, alleen de APN van Vodafone mag er staan. De overige APN's moet verwijderd worden. 

Daarnaast kun je altijd handmatig een ander netwerk selecteren. Het netwerk in het buitenland is niet zo sterk en stabiel als in Nederland.
Android: Dit die je onder de instellingen - mobiele gegevens - netwerkoperators. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.
Apple: Ga naar instellingen en dan aanbieders. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.

Krijg je een foutmelding bij het selecteren van een ander netwerk, raad ik aan om dit 5 tot 10 keer achter elkaar te doen. Het kan namelijk zijn dat er een voorkeursnetwerk in het toestel staat. Hiermee haal je het voorkeursnetwerk weg.

Mocht het dan nog niet werken, dan raad ik je aan om een kruistest te doen. Bij een kruistest gaat jouw simkaart in een ander type en merk toestel en een werkende simkaart in jouw toestel.
Hiermee sluit je uit of het bij het toestel ligt of bij de simkaart etc.

Meer hierover lees je hier: https://community.vodafone.nl/t5/Tips-van-Vodafone/Instellingen-mobiele-data-in-het-buitenland-roami... en https://community.vodafone.nl/t5/Tips-van-Vodafone/Instellingen-mobiele-data-in-het-buitenland-roami... 


Op het moment dat je terug bent in Nederland, is het niet meer mogelijk om te controleren waar het mis gaat. Dit is omdat je dan weer bent verbonden met ons netwerk.

Bekijk in context

6 Reacties 6
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Hoi Grims
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Oei, dat is wel heel erg vervelend. Goed dat je hier een melding komt maken, misschien kan een moderator hier naar kijken. Het is alleen wel zo dat je in het buitenland te gast bent en je altijd maar moet afwachten of dat goed gaat. Natuurlijk doet Vodafone z'n best met het bereik en het gebruiken van het netwerk maar ze zijn heel erg afhankelijk van hun masten en hun diensten. Stel dat je net op een plek zit waar de masten net even iets teveel uit elkaar staan, dan heb jij geen bereik en daar kan Vodafone Nederland dan niets aan doen. Schuif het probleem nu niet af hoor, zo moet je het niet zien. Maar men is daar in Nederland wel afhankelijk van.

Zelf heb ik ervaring dat het in Nederland SUPER goed is geregeld maar in het buitenland vaak veel minder. Hoge bergen, verre plekken met masten, er is altijd wel iets waardoor er problemen kunnen ontstaan.

Maar goed, zoals ik al schreef, ik wil het niet afschuiven en het is gewoon vervelend. Zeker als je op vakantie bent en bereikbaar wilt zijn zoals je dat in Nederland ook bent. Andere provider? Die hebben misschien hetzelfde probleem of ze hebben afspraken met andere providers in het buitenland, dat zou kunnen maar weet ik niet. Zou je dus niet blind staren om over te stappen omdat je denk dat die dan beter is in het buitenland (ook die zijn afhankelijk van de buitenlandse collega zendmasten).

En of Vodafone je wil compenseren, dat moet je vragen bij de klantenservice van Vodafone, door ze te bellen of door een chat te starten. Je kan ook een privé bericht sturen via Facebook of Twitter. Deze mensen kunnen in het systeem voor je kijken en misschien kunnen ze ook iets doen aan je compensatie.

Succes in ieder geval en hoop een beetje dat je vakantie wel leuk is geweest?!
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi Grims

Welkom op de Community van Vodafone!
Ik kan mij voorstellen dat dit geen fijne ervaring is. Ik hoop dat je ondanks de slechte dekking toch een fijne vakantie hebt gehad.
Op het moment dat je geen verbinding hebt in het buitenland kun je verschillende stappen ondernemen om te controleren waaraan het ligt en of het verbeterd kan worden. Denk hierbij aan een ander netwerk selecteren etc. Je bent namelijk niet verplicht om het netwerk van Vodafone IT te gebruiken.

Allereerst dient natuurlijk mobiele data aan te staan en raad ik aan om het toestel eens opnieuw op te starten.
* Bij Android kun je vanaf het begin scherm van boven aan naar beneden vegen. Hier zie je dan mobiele gegevens staan. Deze dienen aangevinkt te zijn.
* Bij Apple kun je hiervoor naar de instellingen gaan en dan naar mobiele netwerk.

Vervolgens zet je roaming aan.
* Bij Apple kun je hiervoor naar de instellingen gaan en dan naar mobiele netwerk.
* Bij Android zet je roaming aan via instellingen roaming aanzetten onder: instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken

Natuurlijk dient 4G aan te staan.
* Deze zet je bij Apple aan onder de instellingen - mobiel netwerk - opties - gesprekken over 4G.
* Bij Android zet je dit aan onder instellingen - meer/ meer netwerken/ verbindingen - mobiel netwerk - netwerk operators.

Bij Apple zit er nog een handige optie bij de mobiele netwerk. Je kunt namelijk onderaan aangeven om de netwerkinstellingen te resetten.

Werkt het dan nog niet, dan dien je de apn te controleren in het toestel:
* Bij Android is dit onder de instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken en dan namen toegangspunten. Hier moet staan Vodafone Live of Vodafone Internet en apn live.vodafone.com Deze moet dan ook daar aangevinkt zijn.
De gegevens voor de APN zijn:
Naam: Vodafone Live
APN: live.vodafone.com
Proxy: Niet ingesteld
Poort: Niet ingesteld
Gebruikersnaam: Niet ingesteld
Wachtwoord: Niet ingesteld
Server: Niet ingesteld
MMSC: Niet ingesteld
MMS-poort: Niet ingesteld
MCC: 204
MNC: 04
Verificatietype: PAP
APN-Type: default
APN-Protocol: IPv4
Roamingprotocol voor APN: IPv4
* Bij Apple is dit instellingen - mobiele netwerk - mobiele datanetwerk
Ook hier moet staan live.vodafone.com (gebruikersnaam vodafone en wachtwoord vodafone)

Let op, alleen de APN van Vodafone mag er staan. De overige APN's moet verwijderd worden. 

Daarnaast kun je altijd handmatig een ander netwerk selecteren. Het netwerk in het buitenland is niet zo sterk en stabiel als in Nederland.
Android: Dit die je onder de instellingen - mobiele gegevens - netwerkoperators. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.
Apple: Ga naar instellingen en dan aanbieders. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.

Krijg je een foutmelding bij het selecteren van een ander netwerk, raad ik aan om dit 5 tot 10 keer achter elkaar te doen. Het kan namelijk zijn dat er een voorkeursnetwerk in het toestel staat. Hiermee haal je het voorkeursnetwerk weg.

Mocht het dan nog niet werken, dan raad ik je aan om een kruistest te doen. Bij een kruistest gaat jouw simkaart in een ander type en merk toestel en een werkende simkaart in jouw toestel.
Hiermee sluit je uit of het bij het toestel ligt of bij de simkaart etc.

Meer hierover lees je hier: https://community.vodafone.nl/t5/Tips-van-Vodafone/Instellingen-mobiele-data-in-het-buitenland-roami... en https://community.vodafone.nl/t5/Tips-van-Vodafone/Instellingen-mobiele-data-in-het-buitenland-roami... 


Op het moment dat je terug bent in Nederland, is het niet meer mogelijk om te controleren waar het mis gaat. Dit is omdat je dan weer bent verbonden met ons netwerk.

Grims
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Helaas kan ik niets met het standaard.antwoord van de moderator.
het probleem doet zich alleen voor in Italië. Niet in Duitsland en Zwitserland. Het heeft dus niets te maken met de instellingen of configuratie.

Verschuilen achter het feit dat het een buitenlands netwerk is klinkt makkelijk maar in dit geval zat ik op Vodafone IT en niet een netwerk van een geheel andere provider. Het is en blijft Vodafone en zou dus de de kwaliteit moeten bieden die Vodafone belooft. Erg makkelijk on dan te stellen dat Vodafone hier niets aan kan doen.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Grims wrote:
Verschuilen achter het feit dat het een buitenlands netwerk is klinkt makkelijk maar in dit geval zat ik op Vodafone IT en niet een netwerk van een geheel andere provider. Het is en blijft Vodafone en zou dus de de kwaliteit moeten bieden die Vodafone belooft. Erg makkelijk on dan te stellen dat Vodafone hier niets aan kan doen.

En toch is het zo, kan er niets aan doen, ook al is het een Vodafone IT netwerk.
Als men daar niet voldoende palen plaatst om je bereik goed op orde te hebben, dan ligt er een probleem en dat probleem ligt bij de provider in Italië. Dat die nu toevallig ook Vodafone heet, dat is dan zo. Maar wanneer men niet voldoende capaciteit heeft, dan blijft het een probleem.

Maar goed, ik zal me er verder niet in mengen. Het blijft altijd vervelend in het buitenland.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Vodafone Nederland gaat alleen over het Nederlandse Netwerk Grims
Wij hebben helaas geen inzicht in de dekking, storingen, werkzaamheden en waar welke masten staan buiten Nederland.
Daarom ben je ook vrij om een ander netwerk te selecteren in het buitenland, zodat je gebruik kunt maken van je abonnement.

Vandaar ook mijn tips om de instellingen te doorlopen. Op het moment dat je in het buitenland bent en je ervaart dat je een slechte dekking hebt, zijn de bovenstaande stappen degene die je door dient te lopen. Daarna kun je altijd met ons (Vodafone Nederland) contact opnemen als je in het buitenland bent. Wij kunnen dan controleren hoe de aanmelding is, blokkades controleren, een reset doen op het netwerk etc. Zodra je dit pas doet in Nederland, heeft het geen zin meer. Omdat je dan bent verbonden met het Nederlandse netwerk. Je mag dan ook altijd een ander netwerk selecteren en ben je niet gebonden aan Vodafone (indien Vodafone in dat land werkzaam is).

In Nederland hebben wij een vrij sterk netwerk. Nederland staat dan ook in de top 3 met het beste mobiele netwerk. In de meeste landen is het helaas niet zo goed geregeld als hier.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Topic gesloten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic