1
Vraag
2
Reacties
Gemini030

Meedenker
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

eSim + SIM in iPhone 12

Ik wil privé upgraden naar een iPhone 12, en wil dan mijn ‘zakelijke’ nummer ook op dat ene toestel laten binnenkomen. (Werkgever heeft hiervoor toestemming gegeven.)

Zakelijk wil ik vooral gebeld kunnen worden (op mijn zakelijke nummer), terwijl mijn eigen acties (bellen en internet) uit mijn privé-abonnement zullen komen. De iPhone 12 is hier met de mogelijkheid voor een nano-SIM gecombineerd met een eSIM voor geschikt.

Vraag is nu: wat is de ‘hierarchische’ verhouding tussen eSIM en fysieke SIM? In hoeverre maakt het uit of juist het zakelijke nummer is gekoppeld aan de eSIM en het privé-nummer aan de fysieke SIM, of precies andersom? Heeft iemand hier al ervaring mee?

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Anton Wierenga

Meedenker
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

@Gemini030 ,

Op onderstaande link vind je ook wel handige info over alle geboden dual-sim functionaliteit op de iPhone

https://support.apple.com/nl-nl/HT209044

 

P.S.

Ik zit in exact dezelfde situatie als jij. Heb een nieuwe iPhone 12 en wil deze gebruiken voor zowel zakelijk als privé. Privé de esim, zakelijk de normale (nano)sim.

Ik wacht nog even op de activatie van mijn eSim, dus heb op dit moment nog niet veel ervaring met beide sims tegelijk te gebruiken. 

 

Bekijk in context

17 Reacties 17
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Goede vraag @Gemini030!
Ikzelf gebruik geen iPhone maar een Samsung. 
Hierin heb ik 2 simkaarten zitten (werk en privé). Je kunt zowel bij Android als bij Apple instellen van welke sim je de data wilt gebruiken etc. Dit kun je instellen onder de instellingen van de simkaart (profiel Sim 1/ Sim 2).
Je kunt de Simkaarten ook een naam geven en zelfs aangeven als je gaat bellen of sms’en met welk nummer je dit gaat doen.
Mijn ervaring met Android is dat het verder niets uit maakt welk nummer gekoppeld is aan een eSIM of gewone simkaart. 
Bij Apple zal dit denk ik hetzelfde zijn. @Energieboy weet jij hier meer over. Ik weet dat je gebruik maakt van een eSIM en een iPhone.

Anton Wierenga

Meedenker
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Op de iPhone werkt dit inderdaad ook zonder problemen (zelfde als op Android). 

Als de eSim geinstalleerd is kan je aangeven welke sim (normale sim of esim) standaard gebruikt moet worden voor:

  • Telefonie
  • SMS
  • iMessage
  • Mobiel internet
  • etc

Het maakt niet uit of de esim prive gebruikt en normale sim zakelijk of vice versa. Dit is allemaal in te stellen op de iPhone (je kan elke sim een logische naam geven zoals primair/secundair of privé/zakelijk etc)

Daarnaast kan je ook in de contacten app per contact aangeven met welke sim deze persoon standaard gebeld moet worden. 

P.S.

Als er in de iPhone zowel een normale sim als een eSim geinstalleerd is dan kan je volgens mij geen gebruik maken van 5G (enkel van 4G of lager).  Dit is niet iets waar Vodafone iets aan kan doen. Apple werkt aan een software update hiervoor en ik meen ergens gelezen te hebben dat Apple gepland heeft deze fix voor het einde van dit jaar uit te brengen. 

Anton Wierenga

Meedenker
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

@Gemini030 ,

Op onderstaande link vind je ook wel handige info over alle geboden dual-sim functionaliteit op de iPhone

https://support.apple.com/nl-nl/HT209044

 

P.S.

Ik zit in exact dezelfde situatie als jij. Heb een nieuwe iPhone 12 en wil deze gebruiken voor zowel zakelijk als privé. Privé de esim, zakelijk de normale (nano)sim.

Ik wacht nog even op de activatie van mijn eSim, dus heb op dit moment nog niet veel ervaring met beide sims tegelijk te gebruiken. 

 

Gemini030
topicstarter
Meedenker
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes
Anton Wierenga wrote:

“Privé de esim, zakelijk de normale (nano)sim”

 

Hartelijk dank voor dit antwoord! Ik ga het Apple-artikel doorspitten. 

Aangezien ik zakelijk alleen maar telefonisch bereikbaar wil zijn, zou de zakelijke (e-)SIM in vrijwel alle situaties hierarchisch lager staan dan de privé-SIM.

 

Zo is al te lezen dat 5G niet beschikbaar is indien beide SIMs actief zijn! Dat is best een onaangename verrassing. 

Anton Wierenga

Meedenker
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes
Gemini030 wrote:
Anton Wierenga wrote:

“Privé de esim, zakelijk de normale (nano)sim”

 

Hartelijk dank voor dit antwoord! Ik ga het Apple-artikel doorspitten. 

Aangezien ik zakelijk alleen maar telefonisch bereikbaar wil zijn, zou de zakelijke (e-)SIM in vrijwel alle situaties hierarchisch lager staan dan de privé-SIM.

 

Zo is al te lezen dat 5G niet beschikbaar is indien beide SIMs actief zijn! Dat is best een onaangename verrassing. 

Hi @Gemini030 ,

Klopt voor wat betreft 4G/5G en dual-sim. Maar is maar tijdelijk volgens mij. Onderstaand artikel is ook wel interessant. 

https://www.iculture.nl/nieuws/iphone-12-dualsim-5g/#:~:text=Komt%20alsnog%20met%20software%2Dupdate....

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Laten we hopen dat Apple dit aanpast @Anton Wierenga @Gemini030,
Zou zonde zijn als je hierdoor geen gebruik van 5G kunt maken.

Anton Wierenga

Meedenker
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Mee eens @Steven Vodafone !! 

Gisteren de update naar iOS 14.2 gedaan. Nog niet opgelost in deze versie. Zal vast goed komen in een latere versie. 

Aso-Ot

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes


Weet iemand of dit eventueel nog consequenties heeft met een tweede simkaart van een andere provider???

Gemini030
topicstarter
Meedenker
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes
Aso-Ot wrote:


Weet iemand of dit eventueel nog consequenties heeft met een tweede simkaart van een andere provider??

Wat is de bron van dat plaatje met tekst dan? Ik heb een soortgelijke vraag eerder ook gesteld op dit forum: zijn telefoons die door Vodafone worden geleverd voorzien van een SIM-lock? Antwoord dat ik kreeg was dat dat al een hele tijd niet meer gebeurt bij Vodafone (waarschijnlijk omdat het illegaal is om je klant zo aan je te binden).

Aso-Ot

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Gemini030 wrote:
Aso-Ot wrote:


Weet iemand of dit eventueel nog consequenties heeft met een tweede simkaart van een andere provider??

Wat is de bron van dat plaatje met tekst dan? Ik heb een soortgelijke vraag eerder ook gesteld op dit forum: zijn telefoons die door Vodafone worden geleverd voorzien van een SIM-lock? Antwoord dat ik kreeg was dat dat al een hele tijd niet meer gebeurt bij Vodafone (waarschijnlijk omdat het illegaal is om je klant zo aan je te binden).

De bron is de website van Apple… zoals ik het las dacht ik in eerst ook aan de Sim lock. Bedankt voor je antwoord??

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik wil het heel even over het misverstand over dat het illegaal is om een sim lock op een toestel te zetten. Dit is niet het geval @Aso-Ot @Gemini030 
Dit zijn afspraken tussen providers en fabrikanten over het netwerk en evt extra opties.
 

Gemini030
topicstarter
Meedenker
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes
Steven Vodafone wrote:

Ik wil het heel even over het misverstand over dat het illegaal is om een sim lock op een toestel te zetten. Dit is niet het geval @Aso-Ot @Gemini030 
Dit zijn afspraken tussen providers en fabrikanten over het netwerk en evt extra opties.
 

Ah, dank voor de opheldering @Steven Vodafone. Maar het klopt dus wel dat alle door Vodafone geleverde (dual-SIM) smartphones simlockvrij en dus “ontgrendeld” (bewoording in het screenshot) zijn, en dat ze dus naast de Vodafone (e-)SIM prima een (e-)SIM van een andere provider accepteren? Want dat is eigenlijk waar @Aso-Ot naar vroeg volgens mij.

Aso-Ot

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Gemini030 wrote:
Steven Vodafone wrote:

Ik wil het heel even over het misverstand over dat het illegaal is om een sim lock op een toestel te zetten. Dit is niet het geval @Aso-Ot @Gemini030 
Dit zijn afspraken tussen providers en fabrikanten over het netwerk en evt extra opties.
 

Ah, dank voor de opheldering @Steven Vodafone. Maar het klopt dus wel dat alle door Vodafone geleverde (dual-SIM) smartphones simlockvrij en dus “ontgrendeld” (bewoording in het screenshot) zijn, en dat ze dus naast de Vodafone (e-)SIM prima een (e-)SIM van een andere provider accepteren? Want dat is eigenlijk waar @Aso-Ot naar vroeg volgens mij.

Dat klopt Gemini… dat was feitelijk ook mijn vraag

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Alle iPhone's worden sim lock vrij geleverd vanuit ons @Aso-Ot @Gemini030 🙂 

Aso-Ot

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Steven Vodafone wrote:

Alle iPhone's worden sim lock vrij geleverd vanuit ons @Aso-Ot @Gemini030 🙂 

Dank je wel Steven voor de duidelijkheid??

Djjurg

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi,

 

ik heb dus een iPhone 12 en privé heb ik een abo bij Vodafone en van mn werk een abo bij kpn. 
Ik heb dus 2 verschillende providers, kunnen die beide op 1 toestel werken? Dus dual-Sim?  
Zo ja; kunnen beide nummers tegelijk “aanstaan” of moet ik zelf handmatig kiezen welk nummer in bedrijf staat? 

Gemini030
topicstarter
Meedenker
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes
Djjurg wrote:

Hoi,

 

ik heb dus een iPhone 12 en privé heb ik een abo bij Vodafone en van mn werk een abo bij kpn. 
Ik heb dus 2 verschillende providers, kunnen die beide op 1 toestel werken? Dus dual-Sim?  
Zo ja; kunnen beide nummers tegelijk “aanstaan” of moet ik zelf handmatig kiezen welk nummer in bedrijf staat? 

Hoi,

Het antwoord op deze vraag staat in dit draadje. Het kan, beiden kunnen aan staan (bereikbaar). Je kunt maar met één nummer tegelijk bellen. En vooralsnog valt dual-SIM terug naar 4G - Apple gaat dat nog fixen.

 

Tip: lees dit draadje goed door voor meer details.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic