1
Vraag
2
Reageer en help mee
Dave!

Gedreven Raadgever
  • 191Posts
  • 13Oplossingen
  • 53Likes

Whatsapp komt met nieuwe veiligheid functie

 

Ik volg regelmatig Opgelicht maar er is nu goed nieuws 

 

WhatsApp komt mogelijk met nieuwe privacy-instellingen bij 'Laatst gezien'-functie: 'Bepaal zelf wie jouw online status ziet'
 

Het is menig WhatsApp-gebruiker een doorn in het oog: het idee dat anderen kunnen zien wanneer jij voor het laatst online bent geweest. Als je bepaalde appjes echter niet opent en de vinkjes dan alsnog grijs blijven, kunnen anderen wellicht denken dat je gewoon geen zin hebt om te reageren: een verkapte 'communicatiedwang' die door menigeen als storend wordt ervaren. Voor diegenen is er mogelijk goed nieuws: het lijkt er namelijk op dat WhatsApp gebruikers binnenkort meer vrijheden gaat bieden om deze instellingen naar eigen inzicht aan te passen.

 

Althans, dat meldt het blog van Webetainfo op basis van een screenshot uit een testversie van de razend populaire chat-app. De functie zou gebruikers meer mogelijkheden moeten bieden om te bepalen welke contacten deze informatie wél te zien krijgen, en welke specifieke contacten juist niet.

Handig, als je deze informatie op zich wel wilt delen, maar je liever niet het idee hebt dat je continu, à la minute op allerlei berichten van een select aantal personen – zoals een veeleisende werkgever of een voormalig liefdespartner – moet reageren. De mogelijkheid om specifieke personen uit te sluiten, is er op dit moment namelijk nog niet, maar daar komt dus verandering in.

Hoe zit het momenteel met de status 'Laatst gezien' op WhatsApp?

Laten we een blik werpen op de huidige situatie. Als je WhatsApp opent, kun je via Instellingen naar Account en vervolgens door naar Privacy. Onder de optie Laatst gezien heb je momenteel drie opties:

 

  • Iedereen
  • Mijn contacten
  • Niemand

Selecteer je de optie Iedereen? Dan kan iedereen die jouw mobiele nummer én WhatsApp heeft precies zien op welke datum en op welk tijdstip je WhatsApp voor het laatst hebt geopend. 

 

Let wel: dat kan óók als er geen sprake is van een gesprekshistorie met bepaalde personen. Als zij jouw nummer hebben, hoeven ze slechts een chatgesprek te initiëren en ze zien deze gegevens vanzelf onder jouw naam verschijnen als het chatvenster wordt geopend, allemaal zonder ook maar één bericht te versturen.

 

Selecteer je echter de optie Mijn contacten? Dan geldt dat alléén mensen uit jouw contactenlijst – dus zélf opgeslagen telefoonnummers – deze status kunnen raadplegen. In theorie zou je zo óók al bepaalde mensen moeten kunnen uitsluiten, maar dan moet je hun telefoonnummer verwijderen, en dat leidt op andere momenten wellicht weer tot ongemakkelijke situaties.

 

En selecteer je de optie Niemand? De naam zegt het al, maar dan kan niemand zien wanneer jij WhatsApp voor het laatst hebt geopend.

Deze keuze is echter niet geheel vrijblijvend. Wil jij niet dat mensen kunnen zien wanneer jij voor het laatst online bent geweest? Dan geldt automatisch dat jij andermans activiteiten op dat vlak óók niet meer kunt raadplegen. Ook kun je specifieke personen vooralsnog niet uitsluiten, indien geldt dat je deze informatie bij voorkeur alléén voor deze personen wenst te verbergen.

En dat betekent in de praktijk eigenlijk dat er twee keuzes zijn. Je moet ervoor kiezen om deze informatie te delen of niet te delen, tenzij je bereid bent om telkens snel handmatig te switchen indien je om wat voor reden dan ook andermans meest recente online status wenst te raadplegen. Inefficiënt en onhandig.

 

Nieuwe functie: 'Mijn contacten, behalve...'

Een screenshot dat door WABetainfo werd gedeeld, suggereert dat er een vierde optie aan zit te komen, namelijk de optie 'Mijn contacten, behalve...':

 

 

***********

Nieuwe functie: 'Mijn contacten, behalve...'

Deze functie zou het mogelijk moeten maken om handmatig bepaalde personen uit te sluiten. Ervaar je van bepaalde personen druk om snel te moeten reageren, of wil je ze om andere redenen uitsluiten van deze informatie?

Dan kun je met behulp van deze functie in principe vrij eenvoudig zelf iets doen aan het idee dat je constant maar bereikbaar moet zijn, mocht je van mening zijn dat bepaalde personen toch wel erg veeleisend zijn op dat vlak.

Bovenstaande screenshot is van een iOS-testversie van WhatsApp (een versie die dus nog helemaal niet voor het brede publiek beschikbaar is), maar volgens WABetainfo zal de functie op termijn óók onder Android-gebruikers worden uitgerold.

Zelf zeggen ze: '[...] but WhatsApp will obviously introduce it on WhatsApp for Android too' (vrij vertaald: 'WhatsApp zal het ongetwijfeld ook uitrollen naar gebruikers die de Android-versie van WhatsApp gebruiken').

Wanneer komt deze functie beschikbaar?

Dat is helaas nog niet duidelijk. WABetainfo stelt dat de functie momenteel 'in ontwikkeling' is. Zij zijn benieuwd wanneer de functie naar bètatesters wordt uitgerold.

Pas als dat allemaal naar tevredenheid is getest én WhatsApp nog altijd voornemens is om de functie ook daadwerkelijk uit te rollen onder de reguliere gebruikers, zal daar meer duidelijkheid over ontstaan. Maar de verwachting is wel dat het gaat gebeuren.

Waarom deelt Opgelicht?! dit nieuws?

We kunnen ons voorstellen dat je denkt 'Wat heeft dit met oplichting te maken?', en inderdaad, strikt genomen is er geen direct haakje met (concrete dreigingen van) oplichting.

Oplichting en digitale weerbaarheid zijn echter wel nauw verweven, en bewustwording met betrekking tot zaken als (online) privacy en (het ongemerkt delen van) data zorgt er vervolgens weer voor dat je beter op de hoogte bent van de mogelijkheden op dat vlak.

Dat maakt tevens dat je scherper bent op toekomstige mogelijke pogingen tot oplichting, dus ook aan dergelijke privacy-gerelateerde kwesties besteedt Opgelicht?! met gepaste regelmaat graag aandacht.

Daarnaast is het vermoedelijk een functionaliteit die door veel gebruikers als handig zal worden ervaren. Voorlopig maar even afwachten wanneer deze nieuwe functie definitief wordt uitgerold.


Bron: WABetainfo Opgelicht

 

 

Moderator Steven: Website en linkjes weggehaald op bronvermelding na. Reclame maken voor andere bedrijven is niet toegestaan. 

6 Reacties 6
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hi Dave-,

Dankjewel voor de informatie over Whatsapp. Hopelijk wordt dit uitieindelijk uitgerold naar iedereen. Hiermee kun je toch weer een beetje je eigen privacy bepalen. Wat ik wel grappig vind is dat het op deze manier als een update vermeld wordt. Als ik namelijk naar mijzelf kijk, vind ik het prima dat die vinkjes er staan in allerlei kleuren. Iedereen waarmee ik app weten dat ik reageer zodra ik kan of zin heb :P. Is natuurlijk de omgekeerde wereld. 🙂 Maar ondanks dit gezegd te hebben is dit weer een hele mooie update voor Whatsapp. 

Dave!
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 191Posts
  • 13Oplossingen
  • 53Likes

@Louis  Ik volg altijd opgelicht voor tips en trucs. Vooral met dat Spoofing. Maar dit helpt ook weer andere gebruikers hopelijk, ben klop het af nog nooit, maar belangrijk. Hoe ieder zijn Whatsapp indeelt is voor persoon zelf, ook instelling kan je naar eigen hand zetten..

Dave!
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 191Posts
  • 13Oplossingen
  • 53Likes

Nog een Whatsapp tip:

 

Wil je contact niet laten zien dat je niet online bent dit werkt zowel op Apple als Android 

 

Stap 1:  Kies instellingen  en klik op Account

3387E093-B114-40D7-A845-BCC008CD81EC.jpeg

 

Stap 2: 

Klik op Account en dan Op Privacy

 

C45C7F51-88FF-4C6C-A67C-1B65CB3DCB44.jpeg


Stap 3: Klik Privacy aan en kies Status

5709718F-149D-40CA-8D83-90587275E840.jpeg

Stap 4: Klik op Status en dan contacten behalve…

CDCEB6D8-B9BD-40AF-87AA-7C95D7796BB7.jpeg


Stap 5: Klik Contacten behalve… aan en kies de naam die jij wilt  dempen.

7ED20C18-7806-4A95-BAD0-4D0AF4E4656C.jpeg

Hier even Gemeente gekozen, je kan gewenst persoon kiezen. Ze kunnen je wel whatsappen maar zien niet dat je op een tijdstip online bent geweest.

 

Hele handige optie 😊

Energieboy
Expert
Expert
  • 11753Posts
  • 3466Oplossingen
  • 3088Likes

Zullen we dan toch ook nog even advocaat van de duivel spelen met het volgende:
WhatsApp niet meer te gebruiken op deze Android-telefoons en iPhones vanaf 1 november, zie deze link.
WhatsApp kan met sommige berichten meelezen, zie deze link

Genoeg reden om maar eens te kijken voor een andere chat app. Daarnaast heb ik, direct na WhatsApp in handen kwam van Facebook, deze niet meer gebruikt (heb dus ook geen Facebook). En om nu niet teveel reclame te maken voor WhatsApp noem ik bij deze ook Signal, Telegram, Threema, GroupMe, WeChat, Voxer (een walkie talkie chatapp).

Dave!
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 191Posts
  • 13Oplossingen
  • 53Likes

Dank je wel EnergieBoy voor je reactie en zal de spps eens bekijken, telegram schijnt alleen niet 100% veilig te zijn maar zal meer op andere gebied betreffen. Andere apps eens bekijken 😊 weer iets te proberen.

Dave!
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 191Posts
  • 13Oplossingen
  • 53Likes

Wat ik wel met je eens bent ik dan alle 3 Facebook /instagram/twitter op facebook beheer ook verkoop en onze buurtgroep alleen voor onze wijk met medebeheerder. Heb 1 facebook account voor Diggy Adventure maar dat kan ook via Google inloggen.

 

Maar het is een wel 1 groot bagger netwerk geworden waar het toen met Hyves nog leuk was en ook nog begin maar nu nee meer 1 grote kliek en niet gezellig meer. Merk zelf ook op de groepen na wordt het veel minder. Twitter heb ik contact met paar vrienden die ik al jaren ken maar door hele land wonen en behoud ik klein, insta heb ik de groepen van me katten, disney, fotografie maar alleen me eigen account houd ik bij.

 

Energieboy ik deel je mening is gewoon 1 grote vergaarbak met die fusie geworden.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic