1
Vraag
2
Reacties
florismk

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wat betekent de IMS Service melding precies?

Ik heb bellen over WIfi aanstaan. SInds kort valt het me op dat ik een IMS melding krijg: alleen noodoproepen in gebieden met mobiele dekking. Ik krijg graag uitleg over deze melding.

 

Wat ik weet (of dacht): ik heb bellen over Wifi aanstaan, wat volgens mij betekent dat mijn telefoon gesprekken zo mogelijk over wifi laat verlopen, of over 4G. Ik dácht dat dit betekent dat gesprekken gewoon over het GSM-netwerk verlopen als er geen Wifi of 4G beschikbaar is. Daarmee zouden ook noodoproepen gewoon over het GSM-netwerk gaan, leek mij.

 

Maar deze melding suggereert dat ik géén noodoproepen kan plaatsen als ik geen intenetverbinding heb. Dat lijkt mij ongewenst en zelfs gevaarlijk: juist noodsituaties treden vaker op op locaties zonder internet.

 

Elders op het forum wordt uitgelegd hoe je de melding uitzet en hoe je bellen over Wifi überhaupt uitschakelt. Dat wil ik allebei niet.

 

Ik wil wél bellen over Wifi aan hebben staan, want dat maakt telefoongesprekken binnen mijn huis heel veel beter (slechte GSM-ontvangst binnen de muren). Ik wil óók in alle situaties 112 kunnen bellen zolang ik enige vorm van verbinding met een zendmast heb.

 

Daarom wil ik graag begrijpen wat die melding precies betekent.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @florismk 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

4G via WiFi is er voor als je slecht bereik hebt en geen goed 4G ontvangst hebt. Je belt dan via WiFi en hebt dan ook je normale kosten, als je geen bundel hebt of buiten je bundel belt (en anders valt het gewoon binnen je bundel). 

Vodafone is verplicht om deze melding te tonen. Indien er een geval van nood is en de nooddiensten zijn nodig, dan is het handig om te weten dat je geen 112 kunt bellen als je gebruik maakt van bellen over WiFi. Als je deze functie (of wel, melding) uitzet, is dat op eigen verantwoordelijkheid. Het is dus niet mogelijk om 112 te kunnen bellen als je je toestel gebruikt voor bellen via WiFi. 

Dit is de informatie die ik via Steven heb gevonden. Zodra je wel verbinding hebt met een zendmast kan je natuurlijk wel weer gewoon 112 bellen, dan heb je dat probleem niet. Dus als je de deur uit gaat en je hebt weer goed bereik dan is 112 bellen weer mogelijk. Zo is de uitleg vanuit Vodafone. 

Hoe het verder zit kan ik je niet vertellen want ik heb geen Android toestel en gebruik zelf deze functie niet want ik heb hier prima bereik, ook binnen. Hopende dat ik je hier iets mee heb geholpen. Anders even tot maandag wachten tot er weer iemand van Vodafone aanwezig is. 

Bekijk in context

RoWi6870

Liefhebber
  • 34Posts
  • 5Oplossingen
  • 14Likes

@florismk kleine aanvulling, in het topic over bellen via Wifi staat het volgende en daar gaat het dus om, ondanks alle slimme technieken is bellen via wifi blijkbaar niet slim genoeg.

 

Noodnummers bellen

Wil je via Wifi een noodnummer zoals 112 bellen? Dan schakelt je toestel automatisch over naar het mobiele 2G of 3G netwerk. Je bent namelijk verplicht om je locatiegegevens mee te sturen wanneer je een noodnummer belt en dat kan niet via WiFi bellen

Bekijk in context

5 Reacties 5
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @florismk 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

4G via WiFi is er voor als je slecht bereik hebt en geen goed 4G ontvangst hebt. Je belt dan via WiFi en hebt dan ook je normale kosten, als je geen bundel hebt of buiten je bundel belt (en anders valt het gewoon binnen je bundel). 

Vodafone is verplicht om deze melding te tonen. Indien er een geval van nood is en de nooddiensten zijn nodig, dan is het handig om te weten dat je geen 112 kunt bellen als je gebruik maakt van bellen over WiFi. Als je deze functie (of wel, melding) uitzet, is dat op eigen verantwoordelijkheid. Het is dus niet mogelijk om 112 te kunnen bellen als je je toestel gebruikt voor bellen via WiFi. 

Dit is de informatie die ik via Steven heb gevonden. Zodra je wel verbinding hebt met een zendmast kan je natuurlijk wel weer gewoon 112 bellen, dan heb je dat probleem niet. Dus als je de deur uit gaat en je hebt weer goed bereik dan is 112 bellen weer mogelijk. Zo is de uitleg vanuit Vodafone. 

Hoe het verder zit kan ik je niet vertellen want ik heb geen Android toestel en gebruik zelf deze functie niet want ik heb hier prima bereik, ook binnen. Hopende dat ik je hier iets mee heb geholpen. Anders even tot maandag wachten tot er weer iemand van Vodafone aanwezig is. 

RoWi6870

Liefhebber
  • 34Posts
  • 5Oplossingen
  • 14Likes

Die melding houd feitelijk in dat je helemaal geen verbinding hebt met een vodafone mast. De IMS implementatie is nog te beperkt daar komt het op neer. 

 

RoWi6870

Liefhebber
  • 34Posts
  • 5Oplossingen
  • 14Likes

@florismk kleine aanvulling, in het topic over bellen via Wifi staat het volgende en daar gaat het dus om, ondanks alle slimme technieken is bellen via wifi blijkbaar niet slim genoeg.

 

Noodnummers bellen

Wil je via Wifi een noodnummer zoals 112 bellen? Dan schakelt je toestel automatisch over naar het mobiele 2G of 3G netwerk. Je bent namelijk verplicht om je locatiegegevens mee te sturen wanneer je een noodnummer belt en dat kan niet via WiFi bellen

florismk
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank, dat is een erg nuttige aanvulling! Even snel getest (zonder verbinding te maken), en inderdaad kan ik 112 bellen en gaat de telefoon dan bellen via 2/3G. Dat maakt de melding wel erg onvolledig en onnodig onheilspellend, maar ja.

RoWi6870

Liefhebber
  • 34Posts
  • 5Oplossingen
  • 14Likes

Met een flinke storing zoals onlangs moeten we er dan maar op vertrouwen dat voor het bellen van 112 de andere mobiele netwerken worden gebruikt.

 

Aangezien elke smartphone GPS en dergelijke heeft klinkt het niet meesturen van de locatie best vreemd. Maar daarvoor weet ik er zelf ook te weinig van.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic