Ruud001

Raadgever
  • 887Posts
  • 1Oplossingen
  • 871Likes

Wanneer gaat Vodafone NL, net zoals Vodafone Duitsland met de E-sim beginnen?

Hallo allemaal,
Zijn jullie net zo "boos" als ik, dat Vodafone totaal geen uitleg geeft wanneer ze eens met de E-sim gaan starten? Dit spelletje wordt nu al een paar jaar gespeeld en dat moet maar eens afgelopen zijn. Hun "collega's" in Duitsland doen dit al een tijd wel. Ready for the future is Vodafone hier dus niet. En wij worden als klant gedupeerd omdat wij beperkt worden om bepaalde diensten te kunnen afnemen. Klein voorbeeld is de iPhone Xs en Xs Max. Die ondersteunen een tweede simkaart, in de vorm een gewone simkaart en als tweede de E-sim. Kunnen we hier niet gebruiken. Zou handig zijn om bijvoorbeeld werk en privé te kunnen scheiden met 1 toestel... Ander apparaat is de Apple watch series 4, die ook een E-sim kan gebruiken. Maar ook hier, helaas.
Ik hoop dat andere forum leden ook aansluiten en hun gal op een nette manier hier spuien. Hopelijk wordt Vodafone een keer wakker, en werken ze mee aan de "ready for the future".
341 Reacties 341
Ruud001
topicstarter
Raadgever
  • 887Posts
  • 1Oplossingen
  • 871Likes
Er stond nog meer in en is best een lang stuk. Hier deel 1 hierboven moet deel twee zijn
Ruud001
topicstarter
Raadgever
  • 887Posts
  • 1Oplossingen
  • 871Likes
Deel 3:
Ruud001
topicstarter
Raadgever
  • 887Posts
  • 1Oplossingen
  • 871Likes
Ruud001
topicstarter
Raadgever
  • 887Posts
  • 1Oplossingen
  • 871Likes
Ruud001
topicstarter
Raadgever
  • 887Posts
  • 1Oplossingen
  • 871Likes
Ruud001
topicstarter
Raadgever
  • 887Posts
  • 1Oplossingen
  • 871Likes
Ruud001
topicstarter
Raadgever
  • 887Posts
  • 1Oplossingen
  • 871Likes
Nou Vodafone, doe er wat mee!!!?
Jurrienv

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Lees net op Iculture het gerucht dat T-Mobile de e-sim mogelijk vanaf half augustus gaat ondersteunen. Dat betekent wat mij betreft dat Vodafone in elk geval 4 abonnementen van mij kwijt gaat zijn aan T-mobile..... 😉

https://www.iculture.nl/nieuws/gerucht-esim-komst/

Ben benieuwd of het er ook van gaat komen.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Als er 1 begint dan volgen de andere vast ook wel. We zullen zien of Vodafone ook snel volgt. Maar het is alvast een licht puntje ??

En je kan gerust bij Vodafone blijven met je hoofd nummer. Dan neem je er toch een eSim abonnement bij op het TM netwerk. Ga er toch vanuit dat je wel 2 verschillende providers dan kan ontvangen.

Zelf zou ik dan Vodafone behouden als hoofd, want ik ben wel tevreden met Vodafone, en neem er een TM eSim bij (als die ook in prepaid is).
Jurrienv

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Ja als dat mogelijk is zal ik dat overwegen. Ik vrees echter dat het voor mijn doel toch alles of niets zal zijn. De apple Watch series 4 e-sim lijkt gebonden aan de provider van de sim in de gekoppelde iphone. We zullen het even moeten zien.
jdiezrequejo

Meedenker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes
Jurrienv wrote:
Lees net op Iculture het gerucht dat T-Mobile de e-sim mogelijk vanaf half augustus gaat ondersteunen. Dat betekent wat mij betreft dat Vodafone in elk geval 4 abonnementen van mij kwijt gaat zijn aan T-mobile..... 😉

https://www.iculture.nl/nieuws/gerucht-esim-komst/
Ben benieuwd of het er ook van gaat komen.


Dat zou mooi zijn! En komt voor mij goed uit. Contract loopt bijna af ? #overstappen

of Vodafone moet nog wat uit de hoge hoed toveren?
Bradelaa

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik volg dit topic al een tijdje omdat ook ik zit te wachten op de esim ondersteuning (voor oa mijn 4G apple watch)
Maar nu toch ook maar eens een reactie omdat wij volgens mij vanuit Vodafone niet van de juiste info worden voorzien....

En wel om de volgende reden:

Ik rij in een BMW welke is voorzien van een navigatiesysteem met BMW Connected Drive. Omdat dit abonnement binnenkort afloopt ben ik uit nieuwsgierigheid eens gaan uitzoeken hoe BMW de dataverbinding eigenlijk regelt voor deze systemen…. En wat blijkt tot mijn verbazing:

Het systeem wordt door BMW voorzien van een communicatie box welke gebruik maakt van een ESIM. BMW heeft momenteel in Europa een contract met VODAFONE voor de dataverbindingen voor deze systemen.... Dit wordt zelfs besproken in andere topics in dit forum waarin dezelfde moderators van Vodafone ook reageren (Hallo Steven ?, Bijvoorbeeld: https://forum.vodafone.nl/archief-2019-93/bmw-connecteddrive-3g-vodafone-van-3g-naar-4g-297203)

Hieruit kan ik eigenlijk maar één conclusie trekken. Er rijden momenteel tien duizenden BMW’s (wilde gok, maar iedere BMW vanaf 2013 voorzien van NAVI) rond met een ESIM welke gebruik maakt van het Vodafone netwerk in Nederland. En wij krijgen vanuit Vodafone te horen dat ze het nog aan het testen zijn en dat het technisch allemaal heel moeilijk is….

Volgens mij willen jullie het gewoon niet beschikbaar maken aan particulieren omdat het risico van eenvoudiger overstappen voor jullie te groot is….
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hoi Bradelaa

De informatie die je geeft, klopt niet helemaal. BMW maakt gebruik van een Esim alleen over 3G en zoals je al aangeeft: BMW heeft momenteel in Europa een contract met VODAFONE voor de dataverbindingen voor deze systemen. Deze afspraken zijn gemaakt met Vodafone Group, niet met Vodafone NL.

Vodafone NL (wij dus) vallen onder Vodafone Group maar gebruiken andere systemen dan Vodafone DE of Vodafone ES. Hierdoor is de e Esim voor in toestellen en smartwatches nog niet mogelijk.
Zodra ik meer informatie weet over de Esim en de mogelijkheden hier in Nederland, dan laat ik dit weten.

Betreft het 3G stuk mag je het topic https://forum.vodafone.nl/netwerkvragen-4/bmw-connecteddrive-3g-van-3g-naar-4g-voor-januari-2020-299... in de gaten houden.
We hebben nogmaals om een update gevraagd over BMW en het 3G/4G netwerk.
RoelvanDick

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Overstappen naar T-mobile zou ik zeggen
Bradelaa

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Steven Het topic waar ik naar verwijs als voorbeeld gaat over de eerste generatie BMW systemen met alleen een 3G module (de BMW NBT systemen, gelevert van 2013 t/m 2015). De nieuwere BMW NBT-EVO systemen beschikken wel degelijk over een 4G module. Voor zover ik het kan zien hebben de oudere NBT systemen een combobox welke hardwarematig alleen een 3G modem heeft. Wanneer VF dus stopt met 3G, gaan deze dus niet meer werken en zal een HW upgrade in de auto nodig zijn. Vraag in de voorbeeld treat is of BMW dit gaat supporten voor Auto's welke in 2021 al zo'n 7 á 8 jaar oud zijn... De update vragen aan BMW vindt ik niet zo relevant in deze discussie.... Mijn oude iPhone 3GS gaat ook niet meer werken als jullie 3G uitschakelen.....

Maar, om terug te komen op het topic.
Ik snap dat het contractueel misschien buiten NL geregeld is. Feit blijft echter dat er duizenden ESIM's op het Nederlandse netwerk actief zijn (al dan niet roaming). Zowel via 3G als 4G.

Technisch kan het dus en zijn de argumenten over "security" en "techniek" niet geheel terecht wat mij betreft. Ik begrijp dat administratieve systemen en processen hier misschien momenteel niet geschikt voor zijn. Maar dat is een kwestie van prioriteiten stellen als je het mij vraagt.

RoelvanDick Helaas zit ik nog een jaar aan mijn contract vast....
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Bradelaa begrijp mij niet verkeerd. Ik zie ook graag dat de e-sim uitgerold wordt en wacht net zoals jullie op een antwoord.
Ht heeft zeer zeker te maken met een stukje veiligheid en systemen. Daarnaast spelen er ook nog andere factoren mee.

Om dr zoveel tijd kaart ik dan ook aam dat hier vraag naar is en wanneer het uitgerold gaat worden.

Betreft het BMW gedeelte, houd het andere topic in de gaten. Hier ben ik ook over aan het mailen met collega's omdat ik vind dat daar ook een duidelijk antwoord op mag komen en wat dadelijk gebeurd als 3G er niet meer is.
Garreth

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
RoelvanDick wrote:
Overstappen naar T-mobile zou ik zeggen

Exactly - geen esim bij Vodafone dan over naar T-Mobile
Olofg

Meedenker
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Al die flauwekul vodafone group vodafone nl het is gewoon dezelfde bende die ons aan het lijntje houd. Ik zeg stap zo allemaal over naar tmobile probleem opgelost
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Flauwekul of niet, iedereen gaat het straks aanbieden. Of Apple moet met Apple Pay een deal hebben gemaakt met 1 provider die het dan voor een aantal maanden mag aanbieden, het alleen recht verhaal. Maar dat verwacht ik eigenlijk niet zo. Waarschijnlijk is het net domino, als er eentje omvalt dan vallen de andere ook en hop, iedereen heeft opeens eSIM om aan te bieden 🙂

En ja, het staat je vrij om over te stappen. Maar wie weet kan je ook gewoon bij Vodafone blijven en een extra eSIM aanschaffen bij T-Mobile. Heb je twee providers, je weet niet wat er komen gaat.
Ruud001
topicstarter
Raadgever
  • 887Posts
  • 1Oplossingen
  • 871Likes
Ben erg benieuwd of er echt iets aan zit te komen. We gaan het zien. Topic staat weer ff bovenaan?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic