1
Vraag
2
Reacties
Joyce_B

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vodafone WiFi bellen werkt niet (meer)

Bellen via wifi lijkt niet meer te werken, terwijl dit voorheen echt perfect werkte. Wij hebben geen nieuwe telefoons of internet aansluiting gekregen. Waar zou het probleem kunnen liggen? Ik heb alles al gereset maar helaas is dat de oplossing niet. Als ik ergens anders ben waar ik op Wifi kan, kan ik wel gewoon WiFi bellen, dus ik denk niet dat het probleem in mijn mobiel zelf zit. Wellicht in de internet aansluiting? Wat kan ik proberen zodat het weer werkt? Side note: Wij wonen in het buitengebied en er is hier geen mobiele dekking, dus bellen via WiFi is mijn enige oplossing om mobiel bereikbaar te zijn. 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

De winkel zal hier verder niks mee kunnen @Energieboy. Het probleem speelt zich af op 1 locatie. Op overige locaties werkt het gewoon volgens @Joyce_B. Het probleem ligt in dit geval dan ook bij de router of aan een instelling van de wifi op het toestel. Dit kan de winkel helaas niet verder oplossen omdat het niet overal is. Gaan ze het namelijk testen in een winkel, dan zal het waarschijnlijk werken. Je kunt de router eens resetten en het netwerk configureren op 2.4Ghz. Het lijkt mij namelijk sterk dat overal een 5Ghz wifinetwerk is. Met 2.4Ghz is het bereik groter dan met 5Ghz.  Mocht dat niet werken, dan kun je nog (om het toestel uit te sluiten), een back-up maken van je toestel. Vervolgens zet je het toestel terug naar fabrieksinstellingen. Daarna zet je de back-up terug. Mochten deze stappen niet geholpen hebben, dan kun je hiervoor contact opnemen met de partij waar je het toestel gekocht hebt. 

Bekijk in context

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Winkel optie was voor mij meer bedoelt wanneer de klant zelf niet bij iemand anders kan testen, dan kunnen ze het daar testen en als het daar prima werkt, wat bij andere waarschijnlijk zo zal zijn, dan ligt het toch aan thuis. Hoe meer tests er gedaan zijn, binnen en buiten de deur, dan weet je eigenlijk pas wat er echt aan de hand is. 

Misschien nog een aanvulling, 2,4GHz en 5 GHz hebben toch niet dezelfde naam? Misschien moet je die dan eens aanpassen! Als ze dezelfde naam hebben kan het natuurlijk nog wel eens fout gaan. Dan pakt het toestel de 5GHz en omdat die dan slecht bereik heeft kan die blijven hangen en het niet goed doorgeven?

Bekijk in context

13 Reacties 13
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Joyce_B 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Oei, dat is heel vervelend. Om welk toestel gaat het? en welke firmware versie heb je? Bij welke provider heb je internet en gebruik je WiFi? Toevallig een nieuwe router? 

Heb je gekeken welke WiFi je gebruikt, 2,4Ghz of 5Ghz? En als je je eigen simkaart in een ander toestel doet, wat gebeurd er dan? Of van iemand anders de simkaart in je eigen telefoon stoppen om te zien wat daar mee gebeurd. Een paar kleine dingen die je zelf nog even kan controleren. 

Als het probleem bij je thuis ligt dan zou je denken dat het aan je router ligt, of de provider. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Joyce_B,
Welkom op de Community van Vodafone. Ik kan me voorstellen dat je graag bereikbaar wilt zijn. Zeker als bellen over wifi de enige manier is. Je geeft gelukkig al aardig wat informatie. Uit jouw bericht haal ik dat je alleen thuis problemen ervaart met bellen over wifi en dat dit op andere locaties werkt. In dit geval raad ik aan om eens de router te resetten en net zoals @Energieboy aangeeft te controleren naar de instellingen van de wifi (2,4Ghz of 5Ghz). Probeer eens het netwerk thuis te vergeten en daarna opnieuw te verbinden. Dit kun je heel makkelijk testen door alleen wifi te gebruiken. Indien je toestel de optie heeft, kun je de optie aanzetten dat het toestel niet via de wifi af mag gaan. Dit kun je via de wifi instellingen doen via geadvanceerde instellingen. Laat je weten of het gelukt is?

Joyce_B
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor jullie reacties, ik ben ermee aan de slag gegaan maar het is mij nog niet gelukt het te laten werken. We gebruiken wifi over 5 ghz. Ik heb een Google pixel 4a. Toen ik net mijn simkaart in een oude Samsung deed werkte het wifi bellen wel. Wat overigens ook vreemd is, is dat ik soms wel vanuit onze slaapkamer wel over wifi kan bellen (maar geen garanties) mijn telefoon heeft de laatste update van Android 11 en ik heb geen idee waar het aan ligt.. wat kan de oorzaak zijn? Zoals eerder vermeld heb ik nooit eerder problemen gehad met wifi bellen met dit toestel en op andere locaties waar ik op wifi zit werkt het wel gewoon op dit toestel dus ergens denk ik dat het niet aan het toestel ligt. Ik heb alle bovenstaande tips geprobeerd maar het helpt niet. Help me! 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Het zou aan de update kunnen liggen, als er meerdere mensen hier last van hebben. Misschien zit er wel een bug in de update waardoor het bij een zwak WiFi, hij het minder goed doet. 

Heb je dit probleem ook bij iemand anders op WiFi? Misschien dat je dit nog even kan proberen. Dan weet je of het aan je toestel ligt of toch aan de sterkte van je WiFi router?! Dit is altijd erg lastig om te achterhalen. En anders zou ik eens langs een winkel gaan om te vragen of ze daar eens kunnen kijken of ze iets kunnen vinden. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

De winkel zal hier verder niks mee kunnen @Energieboy. Het probleem speelt zich af op 1 locatie. Op overige locaties werkt het gewoon volgens @Joyce_B. Het probleem ligt in dit geval dan ook bij de router of aan een instelling van de wifi op het toestel. Dit kan de winkel helaas niet verder oplossen omdat het niet overal is. Gaan ze het namelijk testen in een winkel, dan zal het waarschijnlijk werken. Je kunt de router eens resetten en het netwerk configureren op 2.4Ghz. Het lijkt mij namelijk sterk dat overal een 5Ghz wifinetwerk is. Met 2.4Ghz is het bereik groter dan met 5Ghz.  Mocht dat niet werken, dan kun je nog (om het toestel uit te sluiten), een back-up maken van je toestel. Vervolgens zet je het toestel terug naar fabrieksinstellingen. Daarna zet je de back-up terug. Mochten deze stappen niet geholpen hebben, dan kun je hiervoor contact opnemen met de partij waar je het toestel gekocht hebt. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Winkel optie was voor mij meer bedoelt wanneer de klant zelf niet bij iemand anders kan testen, dan kunnen ze het daar testen en als het daar prima werkt, wat bij andere waarschijnlijk zo zal zijn, dan ligt het toch aan thuis. Hoe meer tests er gedaan zijn, binnen en buiten de deur, dan weet je eigenlijk pas wat er echt aan de hand is. 

Misschien nog een aanvulling, 2,4GHz en 5 GHz hebben toch niet dezelfde naam? Misschien moet je die dan eens aanpassen! Als ze dezelfde naam hebben kan het natuurlijk nog wel eens fout gaan. Dan pakt het toestel de 5GHz en omdat die dan slecht bereik heeft kan die blijven hangen en het niet goed doorgeven?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ah op die manier! Dat is inderdaad ook nog een goede tip @Energieboy

Joyce_B
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoe kan ik wisselen tussen het 2,4 en 5 ghz netwerk? Met mijn toestel heb ik dus geen problemen met wifi bellen als ik bij iemand anders ben, en als ik mijn simkaart in een ander toestel stop doet dan heb ik thuis geen problemen met wifi bellen. Ik vind het zo vreemd. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dit kun je instellen in de router @Joyce_B. De instellingen zijn per router verschillend. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Dat ligt eraan welke provider je hebt. Laten we even uitgaan van Ziggo, volg dan deze pagina: https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/netwerknaam-wijzigen#/ 

Of zie filmpje: https://community.ziggo.nl/t5/Support-Video-s/Zo-verander-je-de-netwerknaam-van-de-wifi-op-de-Connec... (dit is bijna op elke router wel hetzelfde, even beetje zoeken en dan kom je er wel en anders even naar de community van je internet provider gaan en daar vragen)

Eventueel zou je nog kunnen kijken of het misschien helpt om je Wifi-kanaal te wijzigen?!
https://community.ziggo.nl/t5/Support-Video-s/Hoe-wijzig-je-het-wifi-kanaal-op-de-Connectbox/ba-p/65... 

Joyce_B
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor jullie info! Wij hebben glasvezel via fiber, ook hebben wij in huis twee wifi punten omdat het hele huis anders niet gedekt kan worden. Dit systeem heet tp link. Ik denk niet dat ik hier zelf aan uit ga komen. In ieder geval bedankt voor jullie informatie! 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Heel graag gedaan @Joyce_B. Leg dit eens voor aan diegene die de TP-link heeft geinstalleerd voor je. Waarschijnlijk gaat het hierdoor mis met de verbinding. We horen graag of het gelukt is. Ik zal het topic open laten staan. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Oh ja, dat is andere koek. 
Welke TP Link heb je dan? Misschien kan ik even met je mee kijken in de gebruiksaanwijzing en je ermee helpen? Overigens, volgens mij heeft TP Link Deco M4 een splitsing in 2,4GHz en 5GHz, die hebben dezelfde naam 😞  Als het altijd heeft gewerkt en nu niet dan zou ik toch gaan informeren bij TP Link en anders bij Fiber. Want je zegt zelf dat het ergens anders wel gewoon werkt, dus dan moet het toch aan je router liggen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic