Serkan B
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 4256Reacties
  • 240Oplossingen
  • 731Likes

Update netwerkinstellingen voor gebruik in het buitenland


In het buitenland werkt de verbinding met het internet anders dan in Nederland. Hierdoor kun je buiten Nederland een minder goede internetverbinding ervaren. Belangrijk is dat de APN in jouw mobiele toestel goed ingesteld staat. De APN is de toegangspoort tot het netwerk van Vodafone. Heb jij problemen met je internetverbinding in het buitenland? Lees dan snel verder! 

iPhone
De APN controleren doe je via Instellingen - Mobiele netwerk - Mobiele data netwerk.

  • APN: live.vodafone.com
  • Gebruikersnaam: vodafone
  • Wachtwoord: vodafone

Android
De APN controleer je via Instellingen – (Meer) verbindingen - Mobiele netwerken - Namen toegangspunten. En ook hier moet staan:

  • APN: live.vodafone.com
  • Gebruikersnaam: vodafone
  • Wachtwoord vodafone

Staan hier andere APN's? Dan mogen deze verwijderd worden. Dit doe je via de 3 puntjes rechts bovenin. Er mag altijd maar 1 APN staan en dat moet Vodafone Internet zijn.  

Let op: start je telefoon daarna opnieuw op, zodat het toestel zich correct aanmeldt op het buitenlandse netwerk. Daarna kun je weer internetten! 

Ik heb geen iPhone of Android
Natuurlijk bieden we ook ondersteuning voor andere toestellen en modellen. Kies in onze toestelhandleiding welke telefoon je gebruikt. Volg daarna de stappen met bijbehorende afbeeldingen om de juiste internetinstellingen op je toestel in te stellen.

< Mijn toestel instellen voor internet >

Het lukt niet!
Wij geven in dit topic een algemene uitleg voor iPhone en Android. Echter, de instellingen kunnen verschillen per merk én toesteltype! Lukt het niet met bovenstaande uitleg? Gebruik dan de knop om naar de toestelhandleiding te gaan en selecteer daar jouw specifieke toestel + model. Het is mogelijk dat je de APN opnieuw handmatig moet toevoegen. Dit staat per toestel uitgelegd.
 

Lukt het ook met de toestelhandleiding niet om de APN goed te zetten? Neem dan contact met ons op. Heb je andere vragen of opmerkingen? Laat het ons dan weten in een reactie op dit topic. Of open je eigen topic.

12 Reacties 12
a3aan79
Gedreven Ontdekker
  • 18Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hallo Serkan,
Wat is er precies gewijzigd? Ik heb geen nieuwe instellingen ontvangen. Althans, ik heb geen bericht gehad waarin ik iets moest/kon accepteren.


jaxob
Gedreven Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo.

Heb per ongelijk het bericht gewist.
Kan ik hem nogmaals gestuurd krijgen?
a3aan79
Gedreven Ontdekker
  • 18Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Kan iemand anders van Vodafone misschien reageren? Serkan reageert niet echt..
Marc
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 7271Reacties
  • 231Oplossingen
  • 344Likes

a3aan79, sorry voor de late reactie. De sms'jes zorgen ervoor dat je onze juiste internetinstellingen hebt. Verder zal er niets wijzigen. Als je geen bericht hebt gehad staan de instellingen al goed.

Hallo Serkan,
Wat is er precies gewijzigd? Ik heb geen nieuwe instellingen ontvangen. Althans, ik heb geen bericht gehad waarin ik iets moest/kon accepteren.


Marc
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 7271Reacties
  • 231Oplossingen
  • 344Likes

jaxob, het kan zijn dat je deze automatisch nog een keer krijgt. We kunnen het handmatig niet opnieuw sturen. Wel kun je de instellingen altijd handmatig controleren via https://handleidingen.vodafone.nl.

Hallo.

Heb per ongelijk het bericht gewist.
Kan ik hem nogmaals gestuurd krijgen?
RichardD
Ontdekker
  • 3Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kunnen jullie misschien een link plaatsen naar de info wat er precies gewijzigd moet worden. Mij was ook niet duidelijk dat het berichtje van vodafone was en ik heb het ook gewist en met oog op de vakantie wil ik de instellingen wel graag goed zetten
Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 10619Reacties
  • 1549Oplossingen
  • 1856Likes

Wat voor een toestel heb je RichardD ?
Het gaat zich om de APN instellingen.
RichardD
Ontdekker
  • 3Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Steven, het gaat om een galaxy A
RichardD
Ontdekker
  • 3Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

excuus Galaxy A5
Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 10619Reacties
  • 1549Oplossingen
  • 1856Likes

Dan heb je de volgende instellingen nodig RichardD
Bij Android is dit onder de instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken en dan namen toegangspunten. Hier moet staan Vodafone Live of Vodafone Internet en apn live.vodafone.com Deze moet dan ook daar aangevinkt zijn.

De gegevens voor de APN zijn:
Naam: Vodafone Live
APN: live.vodafone.com
Proxy: Niet ingesteld
Poort: Niet ingesteld
Gebruikersnaam: Niet ingesteld
Wachtwoord: Niet ingesteld
Server: Niet ingesteld
MMSC: Niet ingesteld
MMS-poort: Niet ingesteld
MCC: 204
MNC: 04
Verificatietype: PAP
APN-Type: default
APN-Protocol: IPv4
Roamingprotocol voor APN: IPv4
luykxd
Ontdekker
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bericht (via SMS) ook ontvangen maar daarna niets om (wel of niet) te accepteren. Een verwijzing naar “http://voda.fo/ne/apn” (ipv een subdomein van http://www.vodafone.com) denk ik eerder aan phishing / spam dan aan een authentieke Vodafone actie - ik verwacht dat de Security afdeling van mijn werkgever / jullie zakelijke klant het in deze met mij eens zal zijn!

APN instellingen staan overigens (nog steeds?) zoals hierboven echter heb ik wel een username en password (welke ik al eens eerder doorgekregen heb van de interne telecom helpdesk op het moment dat ik problemen had met data ontvangst tijdens een zakelijke buitenlandse reis).

Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 10619Reacties
  • 1549Oplossingen
  • 1856Likes

Dat klopt, bij Apple dien je een gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen. Bij Android is dit niet noodzakelijk@luykxd 
Wij gebruiken inderdaad verkorte linkjes. Maar kan me voorstellen dat dit niet betrouwbaar uit ziet. Ik zal het intern aangeven. Dankjewel hiervoor.

Uitgelicht topic