1
Vraag
2
Reacties
AoxoMoxoA

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Uitschakelen Vodafone NL wi-fi melding IMS service is niet mogelijk

Zeer frequent, teveel dus, krijg ik in ons huis de melding van de IMS-service dat noodoproepen alleen in gebieden met mobiele dekking mogelijk is. Op dit forum zijn er er twee tips om de melding weg te krijgen.

De eerste is (te) rigoureus door de de hele functie dan maar uit te schakelen, zie https://forum.vodafone.nl/bellen-sms-133/wat-is-ims-service-melding-298524.

Bij de tweede tip gaat het om het uitschakelen van de melding, zonder de service uit te schakelen, zie https://forum.vodafone.nl/bellen-sms-133/vodafone-nl-wi-fi-melding-ims-service-299254. Deze tip werkte uitstekend op mijn vorige telefoon een S8+. Op mijn S20+5G van nu kan ik het wel vergeten. Grijs is grijs en doet ook wat je verwacht, namelijk niks kunnen uitschakelen, of zie ik iets over het hoofd?

Aangezien Vodafonebereik in huis verre van optimaal is, wil ik juist van deze functie gebruik kunnen maken om onze bellers goed te woord kunnen staan. Zoals het nu is moet ik 10 à 20 keer per dag deze melding wissen of accepteren dat die er altijd blijft staan.

Vraag: Staat deze problematiek bij Vodafone op de radar om daar nog aanpassingen op uit te (laten) voeren?  Naast de melding dat noodoproepen niet beschikbaar is, is er ook nog het statusicoon van de IMS-service waaruit je kan afleiden dat VoLTE is geactiveerd. Ook zonder die melding weten we waar we aan toe zijn, als het om 112 gaat.

Tweemaal = een teveel

We zijn natuurlijk het meest geholpen, als Vodafone het signaal hier in onze omgeving verbetert.

edit: Naast ‘IMS Service’ is er ook een app ‘IMS Settings’. Ook daar valt niets in te stellen, het nut ontgaat me dan ook geheel. Bij beide apps zijn overigens alle gevraagde machtigingen toegekend.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Farid-

Raadgever
  • 129Posts
  • 14Oplossingen
  • 52Likes

Dit gaat niet al te lang meer duren. Meer info m.b.t. de locatie informatie - “Emergency Location Service”:  

Je kunt Voice over WiFi uitzetten, maar niet de melding dat ‘Noodoproepen alleen mogelijk zijn in een gebied met mobiele dekking’. 

VoWiFi uitschakelen: Native Dialer > Optietoets (3 puntjes rechtsboven) > Instellingen > Bellen via WiFi > SIM 1 / 2 > “Uit”

Natuurlijk niet handig als je, zoals in jou geval, slechte mobiele dekking thuis hebt. 

Bekijk in context

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Inmiddels heb ik ook een terugkoppeling over de melding @AoxoMoxoA


Vanuit ons is er geen vereisten, hoe het toestel zich moet gedragen rondom het tonen van deze specifieke melding in het notificatie menu.

Het was al zo dat je bij sommige Android toestellen wel de mogelijkheid had deze notificaties al dan niet tijdelijk te muten / weg te swipen en bij andere toestellen helaas niet.
 

Per software update / os update kan Android of de toestel leverancier daar op een andere manier mee omgaan.

Er zijn meer gebruikers die hinder ervaren van deze implementatie en deze ook rechtstreeks aankaarten bij Google.
Ik raad dan ook aan om dit bij de fabrikant en/of Google aan te kaarten. Google zet als eerste de Android updates klaar, waarna de fabrikant hun schil erover heen kan leggen. 

Hopelijk zal in toekomstige updates deze melding uitgezet worden. 

Bekijk in context

17 Reacties 17
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Hey @AoxoMoxoA . Leuk om je ook op deze Community tegen te komen!

Ik snap dat die meldingen heel erg irritant kunnen zijn. Helaas hebben wij geen invloed op de manier waarop de notificaties worden getoond en welke geluiden hier bijvoorbeeld bij worden ingesteld. 
We zijn verplicht de melding te tonen in verband met het bellen naar 112. Daar kunnen we dus niet echt om heen.  Er ligt op dit gebied momenteel ook geen wijzigingsverzoek. 

Is bellen via de wifi als voorkeur instellen wellicht een mogelijkheid voor jou? 
 

AoxoMoxoA
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Lycke Vodafone ,

Lycke Vodafone wrote:

[...KNIP...]

Is bellen via de wifi als voorkeur instellen wellicht een mogelijkheid voor jou? 
 

Begrijp ik niet helemaal. Als ik voor ‘bellen via wifi’ kies, dan komt ook de verplichte melding als ik van de woonkamer naar de keuken ga.

Nu ik op mijn nieuwe toestel hiernaar kijk is zelfs dat niet uit te schakelen. ‘Bellen via wifi’ is geen optie meer, maar een verplichting geworden. Ik bel overigens weinig, dus ik kan moeilijk nagaan welke route (wifi of gsmmast) gekozen wordt als ik zo op het grensvlak zit. Wie o wie gaat hier de fout in? Nog liever, wie o wie gaat dit oplossen?

 

 

NB: En ja ook leuk om je hier tegen te komen!

Farid-

Raadgever
  • 129Posts
  • 14Oplossingen
  • 52Likes

Over een tijdje wordt bellen naar 112 ook ondersteund via VoWiFi en zal de melding niet meer weergegeven hoeven te worden… 😉

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Farid- wrote:

Over een tijdje wordt bellen naar 112 ook ondersteund via VoWiFi en zal de melding niet meer weergegeven hoeven te worden… 😉

Goed nieuws 

AoxoMoxoA
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Farid- ,

Farid- wrote:

Over een tijdje wordt bellen naar 112 ook ondersteund via VoWiFi en zal de melding niet meer weergegeven hoeven te worden… 😉

Dat is inderdaad goed nieuws.

Twee dingen dan nog.

  1. Dan weet je vast ook hoe 112 dan de locatiegegevens van de beller dan te pakken gaat krijgen. Is dat dan op basis van ip-adres? Ik heb gezien dat de ACM begin vorige maand een concept heeft doen laten uit gaan om dit aan te passen. Vanaf 2022 zou dat dat dat een verplichting moeten zijn.
    Enig idee wanneer Vodafone dat geïmplementeerd zal hebben? Nog anderhalf jaar hiermee te dealen hebben vind ik wel erg sneu.
  2. In  het licht gezien dat de ACM strenge eisen stelt, zou het niet zo mogen zijn dat op mijn S20+5G bellen via WiFi niet uit te schakelen is, zie mijn reactie hiervoor. Dit lijkt me een bug, die wel snel opgelost zal moeten worden. Of denkt Vodafone daar anders over?

 

 

Farid-

Raadgever
  • 129Posts
  • 14Oplossingen
  • 52Likes

Dit gaat niet al te lang meer duren. Meer info m.b.t. de locatie informatie - “Emergency Location Service”:  

Je kunt Voice over WiFi uitzetten, maar niet de melding dat ‘Noodoproepen alleen mogelijk zijn in een gebied met mobiele dekking’. 

VoWiFi uitschakelen: Native Dialer > Optietoets (3 puntjes rechtsboven) > Instellingen > Bellen via WiFi > SIM 1 / 2 > “Uit”

Natuurlijk niet handig als je, zoals in jou geval, slechte mobiele dekking thuis hebt. 

AoxoMoxoA
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Farid- ,

Dank je voor je info. Niet al te lang is een rekbaar begrip natuurlijk en ik hoop dan ook dat het inderdaad niet al te lang is.

Ik had niet aan de gaten dat ‘bellen over’ wifi ook via de gewone telefoonapp uit te schakelen is, al kostte het me wel even wat moeite er achter te komen wat je met ‘native dialer’ bedoelde. Neemt niet wat weg dat wat ik eerder gemeld heb geen voorbeeld is van een professionele implementatie, een beetje knullig vind ik het eerlijk gezegd wel.

AoxoMoxoA
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Als ik het goed heb, dan was op het oude forum dit topic gesloten. Nu kan ik toch hier reageren en dat doe ik dan maar gelijk.

Ik was hier op de community van VodaFone om een topic te maken om te weten te komen hoe de status is. We zijn nu al weer zeven maanden verder.

Is al bekend wanneer 112 ook over VoWiFi mogelijk is?

AoxoMoxoA
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Gisteren (in kennelijk gearchiveerd topic) had ik een vervolgvraag over wanneer 112 over VoWiFi mogelijk zou zijn. Dit in verband met zeer frequente meldingen die ik maar steeds in eigen huis op m'n telefoon krijg. Gaat over de meldingen dat 112 over VoWiFi niet mogelijk is. Nu ruim een half jaar verder, nadat er een oplossing in het zicht was gesteld, ben ik nog steeds erg benieuwd wanneer die voor mij irritante meldingen eindelijk verleden tijd gaan zijn. Ook wil ik weten of ik er nog wat (extra) voor moet doen om het zover te krijgen.

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @AoxoMoxoA,

Ik kan me voorstellen dat je de melding over VoWifi irritant vindt. Helaas zijn wij verplicht om deze melding in beeld te laten komen.
Helaas is het bij sommige toestellen niet mogelijk om de melding uit te schakelen of te verbergen.

Ik ga je vraag intern aankaarten of in de toekomst het wel mogelijk is om 112 te bellen over VoWiFi. 
Zodra ik een terugkoppeling krijg, laat ik het weten. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @AoxoMoxoA,

Ik heb je topics samengevoegd.  We zijn sinds kort over naar een nieuw platform waardoor er oude topics open staan in plaats van gesloten. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Even nog wat extra informatie over deze melding @AoxoMoxoA.

Wil je via wifi een noodnummer zoals 112 bellen? Dan word je automatisch overgeschakeld naar het mobiele 2G- of 3G-netwerk. Je bent namelijk verplicht om je locatie gegevens mee te sturen wanneer je een noodnummer belt en dat kan niet via wifi bellen. Heeft ons mobiele netwerk tijdelijk geen dekking? Geen zorgen. Je wordt automatisch overgeschakeld naar het netwerk van een andere provider.

Het is heel even mogelijk geweest om de melding uit te schakelen op je telefoon. In verband met de veiligheid is dit niet meer mogelijk. 
Zodra ik meer weet, laat ik het weten. 

AoxoMoxoA
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Louis 

Dank voor je reacties. Mijn vraag heeft vooral betrekking op wanneer Vodafone in staat denkt te zijn de locatiegegevens aan 112 door te kunnen geven, zodat die melding niet meer nodig is. Uit de vorige thread begreep ik dat zulks soort  ontwikkelingen gaande zijn. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dat begrijp ik. Zodra je belt met 112 via VoWiFi, zal het netwerk om springen naar 3G of 4G. Dan worden de gelijk de gegevens meegestuurd.  Of de melding verwijderd gaat worden, dat weet ik niet. Ik denk niet dat zal gebeuren omdat we als provider dit moeten aangeven. Zodra ik meer weet, laat ik het weten @AoxoMoxoA

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Inmiddels heb ik ook een terugkoppeling over de melding @AoxoMoxoA


Vanuit ons is er geen vereisten, hoe het toestel zich moet gedragen rondom het tonen van deze specifieke melding in het notificatie menu.

Het was al zo dat je bij sommige Android toestellen wel de mogelijkheid had deze notificaties al dan niet tijdelijk te muten / weg te swipen en bij andere toestellen helaas niet.
 

Per software update / os update kan Android of de toestel leverancier daar op een andere manier mee omgaan.

Er zijn meer gebruikers die hinder ervaren van deze implementatie en deze ook rechtstreeks aankaarten bij Google.
Ik raad dan ook aan om dit bij de fabrikant en/of Google aan te kaarten. Google zet als eerste de Android updates klaar, waarna de fabrikant hun schil erover heen kan leggen. 

Hopelijk zal in toekomstige updates deze melding uitgezet worden. 

AoxoMoxoA
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Louis 

Dank je voor het duidelijke antwoord, nu snap ik beter hoe het zit. Tevreden ben ik niet, want ik had aanvankelijk het idee dat VodaFone zelf hier een grotere rol in speelde.

 

Dan is het echte probleem dat Vodafone net niet genoeg dekking geeft op ons huisadres. Als die dekking, via 3G voor 112, wel beter zou zijn, dan worden die meldingen denk ik ook niet gegeven.

Enfin, dat wordt dan weer een heel ander verhaal.

 

Ik markeer je antwoord als 'Oplossing', omdat je antwoord klopt, maar een 'Oplossing' is het zeker niet.

BTW: Bij het geven van een reactie kwam ik dit nog tegen. In het rood omcirkelde staat een niet leesbare link, waar de tekst 'laden' in hetzelfde zwart wordt weergegeven als de achtergrond. 

AoxoMoxoA_0-1612524821022.png

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Thanks voor de feedback @AoxoMocoA.
Dit ga ik gelijk intern aankaarten zodat het beter zichtbaar wordt. 

Ik dacht eerst ook dat wij daar iets mee te maken hebben, vandaar dat ik het ook na ben gaan vragen hoe dit precies zit. 
Helaas zat ik zelf fout. Dus dank voor jouw vraag want hierdoor heb ik ook weer wat geleerd 🙂
Laten we hopen dat de dekking beter zal worden.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic