1
Vraag
2
Reacties
bjmloose

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Telefoon buitenland blokkeren

Al lang wordt ik elke dag meerdere keren gebeld vanuit het buitenland. Waarschijnlijk is mijn nummer ooit in handen gekomen van malafide lieden waarvan ik niet weet wat ze nu van plan zijn, maar wat dan ook ben ik daar niet in geïnteresseerd. Ik ben bekend met de optie 'Blokkeren" maar omdat het telkens andere nummers zijn wordt dat heel vervelend. Ik zou graag alle nummers komende vanaf een buitenlands nummer met een instelling willen blokkeren. Kan dat, hoe moet dat? 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @bjmloose 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Alle nummers vanuit het buitenland kan je niet in 1x blokkeren. Ook Vodafone kan dit niet voor je doen omdat het nummers zijn vanuit het buitenland en ze daar geen zicht op hebben. Op de website van Vodafone staat: We proberen het nummer van de plager te achterhalen. Als het een Nederlands nummer is dan sturen we een eerste waarschuwing via een brief of sms. Van buitenlandse nummers hebben wij geen klantgegevens. Daarom kunnen we bij overlast van buitenlandse nummers niet helpen.

Je zal dus elke keer het nummer, waarvan je gebeld wordt, zelf moeten blokkeren op je toestel. Het blijft natuurlijk heel erg vervelend en als ze eenmaal je nummer hebben dan blijven ze bellen, tot ze echt merken dat je niet opneemt, of niet terug belt. 

Bekijk in context

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @bjmloose
Welkom op de Community van Vodafone. Ik kan me voorstellen dat dit heel erg vervelend is! Ik zie dat @Energieboy je al wat informatie hierover geeft. Dank daarvoor! 
Ik leg je graag hier meer over uit! Vaak is hier sprake van zogenaamde Wangiri-fraude, waarbij oplichters willen dat klanten een duur buitenlands nummer terugbellen. Sinds juli 2018 alleen al heeft Vodafone een lijst opgesteld met enkele honderden buitenlandse nummers/nummerreeksen naar aanleiding van Wangiri-klachten. Het betreft hier vele duizenden gedupeerde klanten. Providers kunnen helaas niet voorkomen dat klanten Wangiri-oproepen ontvangen, omdat fraudeurs steeds nieuwe nummers gebruiken. ''Wangiri'' is een Japans term en betekent ''één keer overgaan en stoppen''. Bij Wangiri-fraude belt een oplichter met een buitenlands nummer naar een Nederlandse klant. De oplichter verbreekt de verbinding voordat de klant het gesprek heeft beantwoord. De klant ziet een gemiste oproep en belt vaak terug naar het dure buitenlandse nummer van de oplichter. De oplichter is gebruiker van dit buitenlandse nummer en iedere keer als er naar dit nummer wordt gebeld, ontvangt de oplichter een deel van de belkosten. De kosten kunnen hierbij voor de klant fors oplopen.
Het enige wat je kunt doen is de nummers apart blokkeren of (indien een android toestel) een contact aanmaken met het netnummer van dat land (bijvoorbeeld +491 etc. Vervolgens blokkeer je deze contacten. Hierdoor kunnen nummers van dat land jou niet meer bereiken. 
 

Bekijk in context

5 Reacties 5
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @bjmloose 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Alle nummers vanuit het buitenland kan je niet in 1x blokkeren. Ook Vodafone kan dit niet voor je doen omdat het nummers zijn vanuit het buitenland en ze daar geen zicht op hebben. Op de website van Vodafone staat: We proberen het nummer van de plager te achterhalen. Als het een Nederlands nummer is dan sturen we een eerste waarschuwing via een brief of sms. Van buitenlandse nummers hebben wij geen klantgegevens. Daarom kunnen we bij overlast van buitenlandse nummers niet helpen.

Je zal dus elke keer het nummer, waarvan je gebeld wordt, zelf moeten blokkeren op je toestel. Het blijft natuurlijk heel erg vervelend en als ze eenmaal je nummer hebben dan blijven ze bellen, tot ze echt merken dat je niet opneemt, of niet terug belt. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @bjmloose
Welkom op de Community van Vodafone. Ik kan me voorstellen dat dit heel erg vervelend is! Ik zie dat @Energieboy je al wat informatie hierover geeft. Dank daarvoor! 
Ik leg je graag hier meer over uit! Vaak is hier sprake van zogenaamde Wangiri-fraude, waarbij oplichters willen dat klanten een duur buitenlands nummer terugbellen. Sinds juli 2018 alleen al heeft Vodafone een lijst opgesteld met enkele honderden buitenlandse nummers/nummerreeksen naar aanleiding van Wangiri-klachten. Het betreft hier vele duizenden gedupeerde klanten. Providers kunnen helaas niet voorkomen dat klanten Wangiri-oproepen ontvangen, omdat fraudeurs steeds nieuwe nummers gebruiken. ''Wangiri'' is een Japans term en betekent ''één keer overgaan en stoppen''. Bij Wangiri-fraude belt een oplichter met een buitenlands nummer naar een Nederlandse klant. De oplichter verbreekt de verbinding voordat de klant het gesprek heeft beantwoord. De klant ziet een gemiste oproep en belt vaak terug naar het dure buitenlandse nummer van de oplichter. De oplichter is gebruiker van dit buitenlandse nummer en iedere keer als er naar dit nummer wordt gebeld, ontvangt de oplichter een deel van de belkosten. De kosten kunnen hierbij voor de klant fors oplopen.
Het enige wat je kunt doen is de nummers apart blokkeren of (indien een android toestel) een contact aanmaken met het netnummer van dat land (bijvoorbeeld +491 etc. Vervolgens blokkeer je deze contacten. Hierdoor kunnen nummers van dat land jou niet meer bereiken. 
 

bjmloose
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Steven bedankt voor je uitgebreide antwoord maar ik begrijp dat het probleem niet gemakkelijk is op te lossen dwz. door iets aan de instellingen te doen zodat alle nummers vanaf het buitenland geblokkeerd worden. Ik loop niet het risico met die zg. Wangiri's omdat ik nooit reageer op nummers die ik niet ken. Mensen die mij nodig hebben kunnen me e-mailen!

bjmloose
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

EnergyBoy, bedankt voor je antwoord maar ik begrijp dat het probleem niet gemakkelijk is op te lossen dwz. door iets aan de instellingen te doen zodat alle nummers vanaf het buitenland geblokkeerd worden. Ik twijfel wel aan je laatste zin, het gaat al zeker een half jaar lang en ik reageer nooit, dus of het ooit ophoudt?

bjmloose
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

SVP. Nu niet verder reageren, ik weet voldoende.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic