Hoi @bjmloose,
Welkom op de Community van Vodafone. Ik kan me voorstellen dat dit heel erg vervelend is! Ik zie dat @Energieboy je al wat informatie hierover geeft. Dank daarvoor!
Ik leg je graag hier meer over uit! Vaak is hier sprake van zogenaamde Wangiri-fraude, waarbij oplichters willen dat klanten een duur buitenlands nummer terugbellen. Sinds juli 2018 alleen al heeft Vodafone een lijst opgesteld met enkele honderden buitenlandse nummers/nummerreeksen naar aanleiding van Wangiri-klachten. Het betreft hier vele duizenden gedupeerde klanten. Providers kunnen helaas niet voorkomen dat klanten Wangiri-oproepen ontvangen, omdat fraudeurs steeds nieuwe nummers gebruiken. ''Wangiri'' is een Japans term en betekent ''één keer overgaan en stoppen''. Bij Wangiri-fraude belt een oplichter met een buitenlands nummer naar een Nederlandse klant. De oplichter verbreekt de verbinding voordat de klant het gesprek heeft beantwoord. De klant ziet een gemiste oproep en belt vaak terug naar het dure buitenlandse nummer van de oplichter. De oplichter is gebruiker van dit buitenlandse nummer en iedere keer als er naar dit nummer wordt gebeld, ontvangt de oplichter een deel van de belkosten. De kosten kunnen hierbij voor de klant fors oplopen.
Het enige wat je kunt doen is de nummers apart blokkeren of (indien een android toestel) een contact aanmaken met het netnummer van dat land (bijvoorbeeld +491 etc. Vervolgens blokkeer je deze contacten. Hierdoor kunnen nummers van dat land jou niet meer bereiken.