Hoi @johnnyvtz1990, wat jij beschrijft ervaar ik ook. Zodra ik de grens overga naar België of Duitsland, dan blijf ik vrij lang verbonden met het netwerk van Vodafone NL. Zodra er geen verbinding meer is, zoekt mijn toestel naar een ander netwerk. Dit kun je instellen bij de instellingen van het mobiele netwerk. Hier kun je aangeven dat het toestel automatisch mag verbinden met een ander netwerk. Staat deze optie op handmatig, dan zal het toestel niet op zoek gaan naar een ander netwerk. Pas zodra je het toestel opnieuw opstart of zelf een ander netwerk selecteerd, dan pas zal het toestel daarmee verbinden. Zoals @Energieboy aangeeft, heeft dit te maken met de sterkte van het signaal en waar de netwerkmasten staan van Vodafone Nederland en de providers in België of Duitsland. Hierdoor kan het soms zijn dat je toestel in België of Duitsland (langs de grens) nog verbonden is met ons netwerk 🙂 Dit werkt natuurlijk ook omgekeerd.
Je geeft aan dat je niet altijd de welkomst SMS ontvangt in het buitenland. Natuurlijk dient deze optie aan te staan (kun je aan- of uitzetten in My Vodafone) maar wat ook van belang is, is dat je een verbinding maakt met het netwerk in het buitenland. Blijft jouw toestel verbonden met het Netwerk in Nederland, dan zal de SMS niet verstuurd worden. Als je de SMS niet ontvangt, kun je eens controleren met welk netwerk je op dat moment verbonden bent?