Supergrover79

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Smtp uitgaande mail; mededeling: server accepteert de ontvanger niet.

Goedemiddag, 

momenteel heb ik 3 e-mailadressen op mijn iPhone 11 (iOS 13.7) zowel Hotmail als gmail werken super alleen heb ik nog een werk e-mail waar ik geen mail mee kan verzenden. Ik krijg de mededeling: server accepteert de ontvanger niet.

de sendmail.vodafone.nl wekte in zijn geheel niet en  vandaag nadat ik in de Vodafone winkel ben geweest heeft de medewerker de smtp veranderd naar authsmtp.vodafone.nl met server poort 587.

nu kon hij zichzelf wel een e-mail sturen naar zijn Vodafone e-mail adres maar als ik mail wil versturen naar een ander e-mailadres dan krijg ik dus deze meden deling.

even om een aantal vragen alvast te beantwoorden

kun je wel mail ontvangen? Ja

heb ik het correcte Vodafone inlog en ww gebruikt. Ja

heb ik de andere poort geprobeerd. Ja

staat ssl aan en heb je ww aangeklikt. Ja

heb je de tel aan en uit gezet voor langer dan 10 mins. Ja

heb je het account al helemaal verwijderd en opnieuw alles ingesteld. Ja 

heb je met de sendmail smtp ook verschillende poorten geprobeerd. Ja


help! (En dank alvast voor een held die de oplossing weet)

3 Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 11344Posts
  • 1712Oplossingen
  • 2141Likes

Ik heb het antwoord verwijderd  @Supergrover79.

Enige wat je nog zou kunnen proberen is: (ik zag dat @Energieboy iets andere gegevens doorgaf).

Gebruikersnaam: je gebruikersnaam van je My Vodafone Account, (emailadres) 

Wachtwoord: het wachtwoord van je My Vodafone account

Server bij uitgaande mail: sendmail.vodafone.nl of authsmtp.vodafone.com

Uitgaande poort: 465 (Android) . Als deze niet werkt gebruik dan 587 (iPhone).

Beveiligde verbinding: SSL of TLS

Uitgaande (SMTP) server vereist authenticatie: ja

Je geeft aan dat het over een iPhone gaat. Ik weet dat er problemen zijn geweest met de e-mail en Apple. Heb je de nieuwste software er al op staan? 

Bekijk in context

Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 11344Posts
  • 1712Oplossingen
  • 2141Likes

Apple heeft problemen gehad met de update en e-mail: https://discussions.apple.com/thread/251812026
Dit zou inmiddels opgelost moeten zijn. Heb je hier nog steeds last van @Supergrover79?

Bekijk in context

Sharon
Community Developer
Community Developer
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 444Likes

Update 17 maart 2022

 

De Vodafone SMTP server voor het versturen van e-mails is met ingang van vandaag (17 maart 2022) beëindigd. Het systeem dat het versturen van e-mails vanaf de mobiele telefoon mogelijk maakt is verouderd. Hierdoor kan Vodafone niet langer zorgen voor veilig gebruik van de server.

 

Wat betekent dit voor jou?

Maak je gebruik van een populaire e-mailserver zoals Hotmail en Gmail? Dan merk je hier niets van. Gebruik je een Vodafone SMTP e-mailserver? Dan is het mogelijk dat je geen e-mails meer kan versturen totdat je de e-mailinstellingen in je mobiele telefoon aanpast naar een andere server.

 

Het ontvangen van e-mails blijft wel mogelijk, dit verloopt via een andere server.

 

Ik kan nu geen e-mails meer versturen

Vervelend! Door het wijzigen van je e-mailinstellingen maak je gebruik van een andere beschikbare SMTP server, in veel gevallen is dat gratis via de vaste internet provider.

 

Ben je ook klant bij Ziggo?

Dat komt goed uit! Ziggo bied je de mogelijkheid om gebruik te maken van de Ziggo SMTP server voor de volgende email-adressen: @Ziggo.nl @quicknet.nl @home.nl @casema.nl @upcmail.nl @chello.nl @a2000.nl. Deze service is gratis. Kijk op  (IMAP-, POP-, SMTP-instellingen | Klantenservice | Ziggo voor meer informatie en een stappenplan ‘e-mail instellen’.

 

Gebruik je een Outlook, Gmail of Yahoo-emailadres?

Dan kun je kosteloos gebruik maken van hun servers. Op POP-, IMAP- en SMTP-instellingen voor Outlook.com (microsoft.com) is meer informatie te vinden over het instellen hiervan.

Bekijk in context

24 Reacties 24
Energieboy
Super Expert
Super Expert
  • 9728Posts
  • 3067Oplossingen
  • 2181Likes

Hoi @Supergrover79 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Ik mis nog de vraag aan jezelf of je bij je werkgever de send informatie hebt opgevraagd. Bij de meeste bedrijven is het alleen mogelijk om de smtp gegevens van hun te gebruiken. Heb zelf meerdere domeinnamen met mailserver en die werken allemaal niet met uitgaande mail van Vodafone maar alleen met uitgaande mail van die websites (provider van de mailserver). 

Misschien eens aan hun vragen en dat gebruiken?

Supergrover79
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi energiebox, 

ik ben zpper en heb een eenmanszaak. Ik heb het zojuist aan mezelf gevraagd ;). De leverancier (routit mail) heb ik gevraagd maar die gaven aan omdat het 4g is dat ik dan bij mijn provider moet zijn.

 

dank voor het antwoord maar helaas nog geen oplossing 

Energieboy
Super Expert
Super Expert
  • 9728Posts
  • 3067Oplossingen
  • 2181Likes

Haha, eigen baas. Zal wel gek zijn geweest om voor een spiegel te staan en jezelf te vragen ???

Ik heb deze info nog gevonden:
De algemene instellingen voor uitgaande e-mailinstellingen (SMTP-serverinstellingen) zijn nu:

 

Gebruikersnaam: je gebruikersnaam van je My Vodafone Account, Zónder@Vodafone.nl

Wachtwoord: het wachtwoord van je My Vodafone account

Server bij uitgaande mail: sendmail.vodafone.nl 

Uitgaande poort: 465. Als deze niet werkt gebruik dan 587.

Beveiligde verbinding: SSL of TLS

Uitgaande (SMTP) server vereist authenticatie: ja


En kijk hier nog even:
https://handleidingen.vodafone.nl

Supergrover79
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi engieboy,

dat was het zeker! 😉 

dank voor de info, maar als je mijn vragen en antwoorden in mijn eerste bericht Terugleest Dan kun je lezen dat ik de info die je hebt gestuurd allemaal al geprobeerd heb en dat het (goedbedoelde) advies helaas onbruikbaar is.

Energieboy
Super Expert
Super Expert
  • 9728Posts
  • 3067Oplossingen
  • 2181Likes

Ja, maar ja, ik dacht, zal toch alles nog eens doorsturen met wat ik heb ontvangen. Het blijft wel vreemd dat het niet werkt. Over het algemeen is het zo dat als het niet werkt met Vodafone uitsturen, dat je dan je eigen provider gebruikt. Dat heb ik zelf ook en dat gaat prima. Dus ik begrijp niet helemaal wat er nu mis gaat 😞

Sterker nog, net even gekeken, ik gebruik helemaal geen Vodafone mailserver uitstuur mogelijkheden maar echt alleen van mijn eigen mail servers. Dus het antwoord van je provider is eigenlijk best wel gek. 

Als ik via google zoek, wel goed moeten zoeken, dan kom ik deze info tegen:
Server: smtp.routit.net
Poort 25
Geen beveiliging/TLS nodig
Geen authenticatie nodig

Probeer dat anders eens? Weet niet hoe lang en hoe oud deze info is maar wie weet helpt deze. En anders zou ik het toch nog eens aan ze vragen. 
 

Supergrover79
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Okay ik ben een stapje verder. Verzenden met de Vodafone smtp gegevens werkt gedeeltelijk. Ik kan een mail sturen naar Gmail maar al die mails belanden gelijk in de spam folder (meerdere Gmail adressen geprobeerd). Elk Hotmail adres waar ik een mail naartoe wil sturen krijg ik de melding: server accepteert de ontvanger niet en wordt de mail niet verzonden.
het lijkt erop of mijn mail wordt gezien als spam of gevaarlijk. 
Thuis op mijn vaste pc heb ik dit mailadres ook, maar daar staat de smtp op ziggo (omdat ik Ziggo internet thuis heb) vanaf die pc kan ik wel mailen naar elk Hotmail adres en als ik naar Gmailadres een mail stuur dan komt die wel gewoon aan in de inbox
als ik op mijn telefoon via WiFi de Vodafone smtp uitzet en de ziggo smtp aanzet dan werkt het ook perfect en kan ik ook gewoon mails verzenden zoals op mijn pc. Dat is prettig alleen kan ik dan alleen mail versturen als ik op een ziggo WiFi netwerk zit en ik wil vanzelfsprekend op 4g mails kunnen verzenden.

smtp van routit werkt niet. Maar aangezien ik via smtp (ziggo) wel mails kan versturen is het dus zeker mogelijk.

 

toch ergens een instelling in de smtp van vodafone die ik kan aanpassen?

Energieboy
Super Expert
Super Expert
  • 9728Posts
  • 3067Oplossingen
  • 2181Likes

Sta je misschien op een spam lijst van Vodafone? 
Hmm, daar kan alleen iemand van Vodafone je mee helpen. 

Ik zou wachten op iemand van Vodafone en dat die dan met de juiste afdeling kijkt. Of je zou een bericht via Twitter of Facebook  kunnen sturen (privé) en misschien dat daar iemand je kan helpen. 

En anders zou misschien @Sharon Vodafone je kunnen helpen??
Ik ben uitgedacht 😞

Supergrover79
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor al je meedenken/moeite Energieboy! Wie weet dat iemand anders mij idd kan helpen.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 832Posts
  • 228Oplossingen
  • 382Likes

Hi @Supergrover79 

Poeh, dit is zeker een hele lastige!  Allereerst poort 25, al het verkeer op poort 25 wordt geblokkeerd in het Vodafone netwerk, behalve het verkeer aan de Vodafone smtp server. Aangezien jij met een @eigendomein mailadres werkt zal je via poort 25 niets kunnen versturen. (Hetzelfde geldt voor het Ziggo netwerk, alles geblokkeerd behalve naar smtp.ziggo.nl)

Het komt erop neer dat de ontvangende mailserver niet accepteert dat mail van het @eigendomein verzonden wordt door de SMTP server van Vodafone.

Je zal dus een mailserver met een andere poort moeten configureren en voor zover ik kan vinden heeft RoutIT die niet. Dus moet je uitwijken naar een alternatieve SMTP server met een andere poort dan 25.

Je bent al aan de slag gegaan met jouw Vodafone account lees ik, en dat werkt naar sommige mailadressen wel, maar naar andere mailadressen niet. Dat hangt af hoe streng de ontvangende partij is op de afzender (mag het domein van de afzender afwijken van het domein van de gebruikte SMTP server).

We zitten een beetje over de rand van mijn kennis hier... Maar als ik het goed begrijp moet in het SPF record van het @eigendomein bepaald zijn via welke mailserver de mail verstuurd mag worden en staat een advies wat de ontvanger met de mail moet doen als de mailserver niet voorkomt in de SPF record (weigeren, accepteren, anders). 

Op deze pagina vind je een begrijpelijke uitleg over het SPF record en met name dit stukje komt erg in de buurt van het probleem wat jij nog omschrijft: '’Veel ontvangende mailservers voeren controle uit op het SPF-record. Denk hierbij aan partijen, zoals Hotmail en Gmail. Wanneer je domein geen of een onjuist SPF-record bevat, is de kans groot dat je e-mail als verdacht wordt gemarkeerd en hierdoor in de map met ongewenste e-mail van de ontvanger belandt. Met het vervelende gevolg dat je e-mail vermoedelijk niet wordt gezien door de ontvanger.'’ 

 

12much

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Supergrover79 

Is jouw probleem uiteindelijk opgelost nu? Want wij zitten met exact hetzelfde probleem:-(

Energieboy
Super Expert
Super Expert
  • 9728Posts
  • 3067Oplossingen
  • 2181Likes
12much wrote:

@Supergrover79

Is jouw probleem uiteindelijk opgelost nu? Want wij zitten met exact hetzelfde probleem:-(

Dit lijkt me niet het juiste antwoord? waarschijnlijk op de verkeerde knop geklikt?
Misschien kan een moderator dit aanpassen.

Supergrover79
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@12much volgens mij heb ik per ongeluk aangegeven dat het beantwoord is, maar dat is niet het geval. Het probleem is helaas zeker niet opgelost. De mail werkt via de Vodafone smtp niet, het gekke is dat het 2 jaar geleden met hetzelfde e-mailadres wel gewerkt heeft.

Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 11344Posts
  • 1712Oplossingen
  • 2141Likes

Ik heb het antwoord verwijderd  @Supergrover79.

Enige wat je nog zou kunnen proberen is: (ik zag dat @Energieboy iets andere gegevens doorgaf).

Gebruikersnaam: je gebruikersnaam van je My Vodafone Account, (emailadres) 

Wachtwoord: het wachtwoord van je My Vodafone account

Server bij uitgaande mail: sendmail.vodafone.nl of authsmtp.vodafone.com

Uitgaande poort: 465 (Android) . Als deze niet werkt gebruik dan 587 (iPhone).

Beveiligde verbinding: SSL of TLS

Uitgaande (SMTP) server vereist authenticatie: ja

Je geeft aan dat het over een iPhone gaat. Ik weet dat er problemen zijn geweest met de e-mail en Apple. Heb je de nieuwste software er al op staan? 

Supergrover79
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi @Steven Vodafone 

dank voor je bericht, alle bovenstaande gegevens stonden er al zo in. Ik kan bij authenticatie trouwens geen ja invullen. Heb de keuze tussen: wachtwoord, NTLM, HTTPMD5 digest en MD5 challenge-respond. Hier heb ik wachtwoord aangeklikt, maar denk dat je dat ook bedoelde. Ik draai momenteel op iOS 14.01 dus laatste versie.

Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 11344Posts
  • 1712Oplossingen
  • 2141Likes

Dat bedoelde ik inderdaad ook :). Ik lees dat het om een emailadres van je werk gaat. Heeft je werk geen aparte instellingen smtp instellingen voor je e-mailadres? 
 

Supergrover79
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Steven Vodafoneik ben ZZPer,  dus heb dit e-mailadres zelf aangevraagd. De provider heeft geen uitgaande smtp en heeft aangegeven de smtp van Vodafone te gebruiken 

Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 11344Posts
  • 1712Oplossingen
  • 2141Likes

Helder @Supergrover79 :)!
In dit geval ben ik bang dat het issue van Apple nog steeds speelt met de e-mail.
Enige wat je nog zou kunnen proberen is het toestel terug zetten naar fabrieksinstellingen (maak wel eerst een back up) of contact hierover opnemen met Apple. 
Een andere optie is eens een andere app gebruiken voor de mail om te zien of het daar wel in werkt. 

Supergrover79
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi @Steven Vodafone 

Het lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk dat het aan Apple zou liggen. Als ik geen e-mails zou kunnen versturen dan zou het idd zeker dat Apple smtp probleem kunnen zijn (dat appel maar 1 smtp ww opslaat), mijn mails  worden als spam gezien als ik de Vodafone smtp gebruik (bijv Gmail) of niet geaccepteerd (Hotmail). Op de ziggo smtp op m’n tel kan ik gewoon versturen en Ik kan ook op de Vodafone smtp probleemloos een mail sturen naar een Vodafone e-mailadres. Ik wil alleen niet de Ziggo smtp gebruiken want dan kan ik alleen mailen als ik op een Ziggo WiFi netwerk zit. Toch een andere poort misschien?

Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 11344Posts
  • 1712Oplossingen
  • 2141Likes

De Vodafone smtp heeft maar 2 poorten waarvan je gebruik kunt maken Uitgaande poort: 465 (Android) en 587 (iPhone). 
Ik gebruik zelf voor mijn mail (gmail) geen smtp vanuit VF maar gewoon de gegevens van Gmail. 
Ditzelfde geldt voor hotmail.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic