1
Vraag
2
Reacties
LommIT

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

SMS berichten kunnen niet ontvangen worden vanaf buitenlandse nummers

We hebben 1 zakelijk mobiel nummer waarvan de gebruiker geen SMS kan ontvangen vanuit het buitenland. Betreft een Iphone7. Dit is sinds de overgang naar Vodafone in december.

Ontvangen werkt niet vanaf meerdere landen (getest met collega's uit Ierland, Duitsland, Polen, Belgie).
Bellen en gebeld worden werkt wel naar buitenland. SMS Versturen werkt ook.

Geen restricties ingesteld. SMS ontvangen van Nederlandse nummers werkt ook.

Ticket gelogd bij Vodafone, nummer laten resetten van afstand, niet opgelost.

Vervolgens hebben we het nummer overgezet op een andere simkaart en deze in een ander toestel geplaatst Nog steeds hetzelfde probleem. Dat toestel bevat normaal een andere simkaart waarbij wel gewoon SMS uit het buitenland ontvangen kan worden.

We hebben Vodafone doorgegeven exacte datum tijdstip van verzenden SMS en vanaf welk nummer.

Bij Vodafone geven dat ze ons niet verder kunnen helpen (!) het ticket moest gelogd worden aan de kant van de verstuurder geven ze aan en daarna is het incident gesloten. Anders moesten we maar een ander nummer nemen.

Graag jullie reactie en wie ons verder kan helpen.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
LommIT
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Het probleem is uiteindelijk opgelost.

De routes van de SMS servers bij vorige provider  stonden niet goed (de vorige provider had ook hun SMS servers weer bij een andere partij hadden ondergebracht), Nadat 2e lijns support herhaaldelijk contact heeft gehad met de andere provider werkt het nu.

Bekijk in context

23 Reacties 23
Energieboy
Expert
Expert
  • 11753Posts
  • 3466Oplossingen
  • 3088Likes

Hoi @LommIT 
Dit zijn natuurlijk altijd hele vervelende dingen die je niet wil. In het buitenland blijft zoiets altijd heel vervelend omdat Vodafone Nederland afhankelijk is van de providers in het buitenland. Het maakt dan niet uit of dit Vodafone is of een andere provider, waar je als gast gebruik van maakt. Een onderzoek alleen in Nederland is dan lastig want als ze hier kunnen zien dat het verzonden, c.q. is ontvangen dan kan er altijd nog een hapering in het buitenland zitten. 

Heb je al eens bij de verzender een klacht gedaan? Dus de persoon die het verstuurd? En andere toestellen heb je ook getest en dan blijf je hetzelfde probleem houden?

Dit is een klanten helpen klanten Community en voor mij, als klant, een beetje lastig om hier verder in te graven. Ik zou me dan alleen afvragen of je APN instellingen goed staan of dat je SMS nummer in orde is. Verder kom ik ook niet omdat ik niet in het systeem kan. 

Anders even afwachten tot een Vodafone Community Medewerker je bericht ziet en deze oppakt en misschien nog wat dieper in het systeem kan kijken. Het kan ook zijn dat deze ook een case zal aanvragen bij de technische dienst. Sterkte in ieder geval en hoop toch dat er een oplossing kan volgen. 

Voor nu #BlijfThuis, #BlijfGezond en alvast vrolijk Pasen!

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Hey @LommIT . Welkom hier. 

Ai, wat een lastige situatie. Als een case gesloten wordt met de uitleg “de verzender moet hierover contact opnemen”, terwijl het van verschillende verzenders fout gaat, snap ik dat je het gevoel hebt dat er iets niet helemaal klopt. 
@Energieboy benoemd hier nog de APN instellingen. Heb je hier toevallig nog iets aan gehad? 

Ik heb geen andere/verdere mogelijkheden dan de klantenservice die je al sprak. En ben dus bang dat ik je persoonlijk niet veel verder kan helpen. Mocht je toch willen dat er een nieuwe case wordt aangemaakt, kan je op dezelfde manier contact opnemen als je eerder deed voor deze case. Je mag ons hier natuurlijk altijd op de hoogte houden! Ik ben nu ook wel erg benieuwd wat er aan de hand is. 

LommIT
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

De APN instellingen staan goed.

De gebruiker heeft als test een SMS gestuurd aan een Poolse mobiel nummer van een collega dit kwam direct aan.

Echter een reply geeft nog steeds hetzelfde probleem de SMS komt niet aan bij het Nederlandse zakelijke 06 nummer.

We hebben een support ticket gelogd in Polen mogelijk kunnen zij aan de verzender kant meer zien (route, netwerk etc.) en waarom de SMS niet aankomt. 

Het blijft vreemd, SMS verstuurd vanuit NL komen wel gewoon aan op zijn toestel.

Het heeft sinds de portering afgelopen december naar Vodafone niet gewerkt, kan daar nog iets fout zijn gegaan?

Alle overige nummer welke geporteerd zijn hebben dit probleem niet.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11753Posts
  • 3466Oplossingen
  • 3088Likes

Dan ligt er toch een kink in de kabel tussen Polen en Nederland.
Laten we hopen dat ze je in Polen kunnen helpen 🙂
Hou ons op de hoogte aub. Bedankt!

LommIT
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt.

Ja ik hoop het ook, even ter info SMS berichten uit andere landen zoals Ierland (Vodafone) en België  (Orange) komen ook niet aan, dus niet alleen in Polen.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Aan het sms-centrale nummer kan het niet liggen want deze wordt automatisch ingesteld bij de iPhone. Komen sms'jes uit Nederland wel aan @LommIT?

LommIT
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ja, SMS berichten verstuurd vanuit Nederland komen wel aan. Maar niet verstuurd vanuit andere landen.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dan is het helaas even afwachten op het onderzoek vanuit de andere provider. Ik hoor graag wat daar uitkomt! 
Staat er ook geen blokkade op buitenlandse nummers in het toestel?

LommIT
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor de support.

Er kunnen wel gesprekken ontvangen worden uit het buitenland, alleen geen SMS berichten. Kan er ook een blokkade gezet worden enkel op SMS berichten uit het buitenland?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

In het toestel wel. Je kunt nummers apart blokkeren via berichten. Weet alleen niet of dit ook voor Apple geldt. Bij Android is dit namelijk een mogelijkheid.  Ik kan voor je kijken of hier alles correct staat. Kun je mij eens een privébericht sturen met daarin de bedrijfsnaam, adres, postcode, klantnummer, de laatste 4 cijfers van het bankrekeningnummer, jouw voor en achternaam en het mobiele nummer? Een privébericht kun je sturen door op mijn naam te klikken en vervolgens stuur bericht aan te klikken. Mocht alles correct staan, dan reset ik sowieso het nummer op op het netwerk. Omdat dit ook nog wel eens wilt werken @LommIT 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dankjewel voor de gegevens! Kun je het toestel eens opnieuw laten opstarten @LommIT?
Ik zag dat het om grootzakelijk/ corporate gaat. Officieel mag ik bij deze nummers niks doen omdat grootzakelijk/corporate een aparte klantenservice heeft. Ik heb het toestel opnieuw laten aanmelden.
Even nog een vraag, worden de sms’jes verstuurd via iMessage of via sms? Indien het iMessage is, zet eens deze optie uit. 

LommIT
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Toestel is opnieuw opgestart en Imessage staat uit. Vanuit Polen is daarna opnieuw een SMS gestuurd (ik heb de exacte gegevens) maar helaas nog niets ontvangen. In Polen staat de vraag nog wel uit bij de provider daar. Zelden zo'n vreemd probleem meegemaakt. Lijkt wel of het nummer niet goed geporteerd is afgelopen december maar dan zou hij ook niet gebeld kunnen worden lijkt mij.

Ik weet niet of het mogelijk is om in de logging van het netwerk de route van een SMS te kunnen volgen.

 

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

In dit geval raad ik toch eens aan om nog eens te schakelen met de klantenservice @LommIT via het nummer wat bij jullie bekend is.
Is er inmiddels al een terugkoppeling van de andere provider?
 

LommIT
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

De andere provider (PLUS) in Polen gaf aan dat het is opgelost maar er komt nog steeds geen SMS binnen. Ik heb gevraagd of men een logging kan aanleveren welke ik kan delen met Vodafone NL maar of dit mogelijk is weet ik niet.

Ik ben ook in contact met Vodafone NL (via partnersupport zakelijk). Zodra er nieuws is zal ik dit delen. Mochten er in de tussentijd nog tips zijn dan zijn deze uiteraard welkom.

 

bartvries

Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Je geeft aan dat het nummer naar Vodafone NL geporteerd is en dat dit niet vlekkeloos ging. Daar zit waarschijnlijk de crux.  In Polen kunnen ze geen nummer porterings check doen voor Nederlandse nummers. De poolse operator stuurt de sms naar Nederland en die komt aan bij de originele provider. Die dient na nummerportering deze sms door te sturen naar de nieuwe provider (Vodafone). Een leuke test is vaak om een sms vanaf een abonnement van de originele Nederlandse provider te sturen naar jouw nummer. Kans is groot dat deze ook niet aankomt. Dan dient Vodafone NL een verzoek in te dienen bij de oude provider om dit te corrigeren. Als je niet weet aan welke provider het nummer origineel is uitgegeven, geef dan even de eerste 5 cijfers van het 06 op, dan zoek ik dat even voor je op.

LommIT
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Het nummer is in december geporteerd (was een zakelijke portering van meerdere nummers).  Bij de vorige provider heb ik het nagevraagd het nummer was succesvol geporteerd. Alles werkt vanaf dat moment maar alleen kunnen er geen SMS berichten meer uit het buitenland ontvangen worden (getest vanaf verschillende landen Polen, Ierland, UK, Belgie) op dit nummer.

SMS berichten ontvangen vanuit Nederland werkt ook zonder problemen.

SMS versturen naar binnen en buitenland werkt ook zonder problemen.

Bellen en gebeld worden werkt ook zonder problemen voor binnen en buitenland.

Vodafone support gaf aan om het te loggen aan de verstuurders kant of zij kunnen zien waarom de SMS niet aan komt.

 

 

bartvries

Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Je geeft geen antwoord op de vragen.

  1. Wie is de originele provider het nummer? (dus niet waar je vandaan komt afgelopen dec. maar aan wie is het origineel uitgegeven?
  2. Kun je met een abonnement van die provider naar jullie nummer een sms sturen?
LommIT
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb niet aangegeven dat de portering niet vlekkeloos ging. Ben jij in dienst van Vodafone? Ik wil best aangeven aan iemand van Vodafone wie de originele provider is.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11753Posts
  • 3466Oplossingen
  • 3088Likes
LommIT wrote:

Ik heb niet aangegeven dat de portering niet vlekkeloos ging. Ben jij in dienst van Vodafone? Ik wil best aangeven aan iemand van Vodafone wie de originele provider is.

Geen idee of deze meneer Vries werkzaam is bij Vodafone.
Maar ik denk dat Steven je prima kan helpen, die is daar nu toch ook al in gedoken, dacht ik.
 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic