1
Vraag
2
Reacties
williamsdewi

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

OnePlus 8 Pro en 5G

Wanneer is 5G beschikbaar voor mijn OnePlus 5G? Toen ik afgelopen jaar ben overgestapt en een nieuwe Vodafone abo afsloot is mij in de winkel gezegd dat 5G beschikbaar was voor alle toestellen die 5G doen ondersteunen. Nu heb ik een OnePlus 8 Pro aangeschaft en blijkt 5G niet beschikbaar te zijn voor OnePlus toestellen. Als ik dit had geweten dan was ik waarschijnlijk niet overgestapt naar Vodafone.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Helaas gaat het niet zo makkelijk als je aangeeft @williamsdewi.
Zodra een toestel uitkomt, dient het eerst getest te worden voordat we het toestel toelaten op het 5G netwerk.
Vandaar dat er ook een pagina is waarop je de toestellen kunt checken.

Bij het vraagteken staat het volgende:
 

Vodafone 5G

Ons netwerk is er klaar voor. Ons 5G-netwerk is in vrijwel heel Nederland te gebruiken. Om het te gebruiken heb je 3 dingen nodig: het 5G-netwerk, een 5G-abonnement en een 5G-toestel. Al onze Red abonnementen hebben standaard 5G. Dus met een 5G-toestel en een Red abonnement gebruik je automatisch 5G. Zonder 5G-toestel maak je natuurlijk gewoon gebruik van ons krachtige 4G netwerk.

Meer weten? Lees alles over 5G

Zodra je op de link klikt kom je uit op de pagina waar je de toestellen kunt checken. 
Hier staat vermeld (onderaan):

Wat heb ik nodig voor 5G en hoe kan ik zien of ik 5G heb?
Je hebt een 5G-toestel nodig met de meest recente software, een Red abonnement (of Start abonnement met 5G add-on). Controleer bij je instellingen of 5G ingeschakeld staat. 
Let op: niet alle 5G-toestellen ondersteunen de Nederlandse instellingen. Bij de toestelchecker kun je zien of jouw telefoon 5G aankan.
Wanneer je verbinding maakt met ons 5G-netwerk verschijnt er een 5G-icoon in je beeldscherm. Vergeet niet je wifi uit te zetten. 

Ik zal intern aangeven dat dit nog duidelijker mag.

Bekijk in context

18 Reacties 18
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @williamsdewi 
Welkom op de klanten helpen klanten community van Vodafone.

Ik was iets te voorbarig met mijn bericht volgens mij   (daarom mijn vorige bericht even aanpassen).

Lees zojuist dat de OnePlus 8 Pro nog geen ondersteuning heeft. Wat je natuurlijk zelf al aangeeft  . Heel vervelend natuurlijk en wanneer dit toestel dan ook voor 5G klaar is, is niet te zeggen. Vodafone moet met de leverancier dit op orde maken. 

Laten we hopen dat ze dit snel kunnen aanpassen en dat je dan ook gebruik kan maken van 5G. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik kan me voorstellen dat het vervelend is als er verkeerde informatie wordt gedeeld. Doordat ik niet bij het gesprek ben geweest, kan ik helaas niet oordelen over het gesprek.
Namens Vodafone mijn excuses! Kun je mij aangeven in welke winkel dit is geweest? Dan kan ik de feedback terug koppelen naar mijn collega's in de winkel.
Via de toestelcheck kun je zien welke toestellen ondersteund worden @williamsdewi 

Voordat wij een toestel toe laten op het 5G netwerk, zal het toestel getest worden. Indien de test succesvol is, zal het toestel toegevoegd worden zodat het van toestel van 5G gebruik kan maken.
Helaas kan ik niet aangeven op welke termijn dit is. 


 

williamsdewi
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Steven,

Ik ben destijds bij Vodafone Helftheuvel in 's-Hertogenbosch geweest om mijn abo af te sluiten. Ik had op dat moment nog geen nieuw toestel nodig, maar wel aangegeven over te willen stappen naar OnePlus. Ik kon deze dan eventueel ook later via jullie nog via mijn abo bestellen en toen is er aangegeven dat OnePlus geschikt was voor 5G.

Ik neem aan dat als jullie toestellen verkopen of cq via jullie kan toevoegen aan abo dat deze dan ook al getest zijn. Jullie verkopen momenteel de OnePLus Nord N10 via jullie webshop. Deze heeft 5G ondersteuning. Ik neem dan aan dat deze ook gebruik maakt van jullie 5G netwerk?

 

Verder staat er nog volgende op jullie website:

Vodafone 5G

Ons netwerk is er klaar voor. Ons 5G-netwerk is in vrijwel heel Nederland te gebruiken. Om het te gebruiken heb je 3 dingen nodig: het 5G-netwerk, een 5G-abonnement en een 5G-toestel. Al onze Red abonnementen hebben standaard 5G. Dus met een 5G-toestel en een Red abonnement gebruik je automatisch 5G. Zonder 5G-toestel maak je natuurlijk gewoon gebruik van ons krachtige 4G netwerk.

Hierbij staat niks van een check of je toestel wel toegelaten is.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Het ligt er maar net aan waar je informatie leest. Want op deze pagina van Vodafone staat duidelijk dat je een 5G toestel moet hebben en dat je in de lijst kan controleren welk 5G toestel Vodafone op dit moment ondersteuning geeft: https://www.vodafone.nl/daarom-vodafone/netwerk/5g

Weet niet op welke pagina jij de info vandaan hebt? Maar daar zal ook vast wel iets staan over telefoon controle. Het is alleen wel vervelend hoe het in de winkel is verlopen. Maar wat Steven al schreef, we zijn er niet bij geweest. Beste wat je dan kan doen is naar de winkel terug gaan, als je er zeker van bent dat je op een verkeerd been ben gezet. Weet niet of het helpt natuurlijk, ik werk niet bij Vodafone om je daarmee te kunnen helpen. 

williamsdewi
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hier https://www.vodafone.nl/abonnement/mobiel/telefoon/oneplus-nord-n10-128gb-grey?duration=24&subscript...

 

En dan klikken op het vraagteken achter “ Razendsnel internetten met 5G “ bij het voorgestelde abo.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Helaas gaat het niet zo makkelijk als je aangeeft @williamsdewi.
Zodra een toestel uitkomt, dient het eerst getest te worden voordat we het toestel toelaten op het 5G netwerk.
Vandaar dat er ook een pagina is waarop je de toestellen kunt checken.

Bij het vraagteken staat het volgende:
 

Vodafone 5G

Ons netwerk is er klaar voor. Ons 5G-netwerk is in vrijwel heel Nederland te gebruiken. Om het te gebruiken heb je 3 dingen nodig: het 5G-netwerk, een 5G-abonnement en een 5G-toestel. Al onze Red abonnementen hebben standaard 5G. Dus met een 5G-toestel en een Red abonnement gebruik je automatisch 5G. Zonder 5G-toestel maak je natuurlijk gewoon gebruik van ons krachtige 4G netwerk.

Meer weten? Lees alles over 5G

Zodra je op de link klikt kom je uit op de pagina waar je de toestellen kunt checken. 
Hier staat vermeld (onderaan):

Wat heb ik nodig voor 5G en hoe kan ik zien of ik 5G heb?
Je hebt een 5G-toestel nodig met de meest recente software, een Red abonnement (of Start abonnement met 5G add-on). Controleer bij je instellingen of 5G ingeschakeld staat. 
Let op: niet alle 5G-toestellen ondersteunen de Nederlandse instellingen. Bij de toestelchecker kun je zien of jouw telefoon 5G aankan.
Wanneer je verbinding maakt met ons 5G-netwerk verschijnt er een 5G-icoon in je beeldscherm. Vergeet niet je wifi uit te zetten. 

Ik zal intern aangeven dat dit nog duidelijker mag.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
williamsdewi wrote:

en dan klikken op het vraagteken achter “ Razendsnel internetten met 5G “ bij het voorgestelde abo.

Wat ik zeg, dat moet je nog even op die link klikken over meer informatie over 5G en dan kom je op de pagina uit die ik je heb gegeven. Misschien niet helemaal duidelijk, daarom zal Steven het ook doorgeven om het nog duidelijker te maken. 

Het vervelende is dat het op de site staat, linksom of rechtsom. Als het er nu echt niet gestaan zou hebben, op welke pagina dan ook, dan zou je daar zeker een punt hebben. Het blijft lastig en laten we hopen dat je toestel snel gekeurd kan worden en ook op het 5G netwerk beschikbaar komt. 

JelmerJ

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb een Oneplus 8 Pro en ontving gister een SMS met een welkomst bericht voor 5G. Toch had ik nog geen 5G verbinding. Ik bleek in de instellingen, bij de simkaart instellingen, mijn voorkeursnetwerk nog te moeten aanpassen. Die stond op 2/3/4G en moest natuurlijk naar 2/3/4/5G. Vervolgens had ik een 5G verbinding. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Super om te horen dat het nu wel werkt @JelmerJ
@williamsdewi Kun je dit ook eens proberen? 

williamsdewi
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Op het moment dat ik dat probeer geeft mijn telefoon 4G+ aan.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Geeft je toestel dit ook aan op een andere locatie? Kun je de gegevens eens in je profiel aanvullen @williamsdewi? Dan kan ik met je meekijken naar de dekking van 5G.

maklomp

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb hetzelfde probleem met mijn zojuist aangeschafte OnePlus Nord (AC2003). Heb eerst de Vodafone site gecheckt, en daar staat dat het toestel geschikt is voor het 5g netwerk van Vodafone. In de praktijk is dat echter niet zo.

Vodafone geeft nu aan dat dit aan het toestel ligt en het probleem door de toestel leverancier moet worden opgelost.

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens, want via de eigen site (Vodafone 5g) wordt aangegeven dat het toestel wel zou moeten werken met 5g. Op die info heb ik het toestel aangeschaft...

williamsdewi
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik kom ivm corona niet ver buiten mijn woonplaats ‘s-Hertogenbosch. Overal waar ik nu ben geweest geeft mijn systeem 4G+ aan. Maakt mij niet zoveel uit maar ik vind het vreemd dat Vodafone aangeeft, zowel in winkel als in verschillende reclames, dat er 5G is voor iedereen. Dus op het moment dat je een 5G toestel koopt moet dat ook gewoon werken, en niet alleen bij de merken waar Vodafone een contract mee heeft afgesloten. Uiteindelijk gaat het voor ze alleen maar om geld.

maklomp

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
maklomp wrote:

Ik heb hetzelfde probleem met mijn zojuist aangeschafte OnePlus Nord (AC2003). Heb eerst de Vodafone site gecheckt, en daar staat dat het toestel geschikt is voor het 5g netwerk van Vodafone. In de praktijk is dat echter niet zo.

Vodafone geeft nu aan dat dit aan het toestel ligt en het probleem door de toestel leverancier moet worden opgelost.

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens, want via de eigen site (Vodafone 5g) wordt aangegeven dat het toestel wel zou moeten werken met 5g. Op die info heb ik het toestel aangeschaft...

Heb het issue denk ik al gevonden. Ik gebruik 2 Sims. Sim 1 is een Vodafone 5g sim. Sim 2 een KPN sim van mijn werk (4g).

Als ik Sim 2 verwijder, dan kan ik wel 5g als voorkeursnetwerktype kiezen. Zodra de 2e sim erbij zit niet meer. De Vodafone sim zit in alle gevallen in sleuf 1.

 

Heb wel het idee dat 5g niet zo snel is als verwacht. Kom met een speedtest krap op gemiddeld 10Mbps. Da's niet anders als ik de 4g sim ernaast heb.

williamsdewi
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank hiervoor. Veranderen naar sim-slot 1 heeft idd gewerkt.

maklomp

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
williamsdewi wrote:

Dank hiervoor. Veranderen naar sim-slot 1 heeft idd gewerkt.

Sowieso Simsleuf 1 gebruiken. Dit staat ook al in het instellingen scherm. Alleen jammer dat hij geen 5g kan zien bij gebruik van 2 simkaarten. Maar dat is een issue voor OnePlus (ook al gemeld in de community)…

Ben benieuwd wat het effect is, als je 2 5g Sims gebruikt? Heb ik echter zelf niet beschikbaar...

williamsdewi
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb sim op zelfde manier in simslot gestopt als voorgaande telefoons. Ik heb er zelf niet op gelet.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Nieuwere toestellen waar wij geen contract mee hebben zullen ook toegevoegd worden @williamsdewi
De fabrikant kan daarvoor contact opnemen met ons zodat wij samen met hun kunnen testen of hun toestellen (software) ook werken op ons 5G netwerk.

5G zorgt voor een betere gebruikservaring doordat de reactietijd en downloadsnelheid is verbeterd. De snelheden die je als gebruiker daadwerkelijk ervaart, zijn afhankelijk van diverse factoren zoals de drukte op het netwerk, locatie, bereik en de specifieke telefoon. De reactietijd (zogenaamde latency) zal met zo’n 30% verbeteren: van gemiddeld rond de 30 milliseconden op 4G tot onder 20 milliseconden op 5G. De downloadsnelheden die 5G in dit bestaande spectrum kan bieden, lopen op tot maximaal 1Gbps, wat ruim boven de maximale 350Mbps van de huidige 4G-abonnementen ligt. In het begin zal in de praktijk deze datasnelheid gemiddeld tien procent hoger zijn.  Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de locatie. 
 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic