1
Vraag
2
Reageer en help mee
Leon N

Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Netwerk snelheid

Ik word een beetje moe van de snelheid van het 5G abo van vodafone dat ik heb. De snelheid op de locatie waar ik dit abo gebruik komt niet hoger dan 10 MBPS. Ik heb de sim-kaart in een netgear nighthawk 5 zitten en op veel ander locaties is de snelheid prima. Maar niet op de plek waar ik meestal met mijn camper-woonhuis sta. De snelheid die ik maximaal krijg vind ik abominabel. En als ik dan support bel, dan vragen ze of ik de sim-kaart in een ander apparaat wil stopppen......

Ook mijn Iphone7 gebruik ik met een vodafone simkaart, maar dan op 4g. Helaas is de gesprekskwaliteit zo slecht dat ik daar een klacht over heb gedropped. Echter, het antwoord is dan: via WIFI bellen...... euhhhh, ja, dat doe ik al, maar ik heb steeds haperende gesprekken....

Dus ik heb al aangegeven dat ik weet wat de oplossing is: overstappen naar een andere provider, maar dat gaat niet zomaar.

 

Kortom, beetje klaar met Vodafone, dus ms beter om alles om te zetten naar een andere provider (die me ms wel serieus neemt).

 

 

23 Reacties 23
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @Leon N, welkom hier. 

Logisch dat je ontzettend baalt als de snelheid niet is om over naar huis te schrijven en ook het bellen via Wifi een slechte gesprekskwaliteit oplevert. Met een mobiel abonnement wil je tenslotte overal goed bereikbaar zijn. Ik zie dat er inderdaad onderzoeken zijn aangemaakt om het netwerk in jouw omgeving te controleren. Hierbij wordt de signaalsterkte gecontroleerd, de masten in jouw omgeving en of er sprake is van werkzaamheden aan ons netwerk. Hierbij hebben ze geen problemen geconstateerd. 

Met betrekking tot snelheidsproblemen wordt inderdaad altijd gevraagd om een kruistest uit te voeren. Dat wil zeggen de simkaart in een ander apparaat testen en een andere simkaart testen in jouw Netgear Nighthawk. Dit om een eventueel probleem in de hardware of instellingen uit te sluiten. Het is soms namelijk best lastig om direct een vinger op de oorzaak te leggen en dit geeft weer extra informatie. 

Je zou in deze situatie het beste een klacht kunnen indienen op deze pagina. Kies hierbij voor 'een klacht'. Er wordt dan opnieuw naar de situatie gekeken door een medewerker van de afdeling klachten. Mocht het probleem niet opgelost kunnen worden en je wilt het contract ontbinden, dan zijn zij ook de enige afdeling die dit voor je kunnen realiseren. Vandaar mijn advies om deze situatie bij hen te beleggen. 

Leon N
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Omdat er volgens mij niks mis is met instellingen van zowel de Nighthawk als mijn laptop of Iphone7 heb ik een iets andere insteek gekozen om bewijs te leveren voor de slechte kwaliteit van het netwerk op DEZE lokatie. Afgelopen dagen heb ik mijn Nighthawk en Iphone7 op diverse locaties in Brabant gebruikt om met de speedtest app een meting te verrichten, met precies dezelfde configuratie dus! Mijn nighthawk werkt prima op 230V maar ook op batterij, dus prima test.
Het valt me in de resultaten dan op dat er een heeeeel groot performance verschil is tussen de door mij opgegeven lokatie en de andere locaties waar ik getest heb. Als ik meer inzoem op de resultaten, dan zie ik ook een veel te hoge waarde voor het percentage pakketverlies (ook ruim boven de 80%). Dan kan het signaal nog zo sterk zijn, maar dan schiet het niet op.
Ik heb nu de meetresultaten in twee spreadsheets gezet (iphone en laptop), en die deel ik bij deze.

Toelichting bij bestanden:

  • mijn netgear nighthawk heeft SSID hobbywifi_5Ghz
  • afstand tussen nighthawk en laptop/iphone is maximaal 1,5 meter (in camper of in auto tijdens test)
  • vooral de upload snelheid is een drama (ca 1Mbps)
  • in iphone testen heb ik ook vergeleken tussen via SSID of via 4G abo rechtstreeks
  • sommige tests lopen via een VPN thuis; dat geeft een beperkte verslechtering, maar is niet bepalend

Ik hoop nu wat duidelijkheid te krijgen omdat ik toch graag voor dit geld een goede performance wil krijgen.

Leon N
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Toevallig kwam er vanmiddag een andere camper naast mij staan die ook een Nighthawk gebruikt. Hij heeft een model M2 met een KPN 4G abo en ik een M5 met VF 5G abo. Maar onvergelijkbaar qua snelheid. Zijn mifi-router kwam op 160 / 40 Mbps, terwijl mijn metingen niet verder komen dan 40 / 5Mbps. Dus lijkt me hier wel iets uit te leggen door VF

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Top dat je zo aan het testen bent geslagen! Dit is waardevolle informatie en het is altijd goed om deze informatie mee te sturen als je een klacht indient via ons contactformulier. De klachtenafdeling kan dit dan opnieuw voor je beoordelen samen met de netwerk crew. 

Super toevallig ook dat er een camper naast jou is komen te staan met een Nighthawk. Mocht het mogelijk zijn dan zouden jullie als test ook nog eens de simkaart in jullie Nighthawk kunnen omwisselen om te zien wat er dan gebeurt. 

Leon N
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik heb idd een klacht ingediend, met verwijzing naar de gegevens die hier staan. Helaas kan het weer 15 dagen duren voordat ze daar op terug komen.

Leon N
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Vanochtend even een prepaid sim-kaart gekocht op kpn netwerk. Deze in mijn iphone 7 gestoken en getest op dezelfde locatie als waar ik de problemen ervaar met vodafone. Moet wel zeggen dat de prepaid kaart alleen 4g ondersteunt, dus zou minder kunnen/mogen zijn dan mijn 5g vodafone in mijn netgear.
Helaas, mijn iphone 7 op kpn geeft voor download vergelijkbaar resultaat, maar voor upload is die 10 keer zo snel als 5g vodafone. Vermoeiend dus.

Leon N
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik heb inmiddels antwoord van Vodafone....... pffffft.

03/04/2023 11:33 Ons antwoord

Goedemiddag Leon,

IK begrijp dat je je contract wilt ontbinden ivm. je slechte bereik.

Ook begrijp ik dat de technische dienst je klacht niet kon constateren. Als zij dat wel konden kunnen ze je toestaan kosteloos te ontbinden.

Dat doen ze indien er op korte termijn geen andere oplossing is voor het geconstateerde probleem. Alleen als zij dat aanbieden, kan een contract om reden van slechte performance ontbonden worden.

De enige optie nu is dat je je contract afkoopt. Maar dat zal je bedoeling niet zijn.

Fijne dag,

Leon N
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Met andere woorden, het interesseert Vodafone niks wat mijn testresultaten zijn, 'zij kunnen niks constateren'. Hebben ze een vinger in de lucht gestoken? 

Ik merk dat ik last heb van mijn kennis op dit gebied, volgens mij gewoon oplichterij van Vodafone. Ik zal het contract maar laten uitlopen en nu gelijk een andere provider inschakelen. Vodafone komt er bij mij nooit meer in!! 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Leon N 
Jeetje, wat een verhaal en begrijpelijk dat je klaar bent met Vodafone. Best vervelend dat Vodafone je klacht niet kan constateren en daardoor je contract niet kan ontbinden. Waar ik me zelf erg aan stoor is de volledige tekst, alleen maar melden wat allemaal niet kan. Zou er zelf ook een naar gevoel over krijgen. 

Zelf hoop ik dat je toch nog positief je contract kan uitzitten en zoek dan gelijk naar een goede provider die het wel allemaal kan leveren. Succes in ieder geval. 

Leon N
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@Energieboy 

Ik heb een verslag van het onderzoek gevraagd, ik wil gewoon weten hoe ze tot de conclusie komen. Dat zal ik ws niet krijgen, maar dan geef ik ze in elk geval een kans (tot eind van de week). Intussen zoek ik vast een andere provider, want de performance is zo slecht dat het onwerkbaar is en zolang Vodafone niet accepteert dat ik een probleem heb gebeurt er niks. 5G dekkingskaart zegt overigens ook dat hier geen 5G dekking is. Ik vermoed overigens dat VF alleen een test uitvoert op het contractadres, en niet op de locatie van waaruit ik deze klacht heb....

Kortom, ik zal de dubbele contractkosten tot eind augustus moeten slikken.....

Leon N
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Weer een week verder, en NUL reactie!!!!

Toch maar weer eens gebeld met support en weer hetzelfde liedje, DIENT U MAAR EEN KLACHT IN. Ja, dat heb ik al een aantal keren gedaan maar er gebeurt niets. Ik ben echt klaar met Vodafone. Mijn mobiele nummer van mijn telefoon heb ik inmiddels laten porteren, nu nog het contract ontbinden van de SIM kaart voor mijn MIFI router. B.t.w., de support medewerker gaf nog aan dat de sim-kaart bedoeld is voor een telefoon en niet voor een MIFI router, hoezoooooo......

De test met die sim-kaart in de mobiele telefoon geeft hetzelfde resultaat. Grrrrrrrrr

Leon N
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Weer een nieuwe klacht ingediend, maar mijn vorige klacht is nog niet netjes afgehandeld, want ik krijg geen reactie op mijn vraag naar het verslag van hun onderzoek. Via chat weer geklaagd over mijn klacht...... Moet niet gekker worden.!!!!

Maar oplossing is onderweg: ik heb een abo afgesloten bij KPN, op deze locatie geven ze in elk geval een veel betere performance.

Dus sim-kaart van Vodafone gaat de vuilnisbak in; helaas moet ik nog tot eind augustus betalen voor deze nul-service. Dit was de laatste keer dat ik een vodafone abo heb genomen. NEVER AGAIN

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Ik begrijp dat je er van baalt. Snap ook niet waarom Vodafone hierin niet wat beter kan communiceren en als men het bij de klantenservice niet snapt, dat ze dan niet iemand kunnen vragen wat ze wel moeten doen. 

Ik weet dat je nog maar tot augustus hoeft maar als tip wil ik nog meegeven, verlaag je abonnement tot die tijd. Misschien is dit handig om te doen en dan scheelt dit weer wat centjes. Zie deze pagina voor meer info. 

Je kunt je abonnement na één maand gratis verlagen binnen je abonnementsgroep. Wil je verlagen naar een andere abonnementsgroep, bijvoorbeeld van een Red naar een Start abonnement, dan kost dat eenmalig € 25. Misschien is dit een optie?!

Leon N
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@Energyboy: ik zal eens kijken of ze bereidwillig zijn, maar tot nu toe heb ik weinig hoop.......

Leon N
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Het probleem is inmiddels wel opgelost: ik heb een abo bij KPN genomen en dat werkt een stuk beter. Vodafone 5G kwam bij download nooit verder dan 45Mbps en bij upload zelfs niet hoger dan 2Mbps. Nu met mijn KPN 5g abo download op 80Mbps en upload 10Mbps. Wat mij betreft een significant verschil. Ik snap dat deze locatie niet de hoogste prio heeft voor de telecombedrijven, dus dit level voor KPN vind ik wel acceptabel. Ik zal komende dagen ook met mijn mifi-router in de bebouwde kom gaan testen.

Overigens vind ik het wel stuitend dat Vodafone zegt dat er niks blijkt uit het onderzoek. Als dat echt zo is, dan kunnen ze die mensen gerust naar huis sturen, maar ik vermoed dat het een bedrijfspolicy is om gewoon te ontkennen en hopen dat de klant in kwestie het accepteert.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

In ieder geval bedankt voor het melden en kijk nog eens naar die abonnement verlaging, het kan je misschien een aantal euro's per maand schelen. Wat je zegt, het is erg vreemd dat Vodafone zegt dat er niets uit het onderzoek komt. Al hoewel, als ze in je omgeving alleen maar lage snelheden hebben en verder niets anders, dan snap ik de opmerking wel. Maar ja, daar heb jij niets aan en daarom ook je overstap en dat ziet er goed uit bij KPN. Veel plezier met je nieuwe abonnement en ik hoop dat je wifi-router het straks ook beter doet. Laat je dat nog even weten, ben ik toch ook wel erg benieuwd naar 🙂 

Leon N
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

De metingen die ik doorgaf op de probleemlocatie waren met mijn MIFI-router, want daar is het abo ook voor bedoeld. Per 8 mei ben ik ook weg met mijn telefoon abo (naar simpel), dus ben ik benieuwd hoe de performance daar is. In elk geval heb ik dan altijd een goede verbinding via de MIFI-router, dus een goede fallback is beschikbaar 

Leon N
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Maar alles bij elkaar vind ik het wel teleurstellend...... Meer dan 25 jaar geleden voor het eerst een mobiel abonnement afgesloten en sindsdien bijna altijd bij Vodafone gezeten, en dan laten ze je zo vallen!

Leon N
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik de incasso straks laat storneren...... Iemand ervaring mee?

Want ik kreeg zojuist een mail van VF dat ik mijn abo kan verlengen. Natuurlijk gebeld maar 'ze kunnen alleen per 12 augustus beeindigen'. En er is geen andere optie dan gewoon betalen, want als 'netwerkbeheer niks kan constateren' dan is het gewoon goed. ARROGANTE VODAFONE 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic