1
Vraag
2
Reageer en help mee
Leon N

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Netwerk snelheid

Ik word een beetje moe van de snelheid van het 5G abo van vodafone dat ik heb. De snelheid op de locatie waar ik dit abo gebruik komt niet hoger dan 10 MBPS. Ik heb de sim-kaart in een netgear nighthawk 5 zitten en op veel ander locaties is de snelheid prima. Maar niet op de plek waar ik meestal met mijn camper-woonhuis sta. De snelheid die ik maximaal krijg vind ik abominabel. En als ik dan support bel, dan vragen ze of ik de sim-kaart in een ander apparaat wil stopppen......

Ook mijn Iphone7 gebruik ik met een vodafone simkaart, maar dan op 4g. Helaas is de gesprekskwaliteit zo slecht dat ik daar een klacht over heb gedropped. Echter, het antwoord is dan: via WIFI bellen...... euhhhh, ja, dat doe ik al, maar ik heb steeds haperende gesprekken....

Dus ik heb al aangegeven dat ik weet wat de oplossing is: overstappen naar een andere provider, maar dat gaat niet zomaar.

 

Kortom, beetje klaar met Vodafone, dus ms beter om alles om te zetten naar een andere provider (die me ms wel serieus neemt).

 

 

6 Reacties 6
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 1495Posts
  • 430Oplossingen
  • 545Likes

Hi @Leon N, welkom hier. 

Logisch dat je ontzettend baalt als de snelheid niet is om over naar huis te schrijven en ook het bellen via Wifi een slechte gesprekskwaliteit oplevert. Met een mobiel abonnement wil je tenslotte overal goed bereikbaar zijn. Ik zie dat er inderdaad onderzoeken zijn aangemaakt om het netwerk in jouw omgeving te controleren. Hierbij wordt de signaalsterkte gecontroleerd, de masten in jouw omgeving en of er sprake is van werkzaamheden aan ons netwerk. Hierbij hebben ze geen problemen geconstateerd. 

Met betrekking tot snelheidsproblemen wordt inderdaad altijd gevraagd om een kruistest uit te voeren. Dat wil zeggen de simkaart in een ander apparaat testen en een andere simkaart testen in jouw Netgear Nighthawk. Dit om een eventueel probleem in de hardware of instellingen uit te sluiten. Het is soms namelijk best lastig om direct een vinger op de oorzaak te leggen en dit geeft weer extra informatie. 

Je zou in deze situatie het beste een klacht kunnen indienen op deze pagina. Kies hierbij voor 'een klacht'. Er wordt dan opnieuw naar de situatie gekeken door een medewerker van de afdeling klachten. Mocht het probleem niet opgelost kunnen worden en je wilt het contract ontbinden, dan zijn zij ook de enige afdeling die dit voor je kunnen realiseren. Vandaar mijn advies om deze situatie bij hen te beleggen. 

Leon N
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Omdat er volgens mij niks mis is met instellingen van zowel de Nighthawk als mijn laptop of Iphone7 heb ik een iets andere insteek gekozen om bewijs te leveren voor de slechte kwaliteit van het netwerk op DEZE lokatie. Afgelopen dagen heb ik mijn Nighthawk en Iphone7 op diverse locaties in Brabant gebruikt om met de speedtest app een meting te verrichten, met precies dezelfde configuratie dus! Mijn nighthawk werkt prima op 230V maar ook op batterij, dus prima test.
Het valt me in de resultaten dan op dat er een heeeeel groot performance verschil is tussen de door mij opgegeven lokatie en de andere locaties waar ik getest heb. Als ik meer inzoem op de resultaten, dan zie ik ook een veel te hoge waarde voor het percentage pakketverlies (ook ruim boven de 80%). Dan kan het signaal nog zo sterk zijn, maar dan schiet het niet op.
Ik heb nu de meetresultaten in twee spreadsheets gezet (iphone en laptop), en die deel ik bij deze.

Toelichting bij bestanden:

  • mijn netgear nighthawk heeft SSID hobbywifi_5Ghz
  • afstand tussen nighthawk en laptop/iphone is maximaal 1,5 meter (in camper of in auto tijdens test)
  • vooral de upload snelheid is een drama (ca 1Mbps)
  • in iphone testen heb ik ook vergeleken tussen via SSID of via 4G abo rechtstreeks
  • sommige tests lopen via een VPN thuis; dat geeft een beperkte verslechtering, maar is niet bepalend

Ik hoop nu wat duidelijkheid te krijgen omdat ik toch graag voor dit geld een goede performance wil krijgen.

Leon N
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Toevallig kwam er vanmiddag een andere camper naast mij staan die ook een Nighthawk gebruikt. Hij heeft een model M2 met een KPN 4G abo en ik een M5 met VF 5G abo. Maar onvergelijkbaar qua snelheid. Zijn mifi-router kwam op 160 / 40 Mbps, terwijl mijn metingen niet verder komen dan 40 / 5Mbps. Dus lijkt me hier wel iets uit te leggen door VF

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 1495Posts
  • 430Oplossingen
  • 545Likes

Top dat je zo aan het testen bent geslagen! Dit is waardevolle informatie en het is altijd goed om deze informatie mee te sturen als je een klacht indient via ons contactformulier. De klachtenafdeling kan dit dan opnieuw voor je beoordelen samen met de netwerk crew. 

Super toevallig ook dat er een camper naast jou is komen te staan met een Nighthawk. Mocht het mogelijk zijn dan zouden jullie als test ook nog eens de simkaart in jullie Nighthawk kunnen omwisselen om te zien wat er dan gebeurt. 

Leon N
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb idd een klacht ingediend, met verwijzing naar de gegevens die hier staan. Helaas kan het weer 15 dagen duren voordat ze daar op terug komen.

Leon N
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Vanochtend even een prepaid sim-kaart gekocht op kpn netwerk. Deze in mijn iphone 7 gestoken en getest op dezelfde locatie als waar ik de problemen ervaar met vodafone. Moet wel zeggen dat de prepaid kaart alleen 4g ondersteunt, dus zou minder kunnen/mogen zijn dan mijn 5g vodafone in mijn netgear.
Helaas, mijn iphone 7 op kpn geeft voor download vergelijkbaar resultaat, maar voor upload is die 10 keer zo snel als 5g vodafone. Vermoeiend dus.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 1495Posts
  • 430Oplossingen
  • 545Likes

Hi @Leon N, welkom hier. 

Logisch dat je ontzettend baalt als de snelheid niet is om over naar huis te schrijven en ook het bellen via Wifi een slechte gesprekskwaliteit oplevert. Met een mobiel abonnement wil je tenslotte overal goed bereikbaar zijn. Ik zie dat er inderdaad onderzoeken zijn aangemaakt om het netwerk in jouw omgeving te controleren. Hierbij wordt de signaalsterkte gecontroleerd, de masten in jouw omgeving en of er sprake is van werkzaamheden aan ons netwerk. Hierbij hebben ze geen problemen geconstateerd. 

Met betrekking tot snelheidsproblemen wordt inderdaad altijd gevraagd om een kruistest uit te voeren. Dat wil zeggen de simkaart in een ander apparaat testen en een andere simkaart testen in jouw Netgear Nighthawk. Dit om een eventueel probleem in de hardware of instellingen uit te sluiten. Het is soms namelijk best lastig om direct een vinger op de oorzaak te leggen en dit geeft weer extra informatie. 

Je zou in deze situatie het beste een klacht kunnen indienen op deze pagina. Kies hierbij voor 'een klacht'. Er wordt dan opnieuw naar de situatie gekeken door een medewerker van de afdeling klachten. Mocht het probleem niet opgelost kunnen worden en je wilt het contract ontbinden, dan zijn zij ook de enige afdeling die dit voor je kunnen realiseren. Vandaar mijn advies om deze situatie bij hen te beleggen. 

Leon N
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Omdat er volgens mij niks mis is met instellingen van zowel de Nighthawk als mijn laptop of Iphone7 heb ik een iets andere insteek gekozen om bewijs te leveren voor de slechte kwaliteit van het netwerk op DEZE lokatie. Afgelopen dagen heb ik mijn Nighthawk en Iphone7 op diverse locaties in Brabant gebruikt om met de speedtest app een meting te verrichten, met precies dezelfde configuratie dus! Mijn nighthawk werkt prima op 230V maar ook op batterij, dus prima test.
Het valt me in de resultaten dan op dat er een heeeeel groot performance verschil is tussen de door mij opgegeven lokatie en de andere locaties waar ik getest heb. Als ik meer inzoem op de resultaten, dan zie ik ook een veel te hoge waarde voor het percentage pakketverlies (ook ruim boven de 80%). Dan kan het signaal nog zo sterk zijn, maar dan schiet het niet op.
Ik heb nu de meetresultaten in twee spreadsheets gezet (iphone en laptop), en die deel ik bij deze.

Toelichting bij bestanden:

  • mijn netgear nighthawk heeft SSID hobbywifi_5Ghz
  • afstand tussen nighthawk en laptop/iphone is maximaal 1,5 meter (in camper of in auto tijdens test)
  • vooral de upload snelheid is een drama (ca 1Mbps)
  • in iphone testen heb ik ook vergeleken tussen via SSID of via 4G abo rechtstreeks
  • sommige tests lopen via een VPN thuis; dat geeft een beperkte verslechtering, maar is niet bepalend

Ik hoop nu wat duidelijkheid te krijgen omdat ik toch graag voor dit geld een goede performance wil krijgen.

Leon N
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Toevallig kwam er vanmiddag een andere camper naast mij staan die ook een Nighthawk gebruikt. Hij heeft een model M2 met een KPN 4G abo en ik een M5 met VF 5G abo. Maar onvergelijkbaar qua snelheid. Zijn mifi-router kwam op 160 / 40 Mbps, terwijl mijn metingen niet verder komen dan 40 / 5Mbps. Dus lijkt me hier wel iets uit te leggen door VF

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 1495Posts
  • 430Oplossingen
  • 545Likes

Top dat je zo aan het testen bent geslagen! Dit is waardevolle informatie en het is altijd goed om deze informatie mee te sturen als je een klacht indient via ons contactformulier. De klachtenafdeling kan dit dan opnieuw voor je beoordelen samen met de netwerk crew. 

Super toevallig ook dat er een camper naast jou is komen te staan met een Nighthawk. Mocht het mogelijk zijn dan zouden jullie als test ook nog eens de simkaart in jullie Nighthawk kunnen omwisselen om te zien wat er dan gebeurt. 

Leon N
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb idd een klacht ingediend, met verwijzing naar de gegevens die hier staan. Helaas kan het weer 15 dagen duren voordat ze daar op terug komen.

Leon N
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Vanochtend even een prepaid sim-kaart gekocht op kpn netwerk. Deze in mijn iphone 7 gestoken en getest op dezelfde locatie als waar ik de problemen ervaar met vodafone. Moet wel zeggen dat de prepaid kaart alleen 4g ondersteunt, dus zou minder kunnen/mogen zijn dan mijn 5g vodafone in mijn netgear.
Helaas, mijn iphone 7 op kpn geeft voor download vergelijkbaar resultaat, maar voor upload is die 10 keer zo snel als 5g vodafone. Vermoeiend dus.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic