Marcus1

Stamgast
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 41Likes

Motorola Vodafone probleem met gebruik ING app met 4G

Ik kan met mijn Motorola One de ING app niet gebruiken met 4G, alleen met Wifi. Is er al een oplossing gevonden voor dit probleem?

Uitgelicht
Teun Z

Ontdekker
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik had erg genoeg hetzelfde probleem. Super irritant om er op een fout moment achter te komen.

De vraag bij ING gelegd en ook toegelicht dat ik alle trucjes al had geprobeerd zoals de app herinstalleren buiten WIFI om, 4G instellingen wijzigen waarbij inlog en wachtwoord op de 4G als "vodafone" ingesteld zou zijn etc. Niets hielp. 2 weken later een mail van ING gekregen en het heeft het probleem opgelost. Hun stappenplan was:

 

Klik op lees meer voor het volledige Stappenplan

Lees meer
  • Schakel Wi-Fi uit.
  • Ga naar ‘Instellingen’ van uw telefoon.
  • Ga naar ‘Netwerk en Internet’.
  • Ga naar ‘Mobiel Netwerk’.
  • Ga naar ‘Voorkeurs netwerk type’.
  • Standaard is de volgende optie ingesteld, namelijk: ‘4G, 3G en 2G’.
  • Kies hierbij alleen voor: ‘Alleen 3G’ (of 3G/2G).
  • Vervolgens kunt u het menu van de instellingen verlaten.
  • Open de Mobiel Bankieren App. Let op! Het kan zijn dat u nog steeds de melding ‘Geen netwerk’ krijgt, maar dit heeft te maken met het feit dat het 3G netwerk officieel niet meer beschikbaar is bij Vodafone.
  • Sluit vervolgens de Mobiel Bankieren App.
  • Ga opnieuw naar ‘Instellingen’ van uw telefoon om vervolgens weer naar ‘Voorkeurs netwerk type’ te gaan.
  • Switch vervolgens terug naar de optie: ‘4G, 3G en 2G’.
  • Verlaat wederom het menu van de instelling.
  • Open opnieuw de Mobiel Bankieren App. De app zal nu ook werken via uw 4G netwerkverbinding.

Klinkt heel raar, en ook onder het mom van  "Waarom zou dit wel werken, en de telefoon opnieuw opstarten niet??". Geen idee. Maar dit heeft bij mij geholpen.

Kan met mijn motorola weer zonder wifi in de ING app!

323 Reacties 323
Marcus1
topicstarter
Stamgast
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 41Likes

Er zouden geen trucjes nodig moeten zijn. De app hoort gewoon te werken. Dergelijke problemen zijn niet bekend in combinatie met ABN-AMRO- App en Motorola of apps van andere banken. De schuld ligt bij ING én bij Vodafone. Dit probleem had al lang opgelost moeten zijn. En die trucjes werken ook niet.

evelk

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb min-of-meer hetzelfde probleem:

- Telefoon Motorola g100
- Verbinding via wifi naar hotspot (Samsung A71, vodafone, 4G)
- ING App kan geen verbinding maken (en de elders als voorbeeld genoemde site vanbon-sport.nl werkt ook niet).
-> Overschakelen naar lokale wifi: alles werkt weer.
-> Op Samsung A71 de verbinding terug zetten van 4G naar 3G/2G: alles werkt weer (heeeel langzaaam!).
-> App installeren op Samsung A71, verbinding via Vodafone 4G: werkt ook.

De combinatie die problemen oplevert lijkt dus te zijn: Vodafone/4G/Motorola

Is er al zicht op een oplossing? ING wijst naar Vodafone en Vodafone support zegt het probleem niet te (her)kennen.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @evelk 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Uiteraard heel vervelend en er is hier al meer keren geschreven dat je contact op moet nemen met de ING. Die hebben een afdeling en die moeten daarop doorgaan en zorgen dat het werkt. Maar of het nu echt een ING probleem, Motorola of een Vodafone probleem is, ik weet het echt niet. Het is zo vervelend en zo verschillend, dat er geen touw maar aan vast te knopen is. 

Ik heb nog wel deze info gevonden van iemand, misschien helpt het jou?

Ik had erg genoeg hetzelfde probleem. Super irritant om er op een fout moment achter te komen.

De vraag bij ING gelegd en ook toegelicht dat ik alle trucjes al had geprobeerd zoals de app herinstalleren buiten WIFI om, 4G instellingen wijzigen waarbij inlog en wachtwoord op de 4G als "vodafone" ingesteld zou zijn etc. Niets hielp. 2 weken later een mail van ING gekregen en het heeft het probleem opgelost. Hun stappenplan was:

 

Instructie:

  • Schakel Wi-Fi uit.
  • Ga naar ‘Instellingen’ van uw telefoon.
  • Ga naar ‘Netwerk en Internet’.
  • Ga naar ‘Mobiel Netwerk’.
  • Ga naar ‘Voorkeurs netwerk type’.
  • Standaard is de volgende optie ingesteld, namelijk: ‘4G, 3G en 2G’.
  • Kies hierbij alleen voor: ‘Alleen 3G’ (of 3G/2G).
  • Vervolgens kunt u het menu van de instellingen verlaten.
  • Open de Mobiel Bankieren App. Let op! Het kan zijn dat u nog steeds de melding ‘Geen netwerk’ krijgt, maar dit heeft te maken met het feit dat het 3G netwerk officieel niet meer beschikbaar is bij Vodafone.
  • Sluit vervolgens de Mobiel Bankieren App.
  • Ga opnieuw naar ‘Instellingen’ van uw telefoon om vervolgens weer naar ‘Voorkeurs netwerk type’ te gaan.
  • Switch vervolgens terug naar de optie: ‘4G, 3G en 2G’.
  • Verlaat wederom het menu van de instelling.
  • Open opnieuw de Mobiel Bankieren App. De app zal nu ook werken via uw 4G netwerkverbinding.

 

Klinkt heel raar, en ook onder het mom van  "Waarom zou dit wel werken, en de telefoon opnieuw opstarten niet??". Geen idee. Maar dit heeft bij mij geholpen. Kan met mijn motorola weer zonder wifi in de ING app!

evelk

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je reactie @Energieboy, maar de stappen die jij aangaf heb ik al geprobeerd en maken geen verschil. Zolang verbinding (op de andere telefoon die als hotspot fungeert) op 3G/2G staat werkt de app, maar zet je de verbinding terug naar 4G dan werkt de app gelijk niet meer op mijn Motorola g100.

Bellen met de ING heeft overigens geen enkele zin. ING gaf aan geen incidenten meer te registreren omdat er al aan gewerkt zou worden voor 'de selecte groep die probleem zou ondervinden'. Verder wijzen zij richting Vodafone omdat het probleem volgens ING daar zou liggen. De afdeling KIA is ook niet bereikbaar voor klanten werd mij gemeld.

Marcus1
topicstarter
Stamgast
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 41Likes

De procedure die jij beschrijft had ik al gevolgd en deze werkt in mijn geval helaas niet.

 

Is er eigenlijk een verklaring te bedenken voor het bestaan van dit probleem?

ChristaB

Liefhebber
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Hallo,

De methode die Energyboy heeft doorgegeven heeft bij mij een tijdje gewerkt, maar werkt helaas niet meer.

Ik heb dit doorgegeven aan Helpdesk KIA ING.

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Heel vervelend allemaal. Laten we hopen dat Vodafone, ING en/of Motorola snel met een oplossing komt. Er moet toch iets zijn in die koppeling. 

Debigboss

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het lijkt een DNS issue bij vodafone. Meerdere sites doen het niet.

Debigboss

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ik heb mijn laptop via de hotspot op mijn telefoon aangesloten ( wifi).

de ing website is dan onbereikbaar.

heb de DNS van mijn laptop hard op 8.8.8.8 gezet ( google dns) en nu werkt alles prima.

Vodafone, kijk je dns instellingen ( voor de 4g verbindingen) na, daar lijkt een probleem te zitten.

 

Debigboss

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik vind de zaak op 2G zetten overigens geen oplossing (werkt wel), dus dit issue is niet opgelost !!

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Debigboss 
Wat een goede reactie, misschien kan Vodafone daar iets mee?!
Laten we hopen dat @Cecilia dit kan doorgeven aan de juiste afdeling en dat ze dan bekijken hoe ze dit aanpakken. Laten we hopen dat het dan wel snel opgelost kan worden. Super bedankt voor het melden!

ChristaB

Liefhebber
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Reactie van Helpdesk KIA ING:

 

Grondig onderzoek wijst tot op heden erop dat potentiële oorzaken buiten ING liggen. Ook de gecommuniceerde oplossingen/workarounds (met wisselend resultaat) hebben geen betrekking op de ING app of interne systemen/databases, maar wel met toestel- of verbindingsinstellingen.

 

Het feit dat die oplossingen voor veel klanten wél werken en aan ING zijde niets veranderen onderstreept onze conclusie. Het probleem is daarom vooralsnog uitbehandeld en wordt niet verder onderzocht.

Goof

Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb mijn Norton VPN aangezet en nu kan ik wel verbinding maken met ING app ook werkt aanloggen op Zilverenkruis via DigId weer. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Ik zelf zou alleen nooit via een VPN gebruik maken van mijn bank app en/of DigiD. Dat soort dingen doe ik toch liever via mijn internet thuis. Maar goed, als mensen er geen probleem mee hebben dan is het wel een goede tip 👍

Debigboss

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dit geeft aan dat er echt iets mis is met de routing, danwel security en onderschrijft mijn opmerking (DNS issue). Vodafone moet hier echt mee aan de slag. 

Goof

Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dat was voor mij reden om deze route via VPN te proberen en voila.

Debigboss

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb dit ook geprobeert en inderdaad werk bij mij ook (vpn verbinding via mijn werk (pulse secure based))

Overigens kan ik dan nog steeds niet bij digid.nl , geen idee wat daar nog mis gaat.

@ Vodafone, dit bewijst dat er meerdere zaken mis zijn met de 4G verbinding details. Graag oplossen anders zit er niets anders op dan vodafone te verlaten.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 226Posts
  • 37Oplossingen
  • 90Likes

Hi allen,

 

Allereerst dank voor alle informatie die jullie hier delen, zeer waardevol! We hebben dit opnieuw intern uitgezet, maar helaas nog zonder oplossing. We willen graag concrete voorbeelden verder onderzoeken en heb jullie daarom een privébericht gestuurd.

 

Voor nieuwe melders, vul het volgende template in en stuur deze in een privébericht** naar Cecilia of mij. Je doet dit door naar deze pagina te gaan, te klikken op het rode vierkantje met een potlood erin en één van ons te kiezen als ontvanger. We ontvangen graag de volgende gegevens:

 

06-nummer:

Tenaamstelling abonnement:

Geboortedatum:

Laatste 4 cijfers rekeningnummer:

Merk & type toestel:

Versie besturingssysteem:

Welke pagina's/apps zijn niet bereikbaar?

Heb je een test of workaround gedaan waardoor het wel werkte?

 

--

Heb je informatie of concrete aanvullingen over het probleem zelf, deel het dan vooral in dit topic!

 

** - Heb je een nieuw account? Dan dien je eerst een openbare reactie te plaatsen, voordat een privébericht verstuurd kan worden.

Peter-Klarta

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goede morgen

Nu zit ik nog het netwerk van Hollandse nieuwe eind feb wordt het nummer als het goed is overgezet naar Vodafone Start M
Smartphone is Motorola Edge 20Pro (Toestel dik te vrede mee)
Android 11
ING Bank , Digit ,Berichten box (gaat via Digit) overheid,
Heb ook groot vermoeden dat ook eind febr2022 5G ook niet werkt op deze toestel.
En nu het volgende
Thuis via Wifi werkt alles prima
Vodafone (Hollandse Nieuwe) 4G Net werk niet (ook niet via hotspot Vodafone prepaid van een andere smartphone waar zelf ING
prima werkt
In het toestel zit een tweede Sim met prepaid op het netwerk t-mobiele deze werkt wel.
Ook werkt het via hotspot via een andere toestel op een andere netwerk.
En nu nog heel iets bizar
Was net in Duitsland geweest dit weekend en hier werkt het wel via het Duitse roaming netwerk van Vodafone.
En waarom in Nederland niet ?
Denk zelf dat Vodafone nog een aantal toestellen nog niet goedgekeurd hebben voor het netwerk van Vodafone in verband met 5G.
Wordt langzaam een beetje heel erg on te vrede wat betref Vodafone.
Nog iets heb thuis ca 8 verschillende smartphone Inc. die van mijn werk, vrouw en mijn zoon Ook op diversen andere providers bijvoorbeeld Simpel en ik weet waar ik overpraat, heb al alles uit geprobeerd met APP instellingen te vergelijken en instellen van een andere Smartphone niets en niets werkt hier.
Peter Klarta

 

**Moderator: Privégegevens verwijderd. Wees voorzichtig met je gegevens, je plaatst dit openbaar**

PR*

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi, ik ben nieuw hier en hier terecht gekomen nav een gelijksoortig probleem. Ik probeer via de door je geplaatste link een privébericht te sturen, maar daar krijg ik alleen de melding dat voor mij de toegang geweigerd is (onvoldoende rechten). Ik kan niet vinden hoe ik op een andere manier een privébericht kan sturen, dus daarom maar even zo.

 

Ik heb problemen met het bereiken van pagina's via 4g waar digID voor nodig is. In mijn geval zaken als Mijn Overheid en een paar mijn-omgevingen van ziekenhuizen. Telkens na het openen van de link naar digID blijft de pagina hangen op een wit beeld waar kort 'siam' vermeld staat. Nu ben ik niet bepaald een techneut, maar ik weet dat het bedrijf waar ik voor werk een tweetrapsverificatie heeft via SIAM. Dus daar zou ook een aanwijzing kunnen zitten. 

 

Voor de volledigheid: ik heb een motorola G Pro die draait op Android 11 en een Vodafone abonnement. De pagina's werken wel via wifi (Ziggo thuis, KPN bij familie), werken ook met 4g netwerk van een andere provider (T-mobile). De hier ergens genoemde workaround, omschakelen naar 2g/3g, lijkt vooralsnog te werken. Maar moet wel voor elke pagina opnieuw worden gedaan. Ik heb geen ING, dus daar heb ik geen ervaring mee. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic