1
Vraag
2
Reacties
Randy2

Ontdekker
  • 2Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Mobiel dataverbruik explosief gestegen

Sinds Tweede Kerstdag tot gisteren heeft mijn telefoon (Nokia Vnogwat) de complete databundel van 3+3 GB er doorheen gejaagd zonder dat ik hem extra veel gebruikt heb. Ja, van 26 t/m 28 december heb ik wel zo nu en dan gebruik gemaakt van een open wifi-netwerk van een hotel aan zee. Ik ga er niet vanuit dat de telefoon automatisch overgaat op een nautisch netwerk.

 

Waar kan dit aan liggen? Ik heb intussen alle instellingen mbt automatisch updaten gedeactiveerd. De enige 2 apps die onbeperkt data konden verbruiken, waren Google Carrier en Google Playstore. Die zijn inmiddels ook het zwijgen opgelegd ofschoon ik de rest van de maand mobiel toch niet meer bereikbaar ben.

 

Android besturingssysteem blijkt de oorzaak van het hoge dataverbruik. Is het mogelijk dat door een update alle instellingen mbt databeperking ongedaan zijn gemaakt? Ik had in social media bijvoorbeeld ingesteld dat video's niet automatisch afspelen, maar Facebook lijkt regelmatig die instellingen te veranderen.

 

Bij voorbaat dank

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Randy2
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt Energyboy,

 

Ik heb inmiddels alle instellingen veranderd en voornamelijk Meta bleek inderdaad tot de 'graaicultuur' te behoren.

 

Overigens denk ik dat Android hierin ook steken laat vallen ondanks dat ik Bitdefender heb geïnstalleerd. Bovendien valt deze Nokia -die gelijkwaardig werd geacht aan de Samsung Galaxy S7- me toch tegen. Al in het begin was de indicatie voor een beschikbare software update dat de camera-app niet werkte. En wanneer gebeurt dat? 90% Van de tijd buiten bereik van een Wifi-netwerk. 

Het is dat ik de smartphone zie als een noodzakelijk kwaad; anders was ik al lang overgestapt op een iPhone, maar ik heb een hekel aan het uitzoeken van een nieuwe telefoon en wil er ook geen €700,- aan uitgeven.

Bekijk in context

2 Reacties 2
Energieboy
Expert
Expert
  • 11819Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes

Hoi @Randy2 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Altijd vervelend als dit soort dingen gebeurd. Maar zoals je zelf al vermoeden, denk ik wel dat dit is gebeurd. Je hebt dan wel op WiFi gezeten maar als het bereik even niet meer goed was, dan zal je telefoon stilletjes overgaan op 4G/5G. Het kan best zijn dat dit is gebeurd en met de info dat Android besturingssysteem hoge data heeft gebruikt, kan het dus zijn dat je daarom meer hebt verbruikt, ook al zat je op WiFi (die misschien toch uit is gevallen en je terug viel op op data verbruik). 

Wat Android doet bij een update, geen idee, ik heb een Apple. Maar je zegt dat Facebook de instellingen heeft aangepast, dat verbaast me niets. Slecht bedrijf en doet er alles aan om gegevens van klanten binnen te harken (je merkt het al, ben geen Meta fan). 

Randy2
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt Energyboy,

 

Ik heb inmiddels alle instellingen veranderd en voornamelijk Meta bleek inderdaad tot de 'graaicultuur' te behoren.

 

Overigens denk ik dat Android hierin ook steken laat vallen ondanks dat ik Bitdefender heb geïnstalleerd. Bovendien valt deze Nokia -die gelijkwaardig werd geacht aan de Samsung Galaxy S7- me toch tegen. Al in het begin was de indicatie voor een beschikbare software update dat de camera-app niet werkte. En wanneer gebeurt dat? 90% Van de tijd buiten bereik van een Wifi-netwerk. 

Het is dat ik de smartphone zie als een noodzakelijk kwaad; anders was ik al lang overgestapt op een iPhone, maar ik heb een hekel aan het uitzoeken van een nieuwe telefoon en wil er ook geen €700,- aan uitgeven.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic