1
Vraag
2
Reacties
Dave!

Gedreven Raadgever
  • 191Posts
  • 13Oplossingen
  • 53Likes

Mijn nummer is betrokken bij datalek en wordt door plat gebeld

Mijn Mobiel nummer is betrokken bij een Datalek en helaas niet happy mee, word de laatste weken plat gebeld door +44 Leeds

+49 Duitsland, +48 Warschauw +48 Polen, +33 Parijs +32 Belgie

 

Op het blokkeren na, blijft dit doorgaan en ik wordt er gewoon knetter gek van. Kan hier iets aan gedaan worden, kostenloos ander nummer. 

Heb de foto als bijlage toegevoegd.

 



Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Dave! 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Alle nummers vanuit het buitenland moet je echt zelf blokkeren. Vodafone kan dit niet voor je doen omdat het nummers zijn vanuit het buitenland en ze daar geen zicht op hebben. Op de website van Vodafone staat: We proberen het nummer van de plager te achterhalen. Als het een Nederlands nummer is dan sturen we een eerste waarschuwing via een brief of sms. Van buitenlandse nummers hebben wij geen klantgegevens. Daarom kunnen we bij overlast van buitenlandse nummers niet helpen.

Je zal dus elke keer het nummer, waarvan je gebeld wordt, zelf moeten blokkeren op je toestel. Het blijft natuurlijk heel erg vervelend en als ze eenmaal je nummer hebben dan blijven ze bellen, tot ze echt merken dat je niet opneemt, of niet terug belt. Het omzetten naar een ander nummer is eigenlijk niet te doen, je kan ook daar zo weer mee gebeld worden. Daarnaast hoef je niet betrokken te zijn bij een datalek, ze gebruiken willekeurige nummers en als ze eenmaal weten dat het raak is, blijven ze bellen, tot ze het zelf ook niet meer leuk vinden. 

Hier nog een bericht van Steven:
Ik leg je graag hier meer over uit! Vaak is hier sprake van zogenaamde Wangiri-fraude, waarbij oplichters willen dat klanten een duur buitenlands nummer terugbellen. Sinds juli 2018 alleen al heeft Vodafone een lijst opgesteld met enkele honderden buitenlandse nummers/nummerreeksen naar aanleiding van Wangiri-klachten. Het betreft hier vele duizenden gedupeerde klanten. Providers kunnen helaas niet voorkomen dat klanten Wangiri-oproepen ontvangen, omdat fraudeurs steeds nieuwe nummers gebruiken. ''Wangiri'' is een Japans term en betekent ''één keer overgaan en stoppen''. Bij Wangiri-fraude belt een oplichter met een buitenlands nummer naar een Nederlandse klant. De oplichter verbreekt de verbinding voordat de klant het gesprek heeft beantwoord. De klant ziet een gemiste oproep en belt vaak terug naar het dure buitenlandse nummer van de oplichter. De oplichter is gebruiker van dit buitenlandse nummer en iedere keer als er naar dit nummer wordt gebeld, ontvangt de oplichter een deel van de belkosten. De kosten kunnen hierbij voor de klant fors oplopen. Het enige wat je kunt doen is de nummers apart blokkeren of een contact aanmaken met het netnummer van dat land (bijvoorbeeld +491 etc. Vervolgens blokkeer je deze contacten. Hierdoor kunnen nummers van dat land jou niet meer bereiken. 

Bekijk in context

3 Reacties 3
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Dave! 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Alle nummers vanuit het buitenland moet je echt zelf blokkeren. Vodafone kan dit niet voor je doen omdat het nummers zijn vanuit het buitenland en ze daar geen zicht op hebben. Op de website van Vodafone staat: We proberen het nummer van de plager te achterhalen. Als het een Nederlands nummer is dan sturen we een eerste waarschuwing via een brief of sms. Van buitenlandse nummers hebben wij geen klantgegevens. Daarom kunnen we bij overlast van buitenlandse nummers niet helpen.

Je zal dus elke keer het nummer, waarvan je gebeld wordt, zelf moeten blokkeren op je toestel. Het blijft natuurlijk heel erg vervelend en als ze eenmaal je nummer hebben dan blijven ze bellen, tot ze echt merken dat je niet opneemt, of niet terug belt. Het omzetten naar een ander nummer is eigenlijk niet te doen, je kan ook daar zo weer mee gebeld worden. Daarnaast hoef je niet betrokken te zijn bij een datalek, ze gebruiken willekeurige nummers en als ze eenmaal weten dat het raak is, blijven ze bellen, tot ze het zelf ook niet meer leuk vinden. 

Hier nog een bericht van Steven:
Ik leg je graag hier meer over uit! Vaak is hier sprake van zogenaamde Wangiri-fraude, waarbij oplichters willen dat klanten een duur buitenlands nummer terugbellen. Sinds juli 2018 alleen al heeft Vodafone een lijst opgesteld met enkele honderden buitenlandse nummers/nummerreeksen naar aanleiding van Wangiri-klachten. Het betreft hier vele duizenden gedupeerde klanten. Providers kunnen helaas niet voorkomen dat klanten Wangiri-oproepen ontvangen, omdat fraudeurs steeds nieuwe nummers gebruiken. ''Wangiri'' is een Japans term en betekent ''één keer overgaan en stoppen''. Bij Wangiri-fraude belt een oplichter met een buitenlands nummer naar een Nederlandse klant. De oplichter verbreekt de verbinding voordat de klant het gesprek heeft beantwoord. De klant ziet een gemiste oproep en belt vaak terug naar het dure buitenlandse nummer van de oplichter. De oplichter is gebruiker van dit buitenlandse nummer en iedere keer als er naar dit nummer wordt gebeld, ontvangt de oplichter een deel van de belkosten. De kosten kunnen hierbij voor de klant fors oplopen. Het enige wat je kunt doen is de nummers apart blokkeren of een contact aanmaken met het netnummer van dat land (bijvoorbeeld +491 etc. Vervolgens blokkeer je deze contacten. Hierdoor kunnen nummers van dat land jou niet meer bereiken. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ojee, @Dave! ! Dat klinkt niet goed. Dit blijft een vervelend issue. Ik kan me dan ook voorstellen dat je er genoeg van hebt. Helaas kun je hier niet veel aan doen, behalve de tips die @Energieboy doorgeeft. Vodafone kan helaas deze nummers niet blokkeren. Het enige wat Vodafone kan doen is een waarschuwing plaatsen zodra je terug belt naar een buitenlands nummer. Dit is gelukkig al geregeld. Meer hierover lees je hier https://community.vodafone.nl/t5/Tips-van-Vodafone/Vodafone-waarschuwt-klanten-voor-mogelijke-Wangir...

Mocht je nog vragen hebben, dan horen we het graag! 

Dave!
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 191Posts
  • 13Oplossingen
  • 53Likes

Dank je @Energieboy  voor je bericht en uitleg en dan weet ik hoe te handelen. 👍🏻 Super dank en @Louis  ik zal de link morgen even doorlezen, was vanavond erg druk.  En ik  begrijp dat moeilijke issue is en blokkeren komt zekers goed 😉

 

Dank jullie wel beide 👍🏻😉 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic