Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes

Hoe zit het met je netwerk in het buitenland?

http://voda.fo/ne/ep3igEen leuke bijkomstigheid van mobiele telefonie is dat je ook in het buitenland bereikbaar blijft. Maar wat als het niet zo soepel verloopt als je verwachtte? In dit topic leggen we een en ander uit over het gebruik van een buitenlands netwerk. Lees de tips even door, pas aan wat nodig is, en geniet dan lekker van je reis!

Verbinding maken met een buitenlands netwerk
Als je in het buitenland gebruik wilt maken van je nummer moet je eerst verbinding maken met een lokaal netwerk. Vaak doet je toestel dit automatisch. In dat geval hoef je niets te doen en kun je lekker achterover zitten met een heerlijke cocktail. Het is ook mogelijk dat je handmatig moet zoeken naar een netwerk. Op onze website vind je hoe je met jouw toestel een netwerk kunt selecteren.

Netwerkdekking in het buitenland
In het buitenland maak je gebruik van het lokale netwerk van de provider die je hebt ingesteld in je toestel. Dat netwerk is mede bepalend voor jouw netwerkdekking. Net zoals in Nederland kan jouw ervaring van de netwerkdekking per gebied verschillen. Er zijn plaatsen waar er betere 3G/4G dekking is dan op andere plaatsen.

Sinds 1 juni 2017 kunnen alle Vodafone-klanten in de EU gebruik maken van hun eigen nationale bundel zonder dat hiervoor extra kosten worden berekend. Dit principe heet 'Roam Like at Home'. In dit topic vind je meer informatie over de roaming regulering en de Fair Use Policy (FUP). Daarnaast vind je op onze website alle tarieven per land.

Soms heb je in kleine dorpjes of in een afgelegen of bosrijk gebied ook minder goede ontvangst. Als je je toestel instelt op alleen 2G/GSM is de kans groot dat je bereik beter is. Je internetsnelheid ligt dan wel een heel stuk lager, maar bellen en sms’en lukt dan vaak wel.

De invloed van netwerk-frequenties
Als je buiten Europa op vakantie gaat kan het voorkomen dat de lokale netwerkaanbieders een frequentie gebruiken die jouw toestel niet ondersteunt. Controleer voordat je op reis gaat of jouw toestel de lokale frequenties kan ontvangen.

Welk netwerk kies ik?
Wij hebben overeenkomsten met bepaalde buitenlandse netwerkaanbieders zodat we er zeker van zijn dat je ter plekke gebruik kunt maken van een netwerk. Je telefoon maakt hierdoor automatisch verbinding met het voorkeursnetwerk. Je kunt elke lokale netwerkaanbieder kiezen die je zelf wil, maar de dekking op jouw locatie kan per netwerkaanbieder verschillen. Probeer dit ter plekke even uit als je bereik iets minder is.

Waarom kan ik niet bellen en sms’en?
Het is mogelijk dat de lokale netwerkaanbieder geen goede dekking heeft op jouw locatie. Controleer bovenaan in je display of je voldoende streepjes bereik hebt. Zo niet, probeer dan eens handmatig een andere aanbieder te selecteren.

Als je nog steeds niet kunt bellen of sms’en staat er misschien een blokkade voor het buitenland aan. Neem in dat geval contact op met de klantenservice zodat de blokkade verwijderd kan worden.

Waarom werkt mijn internet niet?
Kun je wel bellen en sms’en maar krijg je geen verbinding met internet? Controleer dan of de instellingen van je telefoon goed staan: Meer hierover lees je via: https://community.vodafone.nl/t5/Tips-van-Vodafone/Instellingen-mobiele-data-in-het-buitenland-roami... en https://community.vodafone.nl/t5/Tips-van-Vodafone/Instellingen-mobiele-data-in-het-buitenland-roami... 


Bon voyage!

18 Reacties 18
Nicow

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mijn ervaring in midden Frankrijk, de Morvan: dekking is uiterst moeilijk. Sommigen mensen hebben op een bepaald plekje wat bereik. Maar mij is het niet gelukt om een bericht te versturen, ondanks hulp van ervaren mensen. Netwerkbeheerders lieten mij niet toe. Ik vermoed dat Vodafone met hen geen contract heeft.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Mijn ervaring in midden Frankrijk, de Morvan: dekking is uiterst moeilijk. Sommigen mensen hebben op een bepaald plekje wat bereik. Maar mij is het niet gelukt om een bericht te versturen, ondanks hulp van ervaren mensen. Netwerkbeheerders lieten mij niet toe. Ik vermoed dat Vodafone met hen geen contract heeft.

We hebben helaas geen invloed op de netwerkdekking in het buitenland. Soms helpt het om een aantal pogingen te wagen bij het handmatig selecteren van een andere provider.
Vodnlru

Gedreven Liefhebber
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Vraagje, met welke providers in de EU hebben jullie een contract? Kijk voor Duitsland snap ik dat dit Vodafone is voor haar 4G netwerk. maar andere eu landen?

Bij T-Mobile kan ik zien bij welke provider ik dekking heb op 4G: https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/buitenland/dekking-buitenland
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Wij hebben helaas geen lijst met landen waar wij mee samenwerken Vodnlru.
In principe ben je in ieder land vrij om een andere aanbieder te gebruiken. Let wel op dat je telefoon niet op het maritieme netwerk gaat.
Vodnlru

Gedreven Liefhebber
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Steven wrote:
Wij hebben helaas geen lijst met landen waar wij mee samenwerken Vodnlru.
In principe ben je in ieder land vrij om een andere aanbieder te gebruiken. Let wel op dat je telefoon niet op het maritieme netwerk gaat.

Hoe bedoel je, in principe sta je vrij om een andere aanbieder te gebruiken in een andere EU land? Als ik in Duitsland zou komen kan ik alleen op het 4G netwerk van Vodafone Duitsland ben ik correct? of hoe moet ik dat zien 🙂 .
Dekdu

Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Je kunt gebruik maken van een netwerk naar keuze, zolang Vodafone daar afspraken mee heeft, binnen de EU zijn dat vrijwel alle netwerken. Laat je dat automatisch gebeuren, dan zul je naar een netwerk gaan dat de voorkeur van Vodafone heeft (lees: de voordeligste afspraken). handmatig kun je een ander netwerk selecteren. Wees je wel bewust dat niet alle netwerken bv 4G bieden aan bezoekers. De waarschuwing voor de maritieme netwerken heeft betrekking op de kosten, die vallen buiten netwerken waar je bundel geldig is.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Nee hoor, je kunt in je toestel gewoon een ander netwerk zoeken 🙂
Kan zijn dat je een foutmelding krijgt. Dan staat er een voorkeursnetwerk in.
Dit mag je dan een 7x achter elkaar doen. Hierdoor verwijder je het voorkeursnetwerk. Daarna kun je ook verbinden met andere netwerken.
Vodnlru

Gedreven Liefhebber
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Steven wrote:
Nee hoor, je kunt in je toestel gewoon een ander netwerk zoeken 🙂
Kan zijn dat je een foutmelding krijgt. Dan staat er een voorkeursnetwerk in.
Dit mag je dan een 7x achter elkaar doen. Hierdoor verwijder je het voorkeursnetwerk. Daarna kun je ook verbinden met andere netwerken.

Oke dit is nieuw voor mij, dus als ik 7 keer met een andere netwerk dan vodafone duitsland verbind in duitsland kan ik op o2 of Telekom duitsland op 4g roamen? begrijp ik dit zo goed?
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Ja je kunt bijvoorbeeld ook verbinden met O2 of Telekom.
Vodnlru

Gedreven Liefhebber
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Steven wrote:
Ja je kunt bijvoorbeeld ook verbinden met O2 of Telekom.

Op hun 4G netwerk? of is dit alleen maar 2 en 3G?
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Als er 4G is, mag je 4G gebruiken Vodnlru
Dit is afhankelijk per provider en wat zij aanbieden.
Dekdu

Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Vodnlru wrote:

Steven wrote:
Ja je kunt bijvoorbeeld ook verbinden met O2 of Telekom.
Op hun 4G netwerk? of is dit alleen maar 2 en 3G?


Dat is afhankelijk van de afspraken tussen Vodafone en die netwerken, en in hoeverre die netwerken hun 4G netwerk überhaupt openstellen voor bezoekers.
Vodnlru

Gedreven Liefhebber
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Dekdu als Steven nu aangeeft
Nee hoor, je kunt in je toestel gewoon een ander netwerk zoeken 🙂
Kan zijn dat je een foutmelding krijgt. Dan staat er een voorkeursnetwerk in.
Dit mag je dan een 7x achter elkaar doen. Hierdoor verwijder je het voorkeursnetwerk. Daarna kun je ook verbinden met andere netwerken.

Ga ik er vanuit dat ik dan ook op de andere netwerken op 4G kan roamen, in iedergeval komt het wel zo over.

Als er 4G is, mag je 4G gebruiken @VodnlruDit is afhankelijk per provider en wat zij aanbieden.


Nou elke provider in Duitsland biedt 4G aan, dus volgens jou beredenering zou ik dus op Telekom of O2 4G kunnen roamen 😉
Dekdu

Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Lees hier ook maar eens:

https://iot.vodafone.nl/van3gnaar4g

en kijk eens onderaan bij

Kan ik in het buitenland op 4G?

het antwoord is

Ja, dat kan. We hebben overeenkomsten met bepaalde buitenlandse netwerkaanbieders zodat je gegerandeerd gebruik kunt maken van een netwerk. Of je 4G-dekking hebt, is echter afhankelijk van je locatie. Soms heb je in kleine dorpjes of afgelegen bosrijke gebieden minder goede ontvangst.
Vodnlru

Gedreven Liefhebber
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Dekdu wrote:
Lees hier ook maar eens:

https://iot.vodafone.nl/van3gnaar4g
en kijk eens onderaan bij

Kan ik in het buitenland op 4G?

het antwoord is


Ja, dat kan. We hebben overeenkomsten met bepaalde buitenlandse netwerkaanbieders zodat je gegerandeerd gebruik kunt maken van een netwerk. Of je 4G-dekking hebt, is echter afhankelijk van je locatie. Soms heb je in kleine dorpjes of afgelegen bosrijke gebieden minder goede ontvangst.

Dus ik kan wel verbinden met andere netwerken maar kan zo zijn dat ik geen 4G heb dan? dus ik heb in dat opzicht niet echt een keus als ik het goed begrijp.
Dekdu

Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het kan inderdaad zijn dat je wel gebruik kunt maken van 2G en 3G, maar niet van 4G. Zo kunnen buitenlandse bezoekers (nog) geen gebruik maken van bellen over 4G op het vodafone NL netwerk.
Vodnlru

Gedreven Liefhebber
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Dekdu wrote:
Het kan inderdaad zijn dat je wel gebruik kunt maken van 2G en 3G, maar niet van 4G. Zo kunnen buitenlandse bezoekers (nog) geen gebruik maken van bellen over 4G op het vodafone NL netwerk.

Nee maar dat snap ik ook, bellen over 4G kan nog bij geen een provider in het buitenland.

Maar wel jammer dat de keuze in Duitsland beperkter is qua 4G, heeft iemand ervaring met Vodafone in Duitsland?
Dekdu

Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Vodnlru wrote:

Maar wel jammer dat de keuze in Duitsland beperkter is qua 4G


Dat weet ik niet, ik heb geen inzage in de afspraken die er zijn met buitenlandse netwerken over 4G gebruik, daarom zeg ik ook dat het kan zijn dat je alleen 2G en 3G kunt gebruiken.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic