1
Vraag
2
Reacties
User111

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dataverbruik help a girl out

Hoi mensen, hoe interpreteren jullie deze gegevens van mijn dataverbruik? Hoe is het mogelijk dat ik op 12:13 en 12:32 precies hetzelfde dataverbruik heb? En hoe is het mogelijk dat ik tussen 12:31 en 12:32 (dus voor 1 minuut) zo veel data heb verbruikt? Eigenlijk komen deze cijfers allemaal bij elkaar opgeteld op ongeveer 1GB uit - is het normaal dat ik tijdens het kijken van een youtube filmpje tussen 12:13 en 12:32 data heb verbruikt voor 1 GB? Bij andere providers deed ik de hele dag over om 1 GB op te maken en bij Vodafone gebeurt dat binnen 15 minuten 😃. Hebben de verschillende providers andere manieren en trucjes om je data sneller op te laten raken? 

A5DA3933-8FE7-4398-9B4A-F61137141E29.jpeg

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @User111,

Welkom op de Community van Vodafone.
Het klopt niet helemaal wat @Energieboy aangeeft maar ik leg je graag meer hierover uit.

Een datasessie wordt geregistreerd zodra de sessie is afgesloten.
Stel: Ik kijk het komende kwartier Youtube en daarna ga ik bijvoorbeeld Facebook checken, dan zal de datasessie over beide gaan.
Het is dan ook afhankelijk van:
- Hoe je telefoon is ingesteld betreft het verbruik.
- Wanneer de datasessie beeindigd wordt.

Waaraan het verbruikt is, kun je terug zien in je toestel. Dit zien wij helaas niet in.
Gelukkig geef je al aan dat dit Youtube moet zijn. Top, dat je dit dan ook in de gaten houdt! 
Het afspelen van video's kan voor een hoogverbruik zorgen (afhankelijk van de instellingen van de app en je telefoon).
Dit heeft te maken met de kwaliteit van de video, het geluid van de video en wat er op de achtergrond in je toestel gebeurd.
Om minder data te gebruiken, kun je bij Youtube (app) het volgene instellen:
- Instellingen - Algemeen - Mobiele data beperken (optie aanzetten): hiermee geef je aan dat HD-video's alleen via de wifi bekeken mogen worden.
- Instellingen - Algemeen - Uploads: hiermee kun je aangeven dat uploads alleen via wifi mag.

Je hebt de mogelijkheid om apps op de achtergrond te beperken. Zo heb ik bijvoorbeeld ingesteld staan (bij apps zoals Youtue en Facebook): zodra de app gesloten wordt, er geen data op de achtergrond verbruikt mag worden. Hierdoor zal de datasessie sneller beeindigd worden. Bij Android valt dit onder "Sluimerende Apps". 
Je kunt op een Android toestel apps beperken betreft verbruik, waardoor je batterij en je data langer mee gaan.
Dit doe je via Instellingen - Apps - Youtube - Meldingen. Hier kun je de meldingen beperken waardoor er minder gesynchroniseerd hoeft te worden.
Daarna ga je terug naar het vorige scherm en klik je op "Mobiele gegevens - onderaan kun je gegevensgebruik achtergrond en gegevensgebruik toestaan bij gegevensbesparing uitzetten.
Hierdoor kan er geen data meer door Youtube op de achtergrond verbruikt worden. Dit kun je per app instellen. Daarnaast is het natuurlijk van belang dat je apps ook sluit op de achtergrond. Het verbruik heb je dan ook zelf in de hand @User111

Wil je per app weten wat er verbruikt is, dan kun je dit specificeren in je toestel.

Apple:
Ga naar Instellingen - Mobiele data.
Hier zie je een overzicht van alle apps en het verbruik.
Bij Apple dien je op de 1e van de maand, het dataverbruik te resetten op de 1e van de maand.

Android:
Ga naar Instellingen - Verbindingen - Gegevensgebruik.
Hier kun je de "Factuur cyclus" op de 1e van de maand zetten. Daarna kun je bij "Gebruik mobiele gegevens" inzien wat er per app is verbruikt.


@Energieboy zijn er ook instellingen bij Apple waarmee je data verbruik kunt beperken? 
 

Bekijk in context

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Duidelijke vraag @User111
Het antwoord hierop is Nee, Vodafone eet niet je data op.
Dit heeft puur te maken met je instellingen en type toestel en apps.

Smartphone's gebruiken altijd data. Ongeacht of het toestel stilop tafel ligt of als je een app gebruikt.
Dit zorgt er onder andere voor dat je notificaties in beeld krijgt. Lees anders dit topic eens door. Hier staan heel veel tips and tricks in om je data verbruik te beperken en welke instellingen je kunt aanpassen. 

Ik vermoed dan ook dat er meerdere apps tegelijk data verbruikt hebben.

Bekijk in context

8 Reacties 8
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @User111 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Het is een beetje lastig te zeggen want Vodafone pakt ook wel eens uren bij elkaar en plaatst deze dan op 1 tijdstip. Wil dan niet zeggen dat je zoveel gebruikt hebt met het kijken van YouTube, maar meer dingen hebt gedaan de afgelopen tijd. Al hoewel de tijdstippen en het getal beide hetzelfde zijn, is natuurlijk wel heel vreemd. Daar kan ik je geen antwoord op geven. Een medewerker van Vodafone kan wel met je mee kijken maar uit privacy kunnen ze nooit zeggen waaraan deze data is uitgegeven (ook al is het van jezelf, fijne he, die privacywetgeving). Misschien is er wel iets heel specifiek te zien en dat er een afwijking is? Dat ze daar wel iets over kunnen melden. Je zal daarom even moet wachten tot na het weekend, dan is er weer iemand om te helpen. 

Gaat het alleen om YouTube gebruik, dan heb ik hier nog een mooi lijstje met gegevens. Kijk dus mobiel altijd op de laagste resolutie, dan haal je het meest uit je GB. 

10 minuten film kijken op YouTube:
2160p video : 20000 *60*10/8/1024 = 1465 MB
1440p video : 8913 *60*10/8/1024 = 653 MB 1080p video : 3774*60*10/8/1024 = 277 MB 720p video : 3000*60*10/8/1024 = 220 MB 480p video : 1000*60*10/8/1024 = 73 MB 360p video : 721*60*10/8/1024 = 53 MB 240p video : 377*60*10/8/1024 = 27.6 MB 144p video : 80*60*10/8/1024 = 5.8 MB

(lijstje komt van Internet!)

User111
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dankjewel voor je antwoord! 
Als Vodafone wel eens een aantal uren internet verbruik pakt en deze op 1 tijdstip plaatst, dan heb ik toch heel weinig aan die app van Vodafone? Ik kan er dus niet van uitgaan dat Vodafone de informatie goed bijhoudt waardoor ik zelf geen realistische beeld kan krijgen van de app over mijn internetverbruik? Waarvoor is die app nodig als ik er niet van uit kan gaan dat Vodafone correcte, bijgehouden en nette weergave kan tonen van mijn verbruikte KB’s (zonder privacy te hoeven te schenden)? Ik bedoel we leven toch in een technologische tijdperk, hoe kan Vodafone het niet op orde hebben? Wat mij betreft is het een slinkse manier om de gebruiker in de war te brengen over zijn/haar internet verbruik. Is het zo dat Vodafone sneller “internet opeet” dan andere providers? Aan de hand van de informatie die je aan mij gaf, zelfs als ik een youtube filmpje met de hoogte kwaliteit bekijk (2160p video : 20000 *60*10/8/1024 = 1465 MB), dan kan het toch nog steeds niet uitkomen dat ik voor 30 minuten bijna 1 GB verbruik? Als ik voor 30 minuten een youtube filmpje met de hoogste kwaliteit bekijk, is de berekening van het internet verbruik volgens jouw informatie als volgt:

 als 10 minuten 1465 MB is 

dan is 30 minuten 4395 MB - dus niet eens in de buurt van de opgemaakte 1 GB (die de app heeft geregistreerd). Ik had alleen youtube aan, alle andere apps waren uitgezet, downloaden doe ik niet aan - dus het kan gewoon niet dat er zo veel GB’s opgevreten worden. Hoe kan er een onderzoek hier naar gedaan worden? Ik ben klant geworden bij Vodafone omdat ik dacht dat jullie een overzichtelijke app hadden die correcte info weergeeft, maar dat is blijkbaar niet het geval (als die een aantal uren bij een willekeurige tijdstip plakt). Dan wil ik weten waarom de app dat doet en waarom Vodafone dat niet gecorrigeerd heeft, jullie hebben toch IC mensen? Graag wil ik dat mijn vragen beantwoord worden en dat hier een onderzoek naar gestart wordt. 
MVG,

Gergana

User111
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dankjewel voor je antwoord! 
Als Vodafone wel eens een aantal uren internet verbruik pakt en deze op 1 tijdstip plaatst, dan heb ik toch heel weinig aan die app van Vodafone? Ik kan er dus niet van uitgaan dat Vodafone de informatie goed bijhoudt waardoor ik zelf geen realistische beeld kan krijgen van de app over mijn internetverbruik? Waarvoor is die app nodig als ik er niet van uit kan gaan dat Vodafone correcte, bijgehouden en nette weergave kan tonen van mijn verbruikte KB’s (zonder privacy te hoeven te schenden)? Ik bedoel we leven toch in een technologische tijdperk, hoe kan Vodafone het niet op orde hebben? Wat mij betreft is het een slinkse manier om de gebruiker in de war te brengen over zijn/haar internet verbruik. Is het zo dat Vodafone sneller “internet opeet” dan andere providers? Aan de hand van de informatie die je aan mij gaf, zelfs als ik een youtube filmpje met de hoogte kwaliteit bekijk (2160p video : 20000 *60*10/8/1024 = 1465 MB), dan kan het toch nog steeds niet uitkomen dat ik voor 30 minuten bijna 1 GB verbruik? Als ik voor 30 minuten een youtube filmpje met de hoogste kwaliteit bekijk, is de berekening van het internet verbruik volgens jouw informatie als volgt:

 als 10 minuten 1465 MB is 

dan is 30 minuten 4395 MB - dus niet eens in de buurt van de opgemaakte 1 GB (die de app heeft geregistreerd). Ik had alleen youtube aan, alle andere apps waren uitgezet, downloaden doe ik niet aan - dus het kan gewoon niet dat er zo veel GB’s opgevreten worden. Hoe kan er een onderzoek hier naar gedaan worden? Ik ben klant geworden bij Vodafone omdat ik dacht dat jullie een overzichtelijke app hadden die correcte info weergeeft, maar dat is blijkbaar niet het geval (als die een aantal uren bij een willekeurige tijdstip plakt). Dan wil ik weten waarom de app dat doet en waarom Vodafone dat niet gecorrigeerd heeft, jullie hebben toch IC mensen? Graag wil ik dat mijn vragen beantwoord worden en dat hier een onderzoek naar gestart wordt. 
MVG,

Gergana

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Na het weekend zijn er weer Vodafone medewerkers aanwezig en die zullen je topic oppakken. Ik kan je daarmee verder niet helpen. Maar misschien dat deze mensen je nog iets meer kunnen vertellen. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @User111,

Welkom op de Community van Vodafone.
Het klopt niet helemaal wat @Energieboy aangeeft maar ik leg je graag meer hierover uit.

Een datasessie wordt geregistreerd zodra de sessie is afgesloten.
Stel: Ik kijk het komende kwartier Youtube en daarna ga ik bijvoorbeeld Facebook checken, dan zal de datasessie over beide gaan.
Het is dan ook afhankelijk van:
- Hoe je telefoon is ingesteld betreft het verbruik.
- Wanneer de datasessie beeindigd wordt.

Waaraan het verbruikt is, kun je terug zien in je toestel. Dit zien wij helaas niet in.
Gelukkig geef je al aan dat dit Youtube moet zijn. Top, dat je dit dan ook in de gaten houdt! 
Het afspelen van video's kan voor een hoogverbruik zorgen (afhankelijk van de instellingen van de app en je telefoon).
Dit heeft te maken met de kwaliteit van de video, het geluid van de video en wat er op de achtergrond in je toestel gebeurd.
Om minder data te gebruiken, kun je bij Youtube (app) het volgene instellen:
- Instellingen - Algemeen - Mobiele data beperken (optie aanzetten): hiermee geef je aan dat HD-video's alleen via de wifi bekeken mogen worden.
- Instellingen - Algemeen - Uploads: hiermee kun je aangeven dat uploads alleen via wifi mag.

Je hebt de mogelijkheid om apps op de achtergrond te beperken. Zo heb ik bijvoorbeeld ingesteld staan (bij apps zoals Youtue en Facebook): zodra de app gesloten wordt, er geen data op de achtergrond verbruikt mag worden. Hierdoor zal de datasessie sneller beeindigd worden. Bij Android valt dit onder "Sluimerende Apps". 
Je kunt op een Android toestel apps beperken betreft verbruik, waardoor je batterij en je data langer mee gaan.
Dit doe je via Instellingen - Apps - Youtube - Meldingen. Hier kun je de meldingen beperken waardoor er minder gesynchroniseerd hoeft te worden.
Daarna ga je terug naar het vorige scherm en klik je op "Mobiele gegevens - onderaan kun je gegevensgebruik achtergrond en gegevensgebruik toestaan bij gegevensbesparing uitzetten.
Hierdoor kan er geen data meer door Youtube op de achtergrond verbruikt worden. Dit kun je per app instellen. Daarnaast is het natuurlijk van belang dat je apps ook sluit op de achtergrond. Het verbruik heb je dan ook zelf in de hand @User111

Wil je per app weten wat er verbruikt is, dan kun je dit specificeren in je toestel.

Apple:
Ga naar Instellingen - Mobiele data.
Hier zie je een overzicht van alle apps en het verbruik.
Bij Apple dien je op de 1e van de maand, het dataverbruik te resetten op de 1e van de maand.

Android:
Ga naar Instellingen - Verbindingen - Gegevensgebruik.
Hier kun je de "Factuur cyclus" op de 1e van de maand zetten. Daarna kun je bij "Gebruik mobiele gegevens" inzien wat er per app is verbruikt.


@Energieboy zijn er ook instellingen bij Apple waarmee je data verbruik kunt beperken? 
 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Oh jee, ik heb het niet helemaal goed beschreven, merk ik al.
Maar goed dat Steven er is om het beter uit te leggen en/of mij te corrigeren 🙂

User111
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dankjewel voor je antwoord. Wel heb ik nog een vraag: Is het zo dat Vodafone internet sneller “opeet” dan andere providers? Hoe kan het dat ik bij een andere provider met exact dezelfde toestel en exact dezelfde instellingen over internet verbruik veel langer kan doen met 1GB dan bij Vodafone (1GB is bijna op in een half uurtje)? 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Duidelijke vraag @User111
Het antwoord hierop is Nee, Vodafone eet niet je data op.
Dit heeft puur te maken met je instellingen en type toestel en apps.

Smartphone's gebruiken altijd data. Ongeacht of het toestel stilop tafel ligt of als je een app gebruikt.
Dit zorgt er onder andere voor dat je notificaties in beeld krijgt. Lees anders dit topic eens door. Hier staan heel veel tips and tricks in om je data verbruik te beperken en welke instellingen je kunt aanpassen. 

Ik vermoed dan ook dat er meerdere apps tegelijk data verbruikt hebben.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic