Sinds enkele weken kan ik geen beveiligde FTP-verbinding meer maken als ik op het mobiele netwerk van Vodafone zit. Tot enkele weken geleden kon dit wel probleemloos. Zodra ik op een andere internetverbinding zit, werkt het gewoon, dus het probleem ligt bij het netwerk van Vodafone.
Als ik een beveiligde verbinding (FTPS over TLS, poort 21) probeer op te zetten, krijg ik de melding AUTH TLS Successful, waarna de verbinding wordt afgesloten:
Date/Time: 2021-04-21 13:34:29 +0000
1: Transmit 5.7.4 (x86_64) Session Transcript [Version 11.2.3 (Build 20D91)] (21/04/2021, 15:34)
1: LibNcFTP 3.2.3 (July 23, 2009) compiled for UNIX
1: Remote server is running ProFTPD.
1: 220: ProFTPD Server (ProFTPD) [5.61.253.73]
1: Connected to [XXXXXXX].
1: Cmd: AUTH TLS
1: 502: AUTH TLS successful
1: Canceling…
Als ik een onbeveiligde FTP-verbinding opzet (dus zonder TLS), werkt het wel. Mijn vermoeden is dus een Deep Packet Inspection die de versleutelde pakketten niet kan inspecteren en daarom de verbinding weigert. Terwijl dit de beveiliging juist niet ten goede komt.
Ervaart iemand dezelfde problemen of weet iemand een oorzaak of oplossing?
Ik heb uitgebreid gesproken met de klantenservice en de beveiligingsmodule van Wandera (die afgelopen weken geactiveerd werd) al laten verwijderen, maar Vodafone wil het niet verder onderzoeken of ondersteunen. Dat vind ik vrij merkwaardig, gezien ik in de veronderstelling ben gewoon een open toegang tot het gehele internet af te nemen, maar ik blijkbaar opeens bepaalde services niet meer kan gebruiken.