1
Vraag
2
Reageer en help mee
BasCooijmans

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beveiligde FTP-verbinding niet meer mogelijk op mobiele verbinding

Sinds enkele weken kan ik geen beveiligde FTP-verbinding meer maken als ik op het mobiele netwerk van Vodafone zit. Tot enkele weken geleden kon dit wel probleemloos. Zodra ik op een andere internetverbinding zit, werkt het gewoon, dus het probleem ligt bij het netwerk van Vodafone.

 

Als ik een beveiligde verbinding (FTPS over TLS, poort 21) probeer op te zetten, krijg ik de melding AUTH TLS Successful, waarna de verbinding wordt afgesloten:

 

Date/Time: 2021-04-21 13:34:29 +0000

1: Transmit 5.7.4 (x86_64) Session Transcript [Version 11.2.3 (Build 20D91)] (21/04/2021, 15:34)
1: LibNcFTP 3.2.3 (July 23, 2009) compiled for UNIX
1: Remote server is running ProFTPD.
1: 220: ProFTPD Server (ProFTPD) [5.61.253.73]
1: Connected to [XXXXXXX].
1: Cmd: AUTH TLS
1: 502: AUTH TLS successful
1: Canceling…

 

Als ik een onbeveiligde FTP-verbinding opzet (dus zonder TLS), werkt het wel. Mijn vermoeden is dus een Deep Packet Inspection die de versleutelde pakketten niet kan inspecteren en daarom de verbinding weigert. Terwijl dit de beveiliging juist niet ten goede komt.

 

Ervaart iemand dezelfde problemen of weet iemand een oorzaak of oplossing?

 

Ik heb uitgebreid gesproken met de klantenservice en de beveiligingsmodule van Wandera (die afgelopen weken geactiveerd werd) al laten verwijderen, maar Vodafone wil het niet verder onderzoeken of ondersteunen. Dat vind ik vrij merkwaardig, gezien ik in de veronderstelling ben gewoon een open toegang tot het gehele internet af te nemen, maar ik blijkbaar opeens bepaalde services niet meer kan gebruiken.

3 Reacties 3
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 226Posts
  • 37Oplossingen
  • 90Likes

Hi @BasCooijmans, welkom op de Vodafone Community!

 

Ik zal eerlijk bekennen dat dit ook niet mijn specialiteit is en nog niet weet waar we dit het beste kunnen zoeken, maar uiteraard kan er altijd een onderzoek gestart worden. Wel kwam ik een redelijk recent topic tegen (augustus 2020) waarin ook een FTP-verbinding niet meer mogelijk was, maar (gedeeltelijk) opgelost was door een ander protocol te gebruiken. Heb je deze gezien en daar nog informatie uit gehaald? Linkje naar het topic.

BasCooijmans
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dag Alex,

 

Ik heb dat topic inderdaad gezien, maar de conclusie is daar eigenlijk dat het nog steeds niet werkt over FTPS maar juist alleen over platte FTP of SFTP (SSH). Daarnaast is dit topic uit augustus, terwijl het bij mij tot een paar weken geleden nog werkte. Dus er lijkt toch iets veranderd te zijn aan de kant van Vodafone in die tijd.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 226Posts
  • 37Oplossingen
  • 90Likes

Hi @BasCooijmans,

 

Daar was ik al een beetje bang voor toen ik het las. Of er iets is gewijzigd durf ik je niet te zeggen. We kunnen dit het beste neerleggen bij onze netwerkcrew. Zou je de stappen hier willen volgen? Het is wat meer gericht op bereik en werking in het algemeen, maar hiermee kom je bij de juiste afdeling terecht die je hopelijk verder kan helpen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic