1
Vraag
2
Reageer en help mee
IFW

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bereik Friesland - hoe verbeter ik mijn netwerk ontvangst

Wij zijn momenteel op vakantie in Friesland en het ontvangst is echt slecht tot niet. Hier balen wij flink van. We hebben een grote data bundel beide en hebben er nu niks aan.

5 Reacties 5
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Welkom op de Community van Vodafone. Ik kan me voorstellen dat bereikbaar zijn erg belangrijk is. Het netwerk is van allerlei factoren afhankelijk zoals waar de mast staat, omgeving, je toestel etc. Als eerste raad ik aan om eens de toestellen opnieuw op te starten. Hierdoor komt er een nieuwe aanmelding op ons netwerk. Vervolgens ga je controleren of 4G of 5G aan staat. 

Bij Apple zit er nog een handige optie bij de mobiele netwerk. Je kunt namelijk onderaan aangeven om de netwerkinstellingen te resetten.

Werkt het dan nog niet, dan dien je de apn te controleren in het toestel:
* Bij Android is dit onder de instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken en dan namen toegangspunten. Hier moet staan Vodafone Live of Vodafone Internet en apn live.vodafone.com Deze moet dan ook daar aangevinkt zijn.
De gegevens voor de APN zijn:
Naam: Vodafone Live
APN: live.vodafone.com
Proxy: Niet ingesteld
Poort: Niet ingesteld
Gebruikersnaam: Niet ingesteld
Wachtwoord: Niet ingesteld
Server: Niet ingesteld
MMSC: Niet ingesteld
MMS-poort: Niet ingesteld
MCC: 204
MNC: 04
Verificatietype: PAP
APN-Type: default
APN-Protocol: IPv4
Roamingprotocol voor APN: IPv4
* Bij Apple is dit instellingen - mobiele netwerk - mobiele datanetwerk
Ook hier moet staan live.vodafone.com (gebruikersnaam vodafone en wachtwoord vodafone)

Daarnaast kun je altijd handmatig een ander netwerk selecteren. Het netwerk in het buitenland is niet zo sterk en stabiel als in Nederland.
Android: Dit die je onder de instellingen - mobiele gegevens - netwerkoperators. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.
Apple: Ga naar instellingen en dan aanbieders. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.
Hier ga je een foutmelding bij krijgen. Zodra je deze krijgt, zet je hem terug op het netwerk van Vodafone

Mocht het dan nog niet werken, dan raad ik je aan om een kruistest te doen. Bij een kruistest gaat jouw simkaart in een ander type en merk toestel en een werkende simkaart in jouw toestel.
Hiermee sluit je uit of het bij het toestel ligt of bij de simkaart etc.

Een kruistest kun je altijd in een Vodafone winkel doen, mocht je geen extra toestel in je omgeving hebben. Mijn collega's helpen je graag verder. Tevens kun je dan ook een simwissel doen.

Als laatste stap kun je bij slecht bereikeen onderzoek aanmaken via onze networkcheck. Hier doorloop je ook de bovenstaande stappen, of er een storing/ werkzaamheden zijn en aan het einde kun je een onderzoek aanmaken. Mijn collega's controleren dan wat er precies aan de hand is  Geef in het onderzoek aan hoe lang het speelt, wat je ervaart etc. Hoe meer je vermeld, hoe beter.  Laat je weten wat de uitkomst van het onderzoek is?

HMaria22

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi IFW en Steven,

 

Helaas heb ik deze ervaring ook. Knap waardeloos. ik overweeg mijn abonnement op te zeggen wegens wanprestatie van Vodafone. Ik heb ongelimiteerd data abonnement aangeschaft omdat ik op een willekeurige camping in Nederland TV kan streamen met de Ziggo-go of NPO-start. De "Ziggo-Vodafone-winkel" wist wat mijn wens was. Afgelopen vrijdag op camping buiten Workum proberen te streamen naar TV. Hopeloos, alleen maar zandloper. Zaterdag met Vodafone gebeld. Er was de vorige dag een grote internet storing. Vandaag zal alles beter zijn. Voor de zekerheid toestel half uur uitgezet zodat ie weer een nieuwe connectie kon maken met netwerk. Zaterdag-avond weer een serie proberen te streamen op TV. via de NPO-Start.  Weer regelmatig zandlopers op scherm. met veel pijn en vertraging toch de serie kunnen zien. Afgelopen week verhaal gehaald bij Vodafone support. Een techneut van de help-lijn wist mij te vertellen dat  in omgeving Workum te weinig zendmasten staan. Probleem verklaarbaar maar niet meteen op te lossen. Gister weer naar de Vodafone help-lijn gebeld. Ik was benieuwd of er  een netwerkinstelling op mobiel niet goed zou zijn. (zie verhaal van Steven, alle instellingen natuurlijk ok). Om het uit te sluiten of de SIM-kaart niet goed is krijg ik een nieuwe SIM-kaart.( ik vrees dat dit niks oplost)

Maar meten is weten, hoe gek moet je zijn. Gister rondje gereden met auto met NPO-start app aan van Hoorn langs de dijk naar Enkhuizen en binnendoor weer terug. Geen enkel probleem met streamen. Vandaag via Medemblik langs de Ijsselmeerdijk naar de Afsluitdijk. Alles OK met streamen via de app, ook bij het "slechte" gebied van Wieringerwerf. (zie vodafone-dekkings kaart) Toen de dijk over richting Friesland. Laatste deel van de dijk bij Kornwerderzand de eerste zandlopers op de app. regelmatig zandlopers tot voorbij Makkum. daarna was internet weer OK tot aan Workum-west waar wij op de camping hadden gestaan.  Wederom zandlopers. Daarna naar Hindelopen (ook op de dekkingskaart was dit een slecht gebied) Streamen naar TV ging ok (Olympische spelen). maar bij Stavoren richting Warns ging de het streamen wederom gepaard met zandlopers. Toen naar huis via de N359 Koudum-Bolsward.  Streamen ging OK. en wederom op de afsluitdijk problemen bij Kornwerderzand.

t.z.t ga ik naar een camping in Noord-Limburg. Ik vrees het ergste voor het streamen daar....

 

Sorry voor dit slechte nieuws

ps op alle plekken waar we naar een zandloper op de app stonden te kijken, heb ik een check gedaan met een andere provider. Geen probleem

Sorry sorry maar probleem is nog niet opgelost.

Wie weet raad?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @HMaria22,
Goed dat je dit aankaart! Er is niks vervelender als een slechte verbinding. Gelukkig lees ik dat je al het een en ander uitgeprobeerd hebt. Zodra je onderweg bent, springt de verbinding van je toestel van mast naar mast. Dit is niet optimaal voor streamen. Zeker als er weinig masten in de buurt staan of als masten alleen maar 2G of 4G uitzenden. Ik raad aan om de verbinding te controleren zodra je stil staat en niet als je telefoon van mast naar mast springt. De verbinding op het netwerk is oa afhankelijk van de antenne in je toestel. Zo zijn er nog een aantal factoren die voor een slechte verbinding kunnen zorgen. Mocht je ergens op een postcode een slechte verbinding hebben, dan kun je de Network check doorlopen. Op het einde van de Network check, kun je een onderzoek aanmaken voor de Network crew. Zij gaan controleren hoe de verbinding is, of er problemen zijn met een mast en zij kunnen ook zien of dit in de nabije toekomst veranderd. Het beste kun je zoveel mogelijk vermelden in het onderzoek. Denk hierbij aan de postcode waar het om gaat, wat ervaar je precies, welk netwerk laat je toestel zien en hoeveel streepjes de verbinding is. Noem ook zeker de stappen die je al doorlopen hebt. Had je dit ook gedaan betreft de postcodes waarbij je geen ontvangst had? 

HMaria22

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Steven,

Bedankt voor je reactie.

De stappen die je beschrijft heb ik deels doorlopen maar niet afgemaakt. 

 

Ik koop een product die niet goed werkt. Ik verwacht een goedwerkend product die ik overal kan gebruiken. Als ik sávonds op een willekeurige camping wil gaan streamen en het werkt niet dan baal ik. Ik wil TV kijken en niet Vodafone van data voorzien over plekken die geen goede dekking hebben.( Ik ben niet in dienst van Vodafone,) Ik ben klant dus een beetje koning. Ik wil een goed werkende bundel waarmee ik ongestoord kan streamen. En wil daar best voor betalen.

Ik overwoog een schotel aan te schaffen maar iedereen zegt je kan toch ook overal streamen............. Niet dus

 

tot zover.

 

 

 

 

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik raad aan om alsnog de Network check te doorlopen @HMaria22. Hierdoor kunnen mijn collega's van de Network check controleren wat er aan de hand is en of het opgelost gaat worden. Als je onderweg bent (afhankelijk van hoe en waar) zal je verbinding van mast naar mast springen. Hierdoor kan het zijn dat er soms even geen sterk signaal is. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic