1
Vraag
2
Reacties
Midway123

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Apple Watch wifi bellen

Beste,

 

Ik heb bellen via wifi aan staan op mijn iPhone, en dit werkt naar behoren (vliegtuigmodus=cellular uit, wifi met de hand aan en dan kan ik bellen vanaf de telefoon). Op de Apple Watch (6) werkt dit echter niet.

 

Als ik de apple website (https://support.apple.com/nl-nl/guide/watch/apdc38d7a95e/watchos ) volg dan zou ik ook met mijn Apple Watch via wifi moeten kunnen bellen, zelfs als mijn iPhone uit staat. 

 

Bellen via wifi

Als de aanbieder van je mobiele netwerk bellen via wifi aanbiedt, kun je met je Apple Watch via wifi bellen in plaats van via het mobiele netwerk. Dit kan zelfs wanneer je gekoppelde iPhone niet in de buurt is of is uitgeschakeld. Je Apple Watch hoeft zich alleen maar binnen het bereik te bevinden van een wifinetwerk waarmee je iPhone eerder verbinding heeft gehad.

Om te zien of je aanbieder bellen via wifi aanbiedt, raadpleeg je het Apple Support-artikel Bellen via wifi. Vervolgens schakel je bellen via wifi in op je iPhone.

  1. Tik op je iPhone in Instellingen op 'Telefoon' > 'Bellen via wifi' en schakel 'Bel via wifi op deze iPhone' en 'Bel via wifi op andere apparaten' in.

  2. Open de Telefoon-app 


     

    op je Apple Watch.

  3. Kies een contactpersoon en tik op .

  4. Selecteer het telefoonnummer of het FaceTime-adres dat je wilt bellen.

Opmerking: Voor noodoproepen kun je wel wifi gebruiken, maar je kunt beter een mobiele verbinding gebruiken, als die tenminste beschikbaar is. Je locatiegegevens zijn dan namelijk nauwkeuriger. Zorg dat het adres voor noodgevallen up-to-date is. Tik op je iPhone in Instellingen op 'Telefoon' > 'Bellen via wifi' en tik vervolgens op 'Werk noodadres bij'. Als hulpdiensten niet kunnen achterhalen waar je bent, gaan ze naar je adres voor noodgevallen.

 

 

Op internet kom ik ook verschillende instellingen tegen (bijv. 'werk noodadres bij' op de iPhone (zie ook hierboven) en een toggle "bellen via wifi" bij de telefooninstellingen op de Apple Watch) die ik niet terug zie. Er wordt geïmpliceerd dat deze instellingen provider afhankelijk zijn.

 

Vraag in het kort: hoe kan ik met mijn Apple Watch (6) bellen via wifi zoals beschreven door apple?

 

Aanvullende info: telefoon iPhone 12Pro, alles up-to-date qua software....

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Heel graag gedaan! Dit heeft inderdaad met de providers in Nederland te maken @Midway123. Om te kunnen bellen met je Apple Watch is er een verbinding nodig met het toestel of het netwerk van de provider. Hierdoor is dit helaas niet mogelijk. Helaas durf ik niet te zeggen of dit in de toekomst wel mogelijk is. 

Bekijk in context

11 Reacties 11
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Midway123 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Vreemd hoor, ik heb hier een iPhone 11 Pro Max en een Watch 5 en deze werkt prima. Heb je onder je Watch instellen bij Telefoon ook Match iPhone aangeklikt? En onder instellingen, algemeen (onder Watch instellingen app) bij Schakel Handoff in (op groen)? Daarnaast moet je toestel wel in de buurt van je Watch zijn anders werkt het ook nog niet hoor. Tenminste, hier niet. 

Midway123
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Zoals jij het omschrijft werkt het hier ook, maar ik bedoel als de iPhone uit staat of (vergeten en daardoor) buiten bereik is. In de woorden van Apple:

 

Dit kan zelfs wanneer je gekoppelde iPhone niet in de buurt is of is uitgeschakeld. Je Apple Watch hoeft zich alleen maar binnen het bereik te bevinden van een wifinetwerk waarmee je iPhone eerder verbinding heeft gehad.

 

Ik zie dus op buitenlandse sites dat dit wel kan, maar (als ik het goed begrijp) de provider dit moet ondersteunen en enkele instellingen moet vrijgeven/aanzetten? Zie bijvoorbeeld deze discussie uit het VK

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Geen idee of dit een ondersteuning moet zijn van Vodafone. Ik denk dat het te maken heeft met een Watch met een simkaart erin. Ik zou het niet weten, zelf nooit naar gekeken en weet dat als ik niet binnen een bereik ben van mijn telefoon, dat mijn horloge het ook niet doet. Er staat wel op de site van apple dat de provider dit moet ondersteunen, dus dan zal het wel aan Vodafone liggen, maar zeker ben ik niet. Wel andere apple apparaten kan ik gebruiken om mee te bellen zoals mijn iMac en iPad, maar dat zal je zelf ook wel kunnen 🙂

Afwachten maar even op iemand van Vodafone, die zijn er maandag weer. Deze vraag nooit eerder gezien hier en daarom ook niet op de hoogte wat je daar mee kan doen of zou moeten gebeuren. 

Misschien is het ook wel iets voor iOS 15?
This is an Apple feature - iCloud calling - where even non-cellular Apple devices signed into your iCloud account can partake in WiFi calling when the phone is not nearby (the wording below one of the settings I described as ON, if you wish to check). EE is one of the few networks to support this (“Smart Number”). 

Midway123
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt voor het meedenken! Laten wij afwachten of Vodafone dit op kan helderen. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Midway123,
Welkom op de Community van Vodafone! Dat is een hele duidelijke vraag waar ik geen antwoord op weet. Ik durf niet te zeggen of wij hiervoor verantwoordelijk zijn of dat dit bij Apple ligt. Zodra ik meer weet laat ik dit weten :).
 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Inmiddels heb ik wat informatie gekregen hierover @Midway123 @Energieboy  

Bellen via de Watch en over Wifi/Bluetooth is alleen mogelijk als de iPhone aan staat. Beide moeten dan in hetzelfde Wifi-netwerk zitten. Stand alone bellen met een Apple watch, (dus zonder de iPhone binnen bereik), ondersteunen we niet. In Nederland wordt deze service niet aangeboden. 

Midway123
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Beste Steven, dank voor het snelle uitzoeken, fijn dat er adequaat op een vraag wordt gereageerd! Niet dat het wat uitmaakt, maar je schrijft "ondersteunen we niet", puur uit technische interesse, de provider bepaalt of dit wel of niet werkt?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Heel graag gedaan! Dit heeft inderdaad met de providers in Nederland te maken @Midway123. Om te kunnen bellen met je Apple Watch is er een verbinding nodig met het toestel of het netwerk van de provider. Hierdoor is dit helaas niet mogelijk. Helaas durf ik niet te zeggen of dit in de toekomst wel mogelijk is. 

Midway123
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Helder, nogmaals dank voor je hulp en het uitzoeken!! 👍

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Geen dank 🙂 Mocht je in de toekomst vragen hebben, dan weet je de community te vinden @Midway123

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Ja, dat zei ik dus al, het werkt niet.
Had al zo'n vermoeden namelijk, omdat ik zelf ook geen bereik heb als ik te ver van mijn mobiel weg ben. Maar goed, nu hebben we het juiste antwoord 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic