Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes

Aanpassen uitgaande e-mailinstellingen


MODERATOR EDIT - 17 maart 2022


De Vodafone SMTP server voor het versturen van e-mails is met ingang van vandaag (
17 maart 2022) beëindigd. Het systeem dat het versturen van e-mails vanaf de mobiele telefoon mogelijk maakt is verouderd. Hierdoor kan Vodafone niet langer zorgen voor veilig gebruik van de server.

Wat betekent dit voor jou?

Lees meer

Maak je gebruik van een populaire e-mailserver zoals Hotmail en Gmail? Dan merk je hier niets van. Gebruik je een Vodafone SMTP e-mailserver? Dan is het mogelijk dat je geen e-mails meer kan versturen totdat je de e-mailinstellingen in je mobiele telefoon aanpast naar een andere server.

 

Het ontvangen van e-mails blijft wel mogelijk, dit verloopt via een andere server.

 

Ik kan nu geen e-mails meer versturen

Vervelend! Door het wijzigen van je e-mailinstellingen maak je gebruik van een andere beschikbare SMTP server, in veel gevallen is dat gratis via de vaste internet provider.

 

Ben je ook klant bij Ziggo?

Dat komt goed uit! Ziggo bied je de mogelijkheid om gebruik te maken van de Ziggo SMTP server voor de volgende email-adressen: @Ziggo.nl @quicknet.nl @home.nl @casema.nl @upcmail.nl @chello.nl @a2000.nl. Deze service is gratis. Kijk op  (IMAP-, POP-, SMTP-instellingen | Klantenservice | Ziggo voor meer informatie en een stappenplan ‘e-mail instellen’.

 

Gebruik je een Outlook, Gmail of Yahoo-emailadres?

Dan kun je kosteloos gebruik maken van hun servers. Op POP-, IMAP- en SMTP-instellingen voor Outlook.com (microsoft.com) is meer informatie te vinden over het instellen hiervan.



ORIGINEEL BERICHT

Een aantal klanten hebben een sms ontvangen met daarin het verzoek om de uitgaande e-mailinstellingen te veranderen op hun toestel. Heb je deze sms ontvangen? Dan is dit topic voor jou relevant. Wil je een e-mail versturen maar lukt het niet omdat de instellingen niet kloppen? Lees dan ook snel verder. 

Als je een sms hebt ontvangen betekent dit dat je verouderde instellingen op je mobiele toestel gebruikt. Deze werken over een maand niet meer. Om er toch voor te zorgen dat je met je toestel kan e-mailen, leggen we hier in het kort uit wat er precies aangepast moet worden.

Wat is er veranderd?
Tot vandaag moest je als inlognaam mail06xxxxxxxx@vodafone.nl of naam.naam@vodafone.nl gebruiken in de uitgaande e-mailinstellingen (of SMTP-serverinstellingen) op je toestel. Vanaf vandaag gebruik je hier als gebruikersnaam het gedeelte vóór het e-mailadres. Bijvoorbeeld:

- Oude gebruikersnaam: Mail0612345678@vodafone.nl
- Nieuwe gebruikersnaam: Mail0612345678

Het wachtwoord blijft gelijk aan het huidige wachtwoord van je My Vodafone account.

De instellingen op een rijtje
De algemene instellingen voor uitgaande e-mailinstellingen (SMTP-serverinstellingen) zijn nu:

Gebruikersnaam: je gebruikersnaam van je My Vodafone Account, Zónder@Vodafone.nl
Wachtwoord: het wachtwoord van je My Vodafone account
Server bij uitgaande mail: sendmail.vodafone.nl
Uitgaande poort: 465. Als deze niet werkt gebruik dan 587.
Beveiligde verbinding: SSL of TLS
Uitgaande (SMTP) server vereist authenticatie: ja

Je kan de instellingen ook nog per toestel nalezen op onze website: handleidingen.vodafone.nl of Algemene instellingen.

Mocht je nog vragen hebben dan kun je deze uiteraard hier stellen!

12 Reacties 12
amstel

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Heb zojuist jullie instellingen overgenomen. Maar ik kan geen email verzenden. Mijn email providor is KPN en de telefoon is een iPhone 6.
Jullie geven het volgende aan:
Gebruikersnaam: je gebruikersnaam van je My Vodafone Account, Zónder@Vodafone.nl.
Echter bij de overgang naar de nieuwe My Vodafone omgeving, heb ik als inlognaam een hotmail account opgegeven. Dit omdat vodafone mail niet meer bestaat.
Moet ik nu als gebruikersnaam dan aanhouden xxxxxx@hotmail.com?
Host name is dan: sendmail.vodafone.nl.
Anonymous
Niet van toepassing
Hey

Hostname/servername : sendmail.vodafone.nl of authsmtp.vodafone.nl
Indien je inlogt met een emailadres bij my vodafone dan dien je het gehele email adres in te vullen en anders hetgeen wat voor het @ staat bij de gebruikersnaam.
het wachtwoord is het wachtwoord van my vodafone
Serverpoort android: 465 en bij de Iphone 587
SSL moet aan staan. en bij de Iphone moet idcontrole wachtwoord aan staan
amstel

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Steven,
Bedankt voor je reactie. Helaas lukt het niet.

Ik heb als Host Name: sendmail.vodafone.nl en authsmtp.vodafone.nl geprobeerd.
User Name: mijnaccount@hotmail.com (identiek aan mijn inlognaam bij MyVodafone, en ook zonder hotmail.com geprobeerd)
Passwoord: xxxxxxx (ook identiek aan My vodafone).
Serverpoort 587, SSL aan en Controle Password.
Vervolgens als ik wil opslaan, gaat jij verifieren en dan krijg ik de melding "username or password" incorrect.

Mijn oude instellingen (die overigens nog steeds werken) zijn:
Host Name: authsmtp.vodafone.nl
User Name: mijnaccount@vodafone.nl (mijn oude vodafone email account)
Passwoord: xxxxxxx (oude passwoord van vodafone account).
Serverpoort 587, SSL aan en Controle Password.

Kan het zijn dat mijn usernaam nog niet geactiveerd is?
En maakt het verschil of ik sendmail.vodafone.nl of authsmtp.vodafone.nl gebruik? Overigens heb ik beide geprobeerd. Geen enkel verschil.
Alvast bedankt

Anonymous
Niet van toepassing
Hey amstel,

Hey maakt niet uit of je sendmail gebruikt of de authsmtp
Je geeft aan dat je bij de username je oude vodafone account gebruikt. Zoals je al aangeeft als deze nig werken gebruik ze dan ook.
Het kan zijn dat je dan op een gegeven moment een foutmelding krijgt omdat je de nieuwe gegevens moet gaan vermelden.
jvdmolen

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Op mijn telefoon werken de volgende instellingen:
SMTP-server: authsmtp.vodafone.nl
beveiligingstype: SSL
Gebruikersnaam: mail06vodafonenummer
Wachtwoord: wachtwoord van My Vodafone

Tot vorige week kon ik deze gegevens ook gebruiken om e-mails vanaf mijn laptop (Windows 7 Live Mail) te versturen. Sinds woensdag krijg ik telkens deze foutmeldingen:

Het bericht kan niet worden verzonden. De instellingen voor de server voor uitgaande e-mail [SMTP] moeten mogelijk worden geconfigureerd. Neem contact op met de e-mailprovider voor de serverinstellingen voor xx@xx.com.

Het maakt hierbij niet uit of ik via mijn Ziggo-wifi of via mijn Vodafone-dongel probeer de smtp-server te benaderen, het lukt beide keren niet, wat ik ook lijk te proberen.

Anonymous
Niet van toepassing
Zit je al in de nieuwe my Vodafone? Zoja dan is je gebruikersnaam een e-mailadres.
Tevens zou je ook eens de sendmail.vodafone.nl kunnen proberen.
jvdmolen

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
En welk e-mailadres is dat dan? Ik ben een zakelijke klant, volgens mij is daar geen sprake van een 'nieuw' My Vodafone toch?
Anonymous
Niet van toepassing
Dat ligt eraan hoe je inlogt op my Vodafone. (Tegenwoordig loggen een gedeelte van de zakelijke klanten in met een email adres)

Echter sta je in het oude systeem dan heb je inderdaad een gebruikersnaam en log je in via my Vodafone zakelijk. Echter als dit het geval is heb je ook een particulier account nodig om de uitgaande email in te stellen. Dan is inderdaad de gebruikersnaam mail06........
Om te controleren welke je hebt kun je of inloggen bij my Vodafone of contact opnemen met de klantenservice. Dit kan ik helaas vanuit hier niet controleren omdat ik niet in de systemen kan vanuit hier.
jvdmolen

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

UPDATE:

De klantenservice van Vodafone heeft mij twee keer aan de telefoon ervan verzekerd dat er geen sprake van is dat hun smtp-server mijn laptop blokkeert. Waarom de verbinding maar niet tot stand komt is een raadsel, omdat het op mijn telefoon wel werkt met dezelfde instellingen. Het probleem is gereproduceerd op een andere computer met dezelfde mailclient: access denied. Ik kan via Windows Live Mail op mijn laptop echter wel verbinding maken met andere smtp-servers, bijv. die van Google.

Gouden Tip!!

Gouden tip van de Vodafone-klantenservice: probeer een andere mailclient, misschien dat er een (onbekende en onlogische) reden is dat deze (inmiddels ruim 3 jaar oude) mailclient niet meer goed werkt met de smtp-server van Vodafone. En dat bleek inderdaad een gouden greep, ik gebruik nu Mozilla Thunderbird en alles werkt eindelijk weer zoals zou moeten.

Anonymous
Niet van toepassing
Goed om te lezen dat het is opgelost
xarian

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Heel heel erg bedankt voor de tip om een andere emailclient te proberen op andriond. Na vele uren alle combinaties proberen werkt nu mijn email moeiteloos.

THNX nogmaals voor jouw upload.

Mirjam van den Berg
Jackie
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 686Posts
  • 21Oplossingen
  • 63Likes
xarian , welkom op het forum! Goed om te lezen dat de tip het probleem bij jou ook heeft opgelost. Hopelijk zien we je snel nog eens terug op het forum! 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic