Andy84

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

5G internetsnelheid laag / langzaam / traag icm Apple iPhone 13 Max

Beste Lezer,

 

de laatste tijd valt het mij op dat bij 5G internet snelheid erg traag is.  Verschillende testen met Speedtest geven snelheden  tussen de 20-60mb download, dit is toch niet 5/4g waardig ?  Wordt ik geknepen  en hebben we te maken met hoge waardes overboeking ?

ik maak gebruik van :

Apple iPhone 13 Max (bijgewerkte iOS)

e-sim + fysieke andere Sim.  

Ik zie ook dat ik qua bereik nooit volle ontvangst hebt Max 3 blokjes uit 4. Terwijl het ander netwerk (tmobile)  wel 4 streepjes heeft. 

Ik heb een verzoek gedaan om het te laten onderzoeken.  
@moderators laat je script vallen en denk logisch met mij mee, waar kan het aan liggen ? Mijn abonnement loopt nog 3 maanden denk.. 

 

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

gr Andy 

 

2 Reacties 2
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Andy84 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Niemand van Vodafone gebruikt hier een script, behalve als het een standaard vraag is, dan komt er een standaard antwoord 😁. Laatste opmerking is wel grappig, je hebt nog maar 3 maanden en dan? Wat je het beste in die 3 maanden kan doen is testen met andere providers welke wel het beste is met bereik. Heb ik zelf ook gedaan met 3 providers een prepaid kaartje gekocht en getest welke bij mij het beste is, dat was dus Vodafone.

Zelf heb ik 5G uitgezet want ik merkte dat 4G gewoon veel sneller was. Sommige mensen verklaren me voor gek maar het is echt zo. Daarom staat bij mij, ook een iPhone, 5G lekker uit. 

De werkelijke of praktische snelheid van het netwerk hangt af van je type toestel en je locatie (aan je toestel zal het niet liggen 😉, perfect toestel). In de stad is de dekking beter dan midden in het bos. Als veel mensen tegelijk het Vodafone netwerk gebruiken, gaat de snelheid van je verbinding ook omlaag. En nu kom ik toch met een paar standaard punten die Vodafone aangeeft over de invloed op de snelheid: 

  • De afstand tot de dichtsbijzijnde mast: Hoe verder je van een mast staat, hoe minder de dekking en hoe lager de snelheid.
  • Beweging: De snelheid waarmee je zelf beweegt, beïnvloedt de downloadsnelheid. In de sneltrein kan je downloadsnelheid afnemen. Je rijdt dan namelijk van het ene zendgebied naar het andere.
  • Gebouwen met dikke muren: Oude, massieve gebouwen en moderne gebouwen van gewapend beton zijn moeilijk doordringbaar voor het mobiele internet- en belsignaal

Je kunt de snelheden van elke plek in Nederland opzoeken met Vodafone dekkingskaart.
Heb nog even gekeken maar snelheid die jij noemt is wel laag want 4G moet toch minimaal 100 Mbps aan kunnen. Onder ideale omstandigheden kan je verbinding een technisch maximum halen, dit noemen ze ook wel de (theoretische) maximumsnelheid van Vodafone netwerk.

Het blijft een lastig verhaal en merk hier op de community dat veel mensen blij zijn met hun snelheid en ook mensen zijn die er niet tevreden over zijn. Het vervelende is dat er altijd mitsen en maren zijn wat betreft de snelheid. Normaal zou ik zeggen om je simkaart eens te ruilen in een ander toestel maar je hebt een eSIM en dan is dat lastiger. Je kan in je 3 maanden tijd nog een klacht indienen via het klachtenformulier en kijken wat ze voor je kunnen doen. Heb je er geen goed gevoel bij, ik zou dan gewoon overstappen naar een provider die je wel de goede snelheden kan bieden. 

Oh ja, nog een kleine tip, bekijk deze pagina eens:
https://www.iculture.nl/tips/signaalsterkte-mobiele-netwerk-meten-iphone/ 

Signaalsterkte zegt niet altijd iets over je bereik. iCulture legt je heel mooi uit wat de streepjes betekenen en hoe je op een betere manier kan zien wat je signaalsterkte is. 

Andy84
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi,

Bedankt voor je antwoord. 

Het ligt dus aan de dekking , op de Vodafone dekkingkaart  wordt wel aangegeven dat 5g beschikbaar is .. beschikbaar is in de volksmond dan ook dat je ergens in de buurt van 5g snelheid komt. Ik vind het dan ook misleidend als je dit soort prestaties laat zien.  (Zeker als andere providers het zelfde claimen en wel waarmaken )

T-mobile met 4g  was in mijn huis sneller( in de auto en onderweg ook icm iPhone 6s).

Sinds mijn overgestapt naar Vodafone met de iPhone 11 pro met 4g/later5g  was het al langzamer. (Hoopte met de iPhone 13 Pro Max met 5g betere snelheden te kunnen ontvangen )

 

De reden dat ik bij Vodafone zit is omdat ik ziggo heb. Maar ziggo indexeert er goed op los. En dit jaar wordt er een glasvezelnetwerk  aangelegd  en biedt dit voor mij andere kansen. De kwaliteit/prijsverhouding  van ziggo en Vodafone worden steeds slechter wat jammer is ..

Komende week ontvang ik een youfone simkaart en ben benieuwd naar de snelheid (kpn 5g) 

 

Conclusie Ligt niet aan mijn telefoon , Vodafone is gewoon traag bij mij … er is niets aan te doen.  

ik ga naar alternatieven kijken zodra er glasvezel beschikbaar is. 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic