1
Vraag
2
Reageer en help mee
Biancadeweerd

Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

100 gb data verbruikt terwijl op wifi

Ik had afgelopen nacht rond 1 uur 50 gb aan data verbruikt. Dit terwijl ik op wifi zit en dat mijn telefoon ook dit verbruik niet geregistreerd heeft. Nu krijk ik net weer en is het ineens 100 gb. Ik heb de hele dag op wifi gezeten en het data verbruikt in mobiele internet op iPhone is niet hoger geworden. Vodafone zegt gewoon leuk dat ik het echt verbruikt hebt maar een ieder begrijpt toch wel dat dit onmogelijk is. Ik heb een soort gelijk issue in augustus 2024 ooit gehad en toen heb ik zelfs al auto dowinload backups e.d. uitgezet. 

23 Reacties 23
Energieboy
Expert
Expert
  • 12632Posts
  • 3632Oplossingen
  • 3322Likes

Hoi @Biancadeweerd 
Het is natuurlijk heel vervelend wanneer je toestel opeens veel data verbruikt en ook nog eens je databundel van Vodafone. Maar als deze gebruikt zijn dan pas zal Vodafone ze afschrijven, niet eerder, dus ze zijn gemaakt. Ik zie een plaatje met daarop Persoonlijke Hotspot met 47GB, staat je hutspot aan en kan iemand anders op je toestel gebruik maken van het internet? 

Daarnaast controleren of je de laatste tijd een spel hebt gedownload (of een app) waarvan je misschien toch een twijfel hebt? Dat deze op de achtergrond toch meer informatie afneemt van je data dan je verwacht. Je zegt dat je op wifi zat, deze nacht, en daar twijfel ik niet aan, maar het komt vaak voor dat mensen denken wifi te gebruiken maar dat je toch geen contact had met je wifi (dit kan zijn dat je internet weg is gevallen (door onderhoud) of dat een buur dezelfde wifi kanalen gebruikt en deze stoort op je toestel)). Alles is mogelijk he, techniek is soms heel onvoorspelbaar.

Toch maar weer eens kijken wat het kan zijn en als je persoonlijke hotspot aan staan, even uitzetten. 

Biancadeweerd
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

We hebben zelf al het automatische downloaden e.d. uitgezet . We waren thuis en binnen een paar uur was er ineens weer 50 gb bij. Terwijl op onze data tellers niks verandert was. Ik blijf erbij dat het gewoon onmogelijk is. Gisteren stond de data bij mijn nummer en vanmorgen stond het ineens bij het nummer van mijn dochter. En nogmaals de datateller heeft niks uitzonderlijks geregistreerd.

Energieboy
Expert
Expert
  • 12632Posts
  • 3632Oplossingen
  • 3322Likes

Dan krijg je het Ja Maar verhaal.....
Als er een app is die onnodig gebruik maakt van je data kan het zijn dat deze niet registreert. Er kan een banner in een spelletje aan staan, die veel data vraagt en als je dan de app niet uitzet dan blijft die op de achtergrond doorlopen. Ik zeg niet dat het zo is, maar het kan. Dus data vanuit je toestel, ik zelf zou daar minder op vertrouwen dan de data informatie van Vodafone. 

Daarnaast, en daar hoor ik je niet over, je persoonlijke hotspot. Die heeft volgens mij al 47GB gebruikt, dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Als je nu opeens zoveel data verbruikt zou ik, maar dat is persoonlijk, mijn databundel uitzetten zodat ik geen mobiel data kan gebruiken, en dan kijken wat Vodafone je gaat melden. Je zit, neem ik aan, toch thuis op wifi, dan kan je dat wel een dagje, of het weekend, testen. Al is het alleen maar om te testen en te zien of het nu wel, of niet, aan je toestel ligt. 

Biancadeweerd
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Heb ik gedaan en de hotspot klopt, dat is in het buitenland (mijn iPad). Maar nogmaals ik geloof niet dat er 50 gb in een paar uur doorheen gaat als we allebei thuis zijn en op wifi zitten. Sterker nog al zaten we niet op wifi. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 12632Posts
  • 3632Oplossingen
  • 3322Likes

Ik ga niet tussen welles/nietes zitten. Dat je er geen voorstelling van kan maken, dat begrijp ik wel. Wacht op iemand van Vodafone en die kan je misschien meer vertellen. 

Jesse
Community Moderator
Community Moderator
  • 27Posts
  • 5Oplossingen
  • 6Likes

Goedemiddag @Biancadeweerd en een warm welkom op de Community!

Ik snap goed dat dit onverwachte dataverbruik vragen oproept, zeker als je aangeeft dat je de hele tijd met wifi verbonden was en je toestel geen hoog mobiel verbruik laat zien. Ik kijk graag wat ik voor je kan betekenen.

Ik heb het dataverbruik aan onze kant gecontroleerd en kan bevestigen dat de geregistreerde hoeveelheid data ook daadwerkelijk is verbruikt via de mobiele verbinding. Dit is op 9 mei omstreeks 01:30 uur gebeurd op de simkaart van het nummer dat eindigt op 93. Ik begrijp dat dit verwarrend is als je toestel zelf geen opvallend verbruik laat zien, maar hopelijk helpen de volgende punten je om te achterhalen waar dit vandaan kan zijn gekomen.

Wifi-assistentie op je iPhone
Je iPhone schakelt automatisch over op mobiel internet als het wifi-signaal zwak of instabiel is. Dit gebeurt via de functie Wifi-assistentie. Het kan zijn dat je dit niet hebt gemerkt, omdat dit op de achtergrond gebeurt. Je kunt dit controleren (en eventueel uitschakelen) via Instellingen > Mobiel netwerk > Wifi-assistentie.

Mobiele data per app ingeschakeld
Zelfs als je verbonden bent met wifi, kunnen apps soms toch mobiel internet gebruiken als die optie voor specifieke apps aanstaat. In Instellingen > Mobiel netwerk zie je per app hoeveel mobiele data er is verbruikt en kun je dit eventueel uitschakelen.

iCloud- of achtergrondactiviteit via mobiel internet
Soms gebruiken functies zoals iCloud Drive, Foto’s of app-updates toch mobiel internet als het wifi-signaal tijdelijk wegvalt. Ook als je eerder automatische downloads hebt uitgezet, kan het geen kwaad dit opnieuw te controleren.

Hotspot of ander verbonden apparaat
Heb je recent je toestel als persoonlijke hotspot gebruikt? Als een ander apparaat via jouw mobiele netwerk verbinding maakt, kan dit onverwacht hoog verbruik veroorzaken, vooral als dat apparaat op de achtergrond veel data heeft gesynchroniseerd (zoals automatische updates, cloudback-ups, of het streamen van content). Bijvoorbeeld, als je video's in hoge resolutie (zoals 4K) streamt via een app (zoals YouTube, Netflix, etc.), kan dit snel veel data verbruiken. Een minuut streamen van 4K video kan gemakkelijk 400 MB of meer verbruiken. Dit dataverbruik wordt geregistreerd op jouw simkaart.

Energieboy
Expert
Expert
  • 12632Posts
  • 3632Oplossingen
  • 3322Likes

Bedankt @Jesse, voor je uitgebreide informatie. Ik hoop dat het de klant aan het denken zet en zelf nog even een controle uitvoert. Zoals ik al eerder schreef, als Vodafone contact maakt met je toestel en deze vraagt om data, Dan is het zo. Je zal het dan toch eerst op je toestel moeten  uitzoeken. 

Nog een vraag @Biancadeweerd, je schrijft dat het al eens eerder is overkomen. Heb je dat hier op de community geschreven? En wat was er toen aan de hand? Ben ik dan ook wel nieuwsgierig naar hoe dat is verholpen en wat er toen mee was. Vreemd dat jij dit dan nog eens mee moet maken. 

Biancadeweerd
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hebben. We allemaal in augustus al gedaan. Waar iedereen aan voorbij gaat is dat ik overdag kijk en zie dat rond 1 uur ‘s nachts er 50 gb verbruikt was en dat ik een paar uur later kijk en dat om datzelfde tijdstip het ineens bijna 100 gb was. Dus hoe kan ik 50 gb verbruikt hebben in het verleden.  

Energieboy
Expert
Expert
  • 12632Posts
  • 3632Oplossingen
  • 3322Likes

Ik ga er maar vanuit dat de laatste reactie aan Vodafone is gericht. Mijn intentie is om mee te denken en te denken aan oplossingen, ook al omdat ik geen klant ben van Vodafone en dus ook niets kan doen dan alleen maar hardop zeggen wat ik zou doen of waar je aan kunt denken. 

Dus @Jesse, zou je deze klant willen helpen om te kijken wat er nu aan de hand is en waarom het opeens van 50GB naar 100GB is gegaan? Bedankt en ik hoop dat jullie er samen uit komen. 

Marco
Community Moderator
Community Moderator
  • 163Posts
  • 29Oplossingen
  • 37Likes

Wij kunnen enkel zien dat er een bepaalde hoeveelheid data is verbruikt @Biancadeweerd. We kunnen helaas niet zien wat voor data het is vanwege privacy wetgeving.

De enige manier om er achter te komen is door in het toestel te kijken welke apps mobiele data hebben gebruikt.

Biancadeweerd
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Daar gaat het ook niet om, ik kan zien op mij. Telefoon dat de data niet verbruikt is dus dat is geen discussie meer. Het gaat er om dat er 50 gb verbruikt was met timestamp 1 uur toen ik keek en toen ik een paar uur later weer keek was dat ineens 95 gb. (Met zelfde timestamp) Hoe kan je data verbruiken in het verleden?

Marco
Community Moderator
Community Moderator
  • 163Posts
  • 29Oplossingen
  • 37Likes

Je kan inderdaad geen data in het verleden gebruiken @Biancadeweerd. Mogelijk heeft ons systeem de 45GB later verwerkt.

Biancadeweerd
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Oké maar je moet toch wel kunnen zien wanneer de data is verbruikt. Ik ga er vanuit dat als ik smorgens kijk en zie dat er om 1 uur ‘s nachts 50 gb is verbruikt dat dat hooguit van de dag daar voor is. Als ik dan opnieuw in de middag kijk verwacht ik niet ineens nog een keer 50

gb. Dus als je zegt ik mag om privacy redenen niet vertellen wat er is gedownload snap ik dat. Maar je zou toch moeten kunnen zien hoe laat er hoeveel is gedownload. Ik snap namelijk nog steeds niet dat niemand het gek vind dat er ineens 100 fb wordt opgehaald en dat de telefoon dit niet heeft geregistreerd en we grotendeels op wifi zitten.

Marco
Community Moderator
Community Moderator
  • 163Posts
  • 29Oplossingen
  • 37Likes

Ik heb de exacte data opgevraagd in het netwerk @Biancadeweerd. Op 9 mei 2025 tussen 21:08 en 21:57 wordt er volop data binnengehaald (96GB). Gisteravond zie ik weer een hoog verbruik. Tussen 21:57 en 22:43 wordt er weer volop data verbruikt. (20GB)

In My Vodafone zie je in het overzicht op beide dagen een registratie rond 1:00 staan. Omdat het een groot volume is, wordt het gehele verbruik van de dag op die tijd gezet. Als de gespecificeerde rekening volgende maand beschikbaar is, kun je alle verbruik per minuut zien.

Ik begrijp dat het niet duidelijk in My Vodafone staat. Hier zou eigenlijk geen tijd bij moeten staan. Hier ga ik intern een melding van maken.

Biancadeweerd
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dat is wel heel bijzonder want ik meld het hoge aantal GB's op vrijdag 9 mei om18:00 uur. (50 gb) en om 21:54 uur meld ik dat het 96 GB is geworden.

Biancadeweerd
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

En wat is dat eigenlijk mbt privacy, ik download toch ergens iets vandaan, dan mag ik toch weten waar dat allemaal vandaan komt. Hoe kan ik het anders analyseren als de telefoon het niet registreert. Dat jullie er niet in mogen kijken zonder akkoord dat snap ik.

Marco
Community Moderator
Community Moderator
  • 163Posts
  • 29Oplossingen
  • 37Likes

Je hebt gelijk @Biancadeweerd. Op 9 mei tussen 1:15 en 1:43 was er volop data verbruik, en ook tussen 17:29 en 17:37. In totaal over de hele dag is het 96GB. De 20GB van gisteren is wel in 1 sessie verbruikt tussen 21:57 en 22:43.

Biancadeweerd
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dus in 8 minuten wordt er 46 GB doorheen getrokken. Dat is niet simpel gebruik van iets, daar moet dan iets aan de hand zijn dat door de app niet geregistreerd wordt en gebeurt terwijl we op de WIFI zitten. Heel apart. Hoe ga ik hier nu achter komen zonder dat ik mijn hele data bundel er doorheen trek. We hebben overschakelen bij slecht wifi al uit staan (sinds augustus).

Marco
Community Moderator
Community Moderator
  • 163Posts
  • 29Oplossingen
  • 37Likes

Nee, op 9 mei 2025 tussen 17:29 en 17:37 is er ongeveer 13GB verbuikt. Dit is zeker geen simpel gebruik. Je telefoon lijkt de verbinding volop te gebruiken.

Ik zou je graag verder willen helpen met het zoeken naar de oorzaak, maar dit gaat helaas niet. Dit moet waargenomen worden op het toestel.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic