Goedemiddag @Biancadeweerd en een warm welkom op de Community!
Ik snap goed dat dit onverwachte dataverbruik vragen oproept, zeker als je aangeeft dat je de hele tijd met wifi verbonden was en je toestel geen hoog mobiel verbruik laat zien. Ik kijk graag wat ik voor je kan betekenen.
Ik heb het dataverbruik aan onze kant gecontroleerd en kan bevestigen dat de geregistreerde hoeveelheid data ook daadwerkelijk is verbruikt via de mobiele verbinding. Dit is op 9 mei omstreeks 01:30 uur gebeurd op de simkaart van het nummer dat eindigt op 93. Ik begrijp dat dit verwarrend is als je toestel zelf geen opvallend verbruik laat zien, maar hopelijk helpen de volgende punten je om te achterhalen waar dit vandaan kan zijn gekomen.
Wifi-assistentie op je iPhone
Je iPhone schakelt automatisch over op mobiel internet als het wifi-signaal zwak of instabiel is. Dit gebeurt via de functie Wifi-assistentie. Het kan zijn dat je dit niet hebt gemerkt, omdat dit op de achtergrond gebeurt. Je kunt dit controleren (en eventueel uitschakelen) via Instellingen > Mobiel netwerk > Wifi-assistentie.
Mobiele data per app ingeschakeld
Zelfs als je verbonden bent met wifi, kunnen apps soms toch mobiel internet gebruiken als die optie voor specifieke apps aanstaat. In Instellingen > Mobiel netwerk zie je per app hoeveel mobiele data er is verbruikt en kun je dit eventueel uitschakelen.
iCloud- of achtergrondactiviteit via mobiel internet
Soms gebruiken functies zoals iCloud Drive, Foto’s of app-updates toch mobiel internet als het wifi-signaal tijdelijk wegvalt. Ook als je eerder automatische downloads hebt uitgezet, kan het geen kwaad dit opnieuw te controleren.
Hotspot of ander verbonden apparaat
Heb je recent je toestel als persoonlijke hotspot gebruikt? Als een ander apparaat via jouw mobiele netwerk verbinding maakt, kan dit onverwacht hoog verbruik veroorzaken, vooral als dat apparaat op de achtergrond veel data heeft gesynchroniseerd (zoals automatische updates, cloudback-ups, of het streamen van content). Bijvoorbeeld, als je video's in hoge resolutie (zoals 4K) streamt via een app (zoals YouTube, Netflix, etc.), kan dit snel veel data verbruiken. Een minuut streamen van 4K video kan gemakkelijk 400 MB of meer verbruiken. Dit dataverbruik wordt geregistreerd op jouw simkaart.