Jvp
Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

0800 is gratis maar het internationale 00800 is dat niet.

Afgelopen periode ben ik van de consumenten die voor een aangename verrassing kwant te staan. Namelijk kosten buiten de bundel. Ik was me van geen kwaad bewust, totdat het spreekwoordelijke kwartje viel. Ik had een klantenservice nummer gebeld met een 00800 nummer.
Een nummer waarvan ik dacht dat het gelijk stond aan het bekende 0800 nummer. Alleen bleek dit nummer maar liefs €0,25 per minuut te kosten bij Vodafone. Conform de voorwaardes is het terecht, maar de vraag blijft of het w(m)enselijk is en eerlijke kosten zijn en of we dit als klanten wel willen.

Dit is iets anders dan moeten betalen conform de voorwaardes, want deze kunnen, onder druk van klanten, net zo snel worden aangepast door de directie, als toen ze gemaakt werden. Vandaar de opening van deze conversatie, om de normale dialoog aan te gaan onder Vodafone klanten.

Maar eerst wat belangrijke achtergrond over het 00800 nummer:
Het +800, 00800 of UIFN nummer genoemd.
00800 nummers worden officieel Universal International Freephone Numbers, ofwel UIFN, genoemd. Deze nummers zijn internationaal en om ze te kunnen bellen moet u eerst het internationale uitbelnummer van uw eigen land bellen. In Nederland is dat 00 (zo belt u vanuit Nederland naar België met 00 32), vandaar dat deze nummers hier vaak 00800 nummers genoemd worden. In sommige landen is het internationale uitbelnummer echter afwijkend, zoals 990 voor Finland, om die reden staan UIFN nummers internationaal bekend als +800 nummers, waarbij het plusteken laat zien dat dit nummer een internationaal prefix heeft.
Met 00800 nummers, is een bedrijf wereldwijd bereikbaar op één enkel gratis telefoonnummer. De klanten kunnen het internationale gratis servicenummer altijd kosteloos bellen en het bedrijf kan hun telefoontjes aannemen op het vaste of mobiele nummer van zijn keuze, waar dan ook ter wereld. Het bedrijf in kwestie betaald de gesprekskosten van de beller. De hoogte van deze kosten, welke het bedrijf achter het 00800 nummer moet betalen is afhankelijk van het land waaruit de beller (u/ik) belt.
Voorgenoemde word ook vaak door bedrijven gebuikt als marketing doeleinden, zodat ze kosteloos, servicegerichter en laagdrempelig te bereiken zijn voor hun klanten.
Waarschuwing vooraf aan het gesprek zoals bij een 0900 nummer
Als men dit nummer belt, krijgt men geen (voor) waarschuwing te horen, dat dit nummer toch bel kosten/buiten bundel kosten met zich mee zou/kan brengen. Mensen die niet alle Algemeene voorwaardes lezen/onthouden komen er pas later achter dat het gratis gepresenteerde nummer, toch niet gratis bleek te zijn. Ook is het niet zo dat je de kosten tot aan de grens uit je bundel zou betalen en daarna niets meer, omdat de houder van het nummer ook betaald voor jou gespreksduur. Het nummer valt dus altijd buiten je bundel(s) en komen dus gewoon bovenop de vaste kosten.
Uniformiteit tussen Vodafone en Ziggo
Als men het 00800 nummer belt met een vaste lijn van Ziggo dan is dit nummer wel kosteloos te bellen. Bel je dit zelfde nummer nu met Vodafone mobiel, dan is het niet gratis. Ondanks dat Vodafone en Ziggo samen zijn gegaan, is er op het gebied van dit nummer geen “uniformiteit”.
En als laatste:
Uitspraak Europesche hof van 1 juli 2017
Vanaf 1 juli 2017 is er een verandering geweest in kosten klantenservice nummers. (Verandering in de tariefregels voor klantenservicenummers
De tariefregels veranderden als gevolg van een uitspraak van het Europese Hof. Deze vond dat klantenservice een essentieel onderdeel is van een product of een dienst. Een klant die een product of een dienst koopt, koopt daarmee ook toegang tot de klantenservice. Voor een klantenservice mag u dus geen extra kosten in rekening worden gebracht.) Het “gratis” 00800 nummer is een klantenservice nummer welke al betaald word door de beheerder van dat nummer en conform deze uitspraak niet (extra) financieel zou mogen worden belast. Daarom zitten alle 088 nummers ook voortaan in de belbundels. Zowel vast, als mobiel.

A Fijn u snapt zelf wel dat ik pleit voor het gratis maken van bellen naar 00800 nummer. Net zoals dit is bij het gebruik van een vaste lijn, of bij het 0800 nummer het geval is. Dit zorgt mede ook voor uniformiteit in belkosten belasting tussen Ziggo en Vodafone, nu ze zijn samengevoegd. Ook de uitspraak van het Europesche hof zou hiermee worden nageleefd.
Persoonlijk vind ik ook eerlijkheidshalve discutabel als men weet dat de houder van het 00800 nummer betaald per minuut voor jou gespreksduur, de provider van de beller, ook nog eens een bedrag per minuut bij de beller in rekening belt. Je kunt daardoor een gevoel oproepen van 2x betalen voor 1 gesprek.

En ja juridische heeft Vodafone gelijk. Het staat in de voorwaarde en mag worden doorbelast voor €0,25 per minuut. En ja, het totale bedrag is vaak ook te klein om naar de geschillencommissie te stappen, die al €50,- entree geld vraagt of het veelvoudige bij een gerechtelijke procedure, met conclusie dat de voorwaardes lijdend zijn, omdat het is overeengekomen na de uitspraak van het Europesche hof.
En misschien heeft de tijd aan dit verhaal al meer gekost, dan het bedrag wat Vodafone in rekening bracht. Wie zal het zeggen?

Neemt niet weg dat ik dit dialoog op gang wil brengen over het tarief van bellen naar een 00800 nummer via het vodafone netwerk, en hoop ook dat (als ze het durven: nodig ik de directie van vodafone (desnoods via een pseudoniem persoon) van harte uit om) zich ook meng(t)en in dit dialoog. Het dialoog mag fel en scherp zijn, maar hopelijk wel een dialoog met respect voor elkaars mening en inhoud. Anders liever niet reageren!

Svp: Vergeet zeker de pol niet in te vullen. Want veel dezelfde stemmers, kunnen een wijziging bewerkstelligen. Je stem niet laten horen is een gemiste kans in deze, met een goedkeuring in het huidige tarief voor bellen naar 00800 nummer.

28 Reacties 28
Jvp
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Energieboy wrote:
WOW Jvp

Dat is weer een flinke tekst. Denk dat daarom de SPAM filter zegt, dat het spam is. Niemand schrijft zulke lange verhalen :). Maar leuk hoor, ik hou er wel van en zeker als je het op een normale manier met elkaar bespreekt en kunt overleggen (discussiëren). Je bent gelukkig niet iemand die alleen gelijk wenst te willen 😛


Dank voor je compliment. Overgens ben ik van mening dat een lang verhaal geen spam blokkering moet krijgen. Dan word het toch eens aardig tijd dat het spam systeem word herzien door Vodafone, od het bedrijf welke voor Vodafone dit heeft gebouwd. Maar dat ter zijden en is misschien een leuk ander topic item.

Energieboy wrote:
Ik zou in Nederland, als ik in Nederland ben, nooit een 00800 nummer bellen maar altijd naar een 0800 nummer en als het even kan gewoon naar het 040 nummer

Ik heb mij zelf aangenomen om gewoon nooit 00800 nummers te bellen, zoek wel een normaal nummer, dan weet ik zeker dat ik niets hoef te betalen.


Soms heb je geen andere keus om het 00800 nummer te moeten bellen, omdat het bedrijf elders gevestigd is en dan zou je moeten bellen naar een nummer in (niet Nederland). Vaak is dit duurder dan het bellen met 00800. Een mooi voorbeeld hiervan is Lego. Wil je telefonisch blokjes bestellen, om welke reden dan ook, dan heb je 2 keuzes:
A-> Het buitenlands nummer bellen in ………(misschien ergens in ver-weggie-stan) voor het bedrag van €0,25 of €1,25 per minuut .
B-> Het 00800 nummer bellen voor €0,25 per minut, ongeacht waar het bedrijf zijn telefoon op pakt.

Echter merk ik op, dat dit bedrijf (Lego) wel weet hoe het zit en zij daarvoor ook waarschuwen op hun site, bij het telefoonnummer. Echter was ik nu net het stomme konijn, welke dat nu net niet heeft gelezen ?

Jvp
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Energieboy wrote:

Of Vodafone dit nu gratis moet gaan aanbieden, ik weet het eigenlijk ook niet. Aan de ene kant denk ik van wel en aan de andere kant denk ik, het is toch een ander nummer. Haha, grappig om zo met jezelf in de knoop te zitten wat het beste is 😉 (gewoon gratis geven, dat is het beste).


Ik ben het met je eens dat gratis maken van dit 00800 nummer meer een eenheid geeft omdat het 0800 nummer ook gratis is. Het 00800 nummer is een buitenlands (klanten)service nummer en het 0800 is een nationaal (klanten)servicenummer. Dus het verschil zit in het internationale bellen.

Ik begrijp ook Vodafone. Zij moeten extra kosten maken om de verbinding tot stand te brengen met dit internationaal service nummer. Maar als ik dan kijk naar de prijzen tussen dit nummer en een regulier normaal particulier, bedrijfs of mobiel Nederlands nummer dan zijn de kosten die Vodafone rekent gelijk.

( Voor de slimmeriken onder ons: je belbundel hebben de waarde van een X aantal minuten. De minuten afzonderlijk hebben dezelfde waarde in geld als de minuten buiten de bundel. Echter omdat je een bundel afspreekt, die je soms wel volledig en soms niet volledig gebruikt, krijg een een soort afname korting, maar dit doet niks af aan de waarde van iedere individuele minuut)

Maar waarom laat Vodafone dan dit 00800 nummer niet gewoon binnen de bundel vallen? Is de bundel op dan word dit nummer meegerekend en belast met hetzelfde bedrag als gewone nummers die gefactureerd zouden worden buiten de bundel..

Ik zou dit als een regelrechte oplossing zien. Een waar iedere tevreden mee kan zijn. De klant is.blij want hij betaald niets extras bovenop zijn huidige binnen en indien van toepassing buiten bundel minuten, En Vodafone blij omdat het nummer dan nog steeds niet gratis is en dus in de lijn ligt van;dat deze kosten betaald moeten worden.

Natuurlijk mag Vodafone de huidige tarieven berekenen. Echter vind ik dan ook dat ze dit, zoals dit ook bij 0900 etc nummers gebeurd, de bellende persoon moet waarschuwen, dat het bellen met dat nummer extra kosten met zich mee brengt.

Maar de toekomst gaat het leren. Wij en ieder die dit draadje heeft gelezen, zal zeker een stuk wijzer zijn geworden.
Jvp
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Jvp wrote:

Steven wrote:
Je reactie staat er weer in Jvp


De spamfilter had hem er inderdaad uitgehaald. Excuses voor het ongemak!
Dank je wel. Kun je dan svp ook even de namen links aanpassen. Deze staan nu in de text als https ipv de forum naam.


Steven Wil je wederom weer een bericht uit de spamfilter trekken. Deze keer met een plaatje erin. Weer alvast bedankt. O-ja. Zou je nog iets willen doen voor mij:

deze spamfilter uit het programma slopen, er overheen rijden, en dan bij de ontwikkelaar neerleggen en zeggen dat hoj kapot is. 🙂 Misschien krijg je dan een betere versie terug, want dit werkt zo niet.
Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 11215Posts
  • 1688Oplossingen
  • 2101Likes

Je bent de enige die tegengehouden wordt door de Spamfilter. Voor de rest doet hij prima zijn werk. Waarom jouw berichten daarin terecht komt zijn we aan het onderzoeken. Daarnaast is het een zelflerende spamfilter. Hij wordt dan ook steeds beter.
Ik ga je bericht terug zetten.
Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 11215Posts
  • 1688Oplossingen
  • 2101Likes

Gelukkig zijn er ook bedrijven die hiervoor wel waarschuwen zoals Lego Jvp
Persoonlijk vind ik dat meer bedrijven dit moeten doen. Het is namelijk hun keuze om een 00800 nummer te nemen ipv een vast nummer.
Ik persoonlijk zal nooit 00800 of 0088 nummers bellen. Ik heb mijzelf aangeleerd om op zoek te gaan naar een 0800 of een vast nummer. Helaas is het zo dat wij hier ook voor moeten betalen waardoor er dus ook kosten voor diegene zijn, die bellen.

Daarnaast gaat natuurlijk je bundel over (Nederlandse) vaste en mobiele nummers. 0800-, 0900, en 0080-nummers vallen hier niet onder.
Jvp
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Steven wrote:
Helaas is het zo dat wij hier ook voor moeten betalen waardoor er dus ook kosten voor diegene zijn, die bellen.

Daarnaast gaat natuurlijk je bundel over (Nederlandse) vaste en mobiele nummers. 0800-, 0900, en 0080-nummers vallen hier niet onder.


Opmerking regel 1: Alleen daarom zou je het 00800 nummer gewoon gelijk moeten trekken met bellen met bellen naar mobile of vaste Nederlandse nummer. Wij als klanten betalen dan ook gewoon voor dit nummer. Hetzij gewoon binnen de bundel en aks deze op is buiten de bundel. (Alleen krijg je weer de vraagstelling wat voor een waarde vertegenwoordigd de individuele bel minuut binnen de bundel en is dit gelijk aan de €0,25 als buiten de bundel bellen) Ik zie daar geen verschil in, maar anderen misschien wel. Maar dan herhaal ik mijn vorige post.

Opmerking regel 2: Dat 0900 nummers niet in de bundel vallen is voor iedereen logische. Dat zijn vaak ook geen servicenummers en worden vaak voor andere doeleinden gebruikt met andere (soms idioten ) bedragen. Vaak betaald de houder van een 0900 niks en levert het 0900 nummer alleen maar geld op voor de houder. Het 0900 nummer maakt dan ook deel uit van een verdienmodel voor de houder van dit nummer. Het 00800 word niet als onderdeel voor een verdienmodel gebruikt, maar voor service gerelateerde zaken, om klanten makkelijker en “gratis” in contact te komen met het bedrijf.

Dat het 00800 nummer dat niet is is de hele discussie hier. Het gast er nu eigenlijk om hoe er met dit nummer moet worden omgegaan.

Het 0800 nummer valt natuurlijk buiten je bundel, omdat dit een gratis nummer is. Je hoeft er niet voor te betalen en omdat je er niet voor betaald komt hij ook niet ten lasten van de bundel. Natuurlijk mag Vodafone zeggen dat 0800 binnen je bundel valt. Echter omdat het gratis is, maakt het voor dit nummer en ons als klanten totaal niet uit of deze wel of niet in de bundel zit.
Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 11215Posts
  • 1688Oplossingen
  • 2101Likes

"Dat het 00800 nummer dat niet is is de hele discussie hier. Het gaat er nu eigenlijk om hoe er met dit nummer moet worden omgegaan."

Voor 00800 nummers moet je helaas betalen Jvp Dit staat ook in de voorwaarden waarmee je akkoord bent gegaan. Dit zal een discussie blijven waarbij we beiden een andere mening hebben (en ook terecht natuurlijk). Ik kan helaas de tarieven niet aanpassen voor je en zal op dit moment blijven zoals nu vermeld staat op de tarievenlijst. Of dit in de toekomst gaat veranderen, durf ik helaas niet te zeggen. Ik heb je feedback hierover intern aangekaart. Mocht het aangepast worden dan zie je het terug op de tarievenlijst op onze website. 

Een bedrijf kan er voor kiezen een dergelijk nummer te laten doorlinken naar een servicenummer. Het maakt niet uit waar het bedrijf zich fysiek bevindt, en het is onbekend naar welk gebied/land doorgelinkt wordt. Ook al wordt over UIFN gezegd dat ze gratis bereikbaar zijn, er worden door telecom operators wel degelijk kosten gemaakt voor interconnect calls. In tegenstelling tot 0800-nummers, die zich altijd in Nederland bevinden, weet een telecom provider niet waar het nummer zich bevindt waar naar gelinkt wordt. Dat kan zich in België, maar ook in Japan bevinden. De kosten voor het opzetten zijn hoger dan normale 'belletjes' binnen Nederland.
 

MBeets98
Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Jvp,

 

Ik het dit online gevonden: https://messagetothemoon.nl/00800-gratis

Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 11215Posts
  • 1688Oplossingen
  • 2101Likes

Hoi @MBeets98
Dankjewel voor je aanvulling! Helaas is dit niet de gehele waarheid wat in de link vermeld wordt.  Een bedrijf kan er voor kiezen een dergelijk nummer te laten doorlinken naar een servicenummer. Het maakt niet uit waar het bedrijf zich fysiek bevindt, en het is onbekend naar welk gebied/land doorgelinkt wordt. Ook al wordt over UIFN gezegd dat ze gratis bereikbaar zijn, er worden door telecom operators wel degelijk kosten gemaakt voor interconnect calls. In tegenstelling tot 0800-nummers, die zich altijd in Nederland bevinden, weet een telecom provider niet waar het nummer zich bevindt waar naar gelinkt wordt. Dat kan zich in België, maar ook in Japan bevinden. De kosten voor het opzetten zijn hoger dan normale 'belletjes' binnen Nederland. 

Uitgelicht topic