1
Vraag
2
Reacties
Jvp

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

0800 is gratis maar het internationale 00800 is dat niet.

Afgelopen periode ben ik van de consumenten die voor een aangename verrassing kwant te staan. Namelijk kosten buiten de bundel. Ik was me van geen kwaad bewust, totdat het spreekwoordelijke kwartje viel. Ik had een klantenservice nummer gebeld met een 00800 nummer.
Een nummer waarvan ik dacht dat het gelijk stond aan het bekende 0800 nummer. Alleen bleek dit nummer maar liefs €0,25 per minuut te kosten bij Vodafone. Conform de voorwaardes is het terecht, maar de vraag blijft of het w(m)enselijk is en eerlijke kosten zijn en of we dit als klanten wel willen.

Dit is iets anders dan moeten betalen conform de voorwaardes, want deze kunnen, onder druk van klanten, net zo snel worden aangepast door de directie, als toen ze gemaakt werden. Vandaar de opening van deze conversatie, om de normale dialoog aan te gaan onder Vodafone klanten.

Maar eerst wat belangrijke achtergrond over het 00800 nummer:
Het +800, 00800 of UIFN nummer genoemd.
00800 nummers worden officieel Universal International Freephone Numbers, ofwel UIFN, genoemd. Deze nummers zijn internationaal en om ze te kunnen bellen moet u eerst het internationale uitbelnummer van uw eigen land bellen. In Nederland is dat 00 (zo belt u vanuit Nederland naar België met 00 32), vandaar dat deze nummers hier vaak 00800 nummers genoemd worden. In sommige landen is het internationale uitbelnummer echter afwijkend, zoals 990 voor Finland, om die reden staan UIFN nummers internationaal bekend als +800 nummers, waarbij het plusteken laat zien dat dit nummer een internationaal prefix heeft.
Met 00800 nummers, is een bedrijf wereldwijd bereikbaar op één enkel gratis telefoonnummer. De klanten kunnen het internationale gratis servicenummer altijd kosteloos bellen en het bedrijf kan hun telefoontjes aannemen op het vaste of mobiele nummer van zijn keuze, waar dan ook ter wereld. Het bedrijf in kwestie betaald de gesprekskosten van de beller. De hoogte van deze kosten, welke het bedrijf achter het 00800 nummer moet betalen is afhankelijk van het land waaruit de beller (u/ik) belt.
Voorgenoemde word ook vaak door bedrijven gebuikt als marketing doeleinden, zodat ze kosteloos, servicegerichter en laagdrempelig te bereiken zijn voor hun klanten.
Waarschuwing vooraf aan het gesprek zoals bij een 0900 nummer
Als men dit nummer belt, krijgt men geen (voor) waarschuwing te horen, dat dit nummer toch bel kosten/buiten bundel kosten met zich mee zou/kan brengen. Mensen die niet alle Algemeene voorwaardes lezen/onthouden komen er pas later achter dat het gratis gepresenteerde nummer, toch niet gratis bleek te zijn. Ook is het niet zo dat je de kosten tot aan de grens uit je bundel zou betalen en daarna niets meer, omdat de houder van het nummer ook betaald voor jou gespreksduur. Het nummer valt dus altijd buiten je bundel(s) en komen dus gewoon bovenop de vaste kosten.
Uniformiteit tussen Vodafone en Ziggo
Als men het 00800 nummer belt met een vaste lijn van Ziggo dan is dit nummer wel kosteloos te bellen. Bel je dit zelfde nummer nu met Vodafone mobiel, dan is het niet gratis. Ondanks dat Vodafone en Ziggo samen zijn gegaan, is er op het gebied van dit nummer geen “uniformiteit”.
En als laatste:
Uitspraak Europesche hof van 1 juli 2017
Vanaf 1 juli 2017 is er een verandering geweest in kosten klantenservice nummers. (Verandering in de tariefregels voor klantenservicenummers
De tariefregels veranderden als gevolg van een uitspraak van het Europese Hof. Deze vond dat klantenservice een essentieel onderdeel is van een product of een dienst. Een klant die een product of een dienst koopt, koopt daarmee ook toegang tot de klantenservice. Voor een klantenservice mag u dus geen extra kosten in rekening worden gebracht.) Het “gratis” 00800 nummer is een klantenservice nummer welke al betaald word door de beheerder van dat nummer en conform deze uitspraak niet (extra) financieel zou mogen worden belast. Daarom zitten alle 088 nummers ook voortaan in de belbundels. Zowel vast, als mobiel.

A Fijn u snapt zelf wel dat ik pleit voor het gratis maken van bellen naar 00800 nummer. Net zoals dit is bij het gebruik van een vaste lijn, of bij het 0800 nummer het geval is. Dit zorgt mede ook voor uniformiteit in belkosten belasting tussen Ziggo en Vodafone, nu ze zijn samengevoegd. Ook de uitspraak van het Europesche hof zou hiermee worden nageleefd.
Persoonlijk vind ik ook eerlijkheidshalve discutabel als men weet dat de houder van het 00800 nummer betaald per minuut voor jou gespreksduur, de provider van de beller, ook nog eens een bedrag per minuut bij de beller in rekening belt. Je kunt daardoor een gevoel oproepen van 2x betalen voor 1 gesprek.

En ja juridische heeft Vodafone gelijk. Het staat in de voorwaarde en mag worden doorbelast voor €0,25 per minuut. En ja, het totale bedrag is vaak ook te klein om naar de geschillencommissie te stappen, die al €50,- entree geld vraagt of het veelvoudige bij een gerechtelijke procedure, met conclusie dat de voorwaardes lijdend zijn, omdat het is overeengekomen na de uitspraak van het Europesche hof.
En misschien heeft de tijd aan dit verhaal al meer gekost, dan het bedrag wat Vodafone in rekening bracht. Wie zal het zeggen?

Neemt niet weg dat ik dit dialoog op gang wil brengen over het tarief van bellen naar een 00800 nummer via het vodafone netwerk, en hoop ook dat (als ze het durven: nodig ik de directie van vodafone (desnoods via een pseudoniem persoon) van harte uit om) zich ook meng(t)en in dit dialoog. Het dialoog mag fel en scherp zijn, maar hopelijk wel een dialoog met respect voor elkaars mening en inhoud. Anders liever niet reageren!

Svp: Vergeet zeker de pol niet in te vullen. Want veel dezelfde stemmers, kunnen een wijziging bewerkstelligen. Je stem niet laten horen is een gemiste kans in deze, met een goedkeuring in het huidige tarief voor bellen naar 00800 nummer.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
YannickBakker

Ontdekker
  • 2Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Jvp Hoi Jvp, dank voor het aanwakkeren van de discussie. Flink stuk heb je geschreven!

Je schrijft dat Vodafone op basis van de voorwaarden inderdaad €0,25 per minuut mag rekenen voor 00800-nummers, maar je plaatst je vraagtekens bij de wenselijkheid van deze situatie, of de kosten eerlijk zijn en of klanten dit willen. Die vragen lopen wat uit elkaar, maar Energieboy en Steven zijn er al goed op ingegaan.

Ik zal kort reageren. Het bellen naar 00800 is een aparte situatie in de Telecom, en valt een beetje binnen 'grijs' gebied. Bellen naar 0800 is gratis, waarom bellen naar 00800 dan niet? UIFN hebben een aparte status. Een bedrijf kan er voor kiezen een dergelijk nummer te laten doorlinken naar een servicenummer. Het maakt niet uit waar het bedrijf zich fysiek bevindt, en het is onbekend naar welk gebied/land doorgelinkt wordt. Ook al wordt over UIFN gezegd dat ze gratis bereikbaar zijn, er worden door telecom operators wel degelijk kosten gemaakt voor interconnect calls. In tegenstelling tot 0800-nummers, die zich altijd in Nederland bevinden, weet een telecom provider niet waar het nummer zich bevindt waar naar gelinkt wordt. Dat kan zich in België, maar ook in Japan bevinden. De kosten voor het opzetten zijn hoger dan normale 'belletjes' binnen Nederland.

Dit alles neemt niet weg dat het een wat kromme (en oude) situatie is. Een situatie die al jaren onveranderd is en waar weinig verkeer op te zien is. Een situatie die niet snel opvalt binnen al het telecomgeweld. Vodafone is transparant over de kosten. Is de situatie wenselijk? Goed dat je de vraag stelt. Hier is de discussie in ieder geval aangewakkerd. Mocht er binnenkort wat veranderen, dan zal ik hier een reactie plaatsen of je een bericht sturen via het forum (als dat kan).

Als laatste nog over Vodafone en Ziggo: ja, deze partijen werken samen, maar hebben allebei nog een eigen opererend merk! De samenwerking betekent niet dat ze allebei onder dezelfde voorwaarden leveren. VodafoneZiggo is slechts de bedrijfsidentiteit.

Daar laat ik het bij.

Met vriendelijke groet,
--Yannick Bakker
Legal Counsel VodafoneZiggo

Bekijk in context

30 Reacties 30
Energieboy
Expert
Expert
  • 11753Posts
  • 3466Oplossingen
  • 3088Likes
Hoi Jvp
Zoals je ziet heeft de moderator je bericht geplaatst.
Daar was dus toch een spam probleem in het systeem waar ik verder niet op in zal gaan. De discussie over het 00800 nummer wil ik best op ingaan maar daar ga ik me eerst in verdiepen.

Kom er nog op terug en veel succes met deze topic.
Jvp
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb het gezien en ben er erg blij om. Nu afwachten wat de reacties zijn van de mensen en wat zij stemmem. Nogmaals wil ik benadrukken dat er geen rechten kunnen worden ontleent aan de uitslag van de poll of text en discussie. Het is uiteindelijk aan vodafone om het 00800 nummer gelijk te belasten als het 0800 nummer. De pol kan alleen een advies geven vanuit ons als klanten.

De discussie over het 00800 nummer wil ik best op ingaan maar daar ga ik me eerst in verdiepen.


Dat zie ik graag. En wacht het af.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Als eerste mijn excuses dat je eerste bericht in de Spam inbox van de Community is gekomen. Deze heb ik er alsnog uitgehaald en terug gezet.

Je kunt het vergelijken met bellen van Nederland naar de EU. Bellen naar Nederlandse mobiele nummers en vaste nummers zit in je abonnement. Bel je naar een vast of mobiel nummer van een land in de EU, dan worden hiervoor kosten berekend.
Gratis nummers (0800) zijn inderdaad gratis. Bel jij met 00800 dan kom je uit bij een bedrijf wat zich in het buitenland heeft gevestigd of inderdaad een internationaal nummer heeft. Er worden daardoor dan ook kosten berekend voor het bellen naar 0800 nummers. In onze voorwaarden staat dan ook dat er kosten berekend worden. Daarnaast benoem je 088 nummers. Dit zijn andere nummers dan 00800 nummers. Zodra je belt naar een 00800 nummer worden er kosten gemaakt bij de provider. Vandaar dat er ook kosten aan vast zitten.

Je geeft aan in je bericht dat je graag ziet dat deze nummers gratis worden. Ik ben bang dat dit niet gaat gebeuren. Ook benoem je dat er geen melding wordt gegeven. Ik zet graag je feedback intern door zodat hier na gekeken kan worden. Hopelijk wordt het aangepast of komt er een melding.
Jvp
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Steven wrote:

Er worden daardoor dan ook kosten berekend voor het bellen naar 0800 nummers. In onze voorwaarden staat dan ook dat er kosten berekend worden.


Ik snap dat het in de voorwaarde staat. Dat heb ik ook al aangegeven dat op dit punt er geen recht valt te halen en dat de kosten, conform de voorwaarde terecht berekend worden. Maar de vraagstelling is of het rieeel en wenselijk is om iets door te berekenen terwijl iets gratis is.

Je kunt het vergelijken met bellen van Nederland naar de EU. Bellen naar Nederlandse mobiele nummers en vaste nummers zit in je abonnement. Bel je naar een vast of mobiel nummer van een land in de EU, dan worden hiervoor kosten berekend.Gratis nummers (0800) zijn inderdaad gratis. Bel jij met 00800 dan kom je uit bij een bedrijf wat zich in het buitenland heeft gevestigd of inderdaad een internationaal nummer heeft.


Je kunt het niet vergelijken met bellen van Nederland naar de EU, omdat de houder van het nummer zelfs in Marroko kan zitten, of in Nederland. In weze bel je dan van Nederland naar Nederland, of van Nederland naar buiten de eu. Het nummer word uitgegeven in meer dan 40 landen terwijl de EU er maar 28 telt op dit moment. Tevens bel je naar een gratis nummer en niet naar een normale buitenlandse aansluiting. Het 00800 nummer is altijd een doorschakelnummer.
Het 00800 word niet voor niets UIFN nummer genoemd. (Universal International Freephone Numbers. De benaming is toch helder. Free/gratis telefoonnummer. Het is dan dus vreemd dat vodafone voor dit gratis nummer kosten in rekening brengt.

Tevens heb ik opgemerkt, dat het bellen met de vaste lijn (via Ziggo naar dat terzijde) naar het 00800 nummer wel kosteloos is. Waarom bij een vaste lijn wel, en bij het mobiele nummer niet. Het nummer is identiek van beide casus en de dienst ook: bellen met een telefoon. Wat is het verschil?

Ook is het een vreemd feit, dat de houder van het nummer betaald voor de verbinding en de beller bij vodafone ook moet betalen voor de zelfde verbinding. Vodafone maakt geen kosten, of krijgt geen kosten berekend, maar belast deze wel door. De winst op dit nummer is dus 100%.

Als laatste punt kom ik met wederom de uitspraak van het Europesche hof dat info nummers niet belast mogen worden met een tarief. Ook dit feit word terzijde gelegd.

Maar gezien het stemgedrag van de poll, laat zien dat bijna alle klanten eens zijn met het tarief wat vodafone, op basis van de voorwaarde, per minuut rekent. Wel aantekenend dat de poll nog kort online staat.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11753Posts
  • 3466Oplossingen
  • 3088Likes
Hoi Jvp
Waar staat dat dan online?
Je zegt dat er ergens een uitspraak staat van het Europese hof. Maar zou je daar eens een url van kunnen sturen? Ik zeg niet dat ik je niet geloof maar ik lees alleen overal stukken van 0800 en nergens 00800 nummers.

Dus ik zoek niet goed en daarom zou ik het zelf ook graag willen lezen hoe het dan is. Als jij een url hebt, alvast bedankt.
Jvp
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Energieboy wrote:
Hoi Jvp


Waar staat dat dan online?
Je zegt dat er ergens een uitspraak staat van het Europese hof. Maar zou je daar eens een url van kunnen sturen? Ik zeg niet dat ik je niet geloof maar ik lees alleen overal stukken van 0800 en nergens 00800 nummers.


Voor de makkelijke versie

Hier de officiële jurisprudentie Europees hof.
Wel wijs ik er op, dat deze misschien te ver gaat voor de normale klant. Dit is echt juristen werk. Dus je moet verstand van zaken hebben om dit op correcte wijze te interpreteren. Daarbij is niet alles van dit arrest in het Nederland.
Jvp
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Ik had gereageerd, alleen worden de linken weer geblokkeerd door de spam filter. Dus ik kan je geen verwijzing sturen Per link

Dus even Google op Europees hof en arrest Zaaknummer = C-568/15. Maar dit is wel echt juristen leeswerk en gaat misschien veel mensen te hoog gegrepen.
Jvp
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Maar misschien wil het systeem deze link wel accepteren.
Hier de pers verklaring

Dit is het voornaamste punt van het Arrest:

In dat arrest van antwoordt het Hof dat het begrip „basistarief” aldus moet worden uitgelegd dat de kosten van een oproep over een gesloten overeenkomst naar een door een handelaar opengestelde servicelijn niet meer mogen bedragen dan de kosten van een oproep naar een gewoon vast geografisch of mobiel nummer.

Het bedrag van €0,25 is niet in lijn met de kosten voor een normale oproep. Tevens komen normale oproepen voor rekening van het basis bundel. Ook dit is niet bij Vodafone het geval. Vodafone betekend een verhoogd tarief ipv het basistarief.
Jvp
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Jvp wrote:
Maar misschien wil het systeem deze link wel accepteren.Hier de pers verklaring
Dit is het voornaamste punt van het Arrest:

In dat arrest van antwoordt het Hof dat het begrip „basistarief” aldus moet worden uitgelegd dat de kosten van een oproep over een gesloten overeenkomst naar een door een handelaar opengestelde servicelijn niet meer mogen bedragen dan de kosten van een oproep naar een gewoon vast geografisch of mobiel nummer.

Het bedrag van €0,25 is niet in lijn met de kosten voor een normale oproep. Tevens komen normale oproepen voor rekening van het basis bundel. Ook dit is niet bij Vodafone het geval. Vodafone betekend een verhoogd tarief ipv het basistarief.


Nog een kleine aanvulling op voorgaande.

Dat basistarief, welke het Europesche hof stelt, word betaald door de houder van het 00800 nummer. En dan heb je dus meteen de kern waarvan ik van mening ben dat wat vodafone doet niet kan. Ondanks dat dit in de voorwaardes zo staat. Alleen eerlijk is eerlijk. Voor het schamele taraf en hoe vaak je dat nummer zou bellen, staat niet in verhouding met de kosten van een procedure. Hier ligt eigenlijk ook een taak voor de overheid en of toezichthouder. Welke er zelf ook nog niet uit zijn, hoe het moet met het 00800 nummer.

Wel leuke materie, als je weinig tot niks te doen hebt.?
Energieboy
Expert
Expert
  • 11753Posts
  • 3466Oplossingen
  • 3088Likes
Ik heb het gelezen en kom in het hele stuk niets tegen over 00800 nummers. Het gaat hier over een Duits nummer en misschien is dit te vergelijken, maar dat weet ik niet.

Daarnaast zeg je:
Het bedrag van €0,25 is niet in lijn met de kosten voor een normale oproep.

Als ik kijk naar mijn tarieven lijst dan betaal ik BUITEN mijn bundel 0,25 per minuut. (https://www.vodafone.nl/_assets/downloads/tarieven/actueel/tarievenoverzicht_vodafone_red.pdf) Dus vallen de kosten wel degelijk in de lijn van de normale kosten. En daarnaast denk ik dat dit niet een nummer is voor de normale kosten.

Maar ja, ik kan wel roepen en wat zeggen. Ben geen geleerde en heb me hier ook niet volledig in verdiept. Daarnaast ga ik er vanuit dat Vodafone, en meerdere providers, wel weten wat wel en niet mag. Maar ook daar ben ik niet kundig genoeg voor om hard uit te spreken.

Ik als gewone klant zou zeggen, Jvp heeft gelijk, maar aan de andere kant, als ik de voorwaarden van de tarieven lees dan denk ik, Vodafone heeft gelijk ??. Gelukkig ben ik daar niet de aanspreek punt voor en ben benieuwd wat Vodafone hier verder nog op kan melden. Interessant onderwerp ?
YannickBakker

Ontdekker
  • 2Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Jvp Hoi Jvp, dank voor het aanwakkeren van de discussie. Flink stuk heb je geschreven!

Je schrijft dat Vodafone op basis van de voorwaarden inderdaad €0,25 per minuut mag rekenen voor 00800-nummers, maar je plaatst je vraagtekens bij de wenselijkheid van deze situatie, of de kosten eerlijk zijn en of klanten dit willen. Die vragen lopen wat uit elkaar, maar Energieboy en Steven zijn er al goed op ingegaan.

Ik zal kort reageren. Het bellen naar 00800 is een aparte situatie in de Telecom, en valt een beetje binnen 'grijs' gebied. Bellen naar 0800 is gratis, waarom bellen naar 00800 dan niet? UIFN hebben een aparte status. Een bedrijf kan er voor kiezen een dergelijk nummer te laten doorlinken naar een servicenummer. Het maakt niet uit waar het bedrijf zich fysiek bevindt, en het is onbekend naar welk gebied/land doorgelinkt wordt. Ook al wordt over UIFN gezegd dat ze gratis bereikbaar zijn, er worden door telecom operators wel degelijk kosten gemaakt voor interconnect calls. In tegenstelling tot 0800-nummers, die zich altijd in Nederland bevinden, weet een telecom provider niet waar het nummer zich bevindt waar naar gelinkt wordt. Dat kan zich in België, maar ook in Japan bevinden. De kosten voor het opzetten zijn hoger dan normale 'belletjes' binnen Nederland.

Dit alles neemt niet weg dat het een wat kromme (en oude) situatie is. Een situatie die al jaren onveranderd is en waar weinig verkeer op te zien is. Een situatie die niet snel opvalt binnen al het telecomgeweld. Vodafone is transparant over de kosten. Is de situatie wenselijk? Goed dat je de vraag stelt. Hier is de discussie in ieder geval aangewakkerd. Mocht er binnenkort wat veranderen, dan zal ik hier een reactie plaatsen of je een bericht sturen via het forum (als dat kan).

Als laatste nog over Vodafone en Ziggo: ja, deze partijen werken samen, maar hebben allebei nog een eigen opererend merk! De samenwerking betekent niet dat ze allebei onder dezelfde voorwaarden leveren. VodafoneZiggo is slechts de bedrijfsidentiteit.

Daar laat ik het bij.

Met vriendelijke groet,
--Yannick Bakker
Legal Counsel VodafoneZiggo
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Dankjewel YannickBakker voor je bericht en uitleg 🙂
Jvp
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Ten eerste ben ik blij dat YannickBakker heeft gereageerd. Dank daarvoor. Ook ben ik blij dat Vodafone graag transparant wil zijn over de kosten. Ik blijf ook benadrukken dat de tarief voorwaarde helder zijn. Dat is het issue nu in deze discussie.

Het klopt dat het 00800 nummer in een grijs gebied zit. Neemt niet weg dat de houder van het nummer (waar de houder ook ter wereld zit) variabele kosten moet betalen, afhankelijk van waaruit zijn beller belt. Als de houder in Nederland zit, en de beller ook in nederland is zijn de kosten voor deze houder goedkoper dan voor zijn Belgische beller.
De betaalstructuur van een 00800 nummer is wezenloos anders dan bellen naar normale buitenlands nummer. Dan betaal ik alle kosten (ook buiten mijn bundel) en de ontvanger niets.
Als ik dit nu transparant door trek voor het 00800 nummer dan betaal ik €0,25 per/min en de ontvanger van mijn belletje betaald een variabel X bedrag afhankelijk vanwaar ik bel.
Nu een praktijk voorbeeld:
Stel nu voor dat de houder van het 00800 en 0800 en 040 (via telefoniste), klantenservice Philips Eindhoven is. Dan betaal ik met het 00800 €0,25 en Philips betaald een X bedrag. Zou ik rechtstreeks Philips bellen via 040- xxxxxxxxxx dan betaal ik vanuit mijn bundel en Philips betaald niks. Ik heb dan dus geen kosten buiten mijn bundel. Nu met het 00800 nummer is dit wel het geval. Zou ik Philips bellen via het 0800 nummer dan betaal ik niks, ook niet vanuit mijn bundel en Philips een variabel X bedrag.
040 Is een normaal nummer zoals iedereen die heeft. 0800 en 00800 zijn servicenummers.

Dan de aanhaling/verwijzing Ziggo/Vodafone.
In eerste instantie rekende Ziggo ook kosten voor het 00800 nummer. Ik heb daar destijds ook verweer tegen gevoerd. (let op: ik zeg niet dat het door mijn verweer is gewijzigd) Op een bepaald moment heeft Ziggo besloten om het 00800 nummer te belasten met het 0 tarief/binnen bundel. Als klant ben er dus eigenlijk ook stomweg vanuit gegaan (zonder na te denken) dat dit nummer ook door Vodafone als 0 tarief / binnen bundel tarief werd gezien. Zeker omdat Ziggo/Vodafone de laatste tijd via reclames, account samenvoeging, extra voordelen, etc, het samengaan dusdanig gestalte heeft gegeven, dat dit voor mij een logische gedachten leek, welke nu niet logische blijkt te zijn. Alles word nog eens extra versterkt omdat het nummer heel snel geassocieerd word met het 0800 nummer en denken veel bellers en houders van het 00800 nummer dat het met betrekking tot de kosten inderdaad gratis is. Zo word het ook door veel bedrijven uitgegeven als servicenummer/klanten servicenummer ( Ik heb deze woorden niet voor niks dik gedrukt, ik kom daar direct nog op terug)

Energieboy wrote:
Als ik kijk naar mijn tarieven lijst dan betaal ik BUITEN mijn bundel 0,25 per minuut. (https://www.vodafone.nl/_assets/downloads/tarieven/actueel/tarievenoverzicht_vodafone_red.pdf) Dus vallen de kosten wel degelijk in de lijn van de normale kosten. En daarnaast denk ik dat dit niet een nummer is voor de normale kosten.


Laat ik voorop stellen dat ik nooit buiten mijn bundel kom. Deze tarieven heb ik dus niet paraat en zou ik moeten opzoeken. Maar stel dat wat Energieboy zegt klopt. Dan betaal je ook €0,25 buiten de bundel. Ik zelf schat in dat dit 00800 geen winstgevend of verliesgevend nummer is voor providers.

Waarom dit bijzondere nummer niet in de bundel laten vallen? Is de bundel op, dan is er namelijk ook niks aan de hand,
De prijs is immers het zelfde als iemand zijn bundel op is. Dan valt de betaling voor dit 00800 nummer niet op en was deze discussie er niet geweest. Hij valt nu op, omdat ik in een keer zag dat er kosten buiten mijn bundel was, terwijl ik nog veel bundel minuten had.


Energieboy wrote:
Daarnaast ga ik er vanuit dat Vodafone, en meerdere providers, wel weten wat wel en niet mag.


Hier kan ik heel kort over zijn. Dat kun je niet altijd zo stellen, als je de diverse jurisprudentie leest tussen klant en provider. Tevens werd al aangegeven dat deze discussie een grijs gebied is. Zoals aangegeven zijn er ook providers (Ziggo) welke het 00800 nummer met een 0 tarief doorbelasten. De wet is recht, de uitvoeringen verschillend. Dat zegt al genoeg.

Energieboy wrote:
Ik heb het gelezen en kom in het hele stuk niets tegen over 00800 nummers. Het gaat hier over een Duits nummer en misschien is dit te vergelijken, maar dat weet ik niet.


Dat heb je goed opgemerkt Energieboy . Het gaat over een Duits bedrijf. Echter omdat dit bedrijf heeft door geprocedeerd tot aan het Europesche hof, geld de uitspraak voor alle lidstaten van de Europesche Unie en kunnen alle inwoners van deze Unie zogeheten “rechten aan de uitspraak/jurispondentie” ontlenen. De ACM heeft daarom ook alle Nederlandse telecom providers opdracht gegeven per 1 juli 2017 de tarieven voor klantenservice nummers te wijzigen zodat deze in lijn lopen met deze uitspraak. Daarbij geeft de ACM te kennen, dat als er geld word gevraagd voor een klantenservicenummer, dat je dit dan ook moet melden vooraf aan hetgesprek, zodat de klant weet, dat er kosten zijn aan dit nummer. Dat is iets wat ik ook bij dit nummer mis. Meer over acm regels mbt nummers, tarieven, kenbaar maken van kosten zie je hier.

Echter zitten er aan jurisprudentie ook altijd grijzen interpretatie verschillen. Helaas geeft YannickBakker daar geen standpunt over in. Iets wat ik op zich zelf niet raar vind, omdat dit op een andere manier kan worden uitgelegd of gebruikt, gezien de functie van deze medewerker. Ik ben klant, heb geen dispuut of juridische procedure lopen met Vodafone, dus is dat wat makkelijker reageren. Maar als niemand iets zegt dan............. veranderd er zeker niks en word er ook niet over gesproken. Als ik dan dit lees:

YannickBakker wrote:
Dit alles neemt niet weg dat het een wat kromme (en oude) situatie is. Een situatie die al jaren onveranderd is en waar weinig verkeer op te zien is. Een situatie die niet snel opvalt binnen al het telecomgeweld. Vodafone is transparant over de kosten. Is de situatie wenselijk? Goed dat je de vraag stelt. Hier is de discussie in ieder geval aangewakkerd. Mocht er binnenkort wat veranderen, dan zal ik hier een reactie plaatsen of je een bericht sturen via het forum (als dat kan).


Geeft het een sprankje hoop op verandering met betrekking tot tarieven bij 00800 nummer. Er word nu intern over gesproken en dat heb ik in ieder geval al bereikt. Maar ik blijf nog steeds benadrukken dat de situatie op dit moment het volgende is met betrekking tot 00800 nummers:

Het gebruik van een 00800 nummer is niet gelijk aan het gebruik van een 0800 nummer. Het 00800 word bij Vodafone belast met €0,25 per/min. Deze kosten vallen buiten je bundel. Voor andere providers zou ik adviseren om de tarieven van uw provider te raadplegen.Je krijgt namelijk ook niet vooraf te horen, dat gebruik van dit nummer, kosten met zich mee kan brengen.Ondanks dat bedrijven aangeven dat hun nummer gratis is, is het dus niet bij iedere provider het geval.
Jvp
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Ten eerste ben ik blij dat YannickBakker heeft gereageerd. Dank daarvoor. Ook ben ik blij dat Vodafone graag transparant wil zijn over de kosten. Ik blijf ook benadrukken dat de tarief voorwaarde helder zijn. Dat is het issue nu in deze discussie.

Het klopt dat het 00800 nummer in een grijs gebied zit. Neemt niet weg dat de houder van het nummer (waar de houder ook ter wereld zit) variabele kosten moet betalen, afhankelijk van waaruit zijn beller belt. Als de houder in Nederland zit, en de beller ook in nederland is zijn de kosten voor deze houder goedkoper dan voor zijn Belgische beller.
De betaalstructuur van een 00800 nummer is wezenloos anders dan bellen naar normale buitenlands nummer. Dan betaal ik alle kosten (ook buiten mijn bundel) en de ontvanger niets.
Als ik dit nu transparant door trek voor het 00800 nummer dan betaal ik €0,25 per/min en de ontvanger van mijn belletje betaald een variabel X bedrag afhankelijk vanwaar ik bel.
Nu een praktijk voorbeeld:
Stel nu voor dat de houder van het 00800 en 0800 en 040 (via telefoniste), klantenservice Philips Eindhoven is. Dan betaal ik met het 00800 €0,25 en Philips betaald een X bedrag. Zou ik rechtstreeks Philips bellen via 040- xxxxxxxxxx dan betaal ik vanuit mijn bundel en Philips betaald niks. Ik heb dan dus geen kosten buiten mijn bundel. Nu met het 00800 nummer is dit wel het geval. Zou ik Philips bellen via het 0800 nummer dan betaal ik niks, ook niet vanuit mijn bundel en Philips een variabel X bedrag.
040 Is een normaal nummer zoals iedereen die heeft. 0800 en 00800 zijn servicenummers.

Dan de aanhaling/verwijzing Ziggo/Vodafone.
In eerste instantie rekende Ziggo ook kosten voor het 00800 nummer. Ik heb daar destijds ook verweer tegen gevoerd. (let op: ik zeg niet dat het door mijn verweer is gewijzigd) Op een bepaald moment heeft Ziggo besloten om het 00800 nummer te belasten met het 0 tarief/binnen bundel. Als klant ben er dus eigenlijk ook stomweg vanuit gegaan (zonder na te denken) dat dit nummer ook door Vodafone als 0 tarief / binnen bundel tarief werd gezien. Zeker omdat Ziggo/Vodafone de laatste tijd via reclames, account samenvoeging, extra voordelen, etc, het samengaan dusdanig gestalte heeft gegeven, dat dit voor mij een logische gedachten leek, welke nu niet logische blijkt te zijn. Alles word nog eens extra versterkt omdat het nummer heel snel geassocieerd word met het 0800 nummer en denken veel bellers en houders van het 00800 nummer dat het met betrekking tot de kosten inderdaad gratis is. Zo word het ook door veel bedrijven uitgegeven als servicenummer/klanten servicenummer ( Ik heb deze woorden niet voor niks dik gedrukt, ik kom daar direct nog op terug)

Energieboy schreef:Als ik kijk naar mijn tarieven lijst dan betaal ik BUITEN mijn bundel 0,25 per minuut. (https://www.vodafone.nl/_assets/downloads/tarieven/actueel/tarievenoverzicht_vodafone_red.pdf) Dus vallen de kosten wel degelijk in de lijn van de normale kosten. En daarnaast denk ik dat dit niet een nummer is voor de normale kosten.


Laat ik voorop stellen dat ik nooit buiten mijn bundel kom. Deze tarieven heb ik dus niet paraat en zou ik moeten opzoeken. Maar stel dat wat Energieboy zegt klopt. Dan betaal je ook €0,25 buiten de bundel. Ik zelf schat in dat dit 00800 geen winstgevend of verliesgevend nummer is voor providers.

Waarom dit bijzondere nummer niet in de bundel laten vallen? Is de bundel op, dan is er namelijk ook niks aan de hand,
De prijs is immers het zelfde als iemand zijn bundel op is. Dan valt de betaling voor dit 00800 nummer niet op en was deze discussie er niet geweest. Hij valt nu op, omdat ik in een keer zag dat er kosten buiten mijn bundel was, terwijl ik nog veel bundel minuten had.

Energieboy schreef:Daarnaast ga ik er vanuit dat Vodafone, en meerdere providers, wel weten wat wel en niet mag.


Hier kan ik heel kort over zijn. Dat kun je niet altijd zo stellen, als je de diverse jurisprudentie leest tussen klant en provider. Tevens werd al aangegeven dat deze discussie een grijs gebied is. Zoals aangegeven zijn er ook providers (Ziggo) welke het 00800 nummer met een 0 tarief doorbelasten. De wet is recht, de uitvoeringen verschillend. Dat zegt al genoeg.

Energieboy schreef:Ik heb het gelezen en kom in het hele stuk niets tegen over 00800 nummers. Het gaat hier over een Duits nummer en misschien is dit te vergelijken, maar dat weet ik niet.


Dat heb je goed opgemerkt Energieboy . Het gaat over een Duits bedrijf. Echter omdat dit bedrijf heeft door geprocedeerd tot aan het Europesche hof, geld de uitspraak voor alle lidstaten van de Europesche Unie en kunnen alle inwoners van deze Unie zogeheten “rechten aan de uitspraak/jurispondentie” ontlenen. De ACM heeft daarom ook alle Nederlandse telecom providers opdracht gegeven per 1 juli 2017 de tarieven voor klantenservice nummers te wijzigen zodat deze in lijn lopen met deze uitspraak. Daarbij geeft de ACM te kennen, dat als er geld word gevraagd voor een klantenservicenummer, dat je dit dan ook moet melden vooraf aan het gesprek, zodat de klant weet, dat er kosten zijn aan dit nummer. Dat is iets wat ik dan ook bij dit nummer mis.

Echter zitten er aan jurisprudentie ook altijd grijzen interpretatie verschillen. Helaas geeft @YannickBakker daar geen standpunt over in. Iets wat ik op zich zelf niet raar vind, omdat dit op een andere manier kan worden uitgelegd of gebruikt, gezien de functie van deze medewerker. Ik ben klant, heb geen dispuut of juridische procedure lopen met Vodafone, dus is dat wat makkelijker reageren. Maar als niemand iets zegt dan............. veranderd er zeker niks en word er ook niet over gesproken. Als ik dan dit lees:

YannickBakker schreef:Dit alles neemt niet weg dat het een wat kromme (en oude) situatie is. Een situatie die al jaren onveranderd is en waar weinig verkeer op te zien is. Een situatie die niet snel opvalt binnen al het telecomgeweld. Vodafone is transparant over de kosten. Is de situatie wenselijk? Goed dat je de vraag stelt. Hier is de discussie in ieder geval aangewakkerd. Mocht er binnenkort wat veranderen, dan zal ik hier een reactie plaatsen of je een bericht sturen via het forum (als dat kan).


Geeft het een sprankje hoop op verandering met betrekking tot tarieven bij 00800 nummer. Er word nu intern over gesproken en dat heb ik in ieder geval al bereikt. Maar ik blijf nog steeds benadrukken dat de situatie op dit moment het volgende is met betrekking tot 00800 nummers:

Het 00800 nummer is niet gelijk aan 0800 nummer. Ondanks dat bedrijven melden dat hun 00800 gratis is, klopt dit niet altijd en is dit provider afhankelijk. Vodafone rekent voor dit nummer €0,25 per minuut en zit ook niet in de bundel. Tevens krijgt men ook geen waarschuwing vooraf aan de aansluiting, dat dit nummer kosten met zich zou meebrengen. Providers berekenen hun eigen tarieven. Het advies blijft om de tarief voorwaarde van uw eigen provider na te kijken, alvoort je dit nummer belt.
Jvp
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Beste Steven

Waarom gooit het systeem mijn post steeds weg. Ik heb een grote reactie geschreven met een acm link en deze is veer verwijderd. Vervolgens (ik had hem mooi gekopieerd) wat aangepast en linken weggehaald en nu gooit het systeem hem weer weg. Ik word daar een beetje ?van.

ik hoor het wel. Zal weer in de spam zitten. Maar waarom. Geen idee
Energieboy
Expert
Expert
  • 11753Posts
  • 3466Oplossingen
  • 3088Likes
Moeten we maar even op Steven wachten. Die ken hem uit de spam halen, mocht deze in spam zijn gekomen.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Je reactie staat er weer in Jvp
De spamfilter had hem er inderdaad uitgehaald. Excuses voor het ongemak!
Jvp
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Steven wrote:
Je reactie staat er weer in Jvp
De spamfilter had hem er inderdaad uitgehaald. Excuses voor het ongemak!


Dank je wel. Kun je dan svp ook even de namen links aanpassen. Deze staan nu in de text als https ipv de forum naam.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11753Posts
  • 3466Oplossingen
  • 3088Likes
WOW Jvp
Dat is weer een flinke tekst. Denk dat daarom de SPAM filter zegt, dat het spam is. Niemand schrijft zulke lange verhalen :). Maar leuk hoor, ik hou er wel van en zeker als je het op een normale manier met elkaar bespreekt en kunt overleggen (discussiëren). Je bent gelukkig niet iemand die alleen gelijk wenst te willen 😛


Heb het hele stuk gelezen en je punten zijn zeker sterk. Zeker het punt over een 0800, of gewoon 040 nummer, van Philips. Ik denk alleen dat wij gebruikers, en ik zeg je alvast dat waarschijnlijk niemand op de hoogte is van 0800 en/of 00800 nummers en/of de kosten hiervan, of wel de tarieven lijst pakt en kijkt wat die moet betalen, het toch echt zelf heel goed in controle dienen te houden. Wat bedoel ik hier nu mee te zeggen: Ik zou in Nederland, als ik in Nederland ben, nooit een 00800 nummer bellen maar altijd naar een 0800 nummer en als het even kan gewoon naar het 040 nummer (want dan weet ik zeker dat het in mijn bundel valt). Ik had nog nooit gehoord van een 00800 nummer, tot een paar maanden geleden iemand hier ook schreef dat die Nespresso klantenservice had gebeld op het 00800 nummer vanuit Spanje. En toen dacht ik: Ik snap het wel, je belt helemaal vanuit Spanje naar Nederland en daar zitten kosten aan want ze belde naar Nederland en ging weer terug naar Spanje klantenservice van Nespresso. Een flinke weg en dan denk ik wel dat ik begrijp dat daar kosten aan zitten.

Maar goed, het is een grijs gebied en een mooie discussie 🙂
Ik heb mij zelf aangenomen om gewoon nooit 00800 nummers te bellen, zoek wel een normaal nummer, dan weet ik zeker dat ik niets hoef te betalen. Misschien ben ik dan wel zo handig en andere mensen niet, dat weet ik niet. Of Vodafone dit nu gratis moet gaan aanbieden, ik weet het eigenlijk ook niet. Aan de ene kant denk ik van wel en aan de andere kant denk ik, het is toch een ander nummer. Haha, grappig om zo met jezelf in de knoop te zitten wat het beste is 😉 (gewoon gratis geven, dat is het beste).

We zullen zien wat Vodafone gaat doen in de toekomst. Maar wel erg leuk om dit hier in de Community te zien en er over te lezen en om andere bezoekers (klanten) hier op te wijzen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic