grunnsat

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

thread over traffic shaping?

Er was een thread over traffic shaping op dit board, ik heb daar gisteren nog op gereageerd. Waar is die thread gebleven, ik kan hem niet meer vinden.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
BjornB

Gedreven Liefhebber
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Grunnsat,

Met betrekking tot je verdwenen thread durf ik je geen uitleg te geven, met betrekking tot je vraag over Traffic Shaping (oftewel DPI vormen) onze statement:

Vodafone kijkt niet mee over de schouders van zijn klanten. Hiervoor zijn strenge wetten en regels opgesteld en daar houdt Vodafone zich aan. Vodafone kijkt alleen naar de inhoud van het mobiele internetverkeer als daar een verzoek voor komt van de officier van justitie, die daarvoor toestemming moet hebben van de rechter-commissaris.
Vodafone houdt het verkeer op het netwerk continu in de gaten om klanten verschillende abonnementsvormen te kunnen aanbieden en de kwaliteit van het netwerk te waarborgen. Hiervoor wordt DPI al jaren door de industrie gebruikt. Vodafone zet deze technologie in om verschillende diensten te herkennen op het netwerk en daar de juiste bandbreedte aan toe te kennen. Hierdoor houdt Vodafone het mobiele internet voor iedereen betaalbaar en toegankelijk.
Een concreet voorbeeld: een groot gedeelte van de gebruikers kijkt video’s niet tot het eind af. Daarom kan Vodafone ervoor kiezen om video’s in gedeeltes in te laden. Dit heeft een aantal voordelen voor de gebruiker: aan de ene kant wordt het netwerk minder belast, aan de andere kant gebruikt de klant minder data en kan dus langer doen met een bundel. Dit is bij uitstek een voorbeeld hoe Vodafone deze technologie inzet om verschillende diensten te herkennen op het netwerk en daar de juiste bandbreedte aan toe te kennen.

Gezien de statement eigenlijk alles zou moeten zeggen sluit ik het topic.

Bekijk in context

7 Reacties 7
grunnsat
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
De moderator heeft niet gereageerd op deze vraag, waarom niet? Traffic shaping houdt in dat Vodafone naar het type netwerk verkeer kijkt, en de netwerk snelheid daarop aanpast, lees vertraagt, en dat was het onderwerp van de verdwenen thread. Ik begrijp nu dat de Opta onderzoek gaat doen naar de mate waarop o.a.de KPN en Vodafone zich bezighouden met de inhoud van het netwerkverkeer van mobieltjes, dus mogelijk gaat dat ook over traffic shaping.
hmmr

Gedreven Meedenker
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Gewoon een (Open)VPN verbinding opzetten. Dan is al je verkeer hetzelfde (en encrypted). 
grunnsat
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Mogelijk, maar dat gaat voorbij aan de twee eigenlijke issues:

  • Waar is die thread gebleven, want die bestond wel degelijk.
  • Doet Vodafone nu aan Traffic Shaping, en zo ja is dat voorzien in de voorwaarden van je abonnement.
BjornB

Gedreven Liefhebber
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Grunnsat,

Met betrekking tot je verdwenen thread durf ik je geen uitleg te geven, met betrekking tot je vraag over Traffic Shaping (oftewel DPI vormen) onze statement:

Vodafone kijkt niet mee over de schouders van zijn klanten. Hiervoor zijn strenge wetten en regels opgesteld en daar houdt Vodafone zich aan. Vodafone kijkt alleen naar de inhoud van het mobiele internetverkeer als daar een verzoek voor komt van de officier van justitie, die daarvoor toestemming moet hebben van de rechter-commissaris.
Vodafone houdt het verkeer op het netwerk continu in de gaten om klanten verschillende abonnementsvormen te kunnen aanbieden en de kwaliteit van het netwerk te waarborgen. Hiervoor wordt DPI al jaren door de industrie gebruikt. Vodafone zet deze technologie in om verschillende diensten te herkennen op het netwerk en daar de juiste bandbreedte aan toe te kennen. Hierdoor houdt Vodafone het mobiele internet voor iedereen betaalbaar en toegankelijk.
Een concreet voorbeeld: een groot gedeelte van de gebruikers kijkt video’s niet tot het eind af. Daarom kan Vodafone ervoor kiezen om video’s in gedeeltes in te laden. Dit heeft een aantal voordelen voor de gebruiker: aan de ene kant wordt het netwerk minder belast, aan de andere kant gebruikt de klant minder data en kan dus langer doen met een bundel. Dit is bij uitstek een voorbeeld hoe Vodafone deze technologie inzet om verschillende diensten te herkennen op het netwerk en daar de juiste bandbreedte aan toe te kennen.

Gezien de statement eigenlijk alles zou moeten zeggen sluit ik het topic.
grunnsat
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dank voor het antwoord.
 
Met betrekking tot de eerste alinea, ik heb niet beweerd of gesuggereerd dat Vodafone de daadwerkelijke  inhoud van het mobiele internet verkeer bekijkt. Het is voor mijn een vanzelfsprekendheid dat Vodafone daar niet naar kijkt tenzij in opdracht van de daartoe bevoegde instanties.
 
In de tweede alinea wordt dus toegegeven dat Vodafone inderdaad aan Traffic Shaping doet. Volgens de originele thread werd alleen browser verkeer (dus de poorten 80 en 443) op volle snelheid afgehandeld, en werd al het andere verkeer afgeremd tot 512kb/sec. Ik kan dat (nog) niet controleren, maar laten we even aannemen dat dit juist is. Dan ontstaat natuurlijk wel de vraag of de consument krijgt waar hij voor betaalt en waar hij wellicht op rekent. Hij heeft een abonnement met een zekere nominale downloadsnelheid, en verwacht die te kunnen halen, als technische omstandigheden (overmacht) dat niet verhinderen. Het lijkt mij niet aan Vodafone om arbitrair een rem te zetten op de werking van applicaties waar Vodafone niet eens weet van heeft. De vraag blijft dus ook of dit alles in de voorwaarden van het abonnement terug te vinden is, en daar heb ik nog geen antwoord op gekregen.
 
De derde alinea gaat in op de redenen waarom traffic shaping zou moeten worden toegepast. Dat is een interessante maar wel andere discussie.
 
Er blijven dus een paar fundamentele vragen over:

  • Doet Vodafone aan Traffic Shaping (blijkbaar wel)
  • Is het voor de gebruikers transparant of transparant te maken dat dit gebeurd, en onder welke omstandigheden.
  • Is dit in overeenstemming met de leverinsgsvoorwaarden, en zo ja waar kunnen we dit vinden.
 
grunnsat
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik heb nog steeds een aantal vragen openstaan die ik toch wel graag beantwoord wil zien door de moderators. De vragen lijken mij volkomen legitiem, en ik zie geen reden waarom ze niet beantwoord worden ook al is een moderator van mening dat alles al afgehandeld is. Daar komt nu nog een vraag bij. De tweede kamer wenst netneutraliteit voor internet verkeer bij mobiele telefonie. Hoe verhoudt zich dat tot het traffic shaping van Vodafone?
Chris
Expert
Expert
  • 689Posts
  • 17Oplossingen
  • 23Likes
Hallo Grunnsat,

Zoals mijn collega Moderator Bjorn ook al aangaf in zijn post, heeft Vodafone hierin een statement aangenomen.

Gezien de statement eigenlijk alles zou moeten zeggen sluit ik het topic.

Met vriendelijke groet,

Chris
Vodafone Forum Team
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic