at-vodafone

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

"Afknijpen" uploadsnelheid

Al geruime tijd heb ik bij mijn abonnement een "Zorgeloos Internet Blox". Volgens de dienstbeschrijving geldt voor dit internet abonnement een (maximale) upload snelheid van 1,4 Mbps.
 
 
 
Al enige tijd heb ik het idee dat mijn snelheid echter afgeknepen wordt door Vodafone op 384 kbps. 384 kbps is de standaard upload snelheid voor veel van Vodafone's huidige internet Blox. In de 8 keer (!) dat ik hierover bij Vodafone heb aangeklopt is mij echter verzekerd dat de upload snelheid voor mijn abonnement 'goed' staat en er vanuit Vodafone geen belemmering is om 1,4 Mbps aan upload snelheid te kunnen halen.
 
Wel geven de Vodafone medewerkers aan dat door 'atmosferische' omstandigheden en bezetting van een mast deze snelheid kan fluctueren. Daarnaast kan het zijn dat mijn eigen apparatuur een belemmering vormt.
 
De afgelopen maand heb ik dan ook met verschillende apparaten (telefoon, tab en MiFi) de snelheid van mijn abonnement op verschillende locaties en tijden getest, het resultaat is dat ik nimmer boven de 330 kbps uitkom. Hoewel aan het begin van menige meting de snelheid ergens bovenin de 400 kbps start wordt deze snel ingedrukt met onderstaand als resultaat. Daar komt bij dat ik - over het algemeen - wel de aangegeven download snelheid benader (ik kom gemiddeld uit op c.a. 3,3 Mbps download).
 
 


Uiteraard heb ik ook een test uitgevoerd met een KPN abonnement om er zeker van te zijn dat mijn apparaten hierbij niet de belemmerende factor zijn. Op het KPN netwerk haal ik met gemak upload snelheden van 600 kbps. Voor mij is dit een bevestiging dat hier de apparatuur geen blaam treft. Om er zeker van te zijn dat de belemmering in mijn abonnement zit, zal ik binnenkort ook een test doen met twee abonnementen van Hollands Nieuwe (= Vodafone) en een zakelijk Vodafone abonnement. Mochten deze tests wel boven de 386 kbps uitkomen, voor mij andermaal de bevestiging dat de beperking in mijn/het "Zorgeloos Internet Blox" zit, dan ben ik voornemens om naar de geschillencommissie te stappen.
 
Reden voor deze post? Ik ben benieuwd of er meer Vodafone klanten zijn die zich hierin herkennen.
 
Edit: Om de 'standaard' reacties van Vodafone medewerkers voor te zijn, ik heb bij bovenstaande metingen gebruik gemaakt van een nieuwe SIM-kaart. Sterker nog, ik heb een DUO-SIM abonnement, derhalve heb ik bovenstaande tests uitgevoerd met behulp van twee verschillende, relatief nieuwe (mei 2012) SIM-kaarten.
8 Reacties 8
Sido
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 628Posts
  • 74Oplossingen
  • 32Likes
Hoi at-vodafone, je maakt er in ieder geval werk van! Bedankt voor je heldere post. Zoals je zelf al aangeeft, er kunnen meerdere omstandigheden zijn waarom de snelheid afwijkt van de opgegeven maxima. Ik raad je aan om ook nog eens onze pagina's over de te verwachten snelheid te bekijken, op http://voda.fo/ne/hmq0y. Wat er over de downloadsnelheid wordt gezegd, geldt grosso modo ook voor de uploadsnelheid. Wanneer je echter nog met een ander abonnement zou kunnen testen, kun je inderdaad herleiden of de oorzaak in het netwerk of een instelling zit. Mocht uit je test blijken dat er inderdaad een significante afwijking is, raad ik je zeker aan even met de Vodafone klantenservice contact op te nemen. Verwijzen naar deze post helpt natuurlijk omdat je hier al duidelijk je verhaal hebt neergezet.
at-vodafone
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank voor de reactie. Ik heb de informatie op “http://voda.fo/ne/hmq0y” doorgenomen, en ben mij terdege bewust van het feit dat er externe factoren zijn die de snelheid van het Vodafone (data) netwerk kunnen beïnvloeden. Om de invloed van deze factoren weg te nemen heb ik daarom mijn metingen:
 

  • Op verschillende tijden uitgevoerd;
  • Op verschillende locaties uitgevoerd;
  • Met verschillende apparatuur uitgevoerd.
Naar mijn veronderstelling heb ik hiermee redelijkerwijs ervoor gezorgd dat (statistisch) de impact van eventuele externe factoren weg zijn genomen/tot een minimum zijn beperkt.
 
Tevens heb ik er daarbij voor gezorgd dat ik mijn metingen in ieder geval een aantal maal heb uitgevoerd in gebieden waar de dekking van Vodafone maximaal is/zou moeten zijn. Dit volgens de informatie die Vodafone zelf ter beschikking stelt op: http://www.vodafone.nl/mobiel_bellen/netwerk_en_dekking/dekkingskaart/. Volgens deze informatie is de theoretische snelheid op zowel mijn werk als bij mij thuis 28,8 Mbps en de practische snelheid 1,8 - 4,6 Mbps. Dat externe factoren op deze locaties geen/nauwelijks een rol spelen, wordt voor mij bevestigd door het feit dat ik – met 3,3 Mbps - wel de maximale download snelheid benader.
 
In uw reactie schrijft u: "even met de Vodafone klantenservice contact op te nemen". Mogelijk dat ik onvoldoende duidelijk ben geweest in mijn voorgaande post, waarvoor mijn excuus. Voordat ik namelijk deze melding op uw forum plaatste heb ik al 8 keer contact gehad met Vodafone. Daarbij inbegrepen zitten tevens twee bezoeken aan Vodafone winkels (Utrecht Overvecht en Utrecht Centrum), inclusief uw “SmartPhone” crew. Uw reactie is overigens in lijn met het schijnbare Vodafone beleid van doorverwijzen naar een andere afdeling.
 
U zult er ongetwijfeld begrip voor hebben dat ik geenszins meer behoefte heb om mij voor de zoveelste maal tot uw Vodafone "klantenservice" te wenden. Uw organisatie geeft mij niet de indruk deze casus serieus te nemen. Zodoende ben ik derhalve geïnteresseerd of er meerdere mensen zijn die zich hierin herkennen en zie ik deze post tevens als een mooie mogelijkheid om ruchtbaarheid te geven aan dit probleem.
 
Nogmaals, mocht blijken dat ik met dezelfde apparatuur, op dezelfde locatie en rond hetzelfde tijdstip met de eerder gemelde andere abonnementen wel een hogere snelheid bereik op het netwerk van Vodafone, dan is voor mij het bewijs geleverd dat de beperking van 384 kbps wel degelijk is ingesteld op mijn abonnement en zal ik mij wenden tot de geschillencommissie telecom. Mocht het zover komen, dan zal ik uiteraard de uitkomsten daarvan hier plaatsen.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Ik begrijp dat je hierover al vaker contact met de klantenservice hebt gehad en ik snap dan ook je scepsis wel. Ik zou denk ik ook niet meer echt geloven in de goede wil van de medewerkers. Ik hoop toch dat je me het voordeel van de twijfel wilt geven.

Is er al eens onderzoek gedaan door onze technische dienst? En dan bedoel ik de 2e of 3e lijn. Dat zou ik graag voor je laten doen namelijk. Als zij wat je aangeeft onder ideale omstandigheden kunnen reproduceren dan is het probleem bevestigd en kan er iets aan gedaan worden. Mocht het niet te reproduceren zijn, dan weten we dat ondanks de schijn dat het aan onze kant zit (want die is er absoluut), dit niet zo is.

Dat zou voor zowel jou als andere klanten een stuk duidelijkheid scheppen toch?

Zou je me een persoonlijk bericht hier op het forum willen sturen met je naam&adres, geboortedatum, mobiel nummer, de laatste 4 cijfers van je bankrekeningnummer en je type toestel+softwareversie?

Normaal nemen we geen individuele vragen in behandeling via het forum (en dat blijft zo ;)) maar bij een dergelijk sterk onderbouwde case maak ik daar graag een keer een uitzondering op!
at-vodafone
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Uiteraard ben ik bereid om jullie andermaal in de gelegenheid te stellen om dit probleem op te lossen, ik stuur je een bericht met de verzochte gegevens.
 
Overigens plaats ik mijn kanttekening bij de opmerking "Mocht het niet te reproduceren zijn, dan weten we dat ondanks de schijn dat het aan onze kant zit (want die is er absoluut), dit niet zo is.".
 
Edit: Ter informatie, bijgevoegd een screenshot van een meting die ik gisteravond nog heb uitgevoerd. Hierop is duidelijk een piek waar te nemen aan het begin van de "upload meting" die vervolgens wordt ingedrukt met een gemiddelde van 319 kbps tot gevolg.
 

Iskander

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hier iemand die het kan bevestigen. Ik heb een bel +sms+web uit april 2010. Mijn uploadsnelheid was in het begin inderdaad rond de 1mbit. Echt is deze nu rond de 36 kb per seconde.
Ik heb een speedtest uitgevoerd in onder andere enchede en groningen. Dit heeft helemaal niets te maken met bereik etc. Vodafone heeft de klanten met een oude fup afgeknepen omdat ze deze klanten niet meer willen hebben. Bewijs mij "ongelijk door de probleem op te lossrn.
Dank u.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi Iskander, de oorzaak van het probleem dat hierboven beschreven blijkt geen netwerkprobleem of "afknijpen" te zijn. Het gaat om een individueel, technisch probleem waarvoor we een passende oplossing aan het zoeken zijn.

Er wordt dus niet gethrottled op bepaalde nummers of abonnementen om die klanten wat anders aan te smeren 😉
Dat wil trouwens niet zeggen dat er op jouw nummer niet ook iets fout kan zitten. Maar daar zou ik gewoon even contact over opnemen met de Klantenservice. Geef daar aan hoe het precies getest is, waar en sinds wanneer je het merkt, of het toestel dat je gebruikt iets uitmaakt, etcetera. Dan kan de collega dit zo snel mogelijk doorzetten voor onderzoek naar de tweede-lijns technische dienst.


at-vodafone
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Als afsluiting van mijn bijdrage aan deze thread, een laatste post/update ter informatie.
 
Laat ik beginnen met aan te geven dat Vodafone met een oplossing voor dit probleem gekomen is waardoor dit probleem inmiddels in der minne is geschikt. Dank voor BasT (Vodafone) die wel de moeite heeft genomen om naar het aangegeven probleem te kijken.
Dit laat onverlet dat ik een bittere nasmaak overhoud aan Vodafone en de acht collega’s die Bas voorgingen en niet bereid waren om ‘echt’ naar dit probleem te kijken. Gelukkig blijkt andermaal: de aanhouder wint, of in ieder geval diegene die bereid is naar de geschillencommissie te stappen.
 
Wat was het probleem? Voor het abonnement dat ik had, een basis sim only abonnement uit 2009, heeft Vodafone de uploadsnelheid beperkt op 384 kbp/s. Hoewel het ‘Zorgeloos Internet BloX’ dat ik bij mijn abonnement had afgesloten een hogere uploadsnelheid van 1,4 Mbp/s kent, bleef de uploadsnelheidsbeperking van het abonnement van toepassing. Hierdoor kwam mijn uploadsnelheid niet boven de 384 kbp/s uit en was de enige oplossing overstappen naar een ander/nieuw abonnement waarop deze beperking niet zit c.q. een hogere beperking zit.
 
Hopelijk helpt deze informatie anderen die eventueel tegen ditzelfde probleem aanlopen.
Valina

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi, heb je ook de Hollandse Nieuwe getest? Hoe het bereik qua bellen en qua internet is? Word die ook afgeknepen? Het is een dochtertje van Vodafone. Zie er verschillende dingen staan. Bij de consumentenbond zeggen ze dat up en down het 2 is. Via andere sites zie ik iets over 3.6 Waar komen die waarden vandaan? Wil deze graag afnemen maar ben bang dat als het prut is ik aan 2 jaar contract vast zit 😞 
 
Ander punt: er wordt gezegd dat het ook aan de hardware ligt. Hoe kom ik ercahter of een smratphon wel of niet goed is?
 
Alvast dank voor jullie reactie!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat vind jij het mooiste aan de iPhone 16 serie?

Uitgelicht topic