stellie

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

prepaid - beltegoed loopt leeg terwijl ik niets verbruik.

hoe kan het dat, zonder dat ik telefoneer of sms-jes verstuur, mijn beltegoed terugloopt?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
John500

Liefhebber
  • 56Posts
  • 10Oplossingen
  • 10Likes
stellie wrote:

dank voor snelle reactie.

maar veel abacadabra voor mij.

​​​​​​​. icoontje: betekent dat, dat elke keer dat ik de telefoon aanzet, ik daarvoor moet betalen? ik vind dit heel vreemd, nooit geweest, en nu kost het mij geld. wat kan ik daaraan doen? ik heb geinformeerd bij kennis (ook vodafone prep. - motorola toestel) geen icoontje, geen probleem met beltegoed. ik snap het niet meer.

. volgens mijn belgeschiedenis heb ik vanaf 11 februari 1 x gebel, namelijk op 27 febr. voor de duur van 37 seconden. geen sms in deze periode. zoveel kan dat niet geweest zijn.

. slimme netwerkwissel???  geen idee. ik heb een motorola g7 plus. kun je me verder helpen hiermee?

. de mobiele data staan altijd uit. alleen als ik geen wifi heb en echt even online moet. daarna weer uit. 

 

 

 

Voor zover ik het begrijp, heb je gebeld via WIFI, dat kost dus ook gewoon geld/minuten/beltegoed, bellen via wifi kan je trouwens ook uitschakelen via je smartphone.

 

Het probleem is, dat zelfs als je mobiele data uitstaat en je doet het even aan, dan gaan apps meteen proberen te updaten/notificaties binnen te halen, en aangezien het internet behoorlijk snel is, kan je beltegoed snel opgaan.

Dus je moet niet alleen mobiele data volledig uitschakelen, maar je moet de apps ook stuk voor stuk instellen dat ze GEEN verbinding mogen maken met 4G, wanneer je mobiele data dan inschakelt heb je dat probleem niet.

Je moet dan wel die app of browser of wat je ook wilt gaan doen, wanneer je wel via 4G wilt internetten, toegang geven tot 4G.

Dus stel je voor, je maakt alleen van whatsapp gebruik via mobiel internet, dan stel je al die andere apps zo in, dat ze geen toegang tot 4G kunnen krijgen op het moment dat je mobiele data inschakelt

EDIT: Hier staat het misschien beter uitgelegd wat ik bedoel: https://www.appletips.nl/ios-7-applicaties-verhinderen-gebruik-te-maken-van-het-mobiele-datanetwerk/

Bekijk in context

9 Reacties 9
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @stellie 
Oei, dat is natuurlijk niet fijn en niet leuk om zo je tegoed op te zien gaan.
Kan je daar misschien iets meer duidelijkheid in geven? Wat loopt er terug en hoeveel en hoe snel?
En wat voor toestel heb je? Heb je al eens getest om je toestel in vliegtuigmodes te zetten wat er dan gebeurd en kan je aan je telefoon ook zien waaraan je data is opgegaan? (als het om data kosten gaat) - Heb je ook mobiele data uitgezet, als het daarom gaat?

Via een andere topic heb ik deze info geschreven:
Ik heb even gekeken op mijn tweede toestel met prepaid en ook daar zie ik, wat ik zelf nog nooit had gezien, dat er elke dag wel 1 of 2 cent is afgeschreven. Nu heb ik even contact gehad met de chat van Vodafone en krijg ik het volgende: Dit kan gebeuren wanneer je internet aanzet en je nog geen stabiel Wi-Fi netwerk hebt. Sommige toestellen zijn heel "eigenwijs" als je mobiele data uit hebt staan, soms glipt er toch een paar kB's er door. Dit kan soms een paar seconden duren. Deze minimale verbindingen met ons netwerk kosten je inderdaad een paar eurocent. 

Weet niet of je hier iets aan hebt maar ik heb hetzelfde. En het was me nog nooit opgevallen, beetje stom misschien. Misschien kan een medewerker van Vodafone nog helderheid geven? Ik weet wel dat ze niet voor je kunnen melden waaraan het opgaat omdat dit in de nieuwe AVG Privacy wet niet toegestaan is om door te geven, ook al is het je eigen data. 

stellie
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

hallo energieboy-

dank voor reactie.

denk inderdaad dat het dagelijks om enkele centen gaat. maar nooit eerder dergelijke “leegloop” gehad. 

ik vind het een vreemde opmerking van vodafone: een eigenwijs toestel! als de mobiele date uitstaan lijkt het me stug dat die uit zichzelf in actie komt. meer eigenwijze vodafone denk ik!

inmiddels heb ik wel “databesparing” ingesteld, misschien dat het daarom gaat. daar waren enkele apps ingeschakeld.  ik gebruik zelden of nooit mobiele data, de laatste weken ivm lockdown al zeker niet. ik wacht even af wat er komende dagen gebeurd.

nogmaals bedankt voor reactie 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Hey @stellie . Welkom hier!

Goed dat je aan de bel trekt. Ik kan me voorstellen dat dit je nogal verbaast. 

Je hebt het over “leegloop”. Om wat voor bedragen per dag gaat het zoal?  Wat @Energieboy noemt is iets wat om hooguit een paar cent per dag draait. Als het bij jou anders is lijkt me toch iets anders aan de hand. Ik hoor het graag! 

stellie
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

hoi Lycke

vanaf dinsdag  is het tegoed 16 cent teruggelopen.

sinds half februari is er zo’n 9 euro  in rook opgegaan! in deze tijd 1 telefoontje gepleegd van nog geen minuut.

dat is gemiddeld 4,50 per maand. vind ik veel geld. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

@stellie Kun je mij een privébericht sturen met daarin je naam, 06 nummer, totale tegoed, wanneer je voor het laatst hebt opgewaardeerd en met welk bedrag dit is en hoe lang je dit nummer al hebt. Dan kijk ik voor je na waaraan het tegoed opgaat.  
Een privébericht kun je sturen door op mijn naam te klikken en dan verstuur bericht.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoe kan je een privé bericht sturen, zie hier:
https://forum.vodafone.nl/offtopic-66/hoe-kan-ik-iemand-een-prive-bericht-sturen-in-de-community-300...

Mocht je dit eventueel niet weten 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dankjewel voor de gegevens. Het icoontje (rechts boven in beeld)/ telefoon is van bellen over Wifi/4G. Zodra je verbinding hebt met Wi-fi wordt de verbinding bij bellen over Wi-fi opgezet. Dit kost je gewoon belminuten/tegoed.
Ik heb je tegoed bekeken.  Ik zie dan ook dat er tegoed is verbruikt met het verbruik van bellen.
Daarnaast zijn er ook verschillende data sessies geweest. Ik zie dan ook dat er verbinding is geweest met ons netwerk. Waaraan het verbruikt is, kan ik niet zien in verband met jouw privacy. Dit kun je alleen terug zien in je toestel

Wat voor een toestel heb je? Heb je slimme netwerkwissel/ wifi-assistentie aan staan? Zoja, zet deze optie uit. Deze optie zorgt ervoor dat als het netwerk van Vodafone sterker is dan jouw Wi-fi, dan wordt er automatisch verbinding gemaakt met het netwerk.
Daarnaast kun je bij Android instellen dat het toestel geen verbinding mag maken met het netwerk als je via W-fi verbonden bent. (Dit is handig als er een zwak signaal met Wi-fi is) @stellie 
Een andere tip die ik je wil meegeven (en zeker bij Prepaid en een iPhone, zet de mobiele data uit als je geen data wilt verbruiken. Een iPhone schakelt namelijk alle verbindingen uit om data te besparen zodra het toestel in de stanby stand staat. Hierdoor kun je ook terecht komen op het netwerk waardoor er data verbruikt wordt.

 

Een smartphone synchroniseert zodra er een netwerk beschikbaar is (wifi of ons netwerk). Dit betekent dat als je mobiele data aan laat staan, er hoe dan ook data verbruikt wordt. Al doe je niks met de telefoon en laat je de telefoon op tafel liggen. Dit is omdat apps zoals facebook, whatsapp, instagram etc. Continu nieuwe reacties binnen halen. Di

Aarom zie je ook altijd notificaties van apps in beeld staan.

stellie
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

dank voor snelle reactie.

maar veel abacadabra voor mij.

​​​​​​​. icoontje: betekent dat, dat elke keer dat ik de telefoon aanzet, ik daarvoor moet betalen? ik vind dit heel vreemd, nooit geweest, en nu kost het mij geld. wat kan ik daaraan doen? ik heb geinformeerd bij kennis (ook vodafone prep. - motorola toestel) geen icoontje, geen probleem met beltegoed. ik snap het niet meer.

. volgens mijn belgeschiedenis heb ik vanaf 11 februari 1 x gebel, namelijk op 27 febr. voor de duur van 37 seconden. geen sms in deze periode. zoveel kan dat niet geweest zijn.

. slimme netwerkwissel???  geen idee. ik heb een motorola g7 plus. kun je me verder helpen hiermee?

. de mobiele data staan altijd uit. alleen als ik geen wifi heb en echt even online moet. daarna weer uit. 

 

 

 

John500

Liefhebber
  • 56Posts
  • 10Oplossingen
  • 10Likes
stellie wrote:

dank voor snelle reactie.

maar veel abacadabra voor mij.

​​​​​​​. icoontje: betekent dat, dat elke keer dat ik de telefoon aanzet, ik daarvoor moet betalen? ik vind dit heel vreemd, nooit geweest, en nu kost het mij geld. wat kan ik daaraan doen? ik heb geinformeerd bij kennis (ook vodafone prep. - motorola toestel) geen icoontje, geen probleem met beltegoed. ik snap het niet meer.

. volgens mijn belgeschiedenis heb ik vanaf 11 februari 1 x gebel, namelijk op 27 febr. voor de duur van 37 seconden. geen sms in deze periode. zoveel kan dat niet geweest zijn.

. slimme netwerkwissel???  geen idee. ik heb een motorola g7 plus. kun je me verder helpen hiermee?

. de mobiele data staan altijd uit. alleen als ik geen wifi heb en echt even online moet. daarna weer uit. 

 

 

 

Voor zover ik het begrijp, heb je gebeld via WIFI, dat kost dus ook gewoon geld/minuten/beltegoed, bellen via wifi kan je trouwens ook uitschakelen via je smartphone.

 

Het probleem is, dat zelfs als je mobiele data uitstaat en je doet het even aan, dan gaan apps meteen proberen te updaten/notificaties binnen te halen, en aangezien het internet behoorlijk snel is, kan je beltegoed snel opgaan.

Dus je moet niet alleen mobiele data volledig uitschakelen, maar je moet de apps ook stuk voor stuk instellen dat ze GEEN verbinding mogen maken met 4G, wanneer je mobiele data dan inschakelt heb je dat probleem niet.

Je moet dan wel die app of browser of wat je ook wilt gaan doen, wanneer je wel via 4G wilt internetten, toegang geven tot 4G.

Dus stel je voor, je maakt alleen van whatsapp gebruik via mobiel internet, dan stel je al die andere apps zo in, dat ze geen toegang tot 4G kunnen krijgen op het moment dat je mobiele data inschakelt

EDIT: Hier staat het misschien beter uitgelegd wat ik bedoel: https://www.appletips.nl/ios-7-applicaties-verhinderen-gebruik-te-maken-van-het-mobiele-datanetwerk/

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic