Hoi @Michelle1603
Als eerst maar eens beginnen met vragen of alle rekeningen wel zijn voldaan? Dit kan je controleren in je My Vodafone (via internet en ook via je browser) Wanneer je een achterstallige betaling hebt en je hebt het idee dat je nummer geblokkeerd is hierdoor, raad ik je aan 1201 te bellen met je mobiele telefoon. Ondanks blokkade is dat namelijk wel nog mogelijk.
Ligt het daar niet aan, dan kan je je toestel eens helemaal uitzetten en weer opnieuw aanzetten (even in de tijd dat je hem uit hebt je SIMkaart eruit halen) en dan zien of die het weer doet. De SIMkaart krijgt dan gelijk een kleine reset en misschien dat alles dan weer normaal werkt.
Is dit het niet, kijk dan of je APN gegevens goed staan. Omdat ik niet weet welk toestel je hebt volgt er hier info over Apple en Android:
Apple
Als eerste ga je het toestel opnieuw opstarten. Hierdoor krijgt je mobiele nummer een nieuwe aanmelding op het netwerk. Vervolgens ga je controleren of de mobiele data aan staat. Ga hiervoor via de instellingen van je telefoon naar Mobiele netwerk. Hier kun je Mobiele data en Roaming aanzetten. Check meteen of 4G geactiveerd is via Instellingen - Mobiel netwerk - Opties - Gesprekken over 4G.
Mochten bovenstaande stappen geen succes hebben, dan is de volgende stap om de APN te controleren. De APN controleren doe je via Instellingen - Mobiele netwerk - Mobiele data netwerk.
De APN is: live.vodafone.com
Gebruikersnaam is: vodafone
Wachtwoord is: vodafone.
Mocht er nog andere APN's staan, dan mag je deze verwijderen.
Tot slot is er nóg een handige optie bij iPhones: Je hebt namelijk de mogelijkheid om de netwerkinstellingen te resetten.
Android
Ook hier gaan we beginnen met het opnieuw opstarten van het toestel. Allereerst dient natuurlijk Mobiele data in je telefoon geactiveerd te zijn. Bij Android kun je vanaf het beginscherm van boven aan naar beneden vegen. Hier zie je Mobiele gegevens staan. Deze dienen aangevinkt te zijn. Vervolgens gaan we naar Instellingen - Meer verbindingen - Mobiele netwerken. Hier zetten we Roaming aan. Vervolgens mag je daarna op Network operators klikken om te controleren of 4G aan staat.
De volgende stap is om de APN te controleren. Dit kun je doen via Instellingen - Meer verbindingen - Mobiele netwerken en dan Namen toegangspunten. Hier moet staan: Vodafone Live of Vodafone Internet en de APN: live.vodafone.com. Deze moet ook aangevinkt zijn. Staan hier andere APN's? Dan mogen deze verwijderd worden. Dit doe je via de 3 puntjes rechts bovenin. Er mag maar 1 APN staan.
Het is mogelijk dat je de APN opnieuw moet toevoegen. De gegevens voor de APN zijn:
Naam: Vodafone Live APN: live.vodafone.com
Proxy: Niet ingesteld
Poort: Niet ingesteld
Gebruikersnaam: Niet ingesteld
Wachtwoord: Niet ingesteld
Server: Niet ingesteld
MMSC: Niet ingesteld
MMS-poort: Niet ingesteld
MCC: 204
MNC: 04
Verificatietype: PAP
APN-Type: *
APN-Protocol: IPv4
Roamingprotocol voor APN: IPv4
Overige stappen voor Apple en Android:
Mochten bovenstaande stappen niet werken, dan raad ik je aan om een kruistest te doen. Bij een kruistest gaat jouw simkaart in een ander type en merk toestel en een werkende simkaart in jouw toestel. Hiermee kun je erachter komen of het probleem aan het toestel ligt of aan de simkaart.
Ook kun je de stappen doorlopen van onze Network Check http://voda.fo/ne/3ugam.
Mocht je er niet uitkomen dan staan deze stappen beschreven via: https://handleidingen.vodafone.nl/
Hier kun je jouw toestel selecteren en daarna zoeken op Internet instellingen. Je krijgt dan een overzicht te zien met plaatjes erbij.
Kom je er echt niet uit? Dan kun je contact opnemen met de klantenservice van Vodafone. Ze kunnen nog proberen om een netwerk reset te doen.
En wil het nu helemaal niet lukken, loop dan even langs een Vodafone winkel, daar kunnen ze je altijd helpen!