Wim_Vos

Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

internet in Duitsland

Vorige week vakantie gehad op Landal Sonnenberg in Leiwen. 100 mtr van een gsm mast die blijkbaar niet van vodafone.de is. Dit was overigens het enige netwerk waarop ik in kon loggen. De hele week dus geen internet gehad omdat volgens de app netwerkinfo-pro de mast van vodafone onderin het dal staat in Leiwen op 1882 mtr van de bungalow. Het wifi netwerk dat door landal werd aangeboden was één groot drama voor €29,95 per week. U begrijpt de frustratie. mijn zoon met z'n iphone en ander voda-abo kon inloggen op E-Plus en had gewoon internet. Waarom ik niet? En waarom zet elk netwerk z'n masten bovenop de berg, maar vodafone ergens onderin het dal? Teleurgesteld in vodafone...
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
kees: Misschien staat er toch een blokkade aan. Kun je eens via Facebook of Twitter een bericht sturen naar Vodafone? Dan kunnen ze toch nog eens checken. Ik heb toch het vermoeden dat er zoiets aan de hand is.

Wim: bij jou vermoed ik toch ook iets soortgelijks. Je zegt zelf dat je zoon wel kan internetten via E-Plus. Maar jij kon alleen op vodafone.de komen? Ik raad aan om toch eens contact op te nemen met de klantenservice. Is je telefoon geroot of zit er custom ROM op trouwens? Dat kan soms ook problemen geven.

Zover ik weet heb je geen extra netwerkbeperkingen als je Smart gebruikt, maar dat kan alleen een Vodafonemedewerker bevestigen. Dat zou betekenen dat je minder goede service hebt in het buitenland dan andere klanten.

Er kan wel degelijk iets mis zijn met je simkaart trouwens. Je gaf aan ook problemen te hebben met A1 Mobilkom, en da's een erg goed netwerk in Oostenrijk. Zou niet zomaar mogen wegvallen.

Hoe dan ook: allebei dus contact opnemen met klantenservice en een beetje volhouden daar!

Bekijk in context

21 Reacties 21
DroidGuru

Gedreven Raadgever
  • 403Posts
  • 23Oplossingen
  • 44Likes
Hoi Wim,

Vervelend dat je een slechte verbinding had in het buitenland. Ik neem aan dat je terug bent in Nederland? Laat ik bij het begin beginnen.

Voor zover ik weet kan geen enkele provider buitenlandse netwerkgegevens meer opvragen als je terugbent in Nederland. De techneuten kunnen daardoor niet achterhalen waar het probleem zit of het probleem reproduceren. Als je dus problemen hebt in het buitenland, neem dan altijd direct contact met je provider op.

Ik weet niet direct waarom voor een specifieke locatie wordt gekozen. Ik weet wel dat hier een aantal factoren meespelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:


  • Het aantal klanten van de verschillende providers, dit kan een reden zijn waarom er minder masten staan van provider X
  • De vergunningen die nodig zijn voor het plaatsen van een mast
  • De reikwijdte van een mast. Je weet niet of de masten hetzelfde zijn en hetzelfde signaal uitzenden
Zo zullen er vast meer dingen meespelen. Ik hoop dat het zo iets duidelijker is voor je.

Groeten!


Wim_Vos
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor de reactie.
Wat ik niet begrijp is, waarom kon ik niet op E-plus inloggen en mijn zoon wel? Ik heb 2 telefoons geprobeerd dus daar lag het niet aan. Ben inmiddels weer terug in Nederland maar viel gelijk op mn neus wat de storing van gisteren betreft. Mijn vader werd afgevoerd door de ambulance en ik kon niemand bereiken want simpelweg geen netwerk. Noch 2G, noch 3G. Ook vind ik het 3G in Nederland tegenvallen. Vanaf het begin ben ik bij (Libertel)Vodafone maar ik vind het er allemaal niet beter op is geworden. Te vaak slechte verbinding. Ik zit door heel het land heen. In januari loopt mijn abo af maar de twijfel om te verlengen wordt steeds groter. Jammer, want ik ben best wel merkentrouw...
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Hey Wim,

Wat vervelend dat je niemand bereiken kon door een storing.
Wat betreft het netwerk in het buitenland is het erg vreemd dat jij niet kon wisselen naar e-plus. In het buitenland mag je namelijk op ieder beschikbaar netwerk aanmelden.
Zoals DroidGuru ook aangaf is dat voor de klantenservice nu ook niet meer te achterhalen ivm de redenen die hij aangaf.

Het is dan natuurlijk ook erg zuur dat als je terug komt en je dringend mensen moet bellen dat je dan niet goed bereikbaar bent. Excuses voor het ongemak en hopelijk is je vader in orde. Veel beterschap in ieder geval.
Wim_Vos
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank je Arina,
Met vader gaat het inmiddels al iets beter.
Wat het abo betreft, ik ben bang dat de vakantie-acties en de leuke aanbiedingen verlopen zullen zijn als ik mag verlengen. Ik ga het gewoon afwachten en me beraden en we zullen tegen die tijd wel zien waar 'het schip strand'
Gr. Wim
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Wim, probeer de volgende keer eens een paar keer achter elkaar aan te melden op een ander netwerk, meestal gaat het dan wel. Het kan zijn dat je de eerste (paar) keer geweigerd wordt. Dat doet het netwerk om ervoor te zorgen dat je telefoon met vodafone.de verbindt.

Als dat netwerk er niet is en als je telefoon op handmatig zoeken staat dan moet je het handmatig meerdere keren proberen op het netwerk. In Duitsland mag je in principe op elk netwerk inderdaad.

Het is trouwens vrij gebruikelijk dat in de bergen een gsm-mast in een dal wordt gezet; omdat ze anders een te groot bereik hebben (er kunnen maar X mensen tegelijk bellen en internetten met 1 mast). Alleen doen ze het meestal zo dat het op de berg ook nog werkt. Hier niet blijkbaar, beetje jammer...
Wim_Vos
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank Ruud voor de toelichting. Ik ga vanavond naar Oostenrijk en dan zal ik het één en ander uit proberen. Mochten er weer problemen zijn dan meld ik me weer.
Gr. Wim
Wim_Vos
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goedemiddag mensen, ik ben terug uit Oostenrijk en heb onderweg de nodige problemen gehad. Wegvallen van het internet, niet kunnen inloggen op een ander netwerk dan vodafone.de. Alleen in Oostenrijk was ik ingelogd op A1 en dat ging een poosje redelijk. Maar waarom kan ik niet switchen in Duitsland? Waarom zie ik vrijwel nooit 3G staan maar altijd G/H/H+?. Mijn collegachauffeur had met z'n iphone5 3G waar ik geen bereik had. Hij kon wel gewoon switchen. Wat is er aan de hand? Zijn mijn instellingen niet goed? Heb 2 Samsungs gebruikt om te testen met hetzelfde resultaat. Is mijn simkaart niet goed meer? Is nog geen jaren oud. Ligt het aan de abo-vorm? VodafoneSmart. Snap er niks meer van. Instellingen opnieuw opgevraagd en geinstalleerd...niks helpt. Wat moet ik hiermee? Help...
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Hoi Wim,

Als je meerdere keren probeert in te loggen op T-Mobile DE (dus bijv. 3x achter elkaar) dan zou het meestal toch moeten werken lijkt me. Niet handig, da's waar. Ben binnenkort zelf in Duitsland en zal eens proberen voor je dan!

Verder is H/H+ een snellere variant van 3G. Als je 3G, H of H+ ziet dan is dat allemaal snel als het goed is (valt allemaal onder 3G). Alleen gewoon G of E is langzamer (vallen allebei onder 2G).

Als je telefoon op automatisch netwerk zoeken staat dan zou het trouwens gewoon moeten werken. Wat wel zin zou kunnen hebben is als je bij de Vodafonewinkel een nieuwe simkaart haalt (ik weet niet of dat zomaar kan, misschien kan een medewerker hier daar meer over vertellen?)

Je collegachauffeur, zat die net als jij ook op A1 trouwens?
Wim_Vos
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Ruud,

Of mijn collega ook A1 had weet ik niet. Niet op gelet 😞
Wat ik ook raar vind, de netwerkinfo-app geeft aan dat op 180 mtr van mijn woonadres een vodafone cell staat. Het rare is dat ik dat in de internetsnelheid niet merk. Blijft slecht. Ik ga een nieuwe simkaart proberen. Ik heb nu duo-sim, dus 2 kaarten met hetzelfde nummer. Allebei geen verschil. Maar, nooit geschoten is altijd mis. Ik weet er verder ook geen raad mee.
keesstolk

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hier nu ook op Sonneberg Landal en ook geen data netwerk.
Wifi maar aangevraagd en niet super, maar te doen.
Wel de helpdesk gebeld, maar deze kon niets voor mij betekenen.
Toch wel zeer teleurgesteld in Vodafone.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Wim: je hebt wel maar 1 duo-simkaart tegelijk in gebruik hoop ik? Want als je er meerdere tegelijkertijd actief hebt kan dat erg vervelende problemen geven en kan er vanalles mis gaan. Dus maar 1 toestel met duo-sim mag tegelijkertijd aan staan. Multisim is trouwens weer wat anders, maar ik neem aan dat je het over duo-sim hebt.
 
En Kees: heb je dataroaming in je toestel wel aan staan? Anders maakt je telefoon namelijk geen dataverbinding. Op je Galaxy S 3 vind je dat bij Meer instellingen -> Mobiele netwerken. Daar moet mobiele data en dataroaming allebei aangevinkt zijn. Zorg wel dat je Alles in 1 op Reis geactiveerd hebt ivm kosten.
 
Als je netwerk zoeken op automatisch hebt staan (helemaal onderin hetzelfde menu) dan zou hij automatisch het juiste netwerk moeten pakken. Zover ik weet kun je op alle netwerken in Duitsland data gebruiken. Dat kan sowieso op Vodafone.de ...
 
Werkt het nog steeds niet, laat dan even weten of je de instellingen goed hebt kunnen zetten en van welk netwerk je gebruik maakt. Als je ooit een blokkade voor data hebt ingesteld via de klantenservice dan kan dat ook de reden zijn dat het niet werkt trouwens! Sommige mensen hebben dat lang geleden gedaan omdat het toen nog duur is, en zijn vergeten het weer uit te zetten.
Wim_Vos
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ruud, ik heb maar 1sim tegelijk aanstaan. Dat had ik toen al begrepen. Het probleem is dat ik niet op een ander netwerk kan inloggen. Hij geeft wel aan dat ik geregistreerd ben bij bv D-Telekom maar dan krijg ik het rondje met het streepje erdoorheen. Geen verbinding dus.
keesstolk

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ruud, Dank voor je reply.
Roaming staat aan, verschillende netwerken geprobeerd, o2, telekom de en Vodafone de.
Bij o2 kwam ik niet binnen, bij de andere geen data.
Geen blokkade dat ik weet en ga er ook wel vanuit dat als ik zoiets zou hebben, de medewerker van de helpdesk dat wel zou hebben gezien en gezegd zou hebben.
Wim_Vos
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zelfde probleem dus. Ben blij dat ik de enigste nie ben. Blijft de vraag staan wat er aan de hand is. Ligt het aan de abonnements-vorm? Heeft iphone gewoon een betere ontvangst? Blijft het een probleem als ik straks zou verlengen met een iphone en een red-abo? Vragen..vragen...vragen..
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
kees: Misschien staat er toch een blokkade aan. Kun je eens via Facebook of Twitter een bericht sturen naar Vodafone? Dan kunnen ze toch nog eens checken. Ik heb toch het vermoeden dat er zoiets aan de hand is.

Wim: bij jou vermoed ik toch ook iets soortgelijks. Je zegt zelf dat je zoon wel kan internetten via E-Plus. Maar jij kon alleen op vodafone.de komen? Ik raad aan om toch eens contact op te nemen met de klantenservice. Is je telefoon geroot of zit er custom ROM op trouwens? Dat kan soms ook problemen geven.

Zover ik weet heb je geen extra netwerkbeperkingen als je Smart gebruikt, maar dat kan alleen een Vodafonemedewerker bevestigen. Dat zou betekenen dat je minder goede service hebt in het buitenland dan andere klanten.

Er kan wel degelijk iets mis zijn met je simkaart trouwens. Je gaf aan ook problemen te hebben met A1 Mobilkom, en da's een erg goed netwerk in Oostenrijk. Zou niet zomaar mogen wegvallen.

Hoe dan ook: allebei dus contact opnemen met klantenservice en een beetje volhouden daar!
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Iemand heeft aangevinkt dat het opgelost is. Ik ben wel heel benieuwd wat er nou precies aan de hand was en wat de oplossing was. Kan ook erg nuttig zijn om te weten voor andere gebruikers!
Wim_Vos
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Ruud, dat heb ik gedaan. Ik dacht dat het advies om contact op te nemen met de klantenservice het laatste was wat je voor ons kon doen. Ik ga volgende week een andere simkaart regelen bij mn eigen dealer, hoewel ik daar geen heil in zie. Vanmiddag naar Belgie, even zien hoe het daar werkt. Voorzover ik weet heb ik geen blokkades op de telefoon, nooit gehad ook. Ik zou verders ook niet weten wat voor oplossing er anders zou zijn. We zijn tot nu toe nog niet verder gekomen dus ik laat het verder maar even zo.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Ok! Gelukkig is de Vodafone-partner in België Proximus, da's het beste netwerk daar. Probeer voor de gein eens een paar keer achter elkaar verbinding te krijgen met mobistar of met Base. Gewoon 3x achter elkaar proberen, telkens opnieuw als hij zegt dat het een verboden netwerk is, dan pakt hij hem uiteindelijk wel.

Da's meestal de manier waarop het bij mij lukt. Nuttig als je bijvoorbeeld op een bepaalde plek alleen 2G hebt bij een provider, en de andere wel 3G heeft.
Wim_Vos
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Op dit moment in Gent in het ziekenhuis. Het viel me op dat ik op de ring Antwerpen nog geen netwerk had. Nie t automatisch overgeschakeld dus. Handmatig mobistar geselekteerd maar absoluut geen verbinding kunnen krijgen. Toen Base en dat lukt wel. Goede verbinding. Automatisch inloggen doet ie op proximus. Ook goede verbinding. Hier in het hospitaal is Base rete-snel!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic