crazylegs

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

iPhone kan positie niet bepalen (alleen op Vodafone)

Hoi,

ik (en meerdere collega's) hebben hetzelfde probleem op verschillende iPhones:

Als Wifi uit staat en je binnen een gebouw bent (of op een andere manier geen GPS signaal krijgt), kan de iPhone zijn positie niet bepalen. Je krijgt binnen Apple Maps een melding, dat de locatie niet bepaald kon worden. Ook in Facebook krijg je een passende melding.

Dit probleem treedt dus alleen op als je cell tower triangulation gebruikt ter bepaling van positie.

Het gekke is dit: Dit probleem bestaat alleen als ik een Vodafone simkaart gebruik en op het Vodafone netwerk zit. Gebruik ik een niet-Vodafone simkaart (bijvoorbeeld eentje van KPN) in Nederland, dan werkt ook alles na behoren.

Het probleem is dus specifiek voor Vodafone in NL, en ik ben niet de enige, want minstens twee andere collega's, die ook Vodafone voor hun iPhone gebruiken hebben hetzelfde probleem.

Is dit een bekend probleem? Ik heb tot nu toe geen contact opgenomen met Vodafone, want ik verwacht dat ze mij naar Apple sturen, maar Apple zal zeggen "praat maar met Vodafone".

iPhone 6+ 64GB
iOS 8.3 1e public beta (probleem deed zich vanaf het begin al voor dus ook met eerdere software versies)
Terugzetten naar fabrieksinstellingen helpt niet
Alle apps zijn voorzien van de laatste updates
Simkaart doet exact hetzelfde in andere iPhones
Andere vf simkaarten in mijn toestel ook
Simkaarten van andere providers in mijn toestel no problem
9 Reacties 9
porsched

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het kan zijn dat Vodafone daar geen goede bereik heeft en het kan ook dat het aan ios 8.3 beta ligt. Beta is alleeen voor testers en je moet het niet gebruiken op je dagelijke telefoon.
crazylegs
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Probleem doet zich overal voor en ook al voor 8.3 zoals je kunt lezen..
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @crazylegs , bedankt voor je melding! Ik zie dat de user crazylegs op Gathering Tweakers het volgende schrijft: "Ik had hetzelfde probleem.. Lijkt in iOS 8.3 opgelost te zijn (ik draai de eerste public beta momenteel en heb het probleem niet meer)."

Kun je aangeven of jij dat bent? Zo ja, werkt het nu wel of niet met iOS 8.3 public beta? Als het daarmee wel werkt lijkt het dat het issue door Apple is opgelost in de laatste beta. Als het toch niet werkt kan het zijn dat Apple dit in een toekomstige versie nog zal moeten oplossen. Je kunt dit dan het beste bij Apple zelf aangeven via https://www.apple.com/feedback, wij kunnen namelijk de database niet zelf aanpassen. Wel kunnen we intern een melding maken.
crazylegs
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dat ben ik inderdaad Marc :). Hieronder ff mijn laatste reactie welke ook op GoT staat als antwoord op een andere reactie daar.

[message=43925877,noline]CH 033 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 20:17[/message]:
Ok, en instellingen>privacy>locatie voorzieningen een keer uit- en aanzetten, en daarna je iPhone een keer uit- en weer aanzetten? Dan wordt ook de cell verbinding opnieuw gemaakt.
Iets anders kan ik ook niet zo bedenken, behalve dat er iets in jullie buurt stoort op VF netwerk..? VF internet dongels?


Die storing op het VF netwerk moet het haast wel zijn.. Heb het probleem in groningen wel op m'n werk inderdaad ook nog met 8.3 beta (waar veel dongels enz gebruikt worden), maar in Assen geen last van.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
@crazylegs , bedankt voor je terugkoppeling. Ik kan het hier in Maastricht reproduceren met Apple Maps. Er is geen storing op deze postcode, dus daar kan het niet aan liggen. Daarnaast pakt Google Maps wel de locatie met GPS en wifi uit. Ik vermoed dat er iets verkeerd staat in de database bij Apple Maps. Dat zou bijvoorbeeld ook kunnen komen door een wijziging aan onze kant. Bijvoorbeeld wanneer de antennes andere codes hebben gekregen. Ik heb het in ieder geval intern aangemeld. Ik kan echter geen beloftes geven aangezien het in het geval van een wijziging van de codes bij Apple zelf aangepast moet worden in de Apple Maps database. Daarom raad ik aan om het via ​https://apple.com/feedback ook nog rechtstreeks bij Apple te melden. Meestal geldt: hoe meer meldingen binnenkomen hoe meer prioriteit er aan wordt gegeven.
crazylegs
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Makkelijk om het af te schuiven op apple terwijl het JULLIE probleem is.. Met kaarten van andere providers in het toestel werkt het wel.. #jammer..
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
@crazylegs ik begrijp niet waarom je zo reageert. Het zou fijn zijn om constructief te blijven, ik schuif namelijk niks af. Ik heb eerder aangegeven dat ik het ook intern heb gemeld. Het is geen Vodafone software, als de aanpassing nodig blijkt in de Apple software zelf hebben wij geen mogelijkheid hiervoor. Ik hoop dat je niet verwacht dat we systemen van andere bedrijven aanpassen om iets opgelost te krijgen. Mocht het toch vanuit onze kant aan te passen zijn, dan doen we dit uiteraard.

Dus nogmaals: ik heb het intern aangemeld > meld het voor de zekerheid ook nog bij Apple zelf > bedankt voor je melding. Ik zet er nu een slotje op om verdere nutteloze discussie hierover te stoppen. Topic heropend. Zodra ik een reactie krijg op mijn interne melding zal ik het wel nog laten weten.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
@crazylegs Ik heb deze week een update ontvangen. De Apple Maps database wordt opgebouwd via iOS gebruikers die hun locatieinformatie delen met Apple. Het is daarmee een zelfherstellend proces. Het helpt uiteraard wel wanneer gebruikers hun locatiegegevens delen met Apple. Wanneer dat door niemand op de betreffende locatie wordt gedeeld kan het wel lang duren voordat de Apple Maps database is bijgewerkt (of het gebeurt helemaal niet). We zijn nog in overleg met Apple om te kijken of dit proces is te versnellen met onze antennegegevens.
apple4ever

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
ik heb hier zelf ook hinder van, de volgende keer pak ik toch maar android. apple heeft teveel last van dergelijke issues. mijn friend heeft een android foon en deze geeft wel netjes de locatie aan (ook zonder wifi en gps).

jammer dat het topic gesloten moest worden door de replies van @crazylegs. je gaf duidelijk aan dat je het intern hebt gemeld. dus goed bezig @Marc- fijn dat jullie dit ondanks dat het geen vodafono service (apple maps is niet van vodafoon) is toch intern hebben willen oppakken, respect!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic