h.charkaoui

Gedreven Ontdekker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

iPhone gaat niet aan, wat kan ik nu doen?

vijf tips waarmee je je toestel weer aan de praat krijgt.
Je iPhone gaat niet meer aan: wat nu?
Het kan gebeuren dat je iPhone van het ene op het andere moment geen thuis meer geeft. Dat hoeft gelukkig niet direct te betekenen dat je iPhone kapot is. In deze tip geven we je vijf suggesties om een iPhone die niet meer aan gaat weer op te starten. We raden aan om ze in deze volgorde te doorlopen, dan weet je zeker dat je alle mogelijke oorzaken afgedekt hebt.

1. Opladen van je iPhone
Probeer je iPhone eerst op te laden: misschien is de accu gewoon leeg. Komt er een rood batterij-icoon op het scherm te staan, dan moet je even wachten. De iPhone heeft een minimale lading in de accu nodig voordat je het toestel aan kunt zetten.
Zie je niet meteen een icoon, heb dan nog een paar minuten geduld. Als de accu echt helemaal leeg is, kan dat even duren. Knippert het accu-icoon drie keer, dan herkent je iPhone dat hij is aangesloten, maar wordt de iPhone niet van stroom voorzien. Apple adviseert zelf om een lege iPhone minimaal één uur op te laden.
Is het toestel traag of treden er andere problemen op, dan kun je overwegen om je iPhone te resetten. Je verliest dan geen data.


2. iPhone opnieuw opstarten
Als je iPhone helemaal is vastgelopen en ook opladen niet werkt, probeer dan om opnieuw opstarten te forceren. Dat doe je door de aan/uit- en homeknop minimaal tien seconden tegelijk in te drukken (de knoppen zie je hieronder op het plaatje). Doe dit totdat het logo van Apple in beeld verschijnt; je iPhone start dan weer op.

Bij nieuwere iPhones vind je de aan/uitknop aan de zijkant. Oudere toestellen, zoals de iPhone SE en iPhone 5S hebben de powerknop aan de bovenkant. Opnieuw opstarten forceren gaat echter op dezelfde manier.
iPhone 8, 8 Plus en X resetten
Het werkt echter iets anders op de iPhone 8, 8 Plus en iPhone X. Op deze apparaten druk je de bovenste volumeknop en daarna de onderste volumeknop snel in. Vervolgens houd je de knop aan de rechterzijde van de telefoon ongeveer tien seconden ingedrukt. De iPhone zal dan opnieuw starten en het Apple-logo in beeld tonen.

3. Herstel de iPhone
Heb je de tips hierboven geprobeerd, maar start je iPhone nog steeds niet op? Overweeg dan om de iPhone te herstellen. Daarvoor heb je de laatste versie van iTunes nodig. Verbind je iPhone met een pc of Mac en klik je toestel aan in iTunes. Synchroniseer je iPhone zodat je data en contacten niet verloren gaan.
Bovenin het overzicht in iTunes zie je onder de iOS-versie waar je toestel op draait een knopje met ‘Herstel iPhone’. Als je nog geen back-up hebt, geeft de software aan dat je die moet maken. Vervolgens kun je verder met het herstellen van je iPhone.

Krijg je in iTunes de optie om de iPhone te herstellen of updaten, kies dan voor de laatste optie. iTunes probeert nu iOS opnieuw te installeren zonder dat je data verloren gaat.

4. iPhone in Recovery mode zetten
Als absolute noodmaatregel kun je ‘recovery mode’ (herstelmodus) van je iPhone proberen. Doe dit alleen als je een recente back-up op iCloud of je computer hebt staan, anders is alles gewist. Geen idee hoe dat moet? Check dan onze tip voor het maken van een iPhone back-up. Dit werkt hetzelfde op een iPad of iPod touch.

De recovery mode brengt je toestel terug naar de fabrieksinstellingen. Ten eerste sluit je je iPhone helemaal af. Daarna doe je de usb-kabel in de computer, maar nog niet in het toestel. Druk de homeknop in en steek dan de kabel in je iPhone. Zodra er een plaatje in beeld komt van een snoer en een pijltje naar het iTunes-logo, laat je de homeknop los. In iTunes (op pc of Mac) kun je nu je toestel herstellen.

5. Neem contact op met Apple
Lossen de bovenstaande tips jouw probleem niet op en blijft het scherm van je iPhone op zwart, dan is het een goed idee om contact op te nemen met de technische afdeling van Apple. Deze is in Nederland te bereiken op het nummer 0800-0201581. neem dan contact op met Apple, Wil je jouw probleem liever digitaal voorleggen? Dan kun je terecht bij de online afdeling van Apple Support. Via een chat kom je in contact met een medewerker van Apple, die vervolgens de mogelijke oplossingen samen met jou bespreekt.

Hier is de app, die je kunt downloaden.
Apple support
1 Reactie 1
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Topic gesloten en gearchiveerd. Tekst letterlijk gekopieerd van Iphoned.nl. Dit is niet toegestaan.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic