Rich

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

iPhone 5 - 3G zeer traag internet amsterdam

Beste Vodafone, ik zit in het postcode gebied 1054 ES & 1097 SL in Amsterdam en heb regelmatig voldoende 3G dekking (4-5 strepen ontvangst), maar het internet is niet vooruit te branden. het toestel wil constant verbinden, moet steeds maar wachten. Bij het uitvoeren van een speedtest haal ik 0,11mbps. Ik klaag hier al weken over bij de klantenservice, kennelijk word ik daar niet serieus genomen omdat het al weken waardeloos is. Familie en collega's hebben exact dezelde problemen met hun iPhone 5. ik heb al 3 simkaarten gewisseld, toestel in fabriekinstellingen gehad. Nu lees ik op dit forum dat er netwerkverbeteringen in mijn postcode gebied zijn uitgevoerd, EN DAT HET PROBLEEM IS OPGELOST!!  voel me totaal niet serieus genomen als vodafone klant. Als de klanten een klacht melden doe er dan ook wat aan... 

geprobeerd:
nieuwe sim
fabrieksinstellingen
laatste iOS update
reset ntwk instellingen
andere APN geprobeerd
etc..

26 Reacties 26
Smokesausage

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
"Wat zouden jullie doen als je Vodafone was?"
 
1. De waarheid vertellen over snelheden van internetverbindingen.
2. Netwerkverbeteringen doorvoeren.
3. Commitment afgeven aan de klant. Bijvoorbeeld doorde prijs van het abonnement af te stemmen op de daadwerkelijke snelheid die ik als gebruiker ervaar. Dus als ik een maand een gemiddelde snelheid ervaar die lager is dan de snelheid die mijn abonnement eigenlijk zou moeten hebben, dan krijg ik korting op mijn abonnement. 
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Smokesausage schreef:
"Wat zouden jullie doen als je Vodafone was?"

1. De waarheid vertellen over snelheden van internetverbindingen.
2. Netwerkverbeteringen doorvoeren.
3. Commitment afgeven aan de klant. Bijvoorbeeld doorde prijs van het abonnement af te stemmen op de daadwerkelijke snelheid die ik als gebruiker ervaar. Dus als ik een maand een gemiddelde snelheid ervaar die lager is dan de snelheid die mijn abonnement eigenlijk zou moeten hebben, dan krijg ik korting op mijn abonnement.
Dat zijn heel heldere vragen, die ik bovendien kan beantwoorden 🙂

1. Een exacte internetsnelheid is nooit te geven omdat je werkt met straling en een enorm uiteenlopende hoeveelheid hardware. Straling kan gestoord worden. Verschillende types toestellen kunnen hardwaretechnisch verschillende snelheden aan. Toch geven we een goede indicatie van de snelheid die je onder normale omstandigheden ergens moet kunnen halen: zie deze dekkingskaart

2. Daar zijn we druk mee bezig. Zie ons


3. Een begrijpelijke vraag, maar ik wil je vragen nog eens af te wegen of het een redelijke vraag is.

Zoals gezegd is alleen je toestel al bepalend voor de snelheid die je haalt. Veel gangbare toestellen halen maximaal een snelheid van 7,2 Mbps of 14,4 Mbps. Bijvoorbeeld een Galaxy Ace (een heel gangbaar toestel) komt niet boven de 7,2. De enorme variatie in toestellen maakt het al lastig om afspraken te maken.

Daarnaast is de omgeving een factor waar wij geen controle op hebben. Als je in de kelder van je huis staat heb je minder bereik en minder snelheid dan in je tuin, domweg omdat er minder storingsfactoren zijn. Sta je tijdens koninginnedag in Amsterdam, dan is de snelheid anders dan midden in de nacht zonder feest. Nog een mogelijkheid: er zijn bouwwerkzaamheden en elke avond draait de bouwkraan die daar geplaatst is precies tussen jouw huis en de mast. Een gigantische storingsfactor maar volledig buiten onze invloed (true story trouwens!)

Let wel, ik wil hiermee geenszins de verantwoordelijkheid voor ons netwerk afschuiven. Volgens mij is dat al goed, maar we blijven altijd vernieuwen en verbeteren. En bepaalde dingen mag je absoluut van ons verwachten.

Maar ik denk niet dat een garantie voor een bepaalde snelheid eisen redelijk is toch?
arnaud

Stamgast
  • 36Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Hallo Bas,
Dat er geen garantie is voor een snelheid, snap ik wel, en bijna iedereen hier zal het ook begrijpen. Het enige wat ik eigenlijk vreemd vind is dat gebieden waar het altijd goed ging, nu echt slecht bereik hebben. Hier mijn eigen ervaring :
Ik woon in Amsterdam West (Geuzenveld) en sport in Osdorp. Ik heb een Iphone 5 en heb een 14Mbps abo.
Een paar maanden geleden had ik best goed bereik waar ik woon, ongeveer 4Mbps op straat en Facetime / Skype ging prima. Ook in Osdorp had ik gelijke snelheden. Nu sinds een tijdje heb ik maar tussen 0.1 en 0.6 Mbps en het is echt om te huilen! Nu dat snelheden omhoog zijn gegaan van 14 naar 28Mbps dacht ik dat het probleem opgelost zou zijn, maar ik heb nog steeds tussen 0.1 en 0.6Mbps. De situatie is niet veranderd, ik zit niet te interneten in een kelder, er zijn geen bouwkranen actief in de omgeving op de tijd dat ik de snelheid heb getest, ik ben op straat geweest en veel getest in Amsterdam West (gezeuveld, osdorp, harlemmerweg tot aan het Westerpark), het bleef gewoon slecht, nooit boven 1Mbps en het werd pas goed toen ik in de omgeving van het centraal station aankwam (12Mbps) terwijl het daar juist vroeger altijd zo slecht ging (tussen Centraal station en Moevenpick Hotel aan het ij ).
Dus hier wat ik zelf denk :
- Dit probleem ligt niet aan een incidentele storing (kranen) omdat ik op heel veel locaties in Amsterdam West heb getest, het bleef gewoon slecht, maak niet uit waar.
- Het ligt niet aan mijn Iphone 5 of aan de IOS aangezien ik wel een hele snele verbinding kan halen vanochtend onderweg naar mijn werk (Amsterdam zuid-oost had ik bijna 12Mbps) en op de A1 richting Hilversum had ik tussen 4Mbps en 10Mbps, waarschijnlijk dankzij de nieuwe 28Mbps verbinding.
- Gebieden waar het vroeger goed ging (4Mbps) heb ik nu 0.1Mbps, dit kan niet liggen aan de afstand tot de zendmast
- gebieden waar ik een hele slechte bereik had (Centraal Station en Muziekgebouw / Moevenpick Hotel langs de Ij) zijn nu juist heel goed (misschien zijn er tijdelijke extra zendmasten geplaatst in verband met koninginnedag).

Dus Bas, ik snap wel dat jullie er alles aan doen om diensten te vernieuwen en te verbeteren (bijvoorbeeld de upgrade van 14Mbps naar 28Mbps), je zult niet van mij alleen de negatieve kanten horen, maar je zult ook begrijpen dat veel mensen hier gefrustreerd raken, dit terwijl we allemaal in de hoofdstad van Nederland wonen...niet in het platteland in the middle of nowhere. Wat is er in godsnaam gebeurd met de zendmasten in de buurt van Amsterdam West? Werden ze allemaal verwijderd bij het vernieuwen van het Netwerk? of zijn ze niet vergeten om ze op actief te zetten? Zijn ze nog compatibel met jullie nieuwe technologie? Ik ben geen technicus maar ik hoop dat jullie technische dienst iets meer van kan zeggen en niet een medewerker van de klanten service achter zijn desk!! Zijn jullie inmiddels bezig met het uitzoeken van het probleem of moeten er meer mensen klagen?
Er is niks mis om te zeggen dat bepaalde zendmasten misschien afgedankt zijn of nog niet aan het netwerk gekoppeld zijn als er iets technisch niet mogelijk is, de klanten zullen het beter accepteren dan wat nu het geval is.
We horen graag een eerlijk antwoord.
Inmiddels ook de klanten service gebeld om het probleem aan te geven en ik nodig iedereen uit om toch hetzelfde te doen, als er meer mensen zijn die daarover melding van geven, zullen ze misschien sneller iets aan doen...tenminste dat hoop ik.
Ik heb ook naar de locatie van de vodafone zendmasten gezocht en deze website gevonden www.umtsmasten.nl
Er zijn eigenlijk meer vodafone masten dan ik dacht en het lijkt me sterk dat het aan een enkele mast ligt in mijn buurt aangezien ik zeker 10-15 speed testen heb gedaan tussen mijn huis en de plek in Osdorp waar ik altijd sport. de snelheden bleven overal belachelijk laag waar het een paar maanden geleden niet zo was, er moet dus iets groters aan de hand zijn lijkt me, en het zou de moeite waard zijn lijkt me als Vodafone dit uitzoekt, aangezien veel amsterdamers ineens problemen hebben.

Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
arnaud schreef:
Hallo Bas,
Dat er geen garantie is voor een snelheid, snap ik wel, en bijna iedereen hier zal het ook begrijpen. Het enige wat ik eigenlijk vreemd vind is dat gebieden waar het altijd goed ging, nu echt slecht bereik hebben.

....

Dus hier wat ik zelf denk :
- Dit probleem ligt niet aan een incidentele storing (kranen) omdat ik op heel veel locaties in Amsterdam West heb getest, het bleef gewoon slecht, maak niet uit waar.
- Het ligt niet aan mijn Iphone 5 of aan de IOS aangezien ik wel een hele snele verbinding kan halen vanochtend onderweg naar mijn werk (Amsterdam zuid-oost had ik bijna 12Mbps) en op de A1 richting Hilversum had ik tussen 4Mbps en 10Mbps, waarschijnlijk dankzij de nieuwe 28Mbps verbinding.
- Gebieden waar het vroeger goed ging (4Mbps) heb ik nu 0.1Mbps, dit kan niet liggen aan de afstand tot de zendmast
- gebieden waar ik een hele slechte bereik had (Centraal Station en Muziekgebouw / Moevenpick Hotel langs de Ij) zijn nu juist heel goed (misschien zijn er tijdelijke extra zendmasten geplaatst in verband met koninginnedag).

Dus Bas, ik snap wel dat jullie er alles aan doen om diensten te vernieuwen en te verbeteren (bijvoorbeeld de upgrade van 14Mbps naar 28Mbps), je zult niet van mij alleen de negatieve kanten horen, maar je zult ook begrijpen dat veel mensen hier gefrustreerd raken, dit terwijl we allemaal in de hoofdstad van Nederland wonen...

Wederom, een redelijk betoog en informatie waar ik wat mee kan.


Het is deze week in ieder geval zo dat er op enorm veel locaties in Amsterdam gewerkt wordt aan het netwerk en helaas zijn er ook een paar problemen met masten die opgelost moeten worden.
Ik denk dat die verbeteringen hun vruchten af zullen werpen als je op sommige plekken nu al verbetering merkt. Die zijn namelijk zeker niet alleen het gevolg van de extra Koninginnedag-capaciteit. Die is namelijk nog niet overal ingezet, dat duurt nog een paar dagen.

Zou je me de postcodes kunnen geven van de locaties waar je het grootste snelheidsverschil merkt en sinds wanneer je dat ongeveer merkt?
Dan kan ik dat vergelijken met de metingen die ik heb en de lijst met storingen&werzkaamheden.


arnaud

Stamgast
  • 36Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Beste Bas, grootste probleem was voor mij wel in mijn buurt (1067xx), ik had gisteren nog een dataspeed test gedaan en kwam meerdere keer op 0.1Mbps download waar ik vroeger +- 4Mbps had, ik zal ook niet liegen door te zeggen dat ik de test iedere dag heb gedaan maar had al eerder meerdere keer problemen met ontvangst op straat hier en door jullie mail over de snelheid upgrade fast forward, heb ik dus extra erop gelet en dus die test uitgevoerd. Ik kwam dus meestal op 0.1Mbps en in ongeveer 10 testen misschien 1 uitschieter op 0.6Mbps. Maar vanavond ga ik je misschien even het klanten gezeur besparen en je ook blij maken door te zeggen dat ik vanavond om 23:45 op dezelfde locatie een hele sterke signaal had van 8.68mbps down, en 1.42 up. Hier vanavond dus een hele blije klant als het probleem opheloat is en het signaal stabiel blijft! Top snelheid waar ik echt tevreden mee ben!http://www.speedtest.net/iphone/529768703.png
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hey Arnaud,

Fijn dat de snelheid nu weer naar tevredenheid is. Mocht je nog problemen ervaren dan hoor ik dit natuurlijk graag.
arnaud

Stamgast
  • 36Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
is goed, ik hou jullie wel op de hoogte mocht het weer fout gaan.
Fijne avond nog.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic