basj

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

iOS 6 : wel 3G maar geen internet (gaat bij iOS 6 de roaming uit zich zelf uit ?)

Ik heb een raar probleem. Ik heb wel het 3G logo, maar geen internet. Meestal dan. Soms wel.
 
Op verschillende plekken heb ik geen internet. Maar soms op diezelfde plekken vaak ook weer wel.
Ik heb al een nieuwe nano SIM gehad in de VF winkel. Dat lost het probleem niet op.
Eigenlijk wilde ze een "kruistest" doen  (mijn SIM in een andere iPhone 5, maar die hadden ze niet in de winkel in Almere).
Aan het netwerk ligt het ook niet volgens hun klantenservice, en geen bekende storingen.
 
Het lijkt er op dat dit met de introductie van iOS 6 is gekomen. Het gebeurde namelijk al toen ik iOS 6 op mijn iPhone 4S installeerde.
Maar dan was het probleem de volgende dag voorbij. Nu met de iPhone 5 en de zojuist geinstalleerde iOS 6.0.1 komt het vaker voor.
 
Het is heel raar: wel 3G logo, geen internet (ook iMessage activeren doet hij niet altijd en iMessage werkt dat ook slecht momenteel bij mij).
 
En dat dit: data roaming staat aan.
Maar, toen ik vandaag in de auto zat bleek opeens dat mijn data roaming opeens - uit zichzelf - uit stond.
Na het aanzetten werkte het internet wel weer. Dat lijkt mij dan ook duidelijk.
 
Maar wat ik begin te vermoeden is dat er een iOS 6 bug zit die de roaming uit zet.
En dat dit meestal niet wordt weergegeven door het roaming knopje in de instellingen, maar soms wel.
 
Zij er ander iOS 6 gebruikers die die herkennen ?
 
In de winkel vandaag bij Vodafone hebben ze mijn naam etc genoteerd omdat ze specifiek met de iPhone 5 vaak dit probleem tegenkomen.
 
6 Reacties 6
basj
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
 
Vandaag weer geen 3G, en geen internet.
Even de roaming uitzetten en weer aanzetten lost het probleem op.
Maar dit is natuurlijk niet normaal. En waardoor wordt dit veroorzaakt?
Door iOS 6 of de communicatie over de 3G verbinding met Vodafone?
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
basj schreef:

Vandaag weer geen 3G, en geen internet.
Even de roaming uitzetten en weer aanzetten lost het probleem op.
Maar dit is natuurlijk niet normaal. En waardoor wordt dit veroorzaakt?
Door iOS 6 of de communicatie over de 3G verbinding met Vodafone?

Ik weet niet of dit een structureel iOS6 probleem is. Wat ik vooral vreemd vind is dat het activeren of deactiveren van roaming het probleem oplost. Helemaal specifiek is "roaming" het gebruik maken van een ander netwerk dan dat van je provider.

In de praktijk gaat het bij deze optie dus om internetten in het buitenland. Staat hij aan, kan het wel, staat hij uit, kan het niet.
Ik heb hem zelf in Nederland dan ook altijd uit staan. Dat voorkomt dat ik de grens overga en ongemerkt kosten ga maken.

Maargoed, zelfs als er een lokale 3G storing was, dan zou je roaming aan-of uitzetten niks moeten uitmaken.

Ik krijg met de info die hier nu staat het idee dat er in je toestel zelf iets niet helemaal goed zit. Ik zou allereerst de netwerk-instellingen eens herstellen, dat is het simpelste.
Helpt dat niet, dan zou ik de herstel-optie in iTunes gebruiken en je toestel eens terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Kijken of hij het foutje in de software er dan uit vist. (wel eerst back-uppen natuurlijk ;))
basj
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
 
Het is ook heel raar dat de roaming aan en uitzetten helpt. En toch helpt dat.
Ik heb er maar een filmpje van genomen.
 
Het probleem is inmiddels ook reproduceerbaar dmv flight mode. Maar naar iedere keer opstarten doet ie het ook niet..
Gebruik maken van Flight Mode versnelt het proces alleen door niet steeds opnieuw te hoeven opstarten.
 
- Even Flight mode aan
- Flight mode uit -> Meteen snel 3G logo, maar er kan geen data over heen (email, Safari, noem maar op).
- Roaming uit en weer aan -> weer internet -> probleem opgelost tot volgende opstart.
 
APN instelling heb ik in de Vodafone winkel herstelt, staan allemaal goed.
Nieuwe nano SIM er in gedaan in de Vodafone winkel, probleem blijft.
Restoren was eigenlijk al gedaan met het installeren van ios 6.0.1..
Maar ga dat toch nog even proberen.
Heb ook al Apple gebeld, ik krijg een nieuwe iPhone 5 over een week ofzo.
Als probleem dan nog blijft, dan is het toch echt een aparte ios 6.0.1 bug.
 
En, ik ben niet alleen met dit probleem kom ik achter op het Apple forum:
 
https://discussions.apple.com/thread/4318473
 
 
basj
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
 
Net een restore gedaan. Als ik de iPhone 5 als nieuwe telefoon instel (zonder back up terug te zetten) werkt 3G ! 
 
 
Zet ik dan een back up terug (je wilt toch je 1000+ foto's en contacts, email instelling terug hebben) dan komt het probleem ook weer terug -> geen 3G verbindingen (wel logo) totdat ik de roaming uit zet.
 
Zit toch iets raars in de instellingen van ios 6 na die restore van de backup...
 
 
Stevie
Expert
Expert
  • 2236Posts
  • 490Oplossingen
  • 130Likes
basj schreef:

Net een restore gedaan. Als ik de iPhone 5 als nieuwe telefoon instel (zonder back up terug te zetten) werkt 3G !


Zet ik dan een back up terug (je wilt toch je 1000+ foto's en contacts, email instelling terug hebben) dan komt het probleem ook weer terug -> geen 3G verbindingen (wel logo) totdat ik de roaming uit zet.

Zit toch iets raars in de instellingen van ios 6 na die restore van de backup...


Beste basj,

Is je probleem ondertussen opgelost? Of heb je nog altijd problemen met je 3G signaal wanneer je de back-up terugplaatst?

jannoj

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb hetzelfde probleem gehad.

Ik heb het opgelost,

Je gaat naar instellingen=> algemeen=> stel opnieuw in=> herstel netwerkinstellingen
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic