peter789

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

galaxy s2 probleem met gps lock na update

Sinds enkele maanden heb ik een Galaxy s2 van Vodafone waarvan de GPS altijd perfect gewerkt heeft met een zogenoemde fix binnen seconden.  
Enkele weken terug heb ik de software via kies geupdate naar 2.3.5.
Sinds deze update werkt de GPS niet meer, dat wil zeggen dat het niet meer lukt een gps-fix te krijgen.
GPS-test wijst uit dat de telefoon binnen seconden voldoende sattelieten ziet, maar geen fix krijgt.
 
Inmiddels wordt op diverse fora, waaronder het Vodafone e-forum Engeland uitgebreid over dit probleem gepost (ook door nederlandse Vodafone-klanten) en blijkt dat veel meer vodafone-klanten met een Galaxy s2 hetzelfde probleem hebben. 
 
Ook blijkt onder andere dat wanneer de simkaart uit de telefoon wordt verwijderd of de dataverbinding wordt uitgeschakeld of de vliegtuigstand wordt ingeschakeld, het wel lukt om binnen seconden een gps-fix te krijgen.
Wanneer de dataverbinding wordt hersteld en opnieuw geprobeerd een fix te krijgen, lukt dat niet.   
 
Uiteraard heb ik Vodafone benaderd maar zij komen niet verder dan de suggestie te wachten op "een" update of de telefoon ter reparatie aan te bieden.
 
Geen oplossing natuurlijk want het lijkt er op dat met het toestel niets mis is en het probleem wordt veroorzaakt door de software/provider. 
 
Uiteraard ben ik benieuwd of er meer Vodafone klanten in Nederland zijn die het probleem herkennen.  
   
 
9 Reacties 9
jeffreyp2

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Peter789,
 
Heb inderdaad soortgelijk probleem met mijn nieuwe telefoon. Ikheb mijn telefoon dus niet geupdate, maar pas een paar dagen in mijn bezit. Deze werd geleverd met Android 2.3.5. Ik krijg bijna nooit een fix, ook niet na heel lang wachten. Ik het de applicatie "GPS Test" erop gezet via de Market. deze laat zien dat de GPS vaak maar 1 of 2 satellieten "ziet". Heel soms 3 of 4.
 
In een Engelstalig Vodafone forum worden wat suggesties gegeven als een nieuwere SIM kaart proberen (?!?) en flight-mode.
 
Link naar het forum: http://forum.vodafone.co.uk/t5/Samsung-Galaxy-S2/SGS2-GT-I9100-GPS-issues-taking-ages-to-get-a-lock/m-p/936465
 
Beide heb ik geprobeerd (telefoon telkens in/op dezelfde positie gelegd en binnen tijdsbestek van een half uur). Flight mode lijkt wel iets te helpen, meestal ziet hij nu 3-5 sattelieten waardoor er af en toe ook een fix komt.
 
Tot mijn verbazing maakte het inderdaad ook uit als ik een andere (nieuwere) Vodafone SIM kaart in de telefoon stop. Begrijp echt niet waarom dit uit zou maken, maar in het laatste geval worden vanuit dezelfde positie ineens 6-10  satellieten gevonden en komt het altijd binnen 30 seconden (soms zelfs 6 seconden) tot een fix.
 
Ik ga maar eens aan Vodafone NL vragen of die al iets meer weten hoe dit kan komen, want een telefoon zonder werkende GPS heb ik eigenlijk niets aan.
 
Jeffreyp2
sudlonra

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja ook ik baal ook bij mij is het hopeloos!
peter789
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo sudlonra en jeffreyp2, Eindelijk eens een bericht van nederlandse "lotgenoten", Inmiddels wordt zowel op het engelse als het duitse vodafone forum, maar ook op andere fora in Duitsland druk gepost. Heel veel lotgenoten zitten bij Vodafone en bemerken bijna allemaal dat zij binnen seconden een GPS-fix krijgen wanneer de dataverbinding is uitgeschakeld of de vliegtuigstand is ingeschakeld, danwel de sim van Vodafone is verwijderd of een sim van een andere provider wordt gebruikt. Natuurlijk onstaat er wel wat verwarring doordat bijv. veel mensen niet weten dat een eerste fix altijd langer duurt en sommige galaxys s2 's misschien ook wel een echt technisch defect hebben.Wat ook opvalt is dat veel mensen die de telofoon wat langer hebben, deze eerst perfect werkte en zij pas sinds enkele weken problemem hebben.Ik moet bekennen dat mijn telefoon het na de update aanvankelijk ook nog perfect deed, en de problemen bij mij ook pas enkele weken na de update opvielen na het opstarten nadat de telefoon zichzelf voor het eerst sinds de update helemaal had uitgeschakeld omdat de accu leeg was.     Ik zelf kwam er achter dat het probleem bij (de software van) Vodafone ligt toen mij bleek dat ik binnen enkele seconden een fix had wanneer ik de Vodafone simkaart verwijderd had. Het resultaat is dan natuurlijk hetzelfde, geen dataverbinding. Uit reacties van Vodafone medewerkers op het Engselse Forum lijkt het er op dat Vodafone inmiddels wel inziet dat er een probleem is met "hun" software en wordt gezegd dat het probleem is doorgespeeld naar hun techneuten en in overleg met Samsung naar een oplossing wordt gezocht.Er kon niet worden aangegeven hoe lang een oplossing nog op zich zou laten wachten. n.b. Een bevestiging van een nederlandse Vodafone-medewerker op dit forum dat het probleem onderkend wordt en er inmiddels door Vodafone naar een oplossing wordt gezocht,  zou inmiddels wel op zijn plaats zijn, lijkt me.              
PatrickJa

Gedreven Raadgever
  • 244Posts
  • 14Oplossingen
  • 9Likes
Hey All,

Het probleem is opgepakt en in onderzoek, echter zou ik graag willen weten of het toestel Vodafone Branded(Vodafone icoontjes) of Vanilla Ice Cream Sandwich is. Zo kunnen we beter richten op het probleem, alvast bedankt!

EDIT:
Heb met onze technische dienst gesproken en ze zouden graag het volgende informatie willen hebben:
Deze info vind je door: Instellingen> Over de telefoon> Software versie

  • 06-Nummer
  • Android Versie
  • Baseband versie
  • kernel Versie
  • Build Nummer (NR)
  • Type Telefoon
  • Waar gekocht
Stuur deze informatie aub via Private Message alvast bedankt!
PatrickJa

Gedreven Raadgever
  • 244Posts
  • 14Oplossingen
  • 9Likes
Hey All,

Dank jullie voor de informatie! We hebben genoeg informatie gekregen en we zijn bezig met het onderzoek.
Ik zal jullie op deze topic op de hoogte houden over de voortgang van dit onderzoek.
Nogmaals bedankt voor de informatie!
peter789
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hello Folks,
 
Zoals uit verschillende postst in het engelse e-forum en duitse e-forum blijkt, lijkt het er op dat Vodafone het probleem heeft opgelost.
Er verschijnen berichten van lotgenoten die inmiddels hebben geconstateerd dat de GPS-fix weer naar behoren werkt.
Heb het inmidddels zelf getest en ook bij mij lijkt het er op dat de Gps het weer zoals voorheen werkt.
Gemmiddeld binnen pakweg 10 a 20 seconden een fix..
Natuurlijk nog wel wel nieuwsgierig wat het probleem was en wat de oplossing is geweest.
Hoe dan ook dank aan Vodafone voor het oplossen van het probleem..
 
 
PatrickJa

Gedreven Raadgever
  • 244Posts
  • 14Oplossingen
  • 9Likes
Hey All,

Het probleem is opgelost, ik wil jullie alle bedanken voor het leveren van de informatie. Ook voor het wachten terwijl wij het probleem waren aan het onderzoeken.

Voor de duidelijkheid, er hoef geen software update perse gedaan te worden om de GPS aan het werk te krijgen. Het probleem was gevonden aan de server kant. Dus je toestel moet weer normaal functioneren. Zou dit niet het geval zijn dan adviseren wij de batterij van het toestel eraf te halen en 1 minuut eraf te houden. Daarna zal het toestel zich opnieuw aanmelden op het netwerk en zal hij weer gaan werken.
MeFredj

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mijn Galaxy S2 vindt tot op heden (na het vermelden van jullie dat het probleem verholpen is) nog steeds geen satelieten. GPS-test wijst uit dat de telefoon binnen seconden voldoende sattelieten ziet, maar geen fix krijgt. Iemand een vermoeden wat het probleem kan zijn? 
galaxies

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
een update van de service instellingen via de vodafone SIM toolkit heeft mijn galaxyS2 GPS weer tot leven gebracht (zonder SIMkaart werkt het prima dus moest het probleem wel met de sim kaart te maken te hebben)
 
android homescreen --> applications -->vodafone--> instellingen---->> keuze 2 --> instructies volgen. Klaar
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic