Jieve

Gedreven Liefhebber
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Sinds gisteren heb ik mijn iPhone 12 Pro in gebruik. Heel de dag niet kunnen bellen, omdat ik de melding krijg: overzetten niet ondersteund.

ik gebruik sinds juli 2020 een eSim icm met mijn iPhone Pro 11.

Vandaag ben ik in de winkel langs gegaan,  daar kreeg ik te horen dat eSim niet werkt op de iPhone 12 en Pro. Dit zou Vodafone volgens de medewerker al gecommuniceerd hebben bij lancering van de nieuwe iPhone 12.

Waarom wordt eSim niet ondersteund?

Waarom communiceren jullie dat niet als Vodafone?

Waarom bieden jullie die optie aan bij een verlenging icm een iPhone 12/Pro?

Ik ben bij de winkel langs geweest op de Bijlmerplein in Amsterdam.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Jieve,
Dat schiet natuurlijk niet op! Ik kan me voorstellen dat je gewoon bereikbaar wilt zijn.
Bij mij is niks bekend over dat de eSIM niet functioneert in een iPhone 12 Pro.
Heb je als eerste de eSIM verwijderd op je oude telefoon? 

Ik heb de link intern aangekaart @Energieboy. Met het verzoek om te controleren of de eSIM werkt op een iPhone 12 en deze toe te voegen aan de lijst met toestellen. 

Bekijk in context

11 Reacties 11
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Jieve 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Ik sta ook wel een beetje vreemd te kijken waarom de iPhone 12 nu niet geschikt is voor het gebruik van eSim. Heb ik nog niets over vernomen en of er communicatie is geweest dat Vodafone dit niet op dit moment zal ondersteunen. Wel heb ik op deze pagina informatie gevonden welke telefoons de eSim kunnen gebruiken. Zie helemaal onderaan de pagina: https://www.vodafone.nl/abonnement/esim


Heel vreemd dat iPhone 12 daar nog niet tussen staat en ik kan het me haast niet voorstellen dat het gewoon niet werkt. Het beste is om even te wachten tot morgen. Dan komt er iemand van Vodafone hier ook online en die kan daar misschien iets meer over melden. Dit is @Steven Vodafone - laten we even op hem wachten op meer info. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Overigens, Apple schrijft het volgende op hun eigen website:
Gebruik van Dual-sim-modes (eSim): dan schakelt het toestel automatisch naar 4G.

Dit geldt overigens ook voor andere providers dan Vodafone, dus alle providers kennen dit probleem!


 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Jieve wrote:

Waarom wordt eSim niet ondersteund?

Waarom communiceren jullie dat niet als Vodafone?

Waarom bieden jullie die optie aan bij een verlenging icm een iPhone 12/Pro?

De communicatie verloopt ook via Apple kanalen en die geven bovenstaande aan. Ik verwacht zelf dat daar nog wel iets aan gedaan zal worden maar op welk termijn, geen idee. Dit is in ieder geval wat ik er van heb gevonden op internet. Misschien kan Vodafone je zelf ook nog meer informatie verstrekken.

Jieve
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor je reactie @Energieboy, maar ik heb het nergens over dualsim gehad etc.

Het lijkt mij ook erg sterk dat Apple communiceert welke provider eSim ondersteund en welke niet…

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Bovenstaande informatie is te lezen op de website van Apple:
https://support.apple.com/nl-nl/HT209044

En als je het over deze tekst hebt:
Dit geldt overigens ook voor andere providers dan Vodafone, dus alle providers kennen dit probleem!

Dan klopt dat, deze is van mij omdat er is aangegeven dat alle provider dit probleem kent. Maar je mag dit natuurlijk ook zelf navragen, deze info kreeg ik van Vodafone vanmorgen toen ik een chat heb gestart. 


Daarnaast je info over dat je niet over dual-sim begint. Dat klopt, maar vanaf iPhone 11 heeft het toestel dual-sim (dat wil zeggen dat je er een eSim in kan doen en een normale SIMkaart). Daar hoef jij het dan ook niet over gehad te hebben, maar zo heet dit namelijk bij Apple. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Wat ik vanmorgen van Vodafone heb gekregen aan informatie is deze:
Alle vier de aankondigde iPhones zijn 5G. Helaas werkt dit echter niet i.c.m. een Dual Sim gebruik (eSIM): dan schakelt het toestel automatisch naar 4G.

Dit geldt overigens ook voor andere providers dan Vodafone.


Ik mag er toch vanuit gaan dat de klantenservice mij deze informatie goed verstrekken. Maar je kan nog even wachten op iemand van Vodafone, die zal vandaag of morgen hier wel online zijn om je verder te helpen. Apple en Vodafone zeggen dus dat als je 5G wil gebruiken dan moet je Dual-Sim uitzetten door een van beide telefoonlijnen uit te schakelen. En Vodafone zegt dat 5G niet werkt met Dual-Sim en dat die dan over gaat naar 4G ipv 5G. Eigenlijk zeggen ze hetzelfde alleen net even iets anders.

Maar of nu de eSim helemaal niet werkt op de iPhone 12, dat is mij, en de klantenservice, nog niet helemaal duidelijk. Als je Dual-Sim uitzet dan is volgens mij, maar zeker ben ik niet, alleen de SIMkaart actief en niet meer de eSim (ik denk dat dit het verhaal er achter zit). Nogmaals, ik heb het toestel niet, ik haal alleen de informatie op via internet en de klantenservice. Dus wacht anders nog even op @Steven Vodafone, misschien dat die het wel directer kan formuleren en informeren.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Jieve,
Dat schiet natuurlijk niet op! Ik kan me voorstellen dat je gewoon bereikbaar wilt zijn.
Bij mij is niks bekend over dat de eSIM niet functioneert in een iPhone 12 Pro.
Heb je als eerste de eSIM verwijderd op je oude telefoon? 

Ik heb de link intern aangekaart @Energieboy. Met het verzoek om te controleren of de eSIM werkt op een iPhone 12 en deze toe te voegen aan de lijst met toestellen. 

Jieve
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Steven Vodafone ik heb inmiddels een nieuwe aangevraagd. Deze is ook al geactiveerd en het werkt.

ik denk dat jullie sommige winkels beter moeten informeren en anders meer toezicht op houden. Het kan natuurlijk niet zijn dat ik 1 uur buiten de winkel moet wachten en na 3 min buiten sta met de mededeling dat het niet werkt.  Ik overweeg zelf over te stappen van provider, want dit natuurlijk niet hoe je je klanten behandeld... 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Even ingaan op die winkel. Hoe het zit met 5G en 4G, apple heeft deze nog niet geactiveerd voor 5G en daarom zal je eSIM ook nog altijd 4G aangeven. Tenminste, dat is wat ze mij hebben laten weten. Het omzetten van je oude naar je nieuwe, daar kan altijd administratief iets mis gaan, of misschien heb je zelf iets gedaan wat niet goed was? Dat kan ik natuurlijk niet zien.

En dat je buiten hebt moeten wachten is natuurlijk niet aan Vodafone maar dit komt door Corona en daar moeten ze gewoon voorzichtig mee zijn. Daarnaast om nu gelijk na 1x iets te hebben gehad te melden dat je wil overstappen naar een andere provider, dat is toch wel een beetje jammer. Als er nu elke week iets mis gaat en je hebt problemen, dan geef ik je gelijk, maar nu 1x? 

Maar goed, fijn dat het is gelukt en dat het weer werkt. 
Fijn weekend en bedankt voor je terugkoppeling.

Jieve
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Energieboy ik denk dat je wat beter je huiswerk moet doen. De eSim geeft wel degelijk 5G aan... 

Ik werk in de IT, weet precies hoe system etc werken. Maar het zou idd aan mij zelf kunnen liggen, want dat is het makkelijkst toch…

Over het opzeggen; jij kent mij historie niet met Vodafone, zit bij Vodafone sinds het Libertel was, dus jij weet niet hoe het afgelopen jaren gegaan is. 
 

Buiten wachten is het issue niet, maar wel als je daar wacht en na 3 min weer buiten staat met een fysieke simkaart en te horen krijgt het werkt niet, dus verder kunnen we je niet helpen. Als je bij zo een winkel werkt, dan dien je te troubleshooten, mocht je het niet weten, dan vraag je een collega, weet die het niet, dan bel je de helpdesk…  Maar je stuurt niet iemand de winkel uit omdat je de makkelijkste weg kiest. 

Fijn weekend verder… 🙂  

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Jieve 
Dat is geen fijne ervaring en natuurlijk niet de bedoeling. Namens Vodafone mijn excuses daarvoor. Kun je mij in een privebericht aangeven welke winkel dit is geweest en wat er precies is gebeurd? 
Dan kan ik feedback indienen bij de desbetreffende winkel. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic