whois101

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

eSIM onmogelijk, want Vodafone NL app is niet beschikbaar voor buitenlandse telefoons

Ik woon in de VS, maar kom regelmatig naar Nederland, dus heb ik regulier prepaid Vodafone SIM kaartjes. Helaas moet ik nu overschakelen naar een iPhone 14, die alleen nog maar eSIM accepteert (in de Amerikaanse versie). De eSIM zou het allemaal zoveel makkelijker moeten maken, maar het blijkt nu dat ik de Nederlandse Vodafone app nodig heb om te switchen, and die app is niet in de Apps Store kan krijgen zonder Nederlandse Apple-ID.

Dit is nu een probleem voor mij, maar als dit niet snel opgelost wordt, dan wordt het een groot probleem voor Vodafone in Nederland. Ik heb al verschillende keren in Facebook groepen gezien dat men reizigers naar Nederland aanraadt om een eSIM van een van de kleine spelers te nemen, omdat Vodafone dus 'niet werkt'.

 

Het stikt van de Vodafone apps van andere landen, maar die van Nederland dus niet. Ga met je tijd mee, en maak de Nederlandse Vodafone app beschikbaar in het buitenland. Niet alleen handig voor de eSIM, maar ook voor andere zaken.

6 Reacties 6
Energieboy
Expert
Expert
  • 11836Posts
  • 3480Oplossingen
  • 3099Likes

Hoi @whois101 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Laat ik maar eerst beginnen dat meer apps alleen in Nederland te verkrijgen zijn met een Nederlandse Apple ID. Eigenlijk net zoals het andersom werkt voor apps die zijn gemaakt in US en Duitsland. Wil je deze apps gebruiken dan moet je echt een US account hebben of een Duits account. Geen idee of dit een Vodafone probleem is of een Apple voorwaarden?! 

Overigens, Vodafone Prepaid is nog niet via eSIM te verkrijgen. Misschien dan toch eens kijken naar een andere provider die wel aan alles kan voldoen. Al hoewel ik me afvraag of je in een buitenlands Apple ID (Apple Store) een Nederlandse provider kan vinden. Misschien wel een provider die los staat en overal gedownload kan worden. 

Of het een probleem kan worden van Vodafone, denk het niet. Uiteraard zou het makkelijk zijn als je overal, op je eigen Apple ID, of je nu in US zit of in Nederland, in de Apple Store alles kan downloaden. 

whois101
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

O, dan is het probleem dus nog groter dan ik dacht, want ik had, gebaseerd op de info op de Vodafone site, nog helemaal niet door dat Prepaid nog niet ondersteund is.

 

Ik denk overigens niet dat dit een probleem van Apple voorwaarden is, want er zijn stapels Vodafone apps uit andere delen van de wereld, zoals Ghana, Hongarije of India.

 

Als ik het zo bekijk heeft er bij Vodafone NL iemand zitten snurken, want dit lijkt de toekomst te gaan worden. Ja, ik vind het jammer dat ik m’n gewone SIM kaartjes niet meer zou kunnen gebruiken, maar dat heb ik niet in de hand.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11836Posts
  • 3480Oplossingen
  • 3099Likes

Niet alle apps zijn te downloaden in alle Apple ID landen en moet je voor elke Apple Store, per land, een nieuwe ID aanmaken. Helemaal niet zo vreemd, dat gebeurd bij meerdere apps. Of andere Vodafone apps wel in andere Apple Store te verkrijgen kan best, maar Vodafone NL My Vodafone dus niet.

Als je een Vodafone NL abonnement hebt je wel eSIM gebruiken maar voor Prepaid kan dit nu nog niet. Ga er van uit dat dit ook nog wel, eens, komt. Maar voor nu nog niet.  Ja, een keuze die niet voor iedereen even fijn is. 

whois101
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Sorry, maar dat is natuurlijk een antwoord vanuit een technische tunnelvisie. Het gaat er echt niet om dat je meerdere Apple-IDs kan aanmaken om het falen van Vodafone te omzeilen. Alleen geeks doen dat, maar de gemiddelde klant begint daar niet aan vanwege het extra werk, en het risico.

 

Inplaats van excuses te maken voor dit falen, hoe kunnen we dit onder de attentie krijgen van de technische marketing groep bij het bedrijf zelf. Klantenservice zag het probleem wel, maar die hebben een zware betonnen muur tussen hen en de beleidsmakers, dus suggereerden het hier te proberen. Maar als we hier ook vast gaan lopen in onterechte excuses voor een blinde vlek, dan komen we natuurlijk nergens.

 

Als het niet opgelost kan worden door de app beschikbaar te maken, dan zou het op z’n minst opgelost kunnen worden op de manier waarop de andere, kleine providers het doen, met een code na inloggen op hun web-interface.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11836Posts
  • 3480Oplossingen
  • 3099Likes

Dan nog is Prepaid niet in eSIM! 
Voor klachten, of suggesties, kan je online een formulier invullen en dan zal Vodafone het in behandeling nemen en krijg je daar een antwoord op. 

Ja joh, het is nu eenmaal zo en het is niet alleen Vodafone. Heb zelf ook 2 extra accounts om buitenlandse apps te kunnen downloaden. Een omweg, maar goed te doen. En meerdere mensen die dit doen, als het moet en je het echt wil. 

whois101
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik ben zelf ook een techneut, kom zelfs uit de telecom wereld, maar ik heb ook een familie die geen techneuten zijn, en het is erg ingewikkeld om dit soort dingen op afstand te regelen als er iets mis gaat.

 

Ik erger me echter groen en geel aan het kortzichtig rechtlijnig denken binnen grote bedrijven, waar het duidelijk is dat de marketing en de techneuten nooit echt met elkaar praten. Wel elke keer een app vernieuwen, maar dat is vaak zo vol met speciale effecten dat het niet echt functioneel meer is of niet goed getest op de verschillende platforms, of, zoals hier nu, niet met de wereldreiziger in gedachten (T-Mobile doet dat wel, ondanks dat elk land een andere eigendomsstruktuur heeft).

 

Het feit dat ze de eSIM niet voor Prepaid hebben geeft ook wel aan dat ze hun klanten een beetje uit het oog verloren hebben.

 

Anyway, zoals ik als zei was Vodafone m’n favoriete provider in Nederland, en ik verwees er vaak naar in m’n reisadviezen en zo, maar helaas zal ik mensen naar de meer professionele kleine providers moeten gaan sturen totdat Vodafone ook weer volwassen wordt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic