Hoi
Vermerus Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.
Er zijn een aantal dingen die je zelf eerst kunt proberen om te zien of het daarmee opgelost kan worden. Als eerst even kijken onder instellingen of je Roaming wel aan hebt staan en kijk ook even in je My Vodafone of daar Buitenland gebruik wel aan staat.
Dat zou je kunnen kijken of de APN gegevens wel juist zijn in je toestel. Ik zal hier onder een heel verhaal schrijven zodat je kan zien of het blij jou klopt. Eventueel zou je nog een Sim swap kunnen doen met een ander toestel. Probeer ook eens te kijken wat er gebeurd als je van Provider wisselt en daarna weer terug komt bij Vodafone. Vliegtuig modes aanzetten en daarna weer uit of even je toestel uitzetten en daarna weer aan. Zijn een paar handelingen die soms wel eens helpen.
Daarnaast moet je ook rekening houden met de aanwezigheid van een netwerk in het buitenland. Deze zijn anders, soms minder sterk of door niet voldoende gsm masten te bereiken of te vol (zeker tijdens vakantie). Vodafone NL is dus ook sterk afhankelijk van het buitenland en kunnen daarom niet zo makkelijk aangeven waar het dan aan ligt.
Zou het allemaal even controleren en mochten er dan nog problemen zijn dan kan je contact opnemen met de
klantenservice van Vodafone. Je kan ze ook contacten door een
chat te starten.
Controleer nog even je APN gegevens, dit is een standaard berichtje, kan zijn dat iets teveel heb meegezonden maar dan heb je wel alles op een rij:
Allereerst dient natuurlijk mobiele data aan te staan en raad ik aan om het toestel eens opnieuw op te starten.
* Bij Android kun je vanaf het begin scherm van boven aan naar beneden vegen. Hier zie je dan mobiele gegevens staan. Deze dienen aangevinkt te zijn. Vervolgens kun je dan via de instellingen roaming aanzetten onder: instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken
* Bij Apple kun je hiervoor naar de instellingen gaan en dan naar mobiele netwerk. Ook kun je hier roaming aanzetten.
Bij Apple zit er nog een handige optie bij de mobiele netwerk. Je kunt namelijk onderaan aangeven om de netwerkinstellingen te resetten.
Werkt het dan nog niet, dan dien je de apn te controleren in het toestel:
* Bij Android is dit onder de instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken en dan namen toegangspunten. Hier moet staan Vodafone Live of Vodafone Internet en apn live.vodafone.com Deze moet dan ook daar aangevinkt zijn.
De gegevens voor de APN zijn:
Naam: Vodafone Live
APN: live.vodafone.com
Proxy: Niet ingesteld
Poort: Niet ingesteld
Gebruikersnaam: Niet ingesteld
Wachtwoord: Niet ingesteld
Server: Niet ingesteld
MMSC: Niet ingesteld
MMS-poort: Niet ingesteld
MCC: 204
MNC: 04
Verificatietype: PAP
APN-Type: default
APN-Protocol: IPv4
Roamingprotocol voor APN: IPv4
* Bij Apple is dit instellingen - mobiele netwerk - opties - mobiele data netwerk
Ook hier moet staan live.vodafone.com (gebruikersnaam vodafone en wachtwoord vodafone)
Mocht het dan nog niet werken, dan raad ik je aan om een kruistest te doen. Bij een kruistest gaat jouw simkaart in een ander type en merk toestel en een werkende simkaart in jouw toestel. Hiermee sluit je uit of het bij het toestel ligt of bij de simkaart etc.
Natuurlijk dient 4G aan te staan.
* Deze zet je bij Apple aan onder de instellingen - mobiel netwerk - opties - gesprekken over 4G.
* Bij Android zet je dit aan onder instellingen - meer/ meer netwerken/ verbindingen - mobiel netwerk - netwerk operators.
Daarnaast kun je altijd handmatig een ander netwerk selecteren. Het netwerk in het buitenland is niet zo sterk en stabiel als in Nederland.
Android: Dit die je onder de instellingen - mobiele gegevens - netwerkoperators. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.
Apple: Ga naar instellingen en dan aanbieders. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.
Daarna zet je het terug op het vodafone netwerk.