betty

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

dataverbruik

Wie kan er mij vertellen of je op je toestel ergens kan zien hoeveel data je verbruikt hebt?
is het juist dat ik dit kan zien bij gebruik mobiele netwerk? Dit zou het werkelijke gebruik moeten zijn????
6 Reacties 6
Sido
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 628Posts
  • 74Oplossingen
  • 32Likes
Hoi betty, of en waar je dit kunt zien verschilt per toestel en versie van het besturingssysteem. Welk toestel heb je? Houdt er wel rekening mee dat de hoeveelheden die je hier ziet kunnen afwijken van het daadwerkelijke verbruik. Dat kan onder andere komen door afronding per sessie, of doordat het toestel niet alle verbruik registreert (overhead). Het exacte verbruik zie je op de rekening terug, het gebruik dat je op het toestel ziet is enkel bruikbaar als een indicatie.
betty
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nou op mijn i phone 4& iOS 6 staat bij gebruik mobiel netwerk 3,2 GB. Ik als leek zijnde denk dat dit het is wat ik heb binnengehaald aan data. Hoeveel verschil kan er in zitten met het werkelijke binnengehaalde?
RobbieE

Gedreven Liefhebber
  • 345Posts
  • 46Oplossingen
  • 16Likes
Hoi betty,

Hoeveel verschil er in zit is heel lastig om aan te geven omdat we hier geen vaste waarde aan kunnen koppelen. Je kunt best meerdere datatellers installeren op je toestel om het een en ander te testen. Je zult zien dat verschillende apps vaak verschillende hoeveelheden data meten en dat het totaal verbruik waarschijnlijk ook anders is dan het totaal verbruik dat je toestel zelf aangeeft. Je kunt een datateller app prima als richtlijn gebruiken. Zorg er alleen voor dat je zo nu en dan ook het tegoed op My Vodafone of de My Vodafone app even controleert voor het exacte verbruik.
betty
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Maar kan dit met bv 1 GB verschil zijn of 10gb aan wat voor percentage moet ik dan denken????
 
MauriceD
Expert
Expert
  • 691Posts
  • 65Oplossingen
  • 44Likes
Hoi Betty,

De percentages waar jij aan denkt zijn wel erg veel 😄 MB. Het gaat echt maar om een aantal MB waar je rekening moet houden 🙂


Riffraff

Liefhebber
  • 39Posts
  • 2Oplossingen
  • 27Likes
betty schreef:
Nou op mijn i phone 4& iOS 6 staat bij gebruik mobiel netwerk 3,2 GB. Ik als leek zijnde denk dat dit het is wat ik heb binnengehaald aan data. Hoeveel verschil kan er in zitten met het werkelijke binnengehaalde?
Hoi Betty,
 
Misschien een beetje late reactie, maar je datateller in de iPhone onder het kopje mobiel netwerk geeft precies dat aan dat hij zegt dat hij doet, nl de hoeveelheid data die je met een mobiele verbinding hebt binnengehaald en verzonden (staat er ook bij vermeld). Dan gaat het dus over de data die Vodafone jou in rekening brengt. Het maakt verder niet uit of dit gebeurd is over GPRS, EDGE of 3g, het is allemaal mobiele data.
 
Wat je hier dus niet terug vind is de hoeveelheid data die je via Wifi hebt binnengehaald, daarvoor heb je een aparte app nodig. Is meestal ook minder interessant omdat je voor de data over Wifi meestal niet apart betaald, en als je daarvoor wel betaald zal dat niet via Vodafone lopen.
 
In mijn ervaring is de mobiele datateller behoorlijk nauwkeurig en als je dus weet wanneer je begonnen bent met je toestel mobiele data binnen te halen en je legt dat naast de facturen over de vergelijkbare periode mag daar niet veel verschil inzitten, echt niet meer dan enkele MB's.
 
Hoop dat het een beetje verhelderend is geweest.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic